Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / SYYSKAUSI 2012

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Minäkin luin Iltapulun blogia. Löysin helmen heinäkuulta. Eija-Riitta Korhola selittää jälleen asioita, siten kuin ne ovat. Panisin.

Juttu on pitkä, vaikka vähän lyhensin. Boldattu olennaisin. Ja tässä linkki:
http://blogit.iltalehti.fi/eija-riitta-korhola/

Olen ollut 13 vuotta europarlamentissa ja kuvitellut jo tietäväni olennaisimmat asiat EU-päätöksenteosta mutta vasta tänä kesänä oivalsin, mikä käytännössä selittää ne monet ongelmalliset direktiivit, joita EU meille tuottaa. Havaitsin yllättävältä suunnalta tulevan demokratiavajeen.

Ympäristö- ja energialainsäädännön puolella EU:sta tuleviin huonoihin uutisiin törmää usein: viime vuosina on nähty tehtaiden sulkemisia ja työpaikkojen katoamisia kolmansiin maihin, kun yksipuolinen ja tiukka lainsäädäntömme nostaa kustannuksia. Kilpailuvääristymien luominen lainsäädäntöön on virhe, koska se merkitsee hyvin usein ympäristön tappiota. Saastuttaja saa silloin aina kilpailuedun. Mutta miksi lainsäädäntömme on skandaalimaisen sadomasokistista, vaikkemme sitä tietenkään halua?

Minä väitän, että syynä on demokratiavaje. Usein siitä vastaavat, yllättävää kyllä, vihreät.

Valiokunnissa tehtävässä työssä mietinnöstä vastaavalla mepillä, raportöörillä on keskeinen neuvotteluasema komission ja neuvoston kanssa. Sitä tasapainottaa poliittinen prosessi, ensimmäinen ja toinen lukeminen, jossa mietintö viedään täysistuntoon ja lopulta mahdollisesti sovitteluun. Samalla muiden ryhmien varjoraportöörit muodostavat oman ryhmänsä kannan. Prosessi on läpinäkyvä ja julkinen, ja me voimme täysistunnossa ottaa siihen kantaa koko poliittisen kokomme voimalla.

Yhä useammin on kuitenkin käynyt niin, että tämä läpinäkyvä prosessi korvataan kiireeseen vetoamalla, ja tehdään oikotiemenettelynä ns. first reading agreement. Raportöörin johdolla sopimus tehdään neuvoston ja komission kanssa ennen kuin se tuodaan täysistuntoon, ja silloin koko parlamentti voi enää vain joko hylätä tai hyväksyä saadun sovun. Julkisuus, avoimuus ja läpinäkyvyys on poissa, samoin on vähentynyt mahdollisuus vaikuttaa yksityiskohtiin täysistuntovaiheessa.

Oikotiemenettely sopii muun muassa vihreille, koska valta kasvaa maksimiinsa, ja isompien poliittisten ryhmien

Rikkidirektiivi on karmivin tuore esimerkki kilpailuvääristymästä, jonka EU siunasi toukokuussa vihreän mepin johdolla, toinen on kesäkuinen energiatehokkuus. Välimeren maissa rikkirajat tulevat olemaan viiden vuoden ajan 45 kertaa löysemmät kuin Suomessa. Ihan vertailun vuoksi otan esimerkin pankkisektorilta. Kuvitelkaa vaikkapa Saksan nykyinen viiden vuoden lainakorko, 0,46%, 45-kertaisena: siitä tulisi 20,7% . Mutta ympäristöpuolella näitä vääristymiä synnytetään sekä sisämarkkinoillemme että globaalisti, vieläpä hyveen kiilto silmissä.

Rikkidirektiivistä tiedämme, että vahinko tapahtui jo merenkulkujärjestö IMO:ssa Suomen itse hyväksyessä tiukat rajat vuonna 2008. Direktiivin neuvotteluja johtanut Hassi on puolustautunut sanomalla seuranneensa vain komission esitystä ja IMO:n linjaa.Kaikki myöntävätkin virheeksi poliittisen valvonnan puutteen: poliitikot eivät valvoneet ympäristövirkamiehiemme linjauksia. Mutta miten niihin sitten tultiin?

Tässä suhteessa Hassi ei enää voi piiloutua IMO:n selän taakse, sillä hän on vastannut europarlamentissa rikkimietinnöistä jo ennen IMO:n päätöstä, ja vuosia ajanut tiukkoja rikkirajoja alueillemme. Kun Satu Hassilta vuonna 2005 kysyttiin, miksi EU:n pitäisi tehdä yksipuolista lainsäädäntöä rikkipäästöjen vähentämisessä eikä hoitaa asiaa IMO:n kautta, hän vastasi: kuulostaa kivalta, mutta jotta päästään eteenpäin, tarvitaan poliittista painostusta.
Se saatiin täysimääräisen yksipuolisena.

Suomessa me olemme joutuneet maksumiehiksi liian usein kahteen kertaan, kun varhaisia ympäristötoimiamme ei ole otettu huomioon. On kurjaa, että käytännössä EU:sta tuleva viesti on se, että älä tee mitään ennen kuin on viimeinen pakko. Jos olet tehnyt aikaisemmin, maksat siitä – et hyödy. Näin kävi päästökaupassa, näin kävi uusiutuvan energian taakanjaossa, näin on käymässä energiatehokkuusdirektiivissä, josta saatiin poliittinen sopu kuluneella viikolla – se tulee taas tietämään satojen miljoonien vuosittaista lisälaskua Suomelle; TEM:n arvio on 300-500 miljoonan vuosittaiset kustannukset energiankäyttäjille.Energiaa tehokkaasti käyttävät maat joutuvat tekemään lisää tehostamistoimia entistä kalliimmin, kun kustannustehokkaimmat säästötoimet on jo tehty, eikä sitä otettu huomioon.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Pääasia että Suomen Vihreät pääsevät kehumaan urotekojaan (tehtaiden kannattavuksien romuttamista) muiden maiden Vihreille.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Pääasia että Suomen Vihreät pääsevät kehumaan urotekojaan (tehtaiden kannattavuksien romuttamista) muiden maiden Vihreille.
Hyvinvoinnin ja ympäristön nimissä rampautetaan oma kilpailukyky, jolloin tuotanto siirtyy maihin joissa ympäristöstä ja hyvinvoinnista ei välitetä yhtään. Samalla oma hyvinvointi kärsii kun tulot tippuu ja ympäristö kiittää kun savut on siirretty toisaalle.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Täytetäänpähän kiristyneet päästörajoitukset, kun ei enää ole tehtaita tupruttamassa!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Minäkin luin Iltapulun blogia. Löysin helmen heinäkuulta. Eija-Riitta Korhola selittää jälleen asioita, siten kuin ne ovat. Panisin.

Juttu on pitkä, vaikka vähän lyhensin. Boldattu olennaisin. Ja tässä linkki:
http://blogit.iltalehti.fi/eija-riitta-korhola/
Korhola on aivan oikeassa. Suomessa löytyy hyvin vähän päättäjiä, jotka ovat valmiita puolustamaan suomen etuja ja idealismissa aiheuttavat paitsi Suomelle myös yleisestikin, myös ympäristölle, hirvittävää vahinkoa.

Mitä mieltä on asettaa prosentuaalisesti päästöjen vähentämistavoitteet. Jos toinen lafka on tuotantotonnia kohti tehnyt saasteita 100 kg ja toinen 5 kg, niin helvetin paljon kalliimpaa ja ympäristölle merkityksetömpää on vähentää 10 % viidestä kilosta kuin 100 kilosta. Se vain antaa saastuttavalle ja hommat aiemmin laiminlyöneelle suhteettoman kilapiluedun.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Täytetäänpähän kiristyneet päästörajoitukset, kun ei enää ole tehtaita tupruttamassa!
Niinhän sitä luulis. Sitten joudutaan kiristämään enemmän jostain muualta, kuten energian tuotannosta ja autoilusta.

Kun yritetään tehdä maailmasta ympäristöystävällisempi on varmaan parasta aloittaa sieltä maailman ympäristystävällisimmästä päästä ja yrittää parantaa tilannetta muutamalla promillella.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Vaikka Suomen tuprutus laskisi nollaan ja metsät kasvaisivat imemään naapurienkin hiilidioksidit, niin eipä sekään riittäisi päästörajoitusten ajajille.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
VM: Suomi EU-budjetin odotetunlainen nettomaksaja

Suomi kuuluu edellisvuosien tapaan EU-budjetin nettomaksajien joukkoon. Suhteessa bruttokansantuloon suurimmat nettomaksajat vuonna 2011 olivat Italia (-0,38 prosenttia) ja Alankomaat (-0,36 prosenttia). Saksan, Suomen ja Tanskan nettomaksuosuus oli -0,34 prosenttia. Ruotsin nettomaksuosuus vuonna 2011 oli -0,33 prosenttia.

- Jäsenvaltioiden nettoasemat heijastavat osaltaan jäsenvaltioiden välisiä varallisuuseroja. EU-jäsenyydestä koituvat hyödyt Suomelle ovat nettoasemaa laaja-alaisempia muun muassa sisämarkkinoiden ja liikkuvuuden ansiosta. EU-budjetista rahoitettavien hankkeiden valinnassa painotetaan erityisesti hankkeita, joilla on Euroopan laajuisia vaikutuksia, valtionvarainministeriö tiedottaa.

Suurimmat nettosaajat olivat puolestaan Unkari (4,67 prosenttia), Liettua (4,63 prosenttia), ja Latvia (4,62 prosenttia).

Suomi on ollut nettosaajana vuosina 1996, 1997 ja 2000.

Komissio julkaisi vertailukelpoiset tiedot jäsenvaltioiden ja EU:n välisistä tuloista ja menoista vuodelta 2011 eilen torstaina.
Italia tainnut neuvotella vielä Suomea paremmin asemansa EU:n rahanjaossa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Esimerkiksti Tornion terästehdas lienee maailman vähiten saastuttava alansa laitos. Päästöjen vähentämisvaatimusten takia se on joutunut aika koviin ongelmin. Sen tuotanto lienee järkevää siirtää Puolaan tehtaaseen, jonka päästöt ovat monisatakertaiset, mutta saa lisä-aikaa päästöjen vähentämiseen kun, se muuten joutuisi kannattavuuskriisiin.

Nykyistä hommaa voitais kehittää vielä siten, että annettaisiin huomattavia helpotuksia veroihin, maksuihin ja miksei maksettaisi vielä ympäristöbonusta, jos päästöjä saisi vähennettyä huomattavasti määräyksiä enemmän. Silloinhan Tornion terästehdas kannattaisi lopettaa per heti ja siirtää kaikki laitteet sinne Puolaan, pirusti saastuttavalle tehtaalle. suomenkin päästöt vähenesivät.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vaimo oli kieltänyt ostamasta Red Bullia, mutta siivet oli saatava.
Jotenkin tuntuu, ettei tästä ole kuultu koko totuutta. Turvakamerakuvat olis kivat. Kai se mies nyt itse tietää oliko vahinko vai ei, eikä naisen tarvii sitä aamulehdessä tossuttaa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Kai se mies nyt itse tietää oliko vahinko vai ei, eikä naisen tarvii sitä aamulehdessä tossuttaa.
Tietää ja eiköhän sen videokuvasta näe piilottaako joku tarkoituksella tavaran vai ei. Voi vähän äijää harmittaa, kun sakkojen lisäksi vielä muija kirjoittelee lehtiin ja selittää tapausta varmaan kaikille tuttaville ympärs kyliä.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
First world problems. Voi kauhia kun meni pari tuntia hukkaan ja missattiin kaunarit.
Ylipäätään meni edes 15min.. tuo asia olisi pitänyt selvittää maalaisjärjellä ja jos unohtui maksaa niin yksinkertaisesti maksaa sen ja sillä selvä himaan... Mutta ei...
 
Ylös