Oikea rangaistus oli kyllä. Vois tolle Maldonadollekkin laittaa jonkun ukaasin, että jos tulee vaikka kolmessa seuraavassa jotain asiaa tuomaristolle tutkia kyseisen äijän törttöilyjä, niin parin kisan tauko olis paikallaan.Hyvä ja rohkea rangaistus, mutta missä vastaavat on Maldonadolle aikasemmista toilailuista ja jatkuvasta vastustajien kunnioittamattomuudesta? Pitääkö sen antaa kolaroida vielä pahemmin, ennenku rangaistaan. :|
Koskas tällä forumilla olikaan se "vuoden poustaus"-ketjun julistus? Ja nominees-asettelu?Minäkään en ymmärrä sitä että toivotaan kenellekään loukkaantumista. Minä nyt esmes olen kitkerä Alonso-heitteri (ikivanhoista syistä jotka eivät mittään täysjärkistä tarkastelua kestä ), mutta see ainoa paha mitä mää hänelle toivon on surkea ajelu (ja ehkä pälvikalju, on sillä niin komias tukka Saaran avassa ).
Jos Allu olis tänään päänsä menettäny ni sittenhän sitä vasta juhlittaskin universumin kovimpana kuskina evö ja Espanjan ja Italian ja Narnian messiaana ja ihan varppina oli Jeesuksen uus tuleminen see jätkä mut ei vaan hoksattu ennen ku kuukahti jne jne.
Eli kaikkea hyvää hänelle vaan eikä mittään loukkantumisia herran tähden ikinä. (Mutta se huono ajelu ja pälvikalju sais alkaa tässä ihan minä päivänä tahansa, kiitos !)
(Toivottavasti Saara ei pistä pahakseen, en voi heitteryydelleni mittään mutta hoksaan kyllä että see on vähän paljon vajaata ...)
Tämmöstä tällä kertaa. Ei nyt tuon alkuhässäkän jälkeen ollut mikään tajunnanräjäyttävä kisa. Turva-auton aikana mieleen piirtyi jo kuvat kolmen vuoden takaa. Heti uusintastartissa Buttonista ohi, Lotuksen jumalaisella kisavauhdilla ja Kimin maagisella hanskalla "kuskin" radalla karkuun ja korkeimmalle korokkeelle levittelemään käsiä. Vitut. Jäi täysin jalkoihin.
+ Hulkenberg. Hieno suoritus
+ Button. Mistäs nyt tuulee?
+ Sauber. Jos...
+ Glockin ja Picin otatus. Kerrankin näytettiin telkkarissa.
- Caterham. Heikki pyörii, varikolla sohlataan ja vauhtikin on heikkoa.
- Kimi/Lotus. Menetetty mahdollisuus.
--- Maldonado & Grosjean. Vitun koohottajat.
Maldonadon tapauksessa kannattaisi tutkinnat suosiolla jättää kisanjälkeiseksi ja suorittaa tutkinnat kerralla. Turha sitä radaltakaan liputtaa kun homma hoituu itsekin.Oli kyllä huvittavaa miten se Maldonadon aivan naurettava varaslähtö melkeinpä hukkui tuon starttikolarin varjoon. Meni melkein viisi kierrosta ennen kuin joku vaivautui tuomaristosta edes kuittaamaan että "tutkitaan joojoo" (samalla hetkellä Maldo toki vielä keskeytti).
Esitän eriävän mielipiteen. Ensinnäkin Grosjean ei tehnyt isoakaan virhettä eikä mitään sellaista mitä ei nähtäisi useita kertoja joka kausi eri kuljettajien toimesta. Nyt vain kävi sattumoisin niin, että siitä seurasi raju kolari. Jollain toisella radalla ei ehkä olisi seurannut kuin parin eturipustuksen vääntymiset jos sitäkään. Tuomariston perustelut ovat perseestä. Varsinkin "It eliminated leading championship contenders from the race" paljastaa tuomariston motiivin. Jos Hamilton tai Alonso tai joku muu busineksen kannalta tärkeä kuljettaja olisi aiheuttanut vastaavan kolarin, tuskin olisi tullut edes lähtöruuturangaistusta. Grosjeania on helpompi rangaista ja saattoipa Santanderin/Maranellon suunnalta tulla vähän noottiakin että nyt pistätte sille rankkua, prkl. :thumbdown Tässä on mennyt vuosia kun olisi todella ansaittu kilpailukieltoa, esim. Alonso Interlagos 2003 pari kisaa bannia helposti, Hamiltonin kootut toilailut 2008-2010, jne. mutta tuolloin oli suojellut kuljettajat kyseessä ja muutenkin lepsumpi linja. Okei, jos nyt kyse on tiukentuneesta linjasta niin hyvä juttu, periaatteessa kyllä kannatan tiukkaa tuomarilinjaa ja silloin oli vain Grosjeanin huonoa tuuria olla tiukemman linjan ensimmäinen uhri, mutta epäilen että kyse on todellisuudessa muista seikoista.“The stewards regard this incident as an extremely serious breach of the regulations which had the potential to cause injury to others," said a statement released by the FIA. “It eliminated leading championship contenders from the race.
"The stewards note the team conceded the action of the driver was an extremely serious mistake and an error of judgement. Neither the team nor the driver made any submission in mitigation of penalty.”
Ei tee. Monzassa kuitenkin DRS:n antama apu on aikalailla pienempi kun dofnforce on radalla lähdöstä alkaen pienempi.DRS Kemmelin suoralla on kyllä ihan vitsi. Jo viime vuonna sen näki että ei mitään järkeä kun siinä pääsee ohi ilman DRS:kin. Odotan jo kauhulla Monzaa jossa ohittamisesta tehdään jälleen liian helppoa, kuten nyt Spassakin.
Übermahtavaa!( ...Loistavaa tykitystä Lumipallolta... )
Mutta olihan tuo aivan päätön liike varsinkin paikan huomioiden. Siinä vedettiin kuitenkin sivusuunnassa oikealle parikin autonmittaa. Ja tuo SPA:n lähtösuora startista ekaan mutkaan on niin lyhyt, että tuo siirtymä on suhteessa ajettuun matkaan pidempi kuin suunnilleen missään muualla (= jyrkempi). Monacoa ehkä lukuunottamatta. Toisaalta samanlaisen liikkeenhän se teki sielläkin.Mietiskelin samaa Grosjeanin tapauksessa. Teki virheen mistä seurasi melkoinen kolarisuma. Voi olla että aikaisemmat "suoritukset" painoivat kun tuomiota langetettiin. Kokonaisuutta ajatellen on ehkä ihan hyvä että herra huilaa yhden kisan ja katselee peiliin.
Monzan pääsuoralla (ja muillakin hyvin pitkillä/kovavauhtisilla suorilla) ohittamista rajoittavaksi tekijäksi tulee auton kattonopeus (=kierrosrajoitin + välitykset). DRS ei silloin pysty hyödyttämään ohittajaa yhtä paljon kuin muualla. Tätähän nähtiin jo viime vuoden kisassa.Ei tee. Monzassa kuitenkin DRS:n antama apu on aikalailla pienempi kun dofnforce on radalla lähdöstä alkaen pienempi.
Onko tietoa oliko ihan puhdas KERS ohitus vai oliko Schumilla tossa ongelmia? Ainakin vähän tuon jälkeen Saari tokaisi että Schumilta puuttuu kuutosvaihde kokonaan ja kun Hulkin kanssa vääntäessä näytettiin onboardia niin Sumi tosiaan hyppyytti kokoajan suoraan vitoselta seiskalle.Oli muuten Kimin sanojen mukaan KERS-ohitus. Kun jotkut ovat sitä mieltä, ettei KERS lisää ohituksia.
Komppaan. Le batong tarjoili vaan Hamiltonille omaa lääkettään. Useammin vastaavanlaisia kiilauksia ja radalta ulos pakottamisia on nähty nimenomaan Hamiltonin taholta. En muista kaverin niistä juuri penaltia saaneen. Penaltin perustelut eivät kyllä jätä epäselväksi kumpaan kategoriaan FIA haluaa F1:n kuuluvan, show businekseen vai rehtiin urheiluun.Esitän eriävän mielipiteen. Ensinnäkin Grosjean ei tehnyt isoakaan virhettä eikä mitään sellaista mitä ei nähtäisi useita kertoja joka kausi eri kuljettajien toimesta. Nyt vain kävi sattumoisin niin, että siitä seurasi raju kolari. Jollain toisella radalla ei ehkä olisi seurannut kuin parin eturipustuksen vääntymiset jos sitäkään. Tuomariston perustelut ovat perseestä. Varsinkin "It eliminated leading championship contenders from the race" paljastaa tuomariston motiivin. Jos Hamilton tai Alonso tai joku muu busineksen kannalta tärkeä kuljettaja olisi aiheuttanut vastaavan kolarin, tuskin olisi tullut edes lähtöruuturangaistusta. Grosjeania on helpompi rangaista ja saattoipa Santanderin/Maranellon suunnalta tulla vähän noottiakin että nyt pistätte sille rankkua, prkl. :thumbdown Tässä on mennyt vuosia kun olisi todella ansaittu kilpailukieltoa, esim. Alonso Interlagos 2003 pari kisaa bannia helposti, Hamiltonin kootut toilailut 2008-2010, jne. mutta tuolloin oli suojellut kuljettajat kyseessä ja muutenkin lepsumpi linja. Okei, jos nyt kyse on tiukentuneesta linjasta niin hyvä juttu, periaatteessa kyllä kannatan tiukkaa tuomarilinjaa ja silloin oli vain Grosjeanin huonoa tuuria olla tiukemman linjan ensimmäinen uhri, mutta epäilen että kyse on todellisuudessa muista seikoista.
Samaa ajattelin.Komppaan. Le batong tarjoili vaan Hamiltonille omaa lääkettään. Useammin vastaavanlaisia kiilauksia ja radalta ulos pakottamisia on nähty nimenomaan Hamiltonin taholta. En muista kaverin niistä juuri penaltia saaneen. Penaltin perustelut eivät kyllä jätä epäselväksi kumpaan kategoriaan FIA haluaa F1:n kuuluvan, show businekseen vai rehtiin urheiluun.
Mistä asiasta Maldonadolle pitäisi kilpailukieltoa antaa? Vilppilähdöstä?Samoilla vauhdeilla Maldonadolle kilpailukieltoa. Palleja peliin.
Ainakin Schumilla meni eka mutka vähän pitkäksi. En tiedä, että oliko kutosvaihe jo ohituksen aikaan hävinnyt.Onko tietoa oliko ihan puhdas KERS ohitus vai oliko Schumilla tossa ongelmia? Ainakin vähän tuon jälkeen Saari tokaisi että Schumilta puuttuu kuutosvaihde kokonaan ja kun Hulkin kanssa vääntäessä näytettiin onboardia niin Sumi tosiaan hyppyytti kokoajan suoraan vitoselta seiskalle.
Tätähän jo tuossa aiemmin taivastelin. Periaattessa tuosta olisi pitänyt antaa jonkinlainen palkinto...tulee jännempi loppukausiEsitän eriävän mielipiteen. Ensinnäkin Grosjean ei tehnyt isoakaan virhettä eikä mitään sellaista mitä ei nähtäisi useita kertoja joka kausi eri kuljettajien toimesta. Nyt vain kävi sattumoisin niin, että siitä seurasi raju kolari. Jollain toisella radalla ei ehkä olisi seurannut kuin parin eturipustuksen vääntymiset jos sitäkään. Tuomariston perustelut ovat perseestä. Varsinkin "It eliminated leading championship contenders from the race" paljastaa tuomariston motiivin. Jos Hamilton tai Alonso tai joku muu busineksen kannalta tärkeä kuljettaja olisi aiheuttanut vastaavan kolarin, tuskin olisi tullut edes lähtöruuturangaistusta. Grosjeania on helpompi rangaista ja saattoipa Santanderin/Maranellon suunnalta tulla vähän noottiakin että nyt pistätte sille rankkua, prkl. :thumbdown