Vanhat rallikuvat

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Joo myönnetään, että tuhisija oli väärä sanamuoto. BDA:ssa ja Abarthissa oli vaan kovempi ja raaempi ääni.
Onhan nuo 2 täysin eri äänimaailmaa. Korkealle pauhaavat kierroskoneet ja niiden kireä pakonuotti v. turbosta voimansa saava lähempänä vakiomoottoria oleva vääntömylly.

Jotenkin se vaparin laulu kuulostaa itsestäkin enemmän menolle :) Hevosvoimat "kuulee"; mitä ylemmäs kiertää, sitä enemmän voimaa, vääntöä ei samalla lailla äänistä havaitse.
 

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
Kyllä ne BDA:n imuäänet on miulle se juttu joka on jäänyt ikuisesti mieleen tyynessä syyskesän aamussa. Sen kuultuaan ymmärsi mitä tarkoittaa kun tullaan ns. "urku auki".
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Vuonna -87 Ulster rallissa vaikutti, että ainakin asfaltilla Sierra oli yhtä nopea kuin Manta 400. Manta on sentään nopeampi kuin BD Escort. Soralla Walesissa (joka muistaakseni -87 oli pimea ralli) Manta oli nopeampi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Vuonna -87 Ulster rallissa vaikutti, että ainakin asfaltilla Sierra oli yhtä nopea kuin Manta 400. Manta on sentään nopeampi kuin BD Escort. Soralla Walesissa (joka muistaakseni -87 oli pimea ralli) Manta oli nopeampi.
Se BDA:n ja Manta 400:n nopeusero on ihan täysin kiinni kuljettajasta. Esim. Vatasen käteen ei Manta sopinut ollenkaan. Oli kuulemma kuin vasemman käden lapanen oikeassa kädessä. Ja sen kyllä huomas kun Arska ja Henkka ajoi tallikavereina Rothmans tiimissä. Arska oli selkeästi nopeampi BDA Eskon ratissa kuin Mantan ratissa.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Vuonna -87 Ulster rallissa vaikutti, että ainakin asfaltilla Sierra oli yhtä nopea kuin Manta 400. Manta on sentään nopeampi kuin BD Escort. Soralla Walesissa (joka muistaakseni -87 oli pimea ralli) Manta oli nopeampi.
Kuten jo kommentoitu, kuskista kiinni. Nopealla tiellä ja erityisesti kestopäällysteellä manta lienee nopeampi kuin takaveto-esco.

Jos verrataan 2wd sierraa mantaan, ei mantalla ollut jakoa kun sierran kehitys pääsi lähtömontuista. 60-luvulta kotoisin oleva alustarakenne ei vaan enää riittänyt.
Seurasin 80- ja 90-luvuilla suomen ja brittien tuloksia lähes joka kisasta (RIP Rally Sport) ja havainto oli selkeä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki


Siipi-Quattron katteita kolisteltiin näköjään muuallakin kuin Jyväskylässä. Argentiinasta 1985 on muuten harmittavan vähän kuvamateriaalia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Samaa olin tulossa postaamaan. Ei tainnut Henkalla vauhti kovasti hiipua Costa Smeraldan kolarin tai Bettegan menehtymisen jälkeen.
 
Ylös