FINRace 2013 / Rata-ajon SM

PitteVerre

Hanaa hanaa...
Liittynyt
7.12.2011
Viestit
78
Sen lisäks voisi olla joku Roadsport-tyylinen luokka, kuitenkin slickseillä ja s.e. perusauto on luokiteltu 1.1.1998 tai sen jälkeen ja s.e. motti ja korimalli matsaa keskenään (ei siis mitään Volvon Evo-moottoreita Biimeriin tms.
Voisi olla mielenkiintoinen luokka.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Sen lisäks voisi olla joku Roadsport-tyylinen luokka, kuitenkin slickseillä ja s.e. perusauto on luokiteltu 1.1.1998 tai sen jälkeen ja s.e. motti ja korimalli matsaa keskenään (ei siis mitään Volvon Evo-moottoreita Biimeriin tms.
Voisi olla mielenkiintoinen luokka.
+1

Mutta miten se eroaa nykyisestä Super saloon/Touring saloon -luokasta? Voihan tälläkin hetkellä rakentaa ss-auton, jolla pääsee Avoin GT/Touring -luokkaan, mutta se ei taida olla sama asia.

Eihän Roadsporttien säännöt kovinkaan eroa nykyisistä supersaloon-säännöistä, pl. paloseinän siirto. Roadsporttien laskennalliseen teho-painosuhteeseen sidottu minimipaino on kyllä hieno keksintö. Mielestäni paljon parempi kuin super saloonien moottorin tilavuuteen perustuva taulukko.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
+1

Mutta miten se eroaa nykyisestä Super saloon/Touring saloon -luokasta? Voihan tälläkin hetkellä rakentaa ss-auton, jolla pääsee Avoin GT/Touring -luokkaan, mutta se ei taida olla sama asia.

Eihän Roadsporttien säännöt kovinkaan eroa nykyisistä supersaloon-säännöistä, pl. paloseinän siirto. Roadsporttien laskennalliseen teho-painosuhteeseen sidottu minimipaino on kyllä hieno keksintö. Mielestäni paljon parempi kuin super saloonien moottorin tilavuuteen perustuva taulukko.

No SuperSaloonit saa käytännössä unohtaa. Viimeisen 10 vuoden aikana Suomessa on rakennettu about 2 SS-luokan kilpa-autoa: Ex-Nieminen BMW 850 ja Valtin E30 M3. Sitten on muutama BMW klubin ajopeli, jotka on kortitettu SS-luokkaan kun parempaakaan ei sääntökirjat tunne. GT-autoja Suomessa on aktiivikäytössä Hietamän Lambon lisäksi Severin Viper ja GT Fordi ja Vanhasen Porsche GT3 Cup S - joka sekin on oikeastaan merkkiluokan Possun ja GT3:n välimuoto. Ripeämpi kaiketi kuin nämä Cupperit mutta selkeästi hitaampi kuin oikeat GT3 RSR Porshet.
Roadsporteissa kalustoa piisaa aika hyvin vaan ainakin muutama vuosi sitten etenkin nämä V8-luokan kuskit harmittelivat sitä, että katurenkailla ajaminen on melkoista luistelua.
NRS:n avoimeen GT-luokkaan on viimeisten vuosien aikana tullut nykyisin kait Häggblomin omistuksessa oleva Clio V6 ja Dahlbackan Seat Toledo Supercopa. Plus sitten tämä Ringillä nähty Rellu Megane Trophy. Muut on sitten vähiin päin vanhoja SS-autoja tai Roadsportteja slickseillä.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Olisi hauska tietää kumpi tapahtuma vetää enemmän yleisön tänä viikonllppuna, FinRace Motoparkissa vai Radalle.com Ahvenistolla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
No SuperSaloonit saa käytännössä unohtaa. Viimeisen 10 vuoden aikana Suomessa on rakennettu about 2 SS-luokan kilpa-autoa: Ex-Nieminen BMW 850 ja Valtin E30 M3. Sitten on muutama BMW klubin ajopeli, jotka on kortitettu SS-luokkaan kun parempaakaan ei sääntökirjat tunne. GT-autoja Suomessa on aktiivikäytössä Hietamän Lambon lisäksi Severin Viper ja GT Fordi ja Vanhasen Porsche GT3 Cup S - joka sekin on oikeastaan merkkiluokan Possun ja GT3:n välimuoto. Ripeämpi kaiketi kuin nämä Cupperit mutta selkeästi hitaampi kuin oikeat GT3 RSR Porshet.
Roadsporteissa kalustoa piisaa aika hyvin vaan ainakin muutama vuosi sitten etenkin nämä V8-luokan kuskit harmittelivat sitä, että katurenkailla ajaminen on melkoista luistelua.
NRS:n avoimeen GT-luokkaan on viimeisten vuosien aikana tullut nykyisin kait Häggblomin omistuksessa oleva Clio V6 ja Dahlbackan Seat Toledo Supercopa. Plus sitten tämä Ringillä nähty Rellu Megane Trophy. Muut on sitten vähiin päin vanhoja SS-autoja tai Roadsportteja slickseillä.
Meinasinkin kirjoittaa, että saa rakentaa ss-auton, jolle ei ole edes kisoja. :wall: Avoin GT/Touring on kyllä hyvä yritys, mutta osanottajat puuttuvat. Kirjoitukseni aukeamaton sisältö siis tarkoitti, että säännöt ovat jo tavallaan olemassa tälle kaivatulle Roadsport-tyyliselle luokalle, mutta kilpailijat ja kilpailut puuttuvat. Toki Roadsportin säännöt ovat hitusen vapaammat ja suosivat pelle pelottomia enemmän kuin super saloonien nykyiset pykälät. Mutta mikään ei siis estä rakentamasta 1.1.98 uudemmasta autosta rata-autoa ja menemään kilpailemaan Lamboja, cuppi-Possuja, Relluja ja vanhoja ss-autoja vastaan. Omatekeleellä ei vain useinkaan pärjää tehtaan tekemiä autoja vastaan. Siksi niitä ei varmaan ole viivalla tämän enempää näkynytkään. No, rahalla saa ja hevosella pääsee...

Mutta jos kuitenkin leikkisimme ajatuksella lisää. Voisiko tällaisella uusien autojen Roadsport luokalla olla tulevaisuutta? Vetääkö se kilpailijoita puoleensa, jos säännöt sallisivat kohtuu vapaan autotallirakentamisen? Luokkia pitäisi olla useampia Roadsportin tyyliin ja laskennallinen teho-painosuhde on hyvä mittari. Millaisella autolla sinne voisi osallistua? Mistä autosta SINÄ tekisit rata-auton tähän luokkaan?

Perustetaanko oma haaveilutopikki aiheelle vai meneekö tämä vielä FINRacen ja Suomen rata-autoilun pelastuksen piikkiin?
 
Viimeksi muokattu:

Zege

Active member
Liittynyt
22.8.2012
Viestit
36
Sijainti
KLA
FINRacen sivuilta voi lueskella päivän tapahtumista
http://www.finrace.fi/content/fi/36/2670/Aurinko%20l%E4mmitti%20Motoparkin%20aika%2Dajoja.html

http://www.finrace.fi/content/fi/36/2685/Burista%20FINRace%2Dkauden%202013%20ensimm%E4inen%20tuplavoittaja.html

Mutta muuten muutama satunnainen kuva, joita täältä suonlaidasta pystyin linjoille työntämään löytyy tuolta http://www.zegetion.com/Racing/FINRace/2013R1/

Niissä pari fotoa myös tuossa jälkimmäisessä tiedotteessa mainituista tapahtumista, jotka venyttivät kilpailupäivää.

Tuolla Motoparkissa lisänä ollut Mini 1000 jäi lauantain osalta kilpailematta aikataulun venymisen vuoksi.
 

ProBale

#maximumattack
Liittynyt
8.8.2006
Viestit
159
Sijainti
Kaikkialla
Onks tietoa millä Suninen ajaa tänä vuonna? F-cupia veteli talvella mut kai sentään jotain muutakin?
Möi äffä bemarin ja hommas ST Fiestan ralliin. Eli vissiin panostus sorapoluille.


Mitä muuhun keskusteluun tulee niin kyllä mun mielestä sitä Sport 2000 - luokkaa kaipaisi suomalainen rata-autoilu. Ei välttämättä samoilla säännöillä, mutta samaan suuntaan. FinRacesta puuttuu mun mielestä se selkeä KUNINGASluokka!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Möi äffä bemarin ja hommas ST Fiestan ralliin. Eli vissiin panostus sorapoluille.


Mitä muuhun keskusteluun tulee niin kyllä mun mielestä sitä Sport 2000 - luokkaa kaipaisi suomalainen rata-autoilu. Ei välttämättä samoilla säännöillä, mutta samaan suuntaan. FinRacesta puuttuu mun mielestä se selkeä KUNINGASluokka!
No ei sitä KUNINGAS luokkaa kyllä mistään vakioautoista saa loihdittua vaikka mitä tekis. Porsche GT Cup on varmaan lähinnä sitä, mihin on nykysuomessa realistiset rahkeet.
 

hiacekuski

Member
Liittynyt
8.6.2011
Viestit
11
Mutta jos kuitenkin leikkisimme ajatuksella lisää. Voisiko tällaisella uusien autojen Roadsport luokalla olla tulevaisuutta? Vetääkö se kilpailijoita puoleensa, jos säännöt sallisivat kohtuu vapaan autotallirakentamisen? Luokkia pitäisi olla useampia Roadsportin tyyliin ja laskennallinen teho-painosuhde on hyvä mittari. Millaisella autolla sinne voisi osallistua? Mistä autosta SINÄ tekisit rata-auton tähän luokkaan?

Perustetaanko oma haaveilutopikki aiheelle vai meneekö tämä vielä FINRacen ja Suomen rata-autoilun pelastuksen piikkiin?
Todennäköisesti liian kallis luokka olisi tämmöinen vaikka kieltämättä tosi maukas ajatuksen tasolla.

Oon ite joskus fiilistellyt, että olis hienoa turata semi-putkirunko Calibra takavedolla (Corvette transaxle) + DTM levyisenä + V6 + joku suhistin höysteeksi. Vaan en löydä ikänä aikaa toteuttaa tuommoista kokonaisuutta nykyisten keskeneräisten projektien jälkeen ja budjetti ei riitä ulkopuolisilla teettämiseen. Mutta kun kerran sai luvan vähän haaveilla :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eikös tuollainen jo löydy Vulvan turbokoneella?
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Opel Calibra
Jan-Mikael Granbacka (ex Mika Haikonen)

Moottori Volvo 16V Turbo

Alunperin Mika Haikosen 1998 rakentama SS-projekti, joka ei koskaan valmistunut lopullisesti, koneena tuolloin PRV 3-litrainen V6. Yli 10 vuoden poissaolon jälkeen auto ilmaantui uudelleen radalle Jan-Mikael Granbackan ajamana kesällä 2009. Moottoriksi on vaihdettu Volvon 16V turbokone josta voima edelleen siirretään taka-akselin yhteydessä olevaan Hewlandin vaihdelaatikkoon.

 
Liittynyt
29.5.2013
Viestit
7
Seinäjoella yleisöä tuntuu radan varrella olevan jo selvästi enemmän kuin Ahvenistolla ja Alastarolla.
Näillä V1600-, Legends- tai varsinkaan Extreme-sarjalla ei ole minkään näköistä kiinnostusarvoa suuren yleisön silmissä.
autojen samankaltaisuus ei niinkään häiritse, jos se tarkoittaa samalla myös enemmän kilpailua, kuin parin kierroksen jälkeen tasaisesti kasvavien välein menevää peräkkäin ajelua.
- V1600: paljon, ja uudehkoja autoja. Mitä sitten, että ne ei kulje mihinkään, silti hyvää kilvanajoa
- Porschet, autoja riittävästi, toivottavasti myös kisat tiukkoja. Ja uusia nuokin ovat
- legendsit: ei kyllä iske minuun lainkaan, mutta jotkut tykkää

Ainoa mitä kaipaisi, olis GT-autot, mutta niitä pitäisi olla huomattavasti enemmän ja tasaisempaa kilvanajoa.
Minulle mielenkiintoista katsottavaa tarjosi viimekaudella kyllä jo Legedsitkin, kuten myös Porschet.
Näin on. Siihen päälle vielä Legendsit nykyautomäärällään niin juuri muuta enää pyytäis. [--] Ei sitä näin katsojana osaa oikein arvostaa luokkien runsautta, jos maaliin tulevien autojen määrät jää alle kymmeneen.
Legendsit ja Extreme-Bemut sais tunkee takas sinne mihin valo ei paista.
Terve. Olen uusi ja luin tämän ketjun läpi. Zege ja jjv näyttävät ihan tykkäävän Legendseistä, mikseivät muut?

Los Cojones, Don Vito ja speedman ovat kaikki tiukkojen kisojen perään, mutta Legendseistä eivät tykkää, vaikka siinä on aina eniten kuskeja FINRace-sarjasta ja ajetaan aina tiukkoja kisoja. Ei taida tasaisella ja tiukalla kisalla sittenkään olla niin väliä, vai?

Kauden aloituksessa Motoparkissa ensimmäisessä lähdössä kuusi ensimmäistä kuljettajaa olivat 2,8 sekunnin sisällä maalissa ja toisessa lähdössä seitsemän ensimmäistä puolentoista sekunnin sisällä (viisi ensimmäistä sekunnin sisällä).

Tietysti Legendsit ovat 5/8 miniatyyrejä eivätkä yhtä näyttäviä autoja, mutta mitä nopeuksiin tulee niin Legendsit kiersivät kauden aloituksessa radan nopeammin kuin V1600 ja BMW Xtremet. Ja minkä autojen koossa menettävät niin kisat ovat jännittäviä loppuun asti.

Ymmärtääkseni Seinäjoella vuodesta toiseen Legendsien lähdöt keräävät suurimmat katsojamäärät. Rokkitapahtuma tuo ihmisiä, mutta festarit ovat illalla, päivällä ihmiset näyttävät keskeyttävän ravintolateltassa istumisen ainakin Legendsien ajaksi. Saa korjata, jos joku on tehnyt toisenlaisia huomioita.

Ihmetyttää siis, että samaan aikaan valitetaan autojen vähälukuisuutta ja tiukkojen kisojen puuttumista, mutta Legendsejä ei silti noteerata vaikka siinä molemmat ovat kohdallaan.

Porchet olivat Motoparkissa hienoa katsottavaa, ei siitä pääse mihinkään. Niin kuin ei siitäkään, että isoa määrää Porcheja ei Suomen ratasarjaan ikinä saada maksettua. Miksi siis väheksyä Legendsejä, joita on paljon ja joissa kilvanajo on tiukkaa?
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
...Miksi siis väheksyä Legendsejä, joita on paljon ja joissa kilvanajo on tiukkaa?
Toiset tykkää vaaleista ja toiset tummista. Jos Legends -luokka ei kiinnosta, niin ei sille vaan voi mitään. Olen kuullut, että RC -autoillakin ajetaan jossain tiukkoja kisoja, mutta eipä nekään oikein jaksa kiinnostaa. Sori...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Legendsit on loistava isältä pojalle kestävä innovaatio. En oikein keksi mitään pahaa sanottavaa. No ehkä ne on vähän kolhon näköisiä, mutta sekin on makuasia:cool:

Kenties niitä olisi kuitenkin yritettävä profiloida jollain uudella tavalla?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Los Cojones, Don Vito ja speedman ovat kaikki tiukkojen kisojen perään, mutta Legendseistä eivät tykkää, vaikka siinä on aina eniten kuskeja FINRace-sarjasta ja ajetaan aina tiukkoja kisoja. Ei taida tasaisella ja tiukalla kisalla sittenkään olla niin väliä, vai?

isoa määrää Porcheja ei Suomen ratasarjaan ikinä saada maksettua. Miksi siis väheksyä Legendsejä, joita on paljon ja joissa kilvanajo on tiukkaa?
Legends on tyypillinen Amerikkalainen tuote. Keinotekoinen, ei mitään historiaa, mutta yritetään näyttää historiallisena jne. Tehdään jotakin muistuttava ja laitetaan siihen moottoripyörän moottori.
Vrt: Camaro: on sekin silhuettiluokka, mutta siinä sentään on Camaron moottori ja se on ulkonäön puolesta Camaro 1:1 eikä joku lelun näköinen.

Porscheista: mikä tuo heittosi oli? Porscheja on jo nyt paljon ja lisää on tulossa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Legends on tyypillinen Amerikkalainen tuote. Keinotekoinen, ei mitään historiaa, mutta yritetään näyttää historiallisena jne. Tehdään jotakin muistuttava ja laitetaan siihen moottoripyörän moottori.
Vrt: Camaro: on sekin silhuettiluokka, mutta siinä sentään on Camaron moottori ja se on ulkonäön puolesta Camaro 1:1 eikä joku lelun näköinen.

Porscheista: mikä tuo heittosi oli? Porscheja on jo nyt paljon ja lisää on tulossa.
Porsche-luokassa ei esim. tänä vuonna ole enää yhtään vanhaa Hämmenys-laatikolla olevaa 996:a. Kuitenkin niitäkin löytyy varmasti nurkista jokunen kappale vuokrattavaksi. Luokalla on kaikki edellytykset kasvaa. Possujen, Camarojen, V1600:n ja FFordien rinnalle kun saataisiin vielä yksi siipi-formula luokka ja joku vapaan rakentamisen mahdollistava "pelle peloton" luokka (a la vanha SS tai Time Attack Unlimited) niin siinä olisikin jo kaluston puolesta homma kohdillaan. Sitten vain kehittämään sitä kisatapahtumaa jollain tavoin.
Esim. Ahvenistolla se tarkoittaisi jättiscreeniä, josta näkisi mitä suolenkillä tapahtuu ja jotenkin tolkullista äänentoistoa. P-Alueet Ahvenistolla on tietty perseestä, mutta sitäkin pystyisi paljon auttamaan jatkuvalla bussipendelöinnillä välillä rata-alue - Jäähallin/bolliksen parkkipaikka. Se omatoimi pysäköinti, jolla tukitaan lähialueen kadut, on varmasti omiaan "lämmittämään" näitä lähialueen asukkaita.
 

ProBale

#maximumattack
Liittynyt
8.8.2006
Viestit
159
Sijainti
Kaikkialla
Porsche-luokassa ei esim. tänä vuonna ole enää yhtään vanhaa Hämmenys-laatikolla olevaa 996:a. Kuitenkin niitäkin löytyy varmasti nurkista jokunen kappale vuokrattavaksi. Luokalla on kaikki edellytykset kasvaa. Possujen, Camarojen, V1600:n ja FFordien rinnalle kun saataisiin vielä yksi siipi-formula luokka ja joku vapaan rakentamisen mahdollistava "pelle peloton" luokka (a la vanha SS tai Time Attack Unlimited) niin siinä olisikin jo kaluston puolesta homma kohdillaan. Sitten vain kehittämään sitä kisatapahtumaa jollain tavoin.
Esim. Ahvenistolla se tarkoittaisi jättiscreeniä, josta näkisi mitä suolenkillä tapahtuu ja jotenkin tolkullista äänentoistoa. P-Alueet Ahvenistolla on tietty perseestä, mutta sitäkin pystyisi paljon auttamaan jatkuvalla bussipendelöinnillä välillä rata-alue - Jäähallin/bolliksen parkkipaikka. Se omatoimi pysäköinti, jolla tukitaan lähialueen kadut, on varmasti omiaan "lämmittämään" näitä lähialueen asukkaita.
Täältä +1!

Mitä Legendseihin tulee niin vaikka niillä hyviä kisoja saakin aikaan, mutta silti niissä on se joku faktori mikä niistä tekee sellaisen sideshow-luokan.

Mikäköhän siinä on että eivät kokeilisi vaikka tuota Time Attackia FinRace sarjan yhteydessä?
 

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186
Kokeiltiinkos sitä 2010 vuonna Rata-SM:n yhteydessä...?
Taittiin kokeilla Botniringillä mutta muistaakseni ei sinne tullut "oikeita" Time-Attack -autoja mukaan, muistaakseni Vanhanen voitti FIA-GT3 Possullaan kisan.

Tarkistaisin nuo "muistaakseni" kohdat mutta MUT-palvelun sivut ovat olleet ihan jumissa jo useamman päivän....
 
Ylös