Vanhat rallikuvat

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki




Taustalla Kankkusen Lancia RAC:n 1990 jälkeen. Kankkusen mukaan yksi uransa pahimmista ulosajoista.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Löytyykö keltään tai löytääkö joku jostain kuvan Ford Sierrasta vuodelta 1987, eli siis tuosta mustasta texacon sponsoroimasta autosta ja nimenomaan suurajoista? Kuskeina olivat Vatanen ja Blomqvist. Itse onnistuin netistä löytämään vain pienoismalleja, tai jostain muusta rallista. Pitäisi olla juuri Jyväskylästä.
 

jiipee64

Well-known member
Liittynyt
29.4.2008
Viestit
135
Sijainti
Jyväskylä
Löytyykö keltään tai löytääkö joku jostain kuvan Ford Sierrasta vuodelta 1987, eli siis tuosta mustasta texacon sponsoroimasta autosta ja nimenomaan suurajoista? Kuskeina olivat Vatanen ja Blomqvist. Itse onnistuin netistä löytämään vain pienoismalleja, tai jostain muusta rallista. Pitäisi olla juuri Jyväskylästä.
joitain on..
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olis mielenkiintoista tutkia Vatasen pätkäaikoja 1981 BDA:lla tuohon 1987 Sierraan nähden. Kuinka paljon Sierra oli nopeampi, vai oliko ollenkaan?
Niin takavetoisia nuo olivat kumpikin ja suunnilleen kai samalla teho/painosuhteella, mutta oliko Sierrassa lukkoperä? :doubtful:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Reitit on olleet melko erilaiset. Juwrasta saa esiin pätkien pohja-ajat keskinopeuksineen, esim.

Väärinmaja 1981 Vatanen 95.81 km/h
Väärinmaja 1987 Kankkunen 96.08 km/h
Murakka 1981 Vatanen 86.96 km/h
Murakka 1987 Kankkunen 90.00 km/h

Voidaan olettaa Vatasen ajaneen 1987 hieman Kankkusta hitaammin, mutta tosiaan aika yllättävän lähellä toisiaan noiden vuosien keskinopeudet ovat.

Onko Suonenjoella ollut muuten vuonna 1981 kaupunki-EK, kun siellä on saatu pohja-ajan keskinopeudeksi 69.36 km/h?
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Vatanen


Blomqvist
Kiitoksia jo näistä! Nyt etsitään kuitenkin sellaista kuvaa sivusta, jossa näkyy selvästi tuo takarenkaan edessä oleva Auto Aren tarra. Taitaa olla edelleen harvoja suomalaisia firmoja tehtaan auton kyljessä.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Vatanen 87

Olin paikalla, kun Vatanen istui ensi kertaa tuon kilpa-autonsa rattiin 87. Etsi hetken starttinappulaa ja kun sen lopulta löysi, naurahti nolostuneena. Paikka oli Laajavuoren pääoven edessä.

MIelikuvat vuosien 81 ja 87 vauhdeista on samoilla linjoilla noiden tilastojen kanssa. Minusta MIrafiorit ja BDA:t meni vähintään samaa vauhtia kun noi tuhisevat Sierrat.

Kiitoksia jo näistä! Nyt etsitään kuitenkin sellaista kuvaa sivusta, jossa näkyy selvästi tuo takarenkaan edessä oleva Auto Aren tarra. Taitaa olla edelleen harvoja suomalaisia firmoja tehtaan auton kyljessä.
 

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
Kiitoksia jo näistä! Nyt etsitään kuitenkin sellaista kuvaa sivusta, jossa näkyy selvästi tuo takarenkaan edessä oleva Auto Aren tarra. Taitaa olla edelleen harvoja suomalaisia firmoja tehtaan auton kyljessä.
Eipä näy tuossakaan hyvin
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Reitit on olleet melko erilaiset. Juwrasta saa esiin pätkien pohja-ajat keskinopeuksineen, esim.

Väärinmaja 1981 Vatanen 95.81 km/h
Väärinmaja 1987 Kankkunen 96.08 km/h
Murakka 1981 Vatanen 86.96 km/h
Murakka 1987 Kankkunen 90.00 km/h

Voidaan olettaa Vatasen ajaneen 1987 hieman Kankkusta hitaammin, mutta tosiaan aika yllättävän lähellä toisiaan noiden vuosien keskinopeudet ovat.

Onko Suonenjoella ollut muuten vuonna 1981 kaupunki-EK, kun siellä on saatu pohja-ajan keskinopeudeksi 69.36 km/h?
Suonenjoen EK ajettiin rallicrossradalla, joten se ei varsinaisesti kaupunki-EK ollut, mutta eräänlainen yleisö-EK silti.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
MIelikuvat vuosien 81 ja 87 vauhdeista on samoilla linjoilla noiden tilastojen kanssa. Minusta MIrafiorit ja BDA:t meni vähintään samaa vauhtia kun noi tuhisevat Sierrat.
1987 oli pätkillä käytössä keskinopeuksien alentamiseksi keinotekoisia shikaaneja (maitolaitureiden kiertoja yms.), joten pätkäaikojen vertailu muihin vuosiin turhaa.

Tuo Cosworth-Sierra ei ollut mikään tuhisija! Turbo sähisi, ja kyljen alta pakoputken päästä paukkuen löi lieska kolmensadan hevosen voimalla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Vuonna 1988 Fordit saivat kaksi pohja-aikaa rallin loppupuolella, Kankkusen keskeytettyä kun kärkimiehillä ei ollut enää kiire. Keli oli sateinen ja liukas tässä vaiheessa.

Jouhtikylä 1981 Mikkola 108.29 km/h
Jouhtikylä 1988 Sainz 106.37 km/h
Kalliokoski 1981 Mikkola 113.75 km/h
Kalliokoski 1988 Blomqvist 111.01 km/h

Vatasen nopeus vuonna 1981 on ollut selvästi Mikkolaa hitaampaa, esimerkiksi Ruuhimäen ensimmäisellä kierroksella Mikkolan pohjiin oikeuttanut keskinopeus oli huimat 130.57 km/h, toisella kierroksella Vatasen pohjat 118.03 km/h.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Kun BDA-Esco tai lepakko-Mira lentää kiirustaipaleella näyttää homma sähäkälle.
Vehkeet painoivat tonnin huitteilla, todellista tehoa fordeissa soralla maksimissaan 255-265 hv, fiiuissa 15-20 hv vähemmän, väännöt karkeasti luokkaa 250 nm. Vastaavat kaasuun kierrosvaparikoneina hienosti, pystyy ajamaan tarkasti mm. juuri herkkää kaasuunvastaavuutta hyväksi käyttäen

Cosworth 2wd painoi noin 1250 kg, tehoa -87-89 ennen kuristimia reilusti yli 300, (kuitenkin alle väitetyn 350 hv), vääntö 450-500 nm. Sittemmin katosi vääntöä karkeasti 100 nm kiitos 34 mm FIA-kuristimen, ja tehoa joitain kymmeniä, nämä kokeilinkin syksyllä.

Vanha viisas ratapuolella sanoi että turboautossa tulee olla 30% enemmän ennenkuin "vastaa" vaparia, eli tehoetu paikkaa viiveen.

Sierra on hankalampi ajaa, lähinnä turboviiveen eli on-off tyyppisen luonteensa takia, tämä kostautuu erityisesti ennakkoharjoittelemattomissa ralleissa. Ja auton äärimitat ovat kabiinista vaikeampi hahmottaa ahtaammissa paikoissa.

Löytyy tällä hetkellä 3 kpl noita "tuhisijoita" tallista, 1 siviili ja 2 kpl ryhmä A ralliautoja, joista toinen jopa käyntiin ja viivalle -kunnossa, n. 300hv/+400nm
On ollut mk1/2 ralliescoja myös useita, eli joku käsitys ajettavuuseroista cosworth v. escort on, ja joka ei perustu yhteen mahdollisesti vikuroivaan yksilöön kummassakaan mallissa.
Escort mk2 RS2000 210 hv:nä oli moottorinsa osalta vaikeampi ajaa kuin kuin ex-Kyösti H. 1,8 Gr2 BD:llä varustettu mk2 suunnilleen samalla tehomäärällä.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Sierrat

1987 oli pätkillä käytössä keskinopeuksien alentamiseksi keinotekoisia shikaaneja (maitolaitureiden kiertoja yms.), joten pätkäaikojen vertailu muihin vuosiin turhaa.

Tuo Cosworth-Sierra ei ollut mikään tuhisija! Turbo sähisi, ja kyljen alta pakoputken päästä paukkuen löi lieska kolmensadan hevosen voimalla.
Joo myönnetään, että tuhisija oli väärä sanamuoto. BDA:ssa ja Abarthissa oli vaan kovempi ja raaempi ääni.
 
Ylös