Monsuunirenkaat

  • Viestiketjun aloittaja JVR
  • Aloituspäivämäärä

Pitäisikö monsuunirenkaat tuoda takaisin?


  • Äänestäjiä yhteensä
    73

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Mitä mieltä jengi on, pitäisikö monsuunirenkaat tulla takaisin sarjaan, jottei kisoja tarvitsisi keskeytellä niin herkästi?
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Kyllä.

Perustelut nyt ovat tuossa aloitusviestissä valmiina, tuskinpa tarvitsee niitä uudelleenkaan kirjoitella.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kyllä, ehdottomasti.

Pitää laittaa äänestys monssuunirenkaista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Monsuunirenkaatkaan eivät poista toista turvallisuusriskiä, eli näkyvyyttä (tai sen puutetta). Niillä ei siis loppujen lopuksi saavutettaisi juuri mitään, vaan kisat edelleenkin keskeytettäisiin liian kovassa sateessa. Varmaan aika monta muutakin sääntöä pitäisi muuttaa, jotta ajelu runsaassa sateessa tulisi teknisesti mahdolliseksi.

Ei että ratkaisut olisivat tähänkään asti olleet vääriä, vettä on keskeytyshetkellä yleensä myös ollut ihan liikaa. Uudelleen jatkamisen ja Safety Carin takaa tehtyjen lähtöjen suhteen on ollut enemmän rajatapauksia, eli on toisinaan odotettu tarpeettomankin pitkään.

Berger totesi joskus vuosia sitten, että kuskit tietävät riskit ja he hyväksyvät ne ajaessaan ja saavat siitä rahaa. Mutta radan varressa on vapaaehtoisia, joihin tämä ei päde, ja heidänkin turvallisuutensa on kisajärjestäjien vastuulla.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Monsuunirenkaat ja säädettävä maavara.

Jos ei näe niin ajetaan hiljempaa.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Ehkä miehet oli ennen rautaa, nykyään heti pala pöksyissä kun on liukasta. Ennenkin pärjätty vesisateessa ihan hyvin, mutta nykyään sitten niin vaarallista ja undriveable. Samaa mieltä Mika salon kanssa että aina ne monsuunirenkaat ollu sarjassa ja yhtäkkii otettiin pois ja sen jälkee keskeytelty kisoja tiuhaan tahtiin. Silverstonessa odoteltiin taas niin kauan että pystyi intterit heittämään suoraan alle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Jaa no omasta puolestani vaikka vanhan Goodyearin ajan sadekelin renkaat olisivat se todella hyvä vaihtoehto. Ja mikäli se ei toteutuisi niin monsuunirenkaat ainakin edes hieman nykyisiä renkaita paremmin poistaisivat sitä vettä. Nykyiset poistavat noin 60 litraa ja monsuunit poistivat noin 100 litraa vettä radalta.

Siinä mielessä monsuunien paluu olisi kuin köyhän miehen lottovoitto. Tai ainakin se edes hieman auttaisi asiaa sadekelin kisojen suhteen. Toki maavaran kanssa voisi tulla pulmia ja aerorajoitusten kanssa myös.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Miksei, en ainakaan näe mitä haittaa niistä olisi.

Mistäköhän syystä monsuunit mentiin muuten valikoimasta ylipäätään poistamaan? Onhan tuossa nykyään ties kuinka monta erilaista slicksi vaihtoehtoakin tarjolla. :doubtful:
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Miksei, en ainakaan näe mitä haittaa niistä olisi.

Mistäköhän syystä monsuunit mentiin muuten valikoimasta ylipäätään poistamaan? Onhan tuossa nykyään ties kuinka monta erilaista slicksi vaihtoehtoakin tarjolla. :doubtful:
FIA katsoi ne tarpeettomiksi. Ironista kyllä, sen jälkeen olisi tarvittu monta kertaa.
Viedään kaikki kisat aavikolle, niin ei tarvi sadetta pelätä. :tongue:
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mistäköhän syystä monsuunit mentiin muuten valikoimasta ylipäätään poistamaan? Onhan tuossa nykyään ties kuinka monta erilaista slicksi vaihtoehtoakin tarjolla. :doubtful:
Niitä käytettiin niin harvoin. Ja käyttämättömiäkään kumeja ei voida moneenkaan eri kisaan roudata, vaan aika usein pitää uudet tuoda.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ja se kyllä osin johtui vain välikelin renkaiden paremmasta käytöstä ja sitten näiden punaisten lippujen ja turva-autojen perässä ajeluiden yleistymisen takia, että lopulta monsuunit menivät käyttämättömäksi.

Vuoden 1997 mielenkiintoisin rengaskeksintö muuttui lopulta tarpeettomaksi vaikka siitäkin olisi voinut olla iloa vielä nytkin. Eli ei ne ihan ole aina olleet lajissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos ei näe niin ajetaan hiljempaa.
Ja tämä on sitten katsojista mielenkiintoista? Varsinkin kun katsojatkaan eivät kamalasti näkisi.

Ja kuten toisaalla totesin, noilla nyky-ykkösillä ei voi ajaa hiljaa. Siihen viittasin niillä muilla sääntömuutoksilla.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Sadekisoista tulee lähes automaattisesti klassikkoja, joita muistellaan vielä vuosikymmenien jälkeen. Espanja '96, Monaco '96, Spa '98, Ranska '99, Brasilia '03, Fuji '07, Kanada '11 ovat vain esimerkkejä.
Nykytilanne on estämässä uusien vastaavien klassikkojen syntymisen, joten ehdottomasti kaikki pitäisi tehdä, jotta sateella voitaisiin ajaa jälleen. Vaikka se edellyttäisi autoihin, sääntöihin ja asenteisiin muutoksia.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Monsuunirenkaat takaisin ja Maldonadolta ja muutamalta muulta turvallisuusriskiltä superlisenssi pois sadekisojen mahdollistamiseksi.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Jos suunta on tämä, että kisojen keskeyttely yleistyy, niin eihän se hyvää mainosta lajille ole ettei autoilla voida ajaa vesisateella kun monsuunirenkaita ei viitsitä kuljetella mukana.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Ja tämä on sitten katsojista mielenkiintoista? Varsinkin kun katsojatkaan eivät kamalasti näkisi.

Ja kuten toisaalla totesin, noilla nyky-ykkösillä ei voi ajaa hiljaa. Siihen viittasin niillä muilla sääntömuutoksilla.
No en nyt tiedä tekeekö se jotenkin kisasta ei mielenkiintoisen vaikka välillä ajettais hiljemmin. Tosin jos vettä tulisi niin paljon että monsuunirenkailla ja korotetulla maavaralla ei ihminen näe ajaa kovempaa kuin 40 kmh niin ehkä sitten pitää pitää taukoa. Nyt kun viimevuosina on kisoja keskeytetty niin kaverit on edelleen vetäny 200 -lasissa juuri ennen punasia.

Jos maavaraa sais korottaa niin mikä olis seuraava ongelma nykyisille autoille? Jarrut varmaa varmaan jäähtyy mutta kai ne silti jotenkin toimii? Moottorin jäähdytyskin ehkä toimii jatkuvan vesisumutuksen kanssa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos maavaraa sais korottaa niin mikä olis seuraava ongelma nykyisille autoille? Jarrut varmaa varmaan jäähtyy mutta kai ne silti jotenkin toimii? Moottorin jäähdytyskin ehkä toimii jatkuvan vesisumutuksen kanssa?
Jos nopeudet laskevat liikaa renkaat ja jarrut eivät saavuta toimintalämpötilaa. Moottorien ja KERSin jäähdytys perustuu ilmavirtaan, jota hitailla nopeuksilla ei synny riittävästi. Viileä sää auttaa jonkin verran, mutta noilla autoilla ei voi "körötellä" pitkään.

Tai siis onhan niillä moottorimäppäyksissä nykyään eräänlainen "puolimoodi", jota käytetään mm. Safety Carin takana, mutta onko se nyt sitten yhtään mielekkäämpää ajaa Safety Car-moodissa, mutta ilman Safety Caria?

Tosiasiallisesti jos olosuhteet olisivat niin huonot, että nuo kysymykset tulevat edes esiin, keskeytyksen syy olisi näkyvyys. Toki se etummainen voisi vetää 200 km/h lasissa, mutta kukaan takanatuleva ei näkisi mitään.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Tosiasiallisesti jos olosuhteet olisivat niin huonot, että nuo kysymykset tulevat edes esiin, keskeytyksen syy olisi näkyvyys. Toki se etummainen voisi vetää 200 km/h lasissa, mutta kukaan takanatuleva ei näkisi mitään.
On se nyt perkele kun kuskien näöt on huonontuneet merkittävästi 90-luvulta.
 
Ylös