MM- taistelu 2012

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Monacoa en ihmettele sen kummemmin että kuinka se niin hyvin pärjäsi. Barcelonasta en tiedä miten ihmessä pärjäsi niin hyvin, vaikka hilkulle se meni sielläkin.
Eli miten määrittelet tämän ns. normi-viikonlopun sitten? Kanadassakin ilman räikeää taktiikkavirhettä olisi ollut podiumilla vauhdin puolesta.

Xerym sanoi:
Tietysti tuo on totta, mutta Ferrarihan onkin vasta 4 paras auto.
Unkarissa joo, mutta Saksassa kenties paras.

Sadetaidotkin taitaa olla nykyään aika paljon autosta kiinni, ei Lotuksella olisi Regenmeisterikään kärjessä. :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja sitten itse aiheeseen, Fernando Alonso ei olisi ferrarillaan minkäänlaisessa karkumatkalla kuljettajien mm-pisteissä ellei silverstonen ja hockenheimin aika-ajoja olisi ajettu märällä kelillä. Jos Alonso olisi joutunut nuo molemmat aika-ajot painamaan täysillä kuivankelinrenkailla olisi ne auttamattomasti loppuneet kesken, tuskin olisi ollut edes palkinto korokkeella kummasakaan kisassa. Silverstonessa meni jo Webber lopussa ohi vaikka Alonsolla, kuten kaikilla muillakin, oli tuoreet renkaat kisaan. Olisiko peräti barcelona ainoa kisa jossa Alonso sai mitään aikaan ilman luonnonvoimien apua tai muiden teknisiä ongelmia. Hyvä kuski se on, ei voi kieltää, muttei voi sitäkään että onhan sillä hillitön munkki sattunu muutamaan otteseen tällä kaudella.
Sääolot ovat kaikille samat. Jos ei niitä kykene hyödyntämään tai niihin sopeutumaan, se ei ole onnea vaan taidon puutetta (tiimin, insinöörien tai kuskin).

Jos ajattelee niin, että märkä aika-ajo on Ferrarille munkki, niin sitten käänteisesti kuiva on Ferrarille haitta (ja muille munkki?).
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Kerrottakoon tässä alkuun että on sinivalkoset lasit päässä ja Alonso on minulle suurin antikristus mitä maa päällään kantaa.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Alonso on minulle suurin antikristus mitä maa päällään kantaa.
Et ole läheskään ainoa noin ajatteleva tällä forumilla, esim tässä on toinen joka ajattelee samalla tavalla. :tongue: Jos Alonso vie mestaruuden, niin siitä seuraa ainakin mulle pitkään kestävä vitutus. :eek:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No eikös tulokset anna näin ymmärtää, ferkku on helteellä helisemässä.
No eihän sekään huonoa tuuria ole, joten miksi pärjääminen viileämmässä olisi tuuria?

Tosin en olisi tuosta kovin varma, ja saanemme tähän loppukaudesta lisävalaistusta. Bahrain oli ennen Ferrarin ratkaisevaa päivitystä ja Unkari taas oli profiililtaan Ferrarille hankala. Toisaalta Massa taas ei ole helteellä läheskään niin hukassa kuin muutoin.
Kerrottakoon tässä alkuun että on sinivalkoset lasit päässä ja Alonso on minulle suurin antikristus mitä maa päällään kantaa.
Saa olla (vaikkei antifanitus minulta sympatiaa saakaan), kunhan keskustelu on asiallista.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24312
Sijainti
lappeen Ranta
Tietysti tuo on totta, mutta Ferrarihan onkin vasta 4 paras auto.
Ja Alonsolla vaihtelee ajosuoritukset sitten tuolla neljänneksi parhaalla autolla siihen malliin, että välillä voitetaan ja välillä ollaan viidensiä?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Unkarissa joo, mutta Saksassa kenties paras.
Ihan niinkuin Ferrari olisi tasan niin hyvä mille sijalle Alonso sen ajaa eikä Aonson suoritustaso yhtään vaihtele..

Vaikka välillä on sijalla 10 kympän massaa edellä ja välillä sijalla 1 sekunnin edellä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ihan niinkuin Ferrari olisi tasan niin hyvä mille sijalle Alonso sen ajaa eikä Aonson suoritustaso yhtään vaihtele..
Kuskin taitotaso ei vaihtele kisasta kisaan merkittävästi ilman syytä (varsinkaan viikossa).

Vaihteleva suoritustaso taas on melkoinen matopurkki ja näin äkkiseltään tulee mieleen seuraavat seikat:
- isompi ajovirhe, joka vie aikaa (ei osu joka kisaan)
- tekninen vika, rengasrikko tai esim. etusiiven menetys (ei osu joka kisaan)
- auton sopiminen lämpöön/viileään/sateeseen/nopeaan/hitaaseen rataan
- kuskin sopiminen lämpöön/viileään/sateeseen/nopeaan/hitaaseen rataan
- Pirellin valitsemien rengasseosten sopiminen autoon/kuskille (liittyy edelliseen)
- päivitykset (omat ja muiden)
- valittu taktiikka ja varikkomuurin virhearvioinnit
- epäonnistuneet pitstopit
jne...

Arvioi tuossa sitten juuri kuskin ajosuorituksen vaikutusta lopputulokseen.

Ferrari on tietysti jonkin verran Alonson suorituksia parempi, koska kukaan kuski ei kykene täysin optimaaliseen suoritukseen.
Vaikka välillä on sijalla 10 kympän massaa edellä ja välillä sijalla 1 sekunnin edellä.
Nyt meni argumentin pointti ohi. Oli ero kympän tai sekunnin, se on varsin merkityksetön (varsinkin DRS-kaudella). Kummassakin tapauksessa molemmat kuskit ovat ajaneet melko lailla yhtäläisesti auton potentiaalia hyödyntäen (oli se sitten hyvin tai huonosti).
 
Viimeksi muokattu:

PK

Jedi
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1
Heitetäänpä oma lusikka myös tähän soppaan. Vuosia tullut lueskeltua forumin antia joten on aika itsekin kommentoida.

Takaa-ajajien on syytä alkaa kaventamaan Alonson etumatkaa vauhdilla. Ja itse en ainakaan luottaisi siihen, että kyllä se Fernandokin joskus joutuu keskeyttämään. Ongelmana tosiaankin on tuo, että voimasuhteet ovat heitelleet kisasta toiseen. Tämäkin vain pelaa peliä Alonson pussiin kun kaverit syövät pisteitä toisiltaan vuoron perään.

Itse toki toivoisin, että Kimi ajaisi täydellisen loppukauden ja nousisi ainakin kamppailemaan tosissaan mestaruudesta. Mahdollisuudet siihen tuntuisi olevan kaluston puolesta. Jos Lotuksen parannukset toimivat ja aika-ajo saadaan vielä parempaan kuosiin paranevat Kimin asetelmat huomattavasti.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
MM-taisto vaikuttaa tavallaan aika hyvältä kaikkien viiden ensimmäisen kannalta.

Alonso
+ Hyvä pistejohto
+ Monta kuskia taistelemassa kärkipisteistä
- Ferrarin suorituskyky, pistejohto vaarassa sulaa

Webber, Vettel, Hamilton, Räikkonen
- Alonson pistejohto
- Monta kuskia taiselemassa pisteistä
+ Ferrarin suorituskyky
+ Mahdollisuus voittoon jokaisessa kisassa
+ - Pienet keskinäiset piste-erot

Tallien mestaruus menee kyllä RB:lle
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ja Alonsolla vaihtelee ajosuoritukset sitten tuolla neljänneksi parhaalla autolla siihen malliin, että välillä voitetaan ja välillä ollaan viidensiä?
Eli Alonson huonokin suoritus on pari pykälää auton odotusarvoa korkeammalla :eek!:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
- Ferrarin suorituskyky, pistejohto vaarassa sulaa
Ferrarin samoin kuin muidenkin autojen suorituskyky vaihtelee aika lailla kisasta toiseen. Joka kisassa kärkipäässä on vähintään toinen Ferrari, RedBull, McLaren ja Lotus, sitten siellä on satunnaisesti mukana myös Williams, Sauber tai Mersu.

Aikamoista arvausta on kuhunkin kisaan, kenellä sattuu milloinkin kulkemaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aikamoista arvausta on kuhunkin kisaan, kenellä sattuu milloinkin kulkemaan.
Kisatuloksistakin saa aikalailla arvailla kenellä sattui kulkemaan, kun ei näe paljonko meni aikaa hukkaan trafiikkiin ja taktiikkakompromisseihin. Helppo se on kärjessä ajaa hitaammankin, jos nopeammat hukkaa suorituskykyään taaempana.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Ihan niinkuin Ferrari olisi tasan niin hyvä mille sijalle Alonso sen ajaa eikä Aonson suoritustaso yhtään vaihtele..

Vaikka välillä on sijalla 10 kympän massaa edellä ja välillä sijalla 1 sekunnin edellä.
No, Webslave mainiosti tähän jo vastasi.

F1:siä seuraava ihminen, joka vähänkään enemmän on aiheeseen perehtynyt, ymmärtää että tällä kaudella eri radat & olosuhteet ovat suosineet eri talleja erilailla mitä on totuttu näkemään. Ei olla enää esim. 2011 tilanteessa missä RBR oli mitä oli.

Ja jos Ferrarin sisällä jonkun suoritustaso heittelee, niin se on kyllä Massa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
No, Webslave mainiosti tähän jo vastasi.

F1:siä seuraava ihminen, joka vähänkään enemmän on aiheeseen perehtynyt, ymmärtää että tällä kaudella eri radat & olosuhteet ovat suosineet eri talleja erilailla mitä on totuttu näkemään. Ei olla enää esim. 2011 tilanteessa missä RBR oli mitä oli.

Ja jos Ferrarin sisällä jonkun suoritustaso heittelee, niin se on kyllä Massa.
Toisaalta jälkimmäisellä puoliskolla voisi olettaa että tallit ymmärtävät paremmin renkaita ja autojaan, jolloin talli kuin talli suoriutuu tasaisemmin kisa kisalta. Tämä tarkoittaa sitä että jälkipuoliskon nopea talli voi olla nopea kaikissa loppukauden kisoissa ja hidas talli vastaavasti hidas.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuossa Kaimannin kirjoituksessa on kuitenkin perää. Ei se, että Ferrari ja Alonso on pärjännyt munkilla, vaan se huomio että he pärjäävät sateella.

Ennustaminen on vaikiaa ja osittain joutavaa, mutta tämän kauden aiemmissa kisoissa sateisia viikonloppuja on ollut paljon. Nyt on kaiketi kyse siitä, että onko loppukausi yhtä sateista vai ei. Jos on, niin Alonso on todella kova vastus MM taistossa. Jos on kuivaa, niin asetelma voi kääntyä hänen suuresta pistejohdosta huolimatta.

Eli tuo suuri pistejohto ei missään nimessä tarkoita sitä, etteikö häntä pystyisi voittamaan. Se on paljon säästä kiinni.


Siltä osin itse esim ole varsin luottavainen sen suhteen että Alonso saadaan kiinni MM pisteissä kohtalaisen pian (ja edelleen, mikäli sateet pysyy alkukautta useammin loitolla, ja siihen luotan). Kieltämättä tärkeää minulle on se, ettei Alonso ja Ferrari voita mestaruutta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pointti oli vaan se, että ihan niinkuin Alonson suoritustaso suhteessa autoon olisi tasan vakio, ja vaan Massan taso heittelee.
Alonson suoritustaso on huomattavasti vakiompi kuin Massan. Vähemmän omia virheitä (tällä kaudella käytännössä ei yhtään merkittävää virhettä kisassa), vähemmän riippuvaisuutta olosuhteista tai rengasseoksista.

Kuten muidenkin kärkikuskien tapauksessa, syyt tulosten heittelehtimiseen löytyy yleensä muualta kuin ratin ja penkin väliltä. Ja Alonsolla ne tulokset vielä vaihtelevat vähemmän kuin muilla kärkikuskeilla. Barcelonan päivitysten jälkeen vain Vettel on kyennyt yhtä tasaiseen tulostasoon (joskaan ei yhtä korkeilla sijoituksilla) - jos unohdetaan Valencian tekninen keskeytys.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Alonson suoritustaso on huomattavasti vakiompi kuin Massan. Vähemmän omia virheitä (tällä kaudella käytännössä ei yhtään merkittävää virhettä kisassa), vähemmän riippuvaisuutta olosuhteista tai rengasseoksista.

Kuten muidenkin kärkikuskien tapauksessa, syyt tulosten heittelehtimiseen löytyy yleensä muualta kuin ratin ja penkin väliltä. Ja Alonsolla ne tulokset vielä vaihtelevat vähemmän kuin muilla kärkikuskeilla.
(boldatussa kohdassa pitäisi lukea Ferrarilla)

Web, voiko olla niin, että Ferrari on tasaisin AUTO kylmissä, kuumissa ja märissä olosuhteissa? Voiko olla, että Lotuksen tai Mersun autojen suoritustaso heittää olosuhteista riippuen huomattavan paljon suhteessa Ferrarin autoon?

Voiko siis olla niin, että ajaessaan (esim Nico, Kimi tms) autonsa suoritustason mukaisesti tulokset heittelee, siis auton suoritustason mukaisesti heittelee?

Voiko siis olla, että kuljettaja jonka sijoitus kisoissa heittää ei kerrokaan hänen suoritustasostaan vaan kenties auton muuttuneesta suoritustasosta?

Tätähän ei tiedetä, mutta voi siis olla ettei Alonson tasaisuus johdu hänestä, tai Nicon suoritustason lasku ei johdu hänestä.

___
Matikkaa:
Kisa sijoitus on summa monesta muuttujasta, kuljettajasta, autosta ym.. Muuttujien summasta ei voida päätellä näiden muuttujien vaihtelua, koska kyse on summasta. Kaikki muuttujat vaihtelee, mutta summa ei sitä paljasta, että mikä vaihtelee eniten tai miihin suuntaan kisojen välillä.

Kisa sijoitus on summa (kuljettaja auto ym yhdessä), ja vain summien tasaisuus voidaan nähdä vertailemalla sijoitusten tasaisuutta.
___

Et siis voi tietää, että Alonso on ollut tasaisin suorittaja. Mutta sen voi tiettää, että Alonso, Ferrari ja muu paketti joka on määrännyt Alonson sijoituksen yhdessä ovat olleet tasaisin suorittaja.
 
Ylös