No, nyt on käyty katsomassa tämän vuoden ensimmäiset ratakisat, niin voi hyvällä omallatunnolla lytätä koko tapahtuman maan rakoon.
No ei, enemmän tässä oli positiivista kuin negatiivista. Tosin viime vuodet SM-rata on ollut sellaista kuraa, ettei alemmaksi paljoa pääse.
Positiivista oli kohtuu hyvät kisat. Porscheissa riitti meininkiä molemmissa starteissa. BMW oli yksi parhaista BMW-kisoista koskaan. (Ja silti se meni muuta puuhatessa.) Camaroissa ei ollut muuta vikaa kuin ohut ruudukko. Kyllä se ääni Apparan rinteillä on mahtavaa. Formula Ford-, V1600- ja Legendsit järjestivät normikisat. Tämä uusi luokka oli valitettavasti melkoinen pettymys. Viidellä autolla ei kovin näyttävää kisaa järjestetä eikä missään tapauksessa tuollaisilla koppimopoilla. Nuhainen Legends, tuoreemmilla kuorilla. Jos radalla olisi ollut sellainen 20 autoa, niin olisi jaksanut katsoa loppuun asti.
Positiivista oli myös yleisömäärä. MuTulla sanoisin, että viime vuoden vastaavaan kisaan tullut yleisömäärään lisäystä 10 %. Nyt alkoi kaiteella olla paikoitellen ahdasta. Vai johtuiko siitä, että paikoitellen raivaussahaa oli unohdettu käyttää ja pirun koivuntaimet peittivät näkyvyyden.
Jotain random-ajatuksia, joita kisan aikana ja sen jälkeen simaillessa tuli mieleen:
Mainostus, erityisesti lähialuemainostus:
Missä mainostus? Oli ennen kisaa aikaa kierrellä kaupunkia ja tasan yksi mainos osui silmään. Eikö Hämeenlinna salli katualuemainostusta? Ainakin täällä länsirannikolla tapahtumien mainostus hoituu melko tehokkaasti siten, että kaupungilta anotaan lupaa sijoittaa pienikokoisia mainostauluja katujen varsille. Maanhankinta ja Isännöinti tekee sitten virkamiespäätöksen, jossa ehtoina lähinnä on se, että taulut eivät saa aiheuttaa vaaraa liikenteelle ja ne tulee kerätä pois mainostajan toimesta tapahtuman jälkeen. Ja lupa kustantaa sellaiset 100 euroa. Luulisi olevan mahdollista myös Hämeessä.
Lajien välinen yhteistyö:
Jos samalla alueella on samana päivänä kaksi tapahtumaa, joiden kohderyhmä on melko lailla yhtenevä, niin yhteistyön luulisi olevan suositeltavaa.
Otetaan esimerkki tämänpäiväiseltä. Huom. Yhteistyö aina tapauskohtaista eikä pieniäkään kädenojennuksia pidä pelätä. Tässä tapauksessa kohderyhmänä oli penkkiurheilijat, kun 16.00 alkoi Kaurialan kentällä FC Hämeenlinna-ÅIFK-jalkapallo-ottelu. Kummassakaan tapahtumassa ei ollut mitenkään liikaa katsojia. Eli yhteistyöideana oli seuraavaa:
-Parissa edellisessä FC Hämeenlinnan ottelussa olisi mainostettu kuulutuksessa/otteluinfossa tulevaa Finracea.
-Ottelun/Kisan lehtimainoksessa (oliko niitä?) tai nettiennakossa olisi mainittu myös tämä toinen tapahtuma ja seuraavat alennukset:
-Finracen pääsylipulla olisi saanut parin-kolmen euron alennuksen jalkapallo-ottelun lipusta, joka olisi alkanut 18.00.
-Olisiko toiminut myös toiseen suuntaan eli FC Hämeenlinnan kausarilla tai ottelulipulla parin euron alennus sunnuntain ajoihin? (Vai määrääkö AKK poikkeuksettomat lipunhinnat?)
Tuolla kuviolla olisi voitu saada ainakin sellaiset 50 uutta katsojaa kumpaankin tapahtumaan, joita nyt ei katsomossa nähty. Oikeastaan nollakustannuksilla.
Okei, välttämättä ei toimiva kuvio, mutta pointti on, että mikäli yhteistyöllä eri lajien kesken saadaan synergiaetuja, on tähän mahdollisuuksien mukaan tartuttava.
Rata-autoilun sponsorointi:
Ajatusleikkinä; Jos lyön 5000 euroa sponsorirahaa kotikylän ratakuskille, niin mitä minä sillä saan? Hyvän omatunnon ja...
Näkyvyyttä: Katsomassa ehkä 600 henkeä, televisiointi käytännössä minimissä...
Asiakastilaisuuksia ja asiakkaille elämyksiä: Mitään asiakastapaamisia tuolla ei järjestetä. Suljettu varikko osittain estää tämän eikä radoilla tähän oikein ole fasiliteettejä. Positiivisena asiana panin merkille Porsche Clubin alueen siellä rallicross-shikaanin vieressä. Suurella panostuksella näyttää saavan jo jotain vastinetta, mutta entäs vähän pienemmällä?
Ei käy kateeksi niitä, joilla oma lompakko ei riitä.