Monsuunirenkaat

  • Viestiketjun aloittaja JVR
  • Aloituspäivämäärä

Pitäisikö monsuunirenkaat tuoda takaisin?


  • Äänestäjiä yhteensä
    73

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Silverstonen aika-ajoissa Osku muistaakseni puhui 100 litrasta, kun normisaderengas 60l ja intteri 20l.
OK, thanks. Halusin vain varmistaa, ettei rengaskehitys ole johtanut siihen, että nykyiset full wetit tosiasiallisesti ovat monsuunirenkaat. Eivät siis sentään.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24323
Sijainti
lappeen Ranta
Silverstonen aika-ajoissa Osku muistaakseni puhui 100 litrasta, kun normisaderengas 60l ja intteri 20l.
Eli melkein tuplaten normi saderenkaaseen ja viisinkertainen intteriin nähden. Muuten aika avoimet lukemat nuo. Siis siinä mielessä että missä ajassa/millä matkalla rengas nuo mainitut määrät vettä syrjäyttää. Vois kuvitella, että joko sekunnissa tai renkaan pyörimän kierroksen aikana. Tai jotain.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Eli melkein tuplaten normi saderenkaaseen ja viisinkertainen intteriin nähden. Muuten aika avoimet lukemat nuo. Siis siinä mielessä että missä ajassa/millä matkalla rengas nuo mainitut määrät vettä syrjäyttää. Vois kuvitella, että joko sekunnissa tai renkaan pyörimän kierroksen aikana. Tai jotain.
Saari ainakin on useasti maininnut, että tuo määrä vettä sekunnissa, kun ajetaan 300 kmh.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24323
Sijainti
lappeen Ranta
Saari ainakin on useasti maininnut, että tuo määrä vettä sekunnissa, kun ajetaan 300 kmh.
Just. Ei muuten mitään kauhean paksua renkaan levyistä vesipatjaa synny noista 20/60/100 litrasta vettä sille reilun 80 metrin matkalle, jonka auto sekunnissa etenee.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Laskinko oikein, että semmoiset 3mm saisi olla asfaltin päällä vettä, kun 300 on vauhtia?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Kaudella 1997 Bridgestone oikeastaan kehitti Monsuunit lajiin. Goodyearin ns. Monsuuneista tarkoitettiin varmaan vanhan polven Q-rengasta eli vanhan ajan kunnon saderengasta jota käytettiin muun muassa Adelaidessa 1991 ja Adelaidessa 1989. Goodyearilla oli käytössä myös sääntöjen pakottama raita-D eli välikelinrengas ja uusi saderengas ja vähemmän vettä poistava sellainen eli V-rengas.

Vuoden 1997 Bridgestonen monsuunirengas poisti vettä suunnilleen saman verran kuin viimeksi käytetyin rengas. Ehkä vähän enemmän, mutta ei paljoa ja todennäköisesti ei. Goodyearin saderenkaista heikompi eli V-rengas poisti myös suurin piirtein saman verran kuin Monsuuni Bridgestonella.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24323
Sijainti
lappeen Ranta
Laskinko oikein, että semmoiset 3mm saisi olla asfaltin päällä vettä, kun 300 on vauhtia?
Ei tuo ainakaan kauhean väärältä äkkiseltään tunnu. Sen verran vedän takaisin aikaisemmin kirjoittamaani, että tuollainen 3 milliä tasaisena vesikerroksena kilparadalla (ja ihan tavan maantielläkin) on itse asiassa aikamoinen vesimäärä.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Ei tuo ainakaan kauhean väärältä äkkiseltään tunnu. Sen verran vedän takaisin aikaisemmin kirjoittamaani, että tuollainen 3 milliä tasaisena vesikerroksena kilparadalla (ja ihan tavan maantielläkin) on itse asiassa aikamoinen vesimäärä.
se kerääntyy kivoiksi lammikoiksi yleensä. 3cm lätäkkö saisi olla enää 8metriä pitkä
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1412
Sijainti
Home
Mitä mieltä jengi on, pitäisikö monsuunirenkaat tulla takaisin sarjaan, jottei kisoja tarvitsisi keskeytellä niin herkästi?
Ehdottomasta monsuunit takaisin, niin kenties se turva-auton käyttö vähentyisi.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Eipä ole tänä vuonna edes ollut tarvetta kisoissa monsuunirenkaalle, kuin Malesiassa.

Ja luulenpa, että vaikka autot eivät lähtisi vesiluisuun, kuljettajat valittavat näkyvyydestä. Vaikea sanoa, mitä sille asialle voi tehdä. Mielenkiintoista kyllä, näkyvyys ei ollut ongelma >10 vuotta sitten.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eipä ole tänä vuonna edes ollut tarvetta kisoissa monsuunirenkaalle, kuin Malesiassa.

Ja luulenpa, että vaikka autot eivät lähtisi vesiluisuun, kuljettajat valittavat näkyvyydestä. Vaikea sanoa, mitä sille asialle voi tehdä. Mielenkiintoista kyllä, näkyvyys ei ollut ongelma >10 vuotta sitten.
Laivat puuta ja miehet rautaa jne.

Samaa olen kieltämättä hämmästellyt.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Ja tämä on sitten katsojista mielenkiintoista? Varsinkin kun katsojatkaan eivät kamalasti näkisi.

Ja kuten toisaalla totesin, noilla nyky-ykkösillä ei voi ajaa hiljaa. Siihen viittasin niillä muilla sääntömuutoksilla.
Ja uusintastartin odottaminenko on mielenkiintoista? F1:ssä ei TV-yhtiöillä ehkä ole yhtä paljoa valtaa kuin joissain muissa lajeissa, mutta eivät TV-yhtiöt kyllä halua kisoja keskeytettävän.

Eikä näkyvyyden minimivaatimuksia kyllä minusta olisi tarvinnut nostaa 90-luvun lopulta tai 00-luvun alusta. Usein kuskit valittavat kelistä "oma lehmä ojassa" -tilanteissa, kuten Webbo Koreassa '10 ja Ferrarit tänä vuonna Q3:n ulkopuolella Silverstonessa. Ja Koreassa '10:hän Hamilton vaati SC:tä jo pois aiemmin. Ja vaikka sitä Lewisin kannattikin toivoa, niin silti se osoitti, että olosuhteet eivät olleet liian vaaralliset kuljettajan mielestä.

Säännöissä on jo nyt maininta, että sadekisaan autoa saa muuttaa jarrujen jäähdytyksen suhteen. Ennen kuin ruvetaan raahaamaan monsuunikumeja ympäri maailmaa, voisi tuon säännön laajentaa koskemaan ainakin maavaraa ja siipiä.
Jep. Samat säädöt kisaan ja aika-ajoon on OK, mutta kyllä niitä pitäisi saada muuttaa, jos kisa alkaa eri kelissä kuin aika-ajo.
 
Ylös