Monsuunirenkaat

  • Viestiketjun aloittaja JVR
  • Aloituspäivämäärä

Pitäisikö monsuunirenkaat tuoda takaisin?


  • Äänestäjiä yhteensä
    73

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Ei vaan turvallisuusstandardit ovat tiukentuneet kautta linjan. Miksi sateella ajo olisi poikkeus?
- koska kilvanajo on mielenkiintoisempaa kuin turva-auton perässä kruisailu tai jäätelön syönti
- koska sateella ei ole sattunut pahoja onnettomuuksia
- koska sadekisoja pidetään fanien keskuudessa yleensä viihdyttävinä

Tarkemmin ajateltuna monsuunirenkaita ei tarvita. Nykyrenkaillakin selviää ihan tarpeeksi kovassa sateessa. Yleensähän ei ajeta, ennen kuin rata on välikelin renkaille sopiva.

Sen sijaan voisivat luopua parc fermestä ja tuoda sunnuntaiaamun lämmittelyajot takaisin.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Ei vaan turvallisuusstandardit ovat tiukentuneet kautta linjan. Miksi sateella ajo olisi poikkeus?
Sehän tässä huolestuttaa, että suunta on tuo. Ehkä 10 vuoden päästä kun ei pärjätä enää intereillä niin pistetään homma seis, eikä sadekelirenkaitaan ole enään mukana kun kukkahattutädit on tuominnu sen touhun vaaralliseksi.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Spa '98 1. startti oli mielestäni hyvä osoitus siitä mitä voi sattua kun ei näe, vaikka vauhtia ei kauheasti olisi.

Nykysäännöillä samanlainen kolari tarkottaisi että uusintalähtöön starttaisi alle kymmenen autoa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
- koska kilvanajo on mielenkiintoisempaa kuin turva-auton perässä kruisailu tai jäätelön syönti
- koska sateella ei ole sattunut pahoja onnettomuuksia
- koska sadekisoja pidetään fanien keskuudessa yleensä viihdyttävinä
Maut vaihtelevat. Kevyen sateen kisat ovat minustakin viihdyttäviä, se että autot pyörähtelevät hallitsemattomasti missä kohtaa rataa tahansa ei. Eikä se, että ajetaan turva-autonopeuksia eikä kukaan, katsojat mukaan lukien näe mitään.
Tarkemmin ajateltuna monsuunirenkaita ei tarvita. Nykyrenkaillakin selviää ihan tarpeeksi kovassa sateessa. Yleensähän ei ajeta, ennen kuin rata on välikelin renkaille sopiva.
Eli nykykäytäntö on ihan OK.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18476
Mitä mieltä jengi on, pitäisikö monsuunirenkaat tulla takaisin sarjaan, jottei kisoja tarvitsisi keskeytellä niin herkästi?
Monsuunirenkaat pitäisi todellakin ottaa takaisin käyttöön, eikä niistä olisi koskaan pitänyt luopua mielestäni.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Monsuunirenkaat pitäisi todellakin ottaa takaisin käyttöön, eikä niistä olisi koskaan pitänyt luopua mielestäni.
Tämä. Kyllä siellä mitää sellaset renkaat olla että pystyy joka kelillä ajamaan, tai ainakin 99% tilanteista. FIA:ssa tehneet sitten tällaset säännöt tällä kertaa ja kuskit ja yleisö kärsii.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Tottakai pitäisi tuoda takaisin. Nyt on kisoja keskeytetty jo melko pienelläkin sateella ja jos ei muuta niin turva-auto tulee sinne pyörimään liian helposti.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Eikä se, että ajetaan turva-autonopeuksia eikä kukaan, katsojat mukaan lukien näe mitään.
Turva-autonopeuksista oltiin esim. viime viikonloppuna Silverstonessa aika kaukana silloinkin kun Q2 keskeytettiin.
Eli nykykäytäntö on ihan OK.
Ei toi mun viestin pointti ihan ollut. Nykyrenkaat ovat riittävät, mutta usein (aina) ajetaan liikaa turva-auton perässä. Ja liputetaan sessio poikki liian helposti.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos kauden jokaisessa kisassa olisi sadetta ja keskeyttettäisiin kisat, silloin keskustelaisiin siitä onko tässä järkeä (keskeytyksissä).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Turva-autonopeuksista oltiin esim. viime viikonloppuna Silverstonessa aika kaukana silloinkin kun Q2 keskeytettiin.
Ja siitä huolimatta näkyvyys oli olematon ja kuskit olivat sitä mieltä, että keskeytys oli oikea ratkaisu. Jos otettaisiin monsuunirenkaat käyttöön ja siis voitaisiin ajaa vielä huonommissa olosuhteissa, näkyvyys olisi vielä huonompi ja nopeudet alhaisempia. Olen ymmärtänyt, että tällä monsuunirenkaiden palauttamistoiveella kun pyritään juuri siihen, että ajettaisiin jokseenkin kelissä kuin kelissä.
Ei toi mun viestin pointti ihan ollut. Nykyrenkaat ovat riittävät, mutta usein (aina) ajetaan liikaa turva-auton perässä. Ja liputetaan sessio poikki liian helposti.
Kuten ylempänä totesin, poikki laittaminen on yleensä tapahtunut ihan oikeaan aikaan (nykyisille renkaille ja autoille), mutta ajamisen uudelleenaloittamisen ja Safety Carin poistumisen kanssa on toisinaan viivytelty liikaa.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Missä kisat pitäisi ajaa ettei olisi sadetta? Saharan aavikollako?
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kukaan ei ole vaatimassa sadekisojen poistamista kalenterista, vai onko?
Ei olekaan, mutta vuoden 2009, ja sen jälkeen on omasta mielestä aivan liikaa ollut tämmöisiä keskeytyksiä. Ei monsuunisade ole turvallinen keli ajaa, mutta kyllä joku keskiverto suomalaista kesäsadepäivää vastaava on omasta mielestä ajokelpoinen. En tiedä mikä olisi turvallinen sademäärä tunnissa.

Eurooppasa sataa yleensä kesällä enemmän kuin talvella. Ja se on selvä, ettei Aasian kisoja kannata keskelle kesää laittaa. Tropiikissa sataa aika paljon, sitten kun sataa.
Yksi minun ratkaisu olisi se että, parantaisin viemäröintiä. Lisäksi olisi paremmat visiirit.
Ja mielestäni FIA:lla kannattaisi käyttää ilmaston ja sään suhteen enemmän maalaisjärkeä. Eli kyllä hiemen kovemmalla sateella voi ajaa. Kuhan turvallisuus.

Esim. Brasilian GP 2003 ajettiin aika kovassa sateessa. Se kilpailu ei keskeytynyt varsinaisesti sateen takia, vaan Webberin ulosajon seurauksena, ja Alonso törmäsi romuihin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Sääntöä, että auton säätöjä ei saa muuttaa aika-ajon ja kisan välillä kannattaisi varmaan harkita poistettavaksi. Lauantainkin kaltaisissa olosuhteissa lähdetään ajamaan kuivan kelin säädöillä, koska toiveissa on kuiva kisa sunnuntaille. Ja pääosin sama toisinpäin silloin, kun lauantaina on kuivaa ja sunnuntaina sataa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Esim. Brasilian GP 2003 ajettiin aika kovassa sateessa. Se kilpailu ei keskeytynyt varsinaisesti sateen takia, vaan Webberin ulosajon seurauksena, ja Alonso törmäsi romuihin.
Ei ehkä kaikista paras esimerkki mallikisaksi. Kisa aloitettiin Safety Carin takaa, ja sen jälkeen tuli vielä kolme muuta Safety Car-jaksoa ennen kuin kisa lopulta keskeytettiin. Noin kolmasosa siitä kisasta joka lopulta ajettiin, ajettiin SC:n johdolla. Aikamoinen irvikuva F1-kisasta, jos minulta kysytään.

Ongelma ei niinkään ollut sade. Rata oli muilta osin ihan ajokelpoinen, mutta kolmosmutkan ylittänyt puro saalisti autoja yksi toisensa jälkeen ja niitä sitten siivoiltiin SC:n turvin. Kelin puolesta siis oltaisiin voitu ajaa, huolimatta siitä, että Bridgestone-talleilla oli mukana vain intermediate-renkaita.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sääntöä, että auton säätöjä ei saa muuttaa aika-ajon ja kisan välillä kannattaisi varmaan harkita poistettavaksi. Lauantainkin kaltaisissa olosuhteissa lähdetään ajamaan kuivan kelin säädöillä, koska toiveissa on kuiva kisa sunnuntaille. Ja pääosin sama toisinpäin silloin, kun lauantaina on kuivaa ja sunnuntaina sataa.
Säännöissä on jo nyt maininta, että sadekisaan autoa saa muuttaa jarrujen jäähdytyksen suhteen. Ennen kuin ruvetaan raahaamaan monsuunikumeja ympäri maailmaa, voisi tuon säännön laajentaa koskemaan ainakin maavaraa ja siipiä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Aikamoinen irvikuva F1-kisasta, jos minulta kysytään.
Ei tuo irvikuva ole mun mielestä toi Brasilian GP 2003.
Pahempia irvikuvia ovat Australian GP 1991 ja Yhdysvaltain GP 2005 kaikista pahin irvikuva.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei tuo irvikuva ole mun mielestä toi Brasilian GP 2003.
Pahempia irvikuvia ovat Australian GP 1991 ja Yhdysvaltain GP 2005 kaikista pahin irvikuva.
Tarkoitatko, ettei Australiassa olisi tuolloin pitänyt ajaa sateen takia? Vai että ei olisi pitänyt keskeyttää? USA 2005 ei liity sateeseen, joten ei kuulu tähän keskusteluun. Eikä tässä ollut tarkoitus laittaa irvikuvia järjestykseen.

Brasilia meni pieleen kahdesta syystä: 1) FIA:n säännön takia, jolloin tallit saivat tuoda kisoihin vain yhden saderenkaan (säästösyistä), jolloin välikelin renkaat valinneet tallit eivät voineet ajaa kovassa sateessa -> SC-lähtö. 2) Radan kolmosmutkan puro. Jälkimmäiseen ei toki renkailla tai muilla säännöillä juuri voi vaikuttaa. Irvikuvan siitä toki tekee myös kisan ennen aikojaan päättänyt onnettomuus. Onneksi ei käynyt pahemmin, mutta tuollaisia ei pitäisi F1-kisoissa tapahtua. Ja tulossählinki vielä päälle.

Pääosin ulosajot siis johtuivat liiallisesta vesimäärästä yhdessä kohdassa rataa. Sellaista vesimäärää eivät olisi monsuunirenkaatkaan kyenneet käsittelemään, vaan spinnejä olisi tullut niilläkin. Tämä pätee kaikkiin ratoihin rankkasateella, jossain vaiheessa seisovaa vettä radalle vain tulee liikaa. Ei joka paikkaan, mutta jonnekin, ja se riittää.
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Millon muuten monsuunirenkaat otettiin pois käytöstä?
 
Ylös