MM- taistelu 2012

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
No huh huh. Eihän se Massa jäänyt Alonsosta kun puoli minuuttia vaikka sai ajaa koko ajan vapaalla radalla. Paljonko Alonson pitäisi Massaa jätättää, että voisi tunnustaa hänen ajaneen hyvin?
Mtv3 sivuilta:
Intian GP:ssä kuudenneksi ajanut Felipe Massa kävi pitkään taistelua Kimi Räikköstä vastaan.

29. kierroksella Räikkönen pääsi hetkellisesti Ferrarin edelle, kun Massa palasi varikolta radalle, mutta brassikuski otti paikkansa takaisin seuraavalla suoralla hyödyntämällä avattavaa takasiipeä.

Massaa auttoi se, että Räikkösen Lotuksessa oli koko joukon hitain huippunopeus 310,5 km/h. Massan Ferrarin huippunopeudeksi mitattiin 320,1 km/h.

- Kisa oli vaikea. Oli hankala pitää hänet takana. Säästelin bensaa yli puolet kisasta. Ei ollut mukavaa, kun autoa pitää ajaa bensaa säästellen ja toinen on hyvin lähellä. Pystyin kuitenkin pitämään hänet takanani. Se auttoi, ettei hänellä ollut kovinkaan hyvä suoranopeus, Massa kommentoi Räikkös-taistoaan.

Kisan paras huippunopeus oli Jean-Eric Vergnen Toro Rosso -auton 322,9 km/h. Huippunopeus ei kuitenkaan kerro kaikkea, sillä kisan voittajan Sebastian Vettelin huippunopeus 311,5 km/h oli kisan toiseksi alhaisin.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Voi olla, että polttoaineen säästely hidasti Massaa. Kuitenkin Alonso oli koko kisan ajan selvästi Massaa nopeampi. On muutenkin aika perustelematonta väittää Alonson kisavauhdin olevan huonoa Massaan verrattuna Korean poikkeusta lukuunottamatta.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Minä olen katsonut viime kisoja. Kahden viimeisimmän kisan alkua siinä vaiheessa kun järjestys Vettel, Webber, Alonso ja kaikilla vapaa baana:

Korea (krs 1-11):
Koodi:
V [b]1.48,151[/b]-[b]1.46,474[/b]-1.46,636-[b]1.46,330[/b]-1.46,774-[b]1.46,083[/b]-[b]1.45,959[/b]-[b]1.45,643[/b]-[b]1.45,815[/b]-1.45,679-[b]1.45,543[/b]
W 1.48,887-1.46,698-[b]1.46,598[/b]-1.46,737-[b]1.46,682[/b]-1.46,226-1.46,052-1.46,056-1.45,971-[b]1.45,623[/b]-1.46,245
A 1.50,317-1.47,025-1.46,796-1.46,539-1.46,894-1.46,732-1.46,412-1.46,210-1.46,254-1.45,851-1.45,952
Tänä aikana Alonso jäi Vettelistä 3,729 sekuntia, ja Webberistä 1,777 sekuntia (ekaa kierrosta ei laskettu tähän).

-----------------------------------------------------------------------------

Intia (krs 4-14 kun Alonso noussut 3nneksi)
Koodi:
V [b]1.32,417[/b]-[b]1.32,265[/b]-1.32,481-[b]1.32,053[/b]-[b]1.32,189[/b]-[b]1.32,122[/b]-1.32,042-[b]1.31,695[/b]-[b]1.31,750[/b]-1.31,564-1.31,541
W 1.32,551-1.32,476-1.32,368-1.32,397-1.32,239-1.32,437-[b]1.32,033[/b]-1.32,053-1.31,967-[b]1.31,546[/b]-[b]1.31,515[/b]
A 1.33,062-1.32,550-[b]1.32,293[/b]-1.32,280-1.32,614-1.32,645-1.32,103-1.32,190-1.31,976-1.31,679-1.31,536
Tänä aikana Alonso jäi Vettelistä 2,164 sekuntia, ja Webberistä 0,835 sekuntia (Buttoninohituskierrosta ei laskettu tähän).
Mutta eihan muulla kuin johtajalla ole baana vapaa? Voiko sita etua sekunneiksi muuttaa?

Joka tapauksessa hyvaa dataa, kiitos tasta.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Milloin sen olen sanonut.
Tässä
Webberhän oli Alonson suurin haastaja 2010 ennen kuin Vettel vei potin viimeisessä kisassa. Ei Webber mikään lapanen ole.
KERS vikoja on vain tuupannut olemaan hänen autossaan enemmän kuin Vettelillä.
ja tässä
Webbolla taas KERS ongelma.
Tuuppa hänelle tulemaan ne ongelmat niin että näyttää aina huonolta koska auto ei pelitä kunnolla mutta ei joudu keskeyttämään, kun taas Vettel joutuu keskeyttämään. Tämäkin vääristää hieman kuljettajien "rankingeja" fanien keskuudessa.
sanot, että Webberille tuppaa tulemaan aina ongelmia ja siksi hän "näyttää aina huonolta koska auto ei pelitä kunnolla."

Muistan kyllä 2010 oikein hyvin. Toivoin, että Webber olisi mestaruuden vienyt, koska on sympaattinen tyyppi ja ansaitsisi kunnian. Fakta vaan on se, että kauden viimeisissä kuudessa kisassa Webber oli kaikissa talikaveriaan huonompi ja mestaruus karkasi lapasesta.

Toistan edelleen, että jokainen maailmanmestari on mestaruutensa ansainnut. Ei ne hyvätkään autot itseään aja.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Mtv3 sivuilta:
- Kisa oli vaikea. Oli hankala pitää hänet takana. Säästelin bensaa yli puolet kisasta. Ei ollut mukavaa, kun autoa pitää ajaa bensaa säästellen ja toinen on hyvin lähellä. Pystyin kuitenkin pitämään hänet takanani. Se auttoi, ettei hänellä ollut kovinkaan hyvä suoranopeus, Massa kommentoi Räikkös-taistoaan.
.
+ Alonsoon verrattuna ei massalla ollut uusimpia päivtysosia autossa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Keskeyttihän Vettelkin Valenciassa ja Monzassa. Ei se nyt ihan niinkään mennyt että Alonso on ainoa jolle on tullut odottamattomia pistemenetyksiä. Vettel on mielestäni aivan ansaitusti pistekärjessä.
On siinä pieni ero: Vettelin keskeytykset ovat johtuneet teknisistä vioista, joten ne ovat olleet tallin (tai ehkä moottoritoimittajan) vikoja ja siten "ansaittuja". Alonson keskeytykseen Spassa kuskilla tai tallilla ei ollut osaa eikä arpaa.

Kaikki toki kuuluvat lajiin ja se jolla on kauden päättyessä eniten pisteitä on ansaitusti mestari.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
On siinä pieni ero: Vettelin keskeytykset ovat johtuneet teknisistä vioista, joten ne ovat olleet tallin (tai ehkä moottoritoimittajan) vikoja ja siten "ansaittuja". Alonson keskeytykseen Spassa kuskilla tai tallilla ei ollut osaa eikä arpaa.

Kaikki toki kuuluvat lajiin ja se jolla on kauden päättyessä eniten pisteitä on ansaitusti mestari.
Mutta sitten kun saksalaisen ajamamasta itävaltalais tallin käyttämästä ranskalais moottorista hajoaa ties minkämaanlainen laturi, on se kuskin tai tallin vika ja näin ollen ansaittu keskeytys, eikös vain??:thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta sitten kun saksalaisen ajamamasta itävaltalais tallin käyttämästä ranskalais moottorista hajoaa ties minkämaanlainen laturi, on se kuskin tai tallin vika ja näin ollen ansaittu keskeytys, eikös vain??:thumbup:
Kyllä, se on "bad engineering". Itse aiheutettu keskeytys (jos ehkä tässä tapauksessa vain välillisesti, alihankkijan valinnalla).
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Kyllä, se on "bad engineering". Itse aiheutettu keskeytys (jos ehkä tässä tapauksessa vain välillisesti, alihankkijan valinnalla).
Jos ne laturit porsis joka toinen tai joka kolmas kisa, sitten vois pitää alihankkijan valintaa omana mokana.
Kuski tekee virheen, oma moka. Talli sössii kisan taktisesti ja tupeloi varikkokäynnit, tallin piikkiin, mutta kuski ei sitä "ansaitse". Se että joskus hajoaa joku komponentti jonka on joku kolmas osapuoli valmistanu, ei ole kuskin eikä tallin ansaitsema ongelma.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos ne laturit porsis joka toinen tai joka kolmas kisa, sitten vois pitää alihankkijan valintaa omana mokana.
Kuski tekee virheen, oma moka. Talli sössii kisan taktisesti ja tupeloi varikkokäynnit, tallin piikkiin, mutta kuski ei sitä "ansaitse".
En tässä tapauksessa pidä kuskia erillisenä elementtinä, vaan kuski ja talli menestyy tai ei menesty yhdessä. Siis myös "ansaitsevat" tai eivät "ansaitse" kohtalonsa yhdessä.
Se että joskus hajoaa joku komponentti jonka on joku kolmas osapuoli valmistanu, ei ole kuskin eikä tallin ansaitsema ongelma.
Huomautan, että se "ansaittu" oli alunperinkin minulla lainausmerkeissä. Joka tapauksessa tekninen keskeytys on eri asia kuin se, että joku ajaa päälle. Tekniikka on osa tallin toimintaa.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
En tässä tapauksessa pidä kuskia erillisenä elementtinä, vaan kuski ja talli menestyy tai ei menesty yhdessä. Siis myös "ansaitsevat" tai eivät "ansaitse" kohtalonsa yhdessä.
Suurimmaksi osaksi olen samaa mieltä. Vaan onhan niitä esimerkkejä kun ei kulje niin ei ole autoa kehitetty kuuteen kilpailuun, ja intiassa taas ollaan ajettu 120%. Hyvin kerätään kunnia ja luovutetaan vastuu tallille ;)

Huomautan, että se "ansaittu" oli alunperinkin minulla lainausmerkeissä. Joka tapauksessa tekninen keskeytys on eri asia kuin se, että joku ajaa päälle. Tekniikka on osa tallin toimintaa.
Kuskin kannalta ei taas ole kovin kummoista eroa kun ei ole itsestään kiinni(hirmuisen suurta mutua). En tosin voi tietää mitä F1 kuskit tuntee ja kokee.
 
Viimeksi muokattu:

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
On siinä pieni ero: Vettelin keskeytykset ovat johtuneet teknisistä vioista, joten ne ovat olleet tallin (tai ehkä moottoritoimittajan) vikoja ja siten "ansaittuja". Alonson keskeytykseen Spassa kuskilla tai tallilla ei ollut osaa eikä arpaa.

Kaikki toki kuuluvat lajiin ja se jolla on kauden päättyessä eniten pisteitä on ansaitusti mestari.
Väärin.

Ajamalla eturiviin saa parhaan mahdollisuuden välttää lähtökolarin. Tämä on ihan tunnettu ja tunnustettu tosiasia. Toisessa vaakakupissa on sitten huonomman lähtöpaikan tuoma suurempi kolaririski.

Alonson lähtöpaikka ja siten suurempi kolaririski oli aika-ajoissa eli radalla ansaittu. Johtui se sitten ajotaidoista tai "bad engineeringin" aiheuttamasta hitaudesta. Lähtemällä eturivistä, Alonso olisi välttänyt lähtökolarit.

Ja toisessa tapauksesista Alonso itse jopa aiheutti kolarin!
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Väärin.

Ajamalla eturiviin saa parhaan mahdollisuuden välttää lähtökolarin. Tämä on ihan tunnettu ja tunnustettu tosiasia. Toisessa vaakakupissa on sitten huonomman lähtöpaikan tuoma suurempi kolaririski.

Alonson lähtöpaikka ja siten suurempi kolaririski oli aika-ajoissa eli radalla ansaittu. Johtui se sitten ajotaidoista tai "bad engineeringin" aiheuttamasta hitaudesta. Lähtemällä eturivistä, Alonso olisi välttänyt lähtökolarit.
1 syy lisää, joka tekee Red Bullista paremman kuin Ferrari.
Mutta kyse paljon myös siitä, kuinka läheltä kärkeä esim. kolariherkkä Grosjean lähtee. Ja nyt sattui eturivin Kobayashikin kärsimään lähtöhässäkässä.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
1 syy lisää, joka tekee Red Bullista paremman kuin Ferrari.
Jep. Vettel/RedBull hyödyntää auton koko potentiaalin ja "ansaitsee" eturivin paikalla pienemmän todennäköisyyden lähtökolarille.


Sen verran vielä. Jos Alonso saa homman natsaamaan, niin Ferrarissa riittää tällä hetkellä potenttiaalia haastaamaan RedBullit. Ferrarin ja Alonson sisällöttömän ja tyhjänpäiväisen probagandan sijaan olisi todella mielenkiintoista kuulla, mikä Alonson/Ferrarin yhdistelmän todellinen ongelma tällä hetkellä on? Massallahan alkoi kulkea Span päivityspaketin jälkeen ja jostain syystä Alonso ei saa ulosmitattua samaa suorituskyvyn kasvua. Ajotyyli tms?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Jep. Vettel/RedBull hyödyntää auton koko potentiaalin ja "ansaitsee" eturivin paikalla pienemmän todennäköisyyden lähtökolarille.
Silti aika pieni riski joutua uhriksi.

Sen verran vielä. Jos Alonso saa homman natsaamaan, niin Ferrarissa riittää tällä hetkellä potenttiaalia haastaamaan RedBullit. Ferrarin ja Alonson sisällöttömän ja tyhjänpäiväisen probagandan sijaan olisi todella mielenkiintoista kuulla, mikä Alonson/Ferrarin yhdistelmän todellinen ongelma tällä hetkellä on? Massallahan alkoi kulkea Span päivityspaketin jälkeen ja jostain syystä Alonso ei saa ulosmitattua samaa suorituskyvyn kasvua. Ajotyyli tms?
Viimeaikoina kisamatkallakin RB on vaan karannut Ferrarilta.
Alonson lausunnot on kyl turhia.
Ferrarin potentiaali ei liene samassa suhteessa kasvanut, kuin Massan suorituskyky. Aiemmin kaudella Massa ei varmaan vaan saanut suorituskyä vaikeammasta autosta vauhtiinsa.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Ferrarin potentiaali ei liene samassa suhteessa kasvanut, kuin Massan suorituskyky. Aiemmin kaudella Massa ei varmaan vaan saanut suorituskyä vaikeammasta autosta vauhtiinsa.
Juu, ei missään nimessä samassa suhteessa. Muuhun kärkiryhmään vertaan, johon suhteutettuna Massa soittaa kakkos viulua hyvin. Ferrarin painotusta ja panostusta kun arvailee, niin Massan ja Alonson välisen eron luulisi olevan hiukan isompi. Näin monimutkaiseen algoritmiin perustuu päätelmäni Ferrarin hyödyntämättömään potentiaaliin. Veikkaan että se saadaan ulosmitattua Alonsonkin toimesta ennen kauden päättymistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sen verran vielä. Jos Alonso saa homman natsaamaan, niin Ferrarissa riittää tällä hetkellä potenttiaalia haastaamaan RedBullit. Ferrarin ja Alonson sisällöttömän ja tyhjänpäiväisen probagandan sijaan olisi todella mielenkiintoista kuulla, mikä Alonson/Ferrarin yhdistelmän todellinen ongelma tällä hetkellä on? Massallahan alkoi kulkea Span päivityspaketin jälkeen ja jostain syystä Alonso ei saa ulosmitattua samaa suorituskyvyn kasvua. Ajotyyli tms?
Ei kai siellä mitään varsinaista "ongelmaa" ole, kuin kimimäisesti "ei vain ole riittävästi vauhtia".

Massa tunnetusti kärsii huonosta/käteen sopimattomasta autosta enemmän kuin kuskit keskimäärin. Jos auto saadaan hänelle toimivaksi se ei tarkoita, että se olennaisesti muuttaisi Alonson suorituskykyä, joka on ollut läpi kauden hyvä (auto huomioiden siis). Ei voi siis puhua "samasta suorituskyvyn kasvusta".
Ferrarin painotusta ja panostusta kun arvailee, niin Massan ja Alonson välisen eron luulisi olevan hiukan isompi. Näin monimutkaiseen algoritmiin perustuu päätelmäni Ferrarin hyödyntämättömään potentiaaliin. Veikkaan että se saadaan ulosmitattua Alonsonkin toimesta ennen kauden päättymistä.
Jotkin päivitykset nyt vain osuvat toisille kuskeille paremmin kuin toisille ja Ferrarinkin intresseissä on ollut saada Massa mukaan kärkikamppailuun. Siltä varalta että Felipe voisi syödä pisteitä muilta. Muiden kuin Vettelin osalta se on jo onnistunutkin.

Mutta ei Massa nyt ole Alonson suhteen kilpailukykyisessä vauhdissa ollut kuin Monzassa ja Koreassa. Korea ei ole mikään yllätys, koska rata tuntuu sopivan hänelle, kuten Bahrain ja Istanbul. Ja siellä oli pehmeimmät seokset. Span ja Suzukan suhteen Alonson kisavauhti jää tietysti arvailujen varaan.

Ferrari tuo edelleen päivityksiä, mutta niin tuo oletettavasti Red Bullkin. Ero voi kaveta tai sitten ei, riippuu päivitysten onnistuneisuudesta kummankin osalta.
 
Viimeksi muokattu:

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Jos ne laturit porsis joka toinen tai joka kolmas kisa, sitten vois pitää alihankkijan valintaa omana mokana.
Kuski tekee virheen, oma moka. Talli sössii kisan taktisesti ja tupeloi varikkokäynnit, tallin piikkiin, mutta kuski ei sitä "ansaitse". Se että joskus hajoaa joku komponentti jonka on joku kolmas osapuoli valmistanu, ei ole kuskin eikä tallin ansaitsema ongelma.
Kuljettaja on osa tallia, ja talli häviää ja voittaa yhdessä. "No driver is bigger than the team." Talli päättää itse keneltä komponenttinsa hankkii renkaita ja ECU:a lukuunottamatta, joten käytännössä kaikki tekniset viat ovat tallin ansaitsemia.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Kuljettaja on osa tallia, ja talli häviää ja voittaa yhdessä. "No driver is bigger than the team." Talli päättää itse keneltä komponenttinsa hankkii renkaita ja ECU:a lukuunottamatta, joten käytännössä kaikki tekniset viat ovat tallin ansaitsemia.
Ois kiva kanssa tietää että kuinka pahasti kuski pystyy ajotyylillään rikkomaan autoa, voiko esim. vaihdelaatikon rikkoutuminen olla seurausta jostain kuskin toimesta ohjaamossa? Tätä pohdin esim. aikoinaan viisi vuotta sitten kun Hamiltonilla juuttui vaihde päälle (tai jotain vastaavaa) Brasilian kisassa, että olisiko itse hermostuksissaan kussut ja aiheuttanut ongelman. :thumbfh:
 
Ylös