Tämä ansaitsee oman otsikkonsa, GT40

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1391
Tämä ansaitsee oman otsikkonsa, Historic Grand Race 2012 ja siellä GT40

Minulta mennyt täysin ohi, mikä tämä on?
Kling Jan KAK Kling Jan Ford GT 40 -65

Onko joku replica vai ihan aito
Ilmoittautunut Grand Raceen!!!
 
Viimeksi muokattu:

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mitä nyt äkkiä lukaisin, taitaa olla replica. Webbisivut löytyivät: http://actiontravelracing.se/

"...to build a purpose-built racecar identical to the Period ‘F’ GT40s"

http://actiontravelracing.se/?page_id=11 löytyy lisää juttua.
Ihan mielenkiintoinen kapistus. Tosin hieman harmittaa, että konehuoneessa ei murise se orginaali 427 cid vaan (siviili) Mustangien keulalta tutumpi 289. Kisaviritetyn 427:n äänimaailman on vain niin jumalainen...
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1391
Ihan mielenkiintoinen kapistus. Tosin hieman harmittaa, että konehuoneessa ei murise se orginaali 427 cid vaan (siviili) Mustangien keulalta tutumpi 289. Kisaviritetyn 427:n äänimaailman on vain niin jumalainen...
Aika outo juttu. En muista olikos tuota F4:tä kisoissa tuolla pikkulohkolla koskaan?
Sinällään näissä on hyvä pohtia mikä on original ja mikä replica, kun orggiksiakin on aikoinaan paikattu moneen kertaan. Varmaan putkirunkoakin hitsailtu moneen kertaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Aika outo juttu. En muista olikos tuota F4:tä kisoissa tuolla pikkulohkolla koskaan?
Sinällään näissä on hyvä pohtia mikä on original ja mikä replica, kun orggiksiakin on aikoinaan paikattu moneen kertaan. Varmaan putkirunkoakin hitsailtu moneen kertaan.
Wikipedian mukaan neljää konetta on käytetty GT40:n eri vaiheissa. 255, 289, 302 ja 427.
Ensimmäisissä prototyypeissä käytettiin tuota pienintä konetta, mutta kilpailutoiminnassa (Mk.I) oli 289. Tuolla konstruktiolla ei kai juuri saavutettu muuta kuin Sebringin 12h kisan voitto '66.
Mk.II:ssa oli sitten jo se legendaarinen 427
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Le Mans 68-69

JW Automotive otti GT40 Mk1:set uusio käyttöön -68, kun säännöt muuttuivat.
Prototyypit sai olla enää enintään kolmelitraisia ja urheiluautot viisilitraisia. Näin GT40 MK1 oli taas kilpailukykyinen 302cu.in./5litr. moottorilla. JW-autot oli paremmin tunnettuja sponsorinsa Gulfin vaaleansininen/oranssi värityksestä.

Autoilla voitettiin tallin ja sponsorin päätavoite LeMans 1968 ja 1969, vaikka kumpanakin vuotena Porsche oli 3-litraisilla 308 prototyypeillä suosikki.

1970 JW/Gulf edustikin sitten Porschea ja voitti maailmanmestaruuden, jossa yhtenä tekijänä oli myös eräs suomalainen..., mutta se onkin taas eri juttu.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1391
Wikipedian mukaan neljää konetta on käytetty GT40:n eri vaiheissa. 255, 289, 302 ja 427.
Ensimmäisissä prototyypeissä käytettiin tuota pienintä konetta, mutta kilpailutoiminnassa (Mk.I) oli 289. Tuolla konstruktiolla ei kai juuri saavutettu muuta kuin Sebringin 12h kisan voitto '66.
Ok, silloin tuo 289 on ihan ok.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Aika outo juttu. En muista olikos tuota F4:tä kisoissa tuolla pikkulohkolla koskaan?
Sinällään näissä on hyvä pohtia mikä on original ja mikä replica, kun orggiksiakin on aikoinaan paikattu moneen kertaan. Varmaan putkirunkoakin hitsailtu moneen kertaan.
GT40:ssä ei ole putkirunkoa vaan peltimonokokki.

Tuo GR:n ilmoittautunut auto on Superformancen rakentama replika jolla on kuitenkin FIA-passitus. Superformancella on ainoana koko maailmassa oikeus käyttää GT40 nimitystä koska Safir ( nyk. tav. Superformance) osti Fordilta nimenkäyttöoikeudet (ehkä siksi osittain uusi GT on GT ilman 40:tä, tai sitten siksi että uusi olisi oikeasti GT44 :) )
Outoa on se että autolla aiotaan ajaa GTS-luokassa vaikka FIA teki 3,5v sitten päätöksen jossa GT40 yhdessä muutaman muun aikansa "superauton" kanssa siirretään ryhmään TSRC :doubtful:
Olin tuomassa maahan mk1:stä ja silloin asiantila selvisi :thumbdown
TSRC:tä kun ei Suomen radoilla ilmeisesti ajeta.

GT40 -versioita löytyy useita:

tunnetuin lienee mk1, mk1"B" ja mk1 "Gulf Spec". Jälkimmäisellä voitettiin Le Mans -68 ja -69, vieläpä samalla yksilöllä.
Siinä on moottorina yleisimmin Fordin 289W, kisaversiot Gurney-Weslaken alukansilla ja 4:llä Weberin IDA:lla.

mk3 oli myös 289W:llä varustettu siviiliversio jota tehtiin vain 7 kpl. Erottaa pidemmästä perästä ja parivalokeulasta.

mk2 on isolohkolla, eli Fordin FE-sarjan 427" (7-litraa) isolohkolla. Tästä autosta löytyy mk2A ja mk2B -versiot. Tälläisella kolmoisvoitettiin Le Mans -66.

mk4:lla voitettiin Le Mans -67, mutta se ei ole GT40, vaan yksinkertaisesti Ford mk4. Rakenne poikkeaa ulkonäöllisesti ja rakenteellisesti GT40:stä.

Mirage oli modifioitu mk1 Fordin 351W -koneella. Tunnistaa ohjaamon kapeudesta. Tehty 3 kpl, 1 jäljellä, 2 muutettiin "takaisin" mk1 -muotoon.

Miksi ajaa "replikalla" eikä aidolla? Aitojen hinnat pyörivät tällä hetkellä 1,5-2,5 miljoonan taalan paikkeilla...

EDIT
joku kirjoitti:

"""Wikipedian mukaan neljää konetta on käytetty GT40:n eri vaiheissa. 255, 289, 302 ja 427.
Ensimmäisissä prototyypeissä käytettiin tuota pienintä konetta, mutta kilpailutoiminnassa (Mk.I) oli 289. Tuolla konstruktiolla ei kai juuri saavutettu muuta kuin Sebringin 12h kisan voitto '66.
Mk.II:ssa oli sitten jo se legendaarinen 427"""


255" (indy) Four Cam löytyy vain yhdestä aidosta autosta, ja se on siihen jälkikäteen 289:n tilalle asennettu. Pikkulohkolla 289/302:lla ajettiin mm. nuo 68-69 Le Mans voitot joten kyllä sillä jotain on saavutettu :D
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
100% varma en ole, mutta ymmärtääkseni Guy De Baerin auto ei ole aito vaan Gelsgoen tekemä liki täydellinen Gulf Spec jäljennös, runkonro GEL W 002 tai 001.
Varmistan vielä.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Minulta mennyt täysin ohi, mikä tämä on?
Kling Jan KAK Kling Jan Ford GT 40 -65

Onko joku replica vai ihan aito
Ilmoittautunut Grand Raceen!!![/QUOTE

Joo, kyllä se on Superperfonmancen lisenssi replica, eli täysin alkuperäistä vastaava. Helv.... hieno se oli, mutta yllättävän hiljainen. Kuvat on perjantain harjoituksista, joten ei muuta kun katsomaan Ahvenistolle, vielä ehtii. Muutakin hienoa kalustoa on paikalla.


Ford GT 40 by Kari Naatanen 1, on Flickr

Holman&Moody kilpamoottori jenkeistä, näitä käytettiin myös alkuperäisissä.


Ford GT 40 by Kari Naatanen 1, on Flickr

Muitakin hienoja vehkeitä.


Historic Race by Kari Naatanen 1, on Flickr

Subaru Sport by Kari Naatanen 1, on Flickr

BMW by Kari Naatanen 1, on Flickr

Ford by Kari Naatanen 1, on Flickr

Nyt kaikki katsomaan Ahvenistolle sekä Lauantaina että Sunnuntaina.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Kiitos Kari hyvästä yllytyksestä mutta ei pääse tällä kertaa, pannahinen.
No, kiertää allekirjoittaneen kypärä ja hans siellä sentään rataa :)

Jk. Moottorina mk1:ssä käytettiin kisahommissa pääsääntöisesti Gurney-Weslake -kansilla olevaa (myöh. Gurney-Eagle), mk2 isolohkoissa sitten enemmän Holman-Moodyn tekeleitä.
Ikuisuustaistelua käydään aiheesta onko 40 englantilainen vai usa-auto. Sekä että mielestäni, mutta mk1 on enemmän britti, ja jenkit ovat "omineet" mk2:n, syystäkin. Juuri Holman&Moody vastasi pitkälti niiden kehittelystä.
Eli pikkulohkoiset mk1:set useimmin olivat britti-eurovireessä
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kiitos Kari hyvästä yllytyksestä mutta ei pääse tällä kertaa, pannahinen.
No, kiertää allekirjoittaneen kypärä ja hans siellä sentään rataa :)

Jk. Moottorina mk1:ssä käytettiin kisahommissa pääsääntöisesti Gurney-Weslake -kansilla olevaa (myöh. Gurney-Eagle), mk2 isolohkoissa sitten enemmän Holman-Moodyn tekeleitä.
Ikuisuustaistelua käydään aiheesta onko 40 englantilainen vai usa-auto. Sekä että mielestäni, mutta mk1 on enemmän britti, ja jenkit ovat "omineet" mk2:n, syystäkin. Juuri Holman&Moody vastasi pitkälti niiden kehittelystä.
Eli pikkulohkoiset mk1:set useimmin olivat britti-eurovireessä
Sama kissanhännänvetohan on myös Cobran kohdalla. Perus AC Cobra on brittitekeles, mutta kun Carroll Shelby päätti lapioida sinne kunnon koneen, niin siitä tulikin sitten yht'äkkiä amerikkalainen auto. Tuo GT-Hoppa kyllä vaatis ehdottomasti kunnon 427 myräjämään sinne pannuhuoneeseen. Sitten olisikin kiva seurata kuinka liki ollaan Roslundin TVR:n kierrosaikoja. Ymmärtääkseni lihamestarin hallussa on edelleen Hisse-kisojen koppiautojen kierrosaikaennätys.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Britti Ford

Kiitos Kari hyvästä yllytyksestä mutta ei pääse tällä kertaa, pannahinen.
No, kiertää allekirjoittaneen kypärä ja hans siellä sentään rataa :)

Jk. Moottorina mk1:ssä käytettiin kisahommissa pääsääntöisesti Gurney-Weslake -kansilla olevaa (myöh. Gurney-Eagle), mk2 isolohkoissa sitten enemmän Holman-Moodyn tekeleitä.
Ikuisuustaistelua käydään aiheesta onko 40 englantilainen vai usa-auto. Sekä että mielestäni, mutta mk1 on enemmän britti, ja jenkit ovat "omineet" mk2:n, syystäkin. Juuri Holman&Moody vastasi pitkälti niiden kehittelystä.
Eli pikkulohkoiset mk1:set useimmin olivat britti-eurovireessä
Ford järjesti tarjouskilpailun kilpaurheilu-auton suunitelemiseksi -63 ja siihen osallistui Cooper, Lotus ja Lola. Kilpailun voitti Eric Broadleyn suunnittelema ja Lolan rakentama Lola Mk6 (osallistui LeMansiin -63). Tästä tuli sitten kuuluisa Ford GT40. Ensin Mk1, Mk2 ja sitten Mk3, joka oli katuversio. Kaikki oli brittitekeleitä, joskin Mk2:sia kehiteltiin edelleen jenkeissä sekä Shelbyllä että Holman&Moodyllä, jolta tuli 7litr. Nascar/Mercury -moottorit.

Samaan aikaan Alan Mann Racing edelleen kehitti lightweight-version Mk2:sesta, suuresta painosta johtuvien jarru- ja vaihdelaatikko-ongelmien takia,
(7ltr. Mercury-moottorilla) ja osallistui sillä LeMansiin -67, ollen muistaakseni kolmas.

Ainoat kokonaan jenkeissä tehdyt Fordit, tässä lajissa, oli Ford MkIV:sia -67. Sillä voitettiin LeMans 1967. Ford MkIV oli taas aivan eri auto, jopa aika nykyaikaisen näköinen laite, kapeine ohjaimoineen pitkine perineen, vaikka se usein sekoitetaan ja mainitaan GT40:seksi.

Ford voitti siis LeMansin -66 Mk2:lla, -67 Ford MkIV:lla jotka oli eri autoja.

-68 ja -69 voittaja oli uudelleen käyttöön otettu 5litr. GT40 Mk1 ja tallina kuuluisa Gulf/JW-Automotive talli joka myöhemmin ajatti Porsche 917 autoja.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Mk2 vaihdelaatikko-ongelmat olivat lähinnä 2 portaisen automaatin (ilm. 2 kpl tehty) ongelmia, ei niinkään manuaalin T44 murheita.

Alan Mannin lightweight -kokeilut poikivat pitkälti lightweight mk1:siä...

Yleisesti näistä; jos haluaa luotettavaa tietoa, ei ole montaa tietolähdettä, Ronnie Spainin kirjoittamat kirjat ovat lähes ainoita varmuudella luotettavia. Wikipediat yms. ovat kovastikin virhetietoa sisältäviä :(
GT40 on vaikea aihe koska liki jokainen auto poikkesi toisestaan, eli absoluuttista totuutta ei oikein ole, ja lisäksi tunne tuntuu olevan suuresti esillä näiden arvioinnissa.
Noista aikoinaan ajaneista autoista monikaan ei menisi läpi nykyisistä Historic -säännöistä :D

Don Vito:
Tämä on hieman tunne-/makuasia, mk2:set kun ovat saaneet kulttistatuksen lähinnä suuren iskutilavuutensa ja -66 Mansin kolmoisvoiton johdosta.
Mk2a/b olivat 427" FE top- ja sideoilereita (kuten suurin osa AC Cobra 427:sta / niistä osa 428:lla), ja toimivat matalahkon viritysasteensa ansiosta hienosti erityisesti pitkissä endurance-kisoissa (Le Mans jne).
Se lähinnä murahtaa; kierrokset pysyvät alle 5500 rpm, vert. 289/302 joka todella parkuu yli 7500 rpm 4:n Weberin / 180 asteisen käärmeenpesän läpi.
Kaunis ääni: http://www.youtube.com/watch?v=M0WNa-K6-QI

Jk. JWA:n GT40 piirrustukset ja kaikki jäljelle jääneet osat osti 72-3 paikkeilla JW:lle 69-72 työskennellyt tuttuni.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1391
Nooh, vähän vielä eilen haettiin vauhtia, ehkä tänään jo laitetaan peli laulamaan kovaa :ahem:
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26888
Nuo sunnuntain lähdöt olisi kyllä mieluummin voinut järjestellä siten, että ensin ajaa hitaimmat luokat ja lopuksi nopeimmat. Mutta pikkujuttuja -> rinteelle laulamaan
 
Ylös