FINRace 2013 / Rata-ajon SM

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Rata-SM Botniaring
13-14.8.2010
Time-Attack
Sija Nimi Lähtö 1 Lähtö 2 Yhteisaika
1 Lappalainen Petri 01:09,677 01:09,031 02:18,708
2 Vanhanen Jorma 01:10,475 01:10,693 02:21,168
3 Valtti Jari 01:14,481 01:15,525 02:30,006
 
Liittynyt
29.5.2013
Viestit
7
Jos Legends -luokka ei kiinnosta, niin ei sille vaan voi mitään.
Ei tietenkään kaikki luokat kiinnosta. Ei sitä tarvitse anteeksi pyytää. Halusin vain tietää miksi Legends ei ole jonkun mielestä vetovoimainen luokka.
Varsinkin, kun samaan aikaan toivotaan paljon kuskeja ja tiukkoja kisoja.

Voisitko tätä vähän avata lisää: "Legends- tai varsinkaan Extreme-sarjalla ei ole minkään näköistä kiinnostusarvoa suuren yleisön silmissä".

Tänäkin vuonna Seinäjoen Vauhtiajoihin tavoitellaan 20.000 kävijää, ja ainakin aikaisempina vuosina Legendsien aikana yleisöä on riittänyt. Oletko kysynyt Kalle Keskiseltä mitkä autot ovat olleet katsojien mieleen? Veikkaan, että Kallen mielestä Legendsit eivät ole yleisölle yhdentekeviä.

Mitä Legendseihin tulee niin vaikka niillä hyviä kisoja saakin aikaan, mutta silti niissä on se joku faktori mikä niistä tekee sellaisen sideshow-luokan.
Onko se 5/8 miniatyyrikoko? Seinäjoen Vauhtiajojen Legends-suosiota voisi siten selittää se, että ne sopivat kokonsa ja kiihtyvyytensä takia katuradalle poikkeuksellisen hienosti.

Legendsit on loistava isältä pojalle kestävä innovaatio. En oikein keksi mitään pahaa sanottavaa. No ehkä ne on vähän kolhon näköisiä, mutta sekin on makuasia:cool: Kenties niitä olisi kuitenkin yritettävä profiloida jollain uudella tavalla?
Millainen profiili niillä nyt on? (kysyn tosissani ja oppiakseni, en vittuillakseni)

Legends on tyypillinen Amerikkalainen tuote. Keinotekoinen [--] lelun näköinen. Porscheista: mikä tuo heittosi oli? Porscheja on jo nyt paljon ja lisää on tulossa.
Harmi, että V1600, Porcheissa ja GT-autoissa tiukat kisat ja hyvä kilvanajo ovat tärkeää, mutta Legendseissä ulkonäkö on tärkeämpää. Edelleen, ei Legendseistä tarvitse kaikkien tykätä. Suomi nyt kuitenkin on sellainen pieni paikka, että ihan hirveän paljon elinvoimaisia rataluokkia ei ole. Porsche-kommentti liittyi siihen, että Porscheilla kisojen kiertäminen on kuitenkin sen verran kallista, että ei siihen luokkaan Suomessa näillä näkymin mitään 30 auton lähtöjä ole koskaan tulossa. Lupaavan paljon on nytkin Porscheja, niitä vaan ei saada rataa täyteen.

Possujen, Camarojen, V1600:n ja FFordien rinnalle kun saataisiin vielä yksi siipi-formula luokka ja joku vapaan rakentamisen mahdollistava "pelle peloton" luokka [--] Sitten vain kehittämään sitä kisatapahtumaa jollain tavoin.
Seinäjoella homma toimii. Et kuitenkaan Legendsejä ja niiden tiukkaa kisaa näe yhdeksi tärkeäksi syyksi tapahtuman mielekkyydelle?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Taittiin kokeilla Botniringillä mutta muistaakseni ei sinne tullut "oikeita" Time-Attack -autoja mukaan, muistaakseni Vanhanen voitti FIA-GT3 Possullaan kisan.

Tarkistaisin nuo "muistaakseni" kohdat mutta MUT-palvelun sivut ovat olleet ihan jumissa jo useamman päivän....
Time-Attack autoista monikaan ei täytä mitään AKK:n sääntökirjan luokkavaatimuksia, toiseksi monellakaan kuskilla ei ole AKK:n vaatimaa rataleimaa ja muutoinkin nää kädelle.com touhut on tehty vähän toisenlaisesta lähestymiskulmasta kuin AKK:n viralliset kilpailuluokat. Tiivistäen voisi sanoa, että byrokratia sucks ja tärkeintä on show. Lisenssileimat ja muut sellaiset on turhanpäiväistä nipotusta.

Silloin pari vuotta sitten kun TA-touhuja kokeiltiin, niin mun mielestä osanottajat oli Jari Valtti BMW:lla ja Rautakauppias Lappalainen Porsche 997 GT-R:lla. Yhdessä (tosin Kädelle.comin järkkäämässä) kisassa oli myös GT4-luokan Aston, mutta sen vierailut jäi siihen yhteen kertaan. Syynä taisi olla pieni erimielisyys siitä, kuka maksaa ja kenelle (eli tiimi kisajärjestäjälle osallistumisesta vaiko sittenkin kisajärjestäjä tiimille että nämä vaivautuvat paikalle).
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Seinäjoella homma toimii. Et kuitenkaan Legendsejä ja niiden tiukkaa kisaa näe yhdeksi tärkeäksi syyksi tapahtuman mielekkyydelle?
En. Vaikka niitä olisi 100 kpl radalla, niin siltikään ne ei sytytä pätkän vertaa. Legendsien ja/tai Mini tonnareiden aikana on hyvä välipää käydä rataravintolassa ja kusiputkassa. Legendsien ja näiden USA:ssa pääosin maaradalla ajettavien midgettien ympärille vois rakentaa ihan oman sarjansa jota halukkaat voi sitten käydä ihastelemassa - jos ketä kiinostaa. Kieltämättä Sjoen katurata on nykyiselle täyskokoiselle kalustolle aikalailla ahdas. Se on vähän kuin Monacon F1 kisat jossa suurin jännityksen aihe on koska joku tyrkkää hyvästä faartista kaiteeseen/betoniporsaaseen autonsa pas-2.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Eipä tuo Pehmisjäätelön legends, legends, legends -mantra nyt ole yhtään sen loogisempaa, kuin "vastapuolenkaan" argumentit :D Oletko käynyt katsomassa kisoja muilla radoilla kuin Seinäjoen vauhtiajoissa? Voisin väittää, ettei Legendsit saa yhtään sen enempää vipinää yleisössä kuin muutkaan sarjat - lukuunottamatta BMW Xtreme -lähtöjä, jolloin yleisö kummasti häipyy jonnekin :D Henkilökohtaisesti minulla ei todellakaan ole mitään Legndsejä vastaan, hyvähän se on jos luokka on elinvoimainen,toki osallistuja määrä hiipuu siinäkin vuosi vuodelta.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Jotenkin tuntuu, että nykyajan ihmiset elävät kaikenkaikkiaan hyvin hektistä ja nopeatempoista elämää eikä joku pitkäpiimäinen endurance-lähtö saa ihmisiä syttymään, muuta kuin syömään tai kuselle. :D Toisaalta omalta kohdaltani yksityyppiluokka ei oikein muutenkaan ihan hirveästi kiinnosta. Erilaisuus on rikkaus...

Suomen ratailut tarvitsisi kyllä jonkinlaista rakentelua/suunnittelua/jne tarjoavaa "F-cuppia".
 

Zege

Active member
Liittynyt
22.8.2012
Viestit
36
Sijainti
KLA
Legendsien ja/tai Mini tonnareiden aikana on hyvä välipää käydä rataravintolassa ja kusiputkassa.
Tämä on totta. Koska jos siellä ylipäätänsä on katsojia, niin ravintolassa ja putkassa on tuolloin tilaa, kun muut on katsomassa kisaa :D

Muutamalla -tai edes yhdellä- tälläisellä mediaa kiinnostavalla kuljettajalla olisi varmasti enemmän pr-arvoa kuin millään muulla mitä sarjan eteen on esimerkiksi kuluneen kauden aikana saatu aikaan. Näillä V1600-, Legends- tai varsinkaan Extreme-sarjalla ei ole minkään näköistä kiinnostusarvoa suuren yleisön silmissä. GT-autot ovat niitä joilla yleisön mahdollisesti voitaisiin katsomoihin saada, vaikka ikuisesti taitavat olla takana päin ne ajat jolloin moottoriratojen katsomot oikeasti täyttyivät yleisöstä. Drifting-kilpailut onnistuvat siinä vielä joten kuten, mutta sielläkin painopiste on jakautunut aika vahvasti juhlinnan puolelle.
Vaikka pitäisi välttää tällaisiin mielipidekeskusteluihin osallistuminen, niin kuten tuolla viime vuonna, ennen tuota kirjoitustasi olin kirjoittanut, niin ainakin Ahvenistolla oli oikeasti havaittavissa sitä liikettä katsomossa nimenomaan niin päin, että Legedsien ajaessa siellä oli porukkaa. Mini1000 (jota ei kai yleisemmin FINRacessa näy) on myös toinen luokka josta olen kuullut positiivista kommenttia sellaisilta joiden mielestä autourheilu noin muuten on lähinnä todella booooooring. Se vaan on niin, että ne laumassa rataa kiertävät kärryt on usein näyttävämmän näköistä touhua kun muutaman isomman yksittäisen jurraaminen rataa ympäri.

Tarkoitan tällä kommentilla vain sitä, että ainakin omista epätieteellisistä havainnoista johtuen tuollaiset "ei ole minkään näköistä kiinnostusarvoa suuren yleisön silmissä" kommentit tuntuu aika voimakkailta jos niihin ei sen parempaa faktaa ole heittää. Omat kokemukset on aika päinvastaisia.

Se, ettei joku noista kiinnosta on sinänsä jokaisen oma asia. Minuakin on alkanut hieman kyllästyttämään tuo Xtreme, mutta se johtunee lähinnä siitä että se kisa kestää ehkä hieman turhan kauan verrattuna näihin muihin. Autojahan siellä määrällisesti kyllä on. Se siis oma mielipiteeni enkä silti ole vaatimassa Xtremeä lopetettavaksi ja autoja paaliin.

Jos tuonne oikeasti – miten se sitten määritelläänkin – sitä suurta yleisöä halutaan, niin koko touhun kiinnostusarvon pitäisi olla ihan toista. Ja näkyvyyden. Aivan kuten Los Cojones tuossa toteaakin, esim. mediaa kiinnostava kuljetta toisi suuremman yleisön tietoisuuteen, että tässä maassa ylipäätänsä ajetaan jotain rata-autoilu kisoja. Jos kyseessä on oikeasti mediaa kiinnostava kuljettaja, niin en oikein usko että sillä on kovin suurta merkitystä millä kyseinen henkilö ajaa.

GT autot ja muut sellaiset voisivat olla kyllä crowd pleasereitä, mutta tilanne on aivan sama kuin nyt, jos se paljon puhuttu suuri yleisö ei edes tiedä koko tapahtumasta mitään. Tai kuten täällä on esitetty, niin tuskinpa vain muutaman isojen poikien lelujen kiertäminen pitkin rataa saa niitä massoja liikkeelle sen enempää.

Porscheilla on tällä hetkellä ehkä se suurin mahdollisuus vetää sinne edes vähän suurempia yleisöjä, kuin monella muulla. Se johtuu jo Porschen brändi arvosta ylipäätänsä. Sille määrittelemättömälle suurelle yleisöllekkin Porsche merkkinä sanoo jotain.

Tiedä johtuiko siitä vai jostain muusta, mutta esim. tuolla Motoparkissa viime viikonloppuna oli joka tapauksessa melko vähäisestä yleisömäärästä havaittavissa ero lauantaina ja sunnuntain välillä. Siis niin päin, että sunnuntaina väkeä näytti olevan todella vähän, kun sitä jossain vaihessa katselin. Ja launataina siis oli Porschet radalla ja sunnuntaina ei (paitsi kaksi open GT:ssä).

Sanottakoon nyt vielä selvyyden vuoksi, etten väitä sen johtuneen Porscheista, mutta ainakin se nyt sattui osumaan näin, joten pisti kyllä hieman miettimään kuinka vahvoja yhtäläisyysmerkkejä asioiden välille voi vetää.

Tuo Camaro touhua sinänsä harmittaa sen vuoksi, että siinä voisi myös olla potentiaalia vetämään sitä porukkaa (joka samalla tajuaisi että siellä on muutakin kiinnostavaa ), mutta se ei näytä kovin vakuuttavalta tällä hetkellä. Onko kyse esim. varaosien saatavuudesta, kuten joku ”asiantuntija” varikolla heitteli vai jostain muusta, niin en (taaskaan) tiedä. Joka tapauksessa ilmoitettuihin nähden hieman nihkeää tuo osallistuja määrä. Se on kääntämässä kyseisen luokan uskottavuutta jo hieman huumorin puolelle. Käytännössä se johtaa siihen, että ne jotka ovat olleet kiinnostuneita noiden Camaroiden vuoksi, eivät viitsi lähteä radalle asti katsomaan onko niitä siellä tänään ja jos on niin kuinka monta.

Mutta tiivistäisin tämän kaiken tähän loppuun siten, että noin yleisesti otten olen ehdottomasti sitä mieltä, että Mini 1000 pitäisi saada vakituisesti osaksi FINRacea :rolleyes:
 

Tonpe

Well-known member
Liittynyt
18.8.2008
Viestit
420
Tuo Camaro touhua sinänsä harmittaa sen vuoksi, että siinä voisi myös olla potentiaalia vetämään sitä porukkaa (joka samalla tajuaisi että siellä on muutakin kiinnostavaa ), mutta se ei näytä kovin vakuuttavalta tällä hetkellä. Onko kyse esim. varaosien saatavuudesta, kuten joku ”asiantuntija” varikolla heitteli vai jostain muusta, niin en (taaskaan) tiedä. Joka tapauksessa ilmoitettuihin nähden hieman nihkeää tuo osallistuja määrä. Se on kääntämässä kyseisen luokan uskottavuutta jo hieman huumorin puolelle. Käytännössä se johtaa siihen, että ne jotka ovat olleet kiinnostuneita noiden Camaroiden vuoksi, eivät viitsi lähteä radalle asti katsomaan onko niitä siellä tänään ja jos on niin kuinka monta.
Kaikki suomen ja viron camarot pitäis saada nyt nopeesti samaan aikaan radalle, muuten se vähäinenkin uskottavuus katoaa lopullisesti. Isoin ongelma on ehkä tällä hetkellä se että AKK ei anna virolaisten ilmottautua sarjaan eikä kilpailuihin eikä heillä ole edes varmuutta että pääsevätkö ajamaan jos ilmestyvät paikalle.. hyvänä esimerkkinä Indrek Sepp joka oli motoparkkiin tulossa ajamaan yhdellä autolla ja kyseli neuvoja ilmottautumiseen, mutta kun se ei onnistunut niin totesti vaan että menee niin vaikeeks että parempi jättää kokonaan ajamatta.
Mekin uskallettiin ostaa keväällä auto sen takia kun koko talvi puhuttiin että autoja on varmuudella yli 10 kpl ja nyt kun niitä pyörii muutama rataa ympäri niin onhan se aika turhauttavaa, onneks sentään on edes Nurmiset ketä vastaan voi ajaa kilpaa ja nyt kun saatiin päivitetyt jarrut ja suorakytkentälaatikko niin ei anneta enään tasotustakaan muille ja voi mennä ruotsinkin puolelle ajamaan ainakin yhden kisan jos löydetään siihen rahotus.

Mutta se on kyllä tosi harmillinen homma jos niitä autoja ei nyt saada viivalle koska Jari Nurminen on tehny paljon työtä Camarojen eteen ja ilman Jaria camaro cuppia tuskin enään edes olisi.
autoja kumminkin on suomessa ja virossa yhteensä ainakin 12kpl
ja varaosien saatavuudesta ei ainakaan kenenkään ajamisen pitäis olla kinni sillä ruotsista tulee oma varaosa rekka jokaiselle kilpailupaikalle mistä löytää lähes kaiken.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuosta Seinäjoen toimivuudesta voi ehkä olla montaa mieltä. Mitä olen kuullut, niin kilpailjoiden mielestä homma nimenomaan ei toiminut viime vuonna.

Osan kilpailukausi päättyi sairaalaan ja turvallisuuspuoli enemmän kuin hukassa.
 

ZEI

New member
Liittynyt
31.5.2013
Viestit
3
No SuperSaloonit saa käytännössä unohtaa. Viimeisen 10 vuoden aikana Suomessa on rakennettu about 2 SS-luokan kilpa-autoa: Ex-Nieminen BMW 850 ja Valtin E30 M3. Sitten on muutama BMW klubin ajopeli, jotka on kortitettu SS-luokkaan kun parempaakaan ei sääntökirjat tunne. GT-autoja Suomessa on aktiivikäytössä Hietamän Lambon lisäksi Severin Viper ja GT Fordi ja Vanhasen Porsche GT3 Cup S - joka sekin on oikeastaan merkkiluokan Possun ja GT3:n välimuoto. Ripeämpi kaiketi kuin nämä Cupperit mutta selkeästi hitaampi kuin oikeat GT3 RSR Porshet.
Roadsporteissa kalustoa piisaa aika hyvin vaan ainakin muutama vuosi sitten etenkin nämä V8-luokan kuskit harmittelivat sitä, että katurenkailla ajaminen on melkoista luistelua.
NRS:n avoimeen GT-luokkaan on viimeisten vuosien aikana tullut nykyisin kait Häggblomin omistuksessa oleva Clio V6 ja Dahlbackan Seat Toledo Supercopa. Plus sitten tämä Ringillä nähty Rellu Megane Trophy. Muut on sitten vähiin päin vanhoja SS-autoja tai Roadsportteja slickseillä.
Itselläni rakenteilla koneen säätöjä vaille "valmis" reilu 600hp remmiahdettu vm. -02 E46 M3, mikä kortitettu SS-luokkaan. Alunperin autosta piti tehdä pelkästään Time Attack kilpuri, mutta kun tuli tuo rataleima ajettua niin pitäisi selvittää saisiko siitä millaisin muutoksin luokiteltua oikeaksi GT-autoksi niin pääsisi jatkossa ajamaan muutakin kun avointa GT-luokkaa? Vai mitä noilta vipereiltä, lamborghineilta ym. ylipäätään vaaditaan luokitukseen, onko katuautosta rakennettua ylipäätään mahdolista saada leimaan vai vaaditaanko tehtaan motorsportti kori?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
lauantaina siis oli Porschet radalla ja sunnuntaina ei
Onko tämä käytäntö muissakin kisoissa?

Porscheilla on tällä hetkellä ehkä se suurin mahdollisuus vetää sinne edes vähän suurempia yleisöjä, kuin monella muulla. Se johtuu jo Porschen brändi arvosta ylipäätänsä. Sille määrittelemättömälle suurelle yleisöllekkin Porsche merkkinä sanoo jotain.
Näin minäkin olen asian pohtinut. Olisi Camaroillakin tuohon mahdollisuus, mutta Porsche-luokan tulevaisuus nyt paremmalta näyttää. En jaksa uskoa, että pidemmän päälle molemmat luokat kasvattaisivat automäärää. Mieluummin näkisin jommassa kummassa yli 20 autoa viivalla jolloin se olisi selkeä pääluokka ja kilpailulähtö voisi olla pidempikin. Joskus Sport2000-luokan parhaimpina päivinä oli hyvin aikataulutettuja kisapäiviä, kun pääluokka ajoi päivän aluksi lyhyen lähdön ja päivän päätteeksi pidemmän.

Jos Porsche-lähdöistä saataisiin autorikkaita ja tapahtumarikkaita niin televisiointi Ylen tai Mtv3:n pääkanavilla saattaisi tuoda helposti saman verran yleisöä radan varsille kuin oli vuosituhannen vaihteessa. Jonkun entisen f1-tähden mukaan saaminen toki auttaisi paljon.

Isoin ongelma on ehkä tällä hetkellä se että AKK ei anna virolaisten ilmottautua sarjaan eikä kilpailuihin eikä heillä ole edes varmuutta että pääsevätkö ajamaan jos ilmestyvät paikalle..
Tällainen pistää taas vihaksi. Tällä sarjalla ole varaa käännyttää yhtään autoa, joustavuutta tarvittaisiin.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Voi hyvä luoja tätä touhua taas! Vittu että vituttaa lukee tämmöistä paskaa!!! Että oikein AKK käännyttää kuskit pois camaro sarjasta, ei ole todellista hei!? Ei ole varaa yhtään kuljettajaa jättää pois sarjasta, ei yhtään!

Luokista pakkoa sanoa, että extreme on todella tylsä, ei jaksa katsoa 2x45-minuuttia kyseistä luokkaa vaikka mikä olisi (terveisin minä ja 3 muuta minun mukana kulkevaa katsojaa.). Sprint lähdöt olisivat paljon mielenkiintoisemmat. Siihen muita merkkejä niin vot. Legends on hyvä ja viihdyttävä mutta se siitä. Porsche yksi pääluokista ellei jopa se pääluokka. Camarot olisivat kova sana jos autoja vaan riittäisi. V1600 luokkaan kuunnon äänet autoihin nyt ne menee sukkasillaan. Luulis olevan kuskillekkin mielenkiintoisempaa kun äänet olisivat kuin aidossa kilpurissa. Formula Ford no jaa.

Porsche luokat ajaa lauantaina molemmat lähtönsä! Minkä hiton takia pitää sitten edes ajaa sunnuntaina!? Eikö voida tiivistää näitä sitten yhteen päivään jos se siitä on kiinni? Jaksaako tässä edes itse fanina lähteä katsomaan sunnuntaina...

Risto Laineeeeee missä olet alkaa olla ikävä.

Rallicross pelleily sitten on taas oma lukunsa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Itselläni rakenteilla koneen säätöjä vaille "valmis" reilu 600hp remmiahdettu vm. -02 E46 M3, mikä kortitettu SS-luokkaan. niin pitäisi selvittää saisiko siitä millaisin muutoksin luokiteltua oikeaksi GT-autoksi niin pääsisi jatkossa ajamaan muutakin kun avointa GT-luokkaa? Vai mitä noilta vipereiltä, lamborghineilta ym. ylipäätään vaaditaan luokitukseen, onko katuautosta rakennettua ylipäätään mahdolista saada leimaan vai vaaditaanko tehtaan motorsportti kori?
Autosi on SS eli sillä pääsee avoimiin GT-lähtöihin jo nyt. Avoimien kisojen järjestäjäthän itse ovat rajoittaneet niin, että yli n GT2 tason autoja ei päästetä, mutta oikeastihan se menee niin, että jos joku tuo vaikka Gt1:n mutta on niin kädetön, että ajelee samoja kierrosaikoja kuin Kuismanen & Co GT2:lla, mukaan päässee :wink:
Jos sen sijaan haluat siitä aidon GT (oliko se nyt 3 vai 4), niin autosta pitää tehdä tietysti täysin luokituksen mukainen auto.
Muistelisin, että koneena oli vapari V8 jne. Eihän homma vaikea ole, hommaat vain GTR:n luokkarit ja alat tekemään. Koneen toki saa virittää vain luokkarin mukaan.
Kysymykseesi Lamboista ja Vipereistä: eikähän ne ole pidetty koko ajan luokkarin mukaisina.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Itselläni rakenteilla koneen säätöjä vaille "valmis" reilu 600hp remmiahdettu vm. -02 E46 M3, mikä kortitettu SS-luokkaan. Alunperin autosta piti tehdä pelkästään Time Attack kilpuri, mutta kun tuli tuo rataleima ajettua niin pitäisi selvittää saisiko siitä millaisin muutoksin luokiteltua oikeaksi GT-autoksi niin pääsisi jatkossa ajamaan muutakin kun avointa GT-luokkaa? Vai mitä noilta vipereiltä, lamborghineilta ym. ylipäätään vaaditaan luokitukseen, onko katuautosta rakennettua ylipäätään mahdolista saada leimaan vai vaaditaanko tehtaan motorsportti kori?
Speedman jo tuossa edellä kertoikin tuosta oikeasta GT-autoasiasta eli luokitustodistusten mukaan mennään. Mutta tilanne Suomenmaalla on valitettavasti sellainen, että oli autosi oikea GT tai ei, niin muuta luokkaa missä ajaa kuin avoin GT ei vain taida olla. En nyt hatusta osaa heittää, jos jossain tapahtumassa vielä NEZ GT -luokkaa ajetaan. Tilanne on toki sama myös niille Vipereille ja Lamboille.

Autosi tilanne on itselleni hyvin selvillä toiselta foorumilta. Voimia sinulle puskea eteenpäin, vaikka se varmasti vaikealta välillä tuntuukin. Kyllä se vikakohta täytyy jostain löytyä, kun järjestelmällisesti etenee. Kunnossa olessaan autossa on todellista potentiaalia. :thumbup:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Speedman jo tuossa edellä kertoikin tuosta oikeasta GT-autoasiasta eli luokitustodistusten mukaan mennään. Mutta tilanne Suomenmaalla on valitettavasti sellainen, että oli autosi oikea GT tai ei, niin muuta luokkaa missä ajaa kuin avoin GT ei vain taida olla. En nyt hatusta osaa heittää, jos jossain tapahtumassa vielä NEZ GT -luokkaa ajetaan. Tilanne on toki sama myös niille Vipereille ja Lamboille.

Autosi tilanne on itselleni hyvin selvillä toiselta foorumilta. Voimia sinulle puskea eteenpäin, vaikka se varmasti vaikealta välillä tuntuukin. Kyllä se vikakohta täytyy jostain löytyä, kun järjestelmällisesti etenee. Kunnossa olessaan autossa on todellista potentiaalia. :thumbup:
Käytännössä kolme vaihtoehtoa:1) FinRacen yhteydessä, toistaiseksi Camaroiden seassa ajavat "GT"-autot. Alunperin tätä tsäänsiä ei pitänyt olla, mutta kun Camaloita on nyt toistaiseksi viivalla vain kourallinen niin ei lisä ole pahitteeksi.
2) National Race Seriesin Open GT luokka, kilpailua toistaiseksi kovin hintsusti - eli muutama hassu auto, jotka nekään eivät kuinkaan päin pistä kampoihin GT3Cup Possuille
3) Kädelle.com Time Attack

kohta kakkosen eteen pitäs tehdä töitä, mutta kun ainoa asia millä autoja saisi houkuteltua viivalle taitaapi olla raha. Ja kun NRS:n näkyvyys on nolla, niin sen rahan saaminen jostain on kokolailla toivoton tehtävä. Paperilla pitäs kokolailla heittämällä löytyä 15-20 autoa, joita on parin vuoden sisään jopa ulkoilutettukin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
FINRace Ahvenisto - Torilla kajahtaa 13.6.

Ahveniston Autourheilijat järjestää FINRace Ahveniston tiimoilta tori-iltatapahtuman Hämeenlinnan torilla torstaina 13. kesäkuuta klo 18.30 alkaen. Tarkoituksena on tuoda FINRace-ratasarjaa tutuksi, esitellä kilpailijoita, autoja ja markkinoida tulevan viikonlopun FINRace Ahveniston osakilpailua.

Ohjelmassa on kuljettajien ja tiimien haastatteluja, kilpailuja ja musiikkia. Lisäksi mukana ovat jo AKK, Turvassa Tiellä –valtakunnallinen tieliikenneturvallisuus- kampanja, Pohjantähti Keskinäinen Vakuutusyhtiö ja Ahveniston moottorirata. Musiikki, show ja juonto hoituu Aleksi Halenin ja Juha Hirvosen moottoroimina.
En tiedä onko tässä sarjassa aiemmin tällaisia ollut, mutta näitä kuitenkin kaivataan. Siinä saattaa hyvinkin joku paikkakuntalainen innostua lähteä kesäpäivää viettämään siihen suuntaan mistä mörinä kuuluu. Tuollaisen voisi Helsingissäkin järjestää, se nyt niin kaukana ole Ahvenistosta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kysymykseesi Lamboista ja Vipereistä: eikähän ne ole pidetty koko ajan luokkarin mukaisina.
Hietamäen Lambo ON (ja pysyy) juurikin sellaisena kuin se on GT3 sarjaan luokiteltu. Mutta Severin Viperi (JA Ford GT)..... Ainakin BoP säännön mukaiset lisäpainot ja imuilman kuristimet on heitetty tallin nurkkaan. Ja jos joku (katsastusmies kanssakilpailijan vinkkaamana) alkaa kyselemään sellaisten perään niin seuraa apokalyptinen itkupotkuraivari (as seen in previous episodes). STT sarjassa on Severin kiva ajaa, kun saa päästää isoilla radoilla ja kukaan ei kysele lisäpainojen ja GT3 säännön kuristimien perään ja renkaitakin saa lämmittää ihan avoimesti eikä tarvi kikkailla telttasaunojen tms. kanssa.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Käytännössä kolme vaihtoehtoa:
3) Kädelle.com
Tuo "kädettelysi" perustuu vanhentuneisiin käsityksiin. Radalle.com on mielestäni ryhdistäytynyt huomattavasti viimeisten 2 - 3 vuoden aikana. Ei voi olla kovin kädetöntä touhua, jos järjestää keskimäärin yhden tapahtuman kuukaudessa ympäri vuoden, joissa vielä yleisöä ja osanottajia tuntuu riittävän.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tuo "kädettelysi" perustuu vanhentuneisiin käsityksiin. Radalle.com on mielestäni ryhdistäytynyt huomattavasti viimeisten 2 - 3 vuoden aikana. Ei voi olla kovin kädetöntä touhua, jos järjestää keskimäärin yhden tapahtuman kuukaudessa ympäri vuoden, joissa vielä yleisöä ja osanottajia tuntuu riittävän.
Kai noita tapahtumia järjestää, kun brändi on jo luotu vuosien varrella ja mennään ns. yleisön ehdoilla.
Mutta noin kokonaisuutena se touhu muistuttaa oikeata autourheilua sitä kuitenkaan olematta - samalla tavoin kuin Simo Salmisen pellehypyt muistuttivat enemmän tai vähemmän Joona Puhakan uimahyppyjä. Mutta silti siinä on se pienen pieni ero.

Ja mitä yleisöön tulee, niin valitettava tosiasia vain on se, että suomalaiselle yleisölle ei kelpaa juuri muu kuin MM-ralli ja F1:t. Pertti Kuismanen ei oo mitään, Toni Vilander ei oo mitään, Jesse Krohn ei oo mitään, Markus Palttala ei oo mitään. Pitää olla Kimi, Mika Häkkinen, Alonso ja Vettel ennenkuin suuri yleisö vaivautuu paikalle ja sittenkin vain jos on hyvät tarjoilut ja kaunis keli.
 
Ylös