AnttiL
Reittinörtti
Taustalla Kankkusen Lancia RAC:n 1990 jälkeen. Kankkusen mukaan yksi uransa pahimmista ulosajoista.
joitain on..Löytyykö keltään tai löytääkö joku jostain kuvan Ford Sierrasta vuodelta 1987, eli siis tuosta mustasta texacon sponsoroimasta autosta ja nimenomaan suurajoista? Kuskeina olivat Vatanen ja Blomqvist. Itse onnistuin netistä löytämään vain pienoismalleja, tai jostain muusta rallista. Pitäisi olla juuri Jyväskylästä.
Olis mielenkiintoista tutkia Vatasen pätkäaikoja 1981 BDA:lla tuohon 1987 Sierraan nähden. Kuinka paljon Sierra oli nopeampi, vai oliko ollenkaan?Vatanen
Blomqvist
Niin takavetoisia nuo olivat kumpikin ja suunnilleen kai samalla teho/painosuhteella, mutta oliko Sierrassa lukkoperä? :doubtful:Olis mielenkiintoista tutkia Vatasen pätkäaikoja 1981 BDA:lla tuohon 1987 Sierraan nähden. Kuinka paljon Sierra oli nopeampi, vai oliko ollenkaan?
Kiitoksia jo näistä! Nyt etsitään kuitenkin sellaista kuvaa sivusta, jossa näkyy selvästi tuo takarenkaan edessä oleva Auto Aren tarra. Taitaa olla edelleen harvoja suomalaisia firmoja tehtaan auton kyljessä.Vatanen
Blomqvist
Kiitoksia jo näistä! Nyt etsitään kuitenkin sellaista kuvaa sivusta, jossa näkyy selvästi tuo takarenkaan edessä oleva Auto Aren tarra. Taitaa olla edelleen harvoja suomalaisia firmoja tehtaan auton kyljessä.
Eipä näy tuossakaan hyvinKiitoksia jo näistä! Nyt etsitään kuitenkin sellaista kuvaa sivusta, jossa näkyy selvästi tuo takarenkaan edessä oleva Auto Aren tarra. Taitaa olla edelleen harvoja suomalaisia firmoja tehtaan auton kyljessä.
Suonenjoen EK ajettiin rallicrossradalla, joten se ei varsinaisesti kaupunki-EK ollut, mutta eräänlainen yleisö-EK silti.Reitit on olleet melko erilaiset. Juwrasta saa esiin pätkien pohja-ajat keskinopeuksineen, esim.
Väärinmaja 1981 Vatanen 95.81 km/h
Väärinmaja 1987 Kankkunen 96.08 km/h
Murakka 1981 Vatanen 86.96 km/h
Murakka 1987 Kankkunen 90.00 km/h
Voidaan olettaa Vatasen ajaneen 1987 hieman Kankkusta hitaammin, mutta tosiaan aika yllättävän lähellä toisiaan noiden vuosien keskinopeudet ovat.
Onko Suonenjoella ollut muuten vuonna 1981 kaupunki-EK, kun siellä on saatu pohja-ajan keskinopeudeksi 69.36 km/h?
1987 oli pätkillä käytössä keskinopeuksien alentamiseksi keinotekoisia shikaaneja (maitolaitureiden kiertoja yms.), joten pätkäaikojen vertailu muihin vuosiin turhaa.MIelikuvat vuosien 81 ja 87 vauhdeista on samoilla linjoilla noiden tilastojen kanssa. Minusta MIrafiorit ja BDA:t meni vähintään samaa vauhtia kun noi tuhisevat Sierrat.
Joo myönnetään, että tuhisija oli väärä sanamuoto. BDA:ssa ja Abarthissa oli vaan kovempi ja raaempi ääni.1987 oli pätkillä käytössä keskinopeuksien alentamiseksi keinotekoisia shikaaneja (maitolaitureiden kiertoja yms.), joten pätkäaikojen vertailu muihin vuosiin turhaa.
Tuo Cosworth-Sierra ei ollut mikään tuhisija! Turbo sähisi, ja kyljen alta pakoputken päästä paukkuen löi lieska kolmensadan hevosen voimalla.