FINRace 2013 / Rata-ajon SM

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Hmm, mitenkäs tuo vrallinen kierrosennätysmääritelmä menikään "kilpailussa ajettu kierroaika". Öö, mutta, kun tuo kilpailu kestää vain kieroksen, lasketaanko se tuohon määritelmään.
Noin se virallinen kierrosennätysmääritelmä menee, ja Tima Attack -sarjassa kierroksia ajetaan AKK:n säännöissä määrittelemä määrä.

Ei taida TA-autot vielä formuloiden kierrosennätyksiin pystyä -mutta koppiautojen kierrosennätykset kyllä murenee.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Alkuperäinen Mitjet (nykyisin Mitjet 1300 Light) on konseptina aika tarkka kopio Legendsistä. Korit vaan ovat rumempia.

Ahvenistolle oli tulossa Venäjältä (tai Liettuasta, josta käsin sarjaa pyöritetään ainakin paperilla – luultavasti byrokratiasyistä) "Supertourisme 2L by Mitjet" -kalustoa. Nuo katiskat ovat jo suunnilleen auton kokoisia (pituutta 4,1m, leveyttä 1m8m) ja koneena Rellun 2-litrainen.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mitjetin 2l Supertourisme on yllättävän hidas. Nurminen jäi aika-ajoissa yli sekunnin Legendsien paaluajasta. Karline Štalakin oli jo 2005 n. 2,7 sekkaa nopeampi Nurmisen tiimin Legendsillä kuin nyt mysteerihäristimellä (ja tuolloin Legendsien kärki meni yli sekunnin hitaampaa kuin tänään).
 
Viimeksi muokattu:

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
GT3:ssa heti ekan mutkan ulostulossa neljän auton kolari ja punainen lippu. Ei mitään vakavaa kuitenkaan.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
No, nyt on käyty katsomassa tämän vuoden ensimmäiset ratakisat, niin voi hyvällä omallatunnolla lytätä koko tapahtuman maan rakoon.

No ei, enemmän tässä oli positiivista kuin negatiivista. Tosin viime vuodet SM-rata on ollut sellaista kuraa, ettei alemmaksi paljoa pääse.

Positiivista oli kohtuu hyvät kisat. Porscheissa riitti meininkiä molemmissa starteissa. BMW oli yksi parhaista BMW-kisoista koskaan. (Ja silti se meni muuta puuhatessa.) Camaroissa ei ollut muuta vikaa kuin ohut ruudukko. Kyllä se ääni Apparan rinteillä on mahtavaa. Formula Ford-, V1600- ja Legendsit järjestivät normikisat. Tämä uusi luokka oli valitettavasti melkoinen pettymys. Viidellä autolla ei kovin näyttävää kisaa järjestetä eikä missään tapauksessa tuollaisilla koppimopoilla. Nuhainen Legends, tuoreemmilla kuorilla. Jos radalla olisi ollut sellainen 20 autoa, niin olisi jaksanut katsoa loppuun asti.

Positiivista oli myös yleisömäärä. MuTulla sanoisin, että viime vuoden vastaavaan kisaan tullut yleisömäärään lisäystä 10 %. Nyt alkoi kaiteella olla paikoitellen ahdasta. Vai johtuiko siitä, että paikoitellen raivaussahaa oli unohdettu käyttää ja pirun koivuntaimet peittivät näkyvyyden.



Jotain random-ajatuksia, joita kisan aikana ja sen jälkeen simaillessa tuli mieleen:

Mainostus, erityisesti lähialuemainostus:
Missä mainostus? Oli ennen kisaa aikaa kierrellä kaupunkia ja tasan yksi mainos osui silmään. Eikö Hämeenlinna salli katualuemainostusta? Ainakin täällä länsirannikolla tapahtumien mainostus hoituu melko tehokkaasti siten, että kaupungilta anotaan lupaa sijoittaa pienikokoisia mainostauluja katujen varsille. Maanhankinta ja Isännöinti tekee sitten virkamiespäätöksen, jossa ehtoina lähinnä on se, että taulut eivät saa aiheuttaa vaaraa liikenteelle ja ne tulee kerätä pois mainostajan toimesta tapahtuman jälkeen. Ja lupa kustantaa sellaiset 100 euroa. Luulisi olevan mahdollista myös Hämeessä.


Lajien välinen yhteistyö:
Jos samalla alueella on samana päivänä kaksi tapahtumaa, joiden kohderyhmä on melko lailla yhtenevä, niin yhteistyön luulisi olevan suositeltavaa.

Otetaan esimerkki tämänpäiväiseltä. Huom. Yhteistyö aina tapauskohtaista eikä pieniäkään kädenojennuksia pidä pelätä. Tässä tapauksessa kohderyhmänä oli penkkiurheilijat, kun 16.00 alkoi Kaurialan kentällä FC Hämeenlinna-ÅIFK-jalkapallo-ottelu. Kummassakaan tapahtumassa ei ollut mitenkään liikaa katsojia. Eli yhteistyöideana oli seuraavaa:
-Parissa edellisessä FC Hämeenlinnan ottelussa olisi mainostettu kuulutuksessa/otteluinfossa tulevaa Finracea.
-Ottelun/Kisan lehtimainoksessa (oliko niitä?) tai nettiennakossa olisi mainittu myös tämä toinen tapahtuma ja seuraavat alennukset:
-Finracen pääsylipulla olisi saanut parin-kolmen euron alennuksen jalkapallo-ottelun lipusta, joka olisi alkanut 18.00.
-Olisiko toiminut myös toiseen suuntaan eli FC Hämeenlinnan kausarilla tai ottelulipulla parin euron alennus sunnuntain ajoihin? (Vai määrääkö AKK poikkeuksettomat lipunhinnat?)

Tuolla kuviolla olisi voitu saada ainakin sellaiset 50 uutta katsojaa kumpaankin tapahtumaan, joita nyt ei katsomossa nähty. Oikeastaan nollakustannuksilla.

Okei, välttämättä ei toimiva kuvio, mutta pointti on, että mikäli yhteistyöllä eri lajien kesken saadaan synergiaetuja, on tähän mahdollisuuksien mukaan tartuttava.


Rata-autoilun sponsorointi:
Ajatusleikkinä; Jos lyön 5000 euroa sponsorirahaa kotikylän ratakuskille, niin mitä minä sillä saan? Hyvän omatunnon ja...
Näkyvyyttä: Katsomassa ehkä 600 henkeä, televisiointi käytännössä minimissä...
Asiakastilaisuuksia ja asiakkaille elämyksiä: Mitään asiakastapaamisia tuolla ei järjestetä. Suljettu varikko osittain estää tämän eikä radoilla tähän oikein ole fasiliteettejä. Positiivisena asiana panin merkille Porsche Clubin alueen siellä rallicross-shikaanin vieressä. Suurella panostuksella näyttää saavan jo jotain vastinetta, mutta entäs vähän pienemmällä?

Ei käy kateeksi niitä, joilla oma lompakko ei riitä. :D
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
No, nyt on käyty katsomassa tämän vuoden ensimmäiset ratakisat, niin voi hyvällä omallatunnolla lytätä koko tapahtuman maan rakoon.
Voin yhtyä tähän kyllä. Voiko tylsempää formaattia oikeesti olla enää? Millonkohan jotain alkaa tapahtuun? Paikallinen seura kyllä osaa kisat järjestää... Vähemmän tänään sunnuntaina porukkaa kuin lauantaina. Sekin kertoo jotain.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Camarolähtö uusiksi. Haarahiltunen kolaroi lämmittelykierroksella. Viidellä autolla jatketaan. No ei sentään sada.
 

dude

New member
Liittynyt
1.11.2012
Viestit
3
Tuli käytyä katsomassa eka finrace kisa lauantaina. No ahvenistohan ei oikein yleisön kannalta ole mun mielestä mikään kiva. Ei penkin penkkiä missään. Kuulutukset kaikui inhottavasti. Selostaja oli koko ajan jäljessä sijoituksista jos oli vaihtunut. Miks ei ole euroopan tyylisiä tolppia mistä näkis auton sijoituksen. Toki onhan se live tulokset netis mut silti. Suo lenkille olis pitäny ottaa raivaussaha ja oksasaha mukaan et olis jotain nähnyt. Sit lipuista.. 10 on ihan ok. Mutta tuli täysin yllätyksenä et varikolle ei tavan pulliainen pääse ellei ole tajunnut ostaa ennakkoon varikkolippua. Lajin mainostamisen takia luulisi että se vähäinen yleisö laskettaisi varikolle ihmettelemään.. ugh oli vikat kinkerit mitkä käyn yleisön roolissa suomessa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Kuulutukset kaikui inhottavasti.
Ainakaan ykkösmutkan kaiuttimet eivät tainneet toimia lainkaan. Selostus kuului varikon kaiuttimista eikä saanut puheesta juuri mitään selvää.

Formula Fordien lähtö oli yllättävän hyvä. Legendsien molemmissa lähdöissä hyvää kärkitaistelua ja Camaroissakin Janel ja Toni tarjosivat viihdettä. Bemari ja v1600 -lähdöt tylsiä. Mitjetit jäi katsomatta, kun sopivasti Legendsien loppuessa alkoi sataa ja päätettiin poistua. Onneks lähdettiin; ainakin Forssaan suuntaan ajaessa tuli toista tuntia vettä todella lujaa.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
En ole Ahvenistolle koskaan penkkejä kaivannut, koska meininki on yleisesti ollut se, että jokainen ottaa halutessaan oman rallituolin ja menee sen kanssa juuri sinne minne huvittaa. Tällä kertaa tuli oltua mäen päällä ykkösmutkan kohdalla. Paikkahan on maisemallisesti todella upea ja silmiä voi lepuuttaa horisontissa kisalähtöjen välissä.

TV-ruutua Ahvenisto kyllä kaipaisi ihan katsojia varten, koska läheskään koko rataa ei näe kerralla. Selostaja jonka nimeä en nyt edes muista on hieman hitaanpuoleinen, mutta ei ole ainakaan itseä haitannut niin kauan kun omat silmät toimivat.

Kisatapahtumat olivat lauantaina sanoisinko aika tavanomaiset, mutta koen ne kyllä poikkeuksetta sen 10 euron arvoiseksi vuodesta toiseen. Minkäänlainen rahastuksen maku ei ole koskaan jäänyt hommasta suuhun. Harmi kun muut radat ovat PK-seudulta käsin niin kaukana.
 

Zege

Active member
Liittynyt
22.8.2012
Viestit
36
Sijainti
KLA
no niin siellä niitä taas on, pyytämättä, muttei täysin yllättäin.
Kuvia Ahveniston viikonlopulta
http://www.zegetion.com/Racing/FINRace/2013R2

Camaroita oli paikalla siis peräti seitsemän tällä kertaa. Radalla tosin ei ollut kuin kuusi, mut jos ne määrät siitä vielä kisa kerrallaan...

MitJet oli toisaan ihan hauska lisäluokka tuolle viikonlopulle, mutta kieltämättä jälleen se autojen määrä hieman vei hommasta hohtoa. Mutta tulipahan nähtyä nyt nuokin.
Sitä paitsi se sunnuntai kisa joka ajettiin sateessa oli siitä erikoinen, että Jari Nurminen ei voittanut kilpailua johon osallistui... :D

Porschejen ekan lähdön alkurytinän pölyn laskeuduttua oli hieman epäuskoinen fiilis, kun katseli kuinka radanvarressa oli Janna Laitisen ja Niklas Nyströmin autot toisissaan kiinni, kuten Motoparkissa. Ei siinä mitään, ettei kilpailussa voi onnettomuuksiakin tapahtua, mutta samat auton kaksi kertaa peräkkäin.
Kuvien läpikäynti tosin osoitti, ettei tilanne kehittynyt aivan niin suoraviivaisesti. Nyström ehkä olisi välttynyt törmäämästä Laitiseen ellei olisi saanut tuuppausta Rytilältä

Mitä tulee tuohon kisapaikan kehittämiseen, niin ehkäpä sekin nyt pääsee eteenpäin, kun Ahvenistosta tehnyt valitukset on hylätty.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
TV-ruutua Ahvenisto kyllä kaipaisi ihan katsojia varten, koska läheskään koko rataa ei näe kerralla
Niin kaipaisi. Ainakin kerran 2000-luvulla muistan siellä videoscreenin olleen ja siinä näytettiin samaan aikaan ajettu f1-kisa. Oliskohan sen lisäksi joskus kisaakin screenillä näytetty vai oliko se vain rallicross-kisassa? Vauhtiajojen nettisivun mukaan Seinäjoelle tänä vuonna olisi screenejä tulossa:

Rata-alueelle on tulossa lisää muutoksia myös katsojaystävällisyyden ja viihtyvyyden maksimoimiseksi: Uutuutena mm. uusi katselupaikka, joka on radan nopeimmin läpi ajettavan kurvin reunassa. Rata-alueelle tuodaan myös screenejä, joissa voi nähdä vauhdikasta live-kuvaa useammasta eri mutkasta. Monacon tunnelmaa Kapernaumiin tuo Palmusuora, joka on pääkatsomon alueella.
koen ne kyllä poikkeuksetta sen 10 euron arvoiseksi vuodesta toiseen
Verrattuna moniin muihin urheilutapahtumiin, pääsylipun hinta on kyllä kohtuullinen. Etenkin 15 euron kahden päivän lipulla tuntihinta jää jo tosi pieneksi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Camaroita oli paikalla siis peräti seitsemän tällä kertaa. Radalla tosin ei ollut kuin kuusi, mut jos ne määrät siitä vielä kisa kerrallaan...
Tänks juu hyvistä kuvista taas kerran.... Nuo Camalot ei loppujen lopuksi oo niin kamalia katiskoja mitä vois kuvitella. Eipä Krohnin Jesse Porsaallaankaan Ahvenistoa juurikaan sen nopeammin kierrä kuin viime kesänä Camalolla. Hommaa vaan latistaa se, että noista kuudesta kuskista, jotka kisaan asti pääsivät, Nurmisen klaani on vain aivan eri planeetalta ratin kääntäjinä kuin nää loput suharit ja siksipä eroja saa mitata kalenterilla.

Saas nähdä mitä tuosta Porsche Cupin romurallista vielä seuraa.... Jos Porsche-klubin omia sääntöjä luetaan pilkuntarkasti niin joku tai jotkut katselevat loppukauden kisat penkan päältä. Sen kun pitäisi oleman ns. herrasmiesten kilpailuluokka jossa kevyetkin nojailut ja radan reunaviivojen ylityksetkin on herkästi mustan lipun arvoisia suorituksia joista jury sitten arpoo mahd. kilpailukiellot.
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Tänks juu hyvistä kuvista taas kerran.... Nuo Camalot ei loppujen lopuksi oo niin kamalia katiskoja mitä vois kuvitella. Eipä Krohnin Jesse Porsaallaankaan Ahvenistoa juurikaan sen nopeammin kierrä kuin viime kesänä Camalolla. Hommaa vaan latistaa se, että noista kuudesta kuskista, jotka kisaan asti pääsivät, Nurmisen klaani on vain aivan eri planeetalta ratin kääntäjinä kuin nää loput suharit ja siksipä eroja saa mitata kalenterilla.


Saas nähdä mitä tuosta Porsche Cupin romurallista vielä seuraa.... Jos Porsche-klubin omia sääntöjä luetaan pilkuntarkasti niin joku tai jotkut katselevat loppukauden kisat penkan päältä. Sen kun pitäisi oleman ns. herrasmiesten kilpailuluokka jossa kevyetkin nojailut ja radan reunaviivojen ylityksetkin on herkästi mustan lipun arvoisia suorituksia joista jury sitten arpoo mahd. kilpailukiellot.
Millä tavalla Nurmisen klaani on aivan eri planeetalta, jos Lähteenmäki oli aika-ajojen nopein (selvästi) ja su kisassa toinen? En ymmärrä logiikkaasi ollenkaan.

Porsche-klubin säännöt eivät liity mitenkään tähän GT3 Cupiin, joten senkin suhteen on puurot ja vellit taas täysin sekaisin..
 

Tonpe

Well-known member
Liittynyt
18.8.2008
Viestit
420
Tänks juu hyvistä kuvista taas kerran.... Nuo Camalot ei loppujen lopuksi oo niin kamalia katiskoja mitä vois kuvitella. Eipä Krohnin Jesse Porsaallaankaan Ahvenistoa juurikaan sen nopeammin kierrä kuin viime kesänä Camalolla. Hommaa vaan latistaa se, että noista kuudesta kuskista, jotka kisaan asti pääsivät, Nurmisen klaani on vain aivan eri planeetalta ratin kääntäjinä kuin nää loput suharit ja siksipä eroja saa mitata kalenterilla.
tuo "aivan eriplaneetalta" on ehkä hiukan liiottelua, niinkun Sergei sanoi pystyin kumminkin aika-ajossa ajamaan puolen sekunnin erolla paalun ja kierrokseni oli vielä 0,3 sekunttia nopeampikin kun Jesse Krohnin virallinen rataennätys camarolla 2011, mutta ajotyylini on edelleen ehkä liian "etuvetomainen" ja siitä syystä mulla tuppaa takarenkaat lämpenemään liikaa pitkässä vedossa ja lisäksi lauantain kisan jälkeen huomattiin että meillä stefa vuosi hiukan ja tiputti pikkasen öljyä toiselle takapyörälle kokoajan mikä teki autosta entistäkin liukkaamaan, Sunnuntain lähdössä kaikki toimi kerrankin, mutta Jari pääsi karkaamaan liikaa kun ajoimme Janelin kanssa kilpaa.
Eikä Haarahiltunenkaan vauhdillisesti ole paljoa Nurmisia perässä tai itse asiassa oli ahveniston aika-ajossa jopa nopeampi kun Janel Nurminen, vaikka on päässyt ajamaan vielä vähemmän kilometrejä camarolla kun minä :)
T: Toni Lähteenmäki
 
Viimeksi muokattu:

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186
Saas nähdä mitä tuosta Porsche Cupin romurallista vielä seuraa.... Jos Porsche-klubin omia sääntöjä luetaan pilkuntarkasti niin joku tai jotkut katselevat loppukauden kisat penkan päältä. Sen kun pitäisi oleman ns. herrasmiesten kilpailuluokka jossa kevyetkin nojailut ja radan reunaviivojen ylityksetkin on herkästi mustan lipun arvoisia suorituksia joista jury sitten arpoo mahd. kilpailukiellot.
Tässähän ei ollut kyseessä Porsche Racing Club "Sports Cup" -osakilpailusta missä on määritelty mainitsemasi "pilkuntarkasti luettavat" säännöt.

Tässä oli kyseessa "Porsche GT3 Cup Trophy" -osakilpailu missä ajetaan kansallisen kattojärjestön, AKK Motorsports ry:n, kilpailusääntöjen mukaan.

Puurot ja Vellit, niinkuin Sergei sanoi...
 
Ylös