Raaka nopeus ja kuljettajien väliset erot

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24308
Sijainti
lappeen Ranta
Raaka nopeus on siis katsojan silmässä :rolleyes:
No kutakuinkin. Kenestä tahansa kuljettajasta voi sanoa, että: "... juu mut sillä on kyllä enemmän raakaa nopeutta kuin tolla toisella kuljettajalla..." eikä väitteen tarvitse perustua yhtään mihinkään. Toisilla kuskeilla vaan on raakaa nopeutta koska niillä on raakaa nopeutta eikä sitä voi oikein mitenkään todistaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24308
Sijainti
lappeen Ranta
Silti kyseenalaistan tuon kolmen kymmenyksen eron (liian pieni) otettaessa nyt vaikka tämän kauden kuljettajat. Kaikissa lajeissa on ollut huippujen välillä hajontaa aina ja tulee aina olemaan. Miksi ykköskuskit olisivat muista lajeista poikkeus?
Eipä tuota aikaa, jonka sisään kaikki kuskit ajaisivat jos kaikki kuskista riippumattomat tekijät poistettaisiin, pysty tosiaan todistamaan sen paremmin kuin tietyn kuljettajan omaamaa raa'an nopeuden määrääkään. Todennäköisesti aika harva kuljettaja pääsisi itsensä kanssakaan kovin monen kierroksen ajan kolmen kymmenyksen sisään vaikka kaikki kuljettajasta riippumattomat muuttujat olisi poistettu :idea:.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Silti kyseenalaistan tuon kolmen kymmenyksen eron (liian pieni) otettaessa nyt vaikka tämän kauden kuljettajat. Kaikissa lajeissa on ollut huippujen välillä hajontaa aina ja tulee aina olemaan. Miksi ykköskuskit olisivat muista lajeista poikkeus?
Isommat erot tulevat (mielestäni) siitä, että kuskit joutuvat ajamaan todellisia, ei ideaalisia, täysin juuri omaan ajotyyliin istuvia autoja. Eikä kuskin tärkein ominaisuus lajin kannalta ole nopeus yhdellä kierroksella.
Todennäköisesti aika harva kuljettaja pääsisi itsensä kanssakaan kovin monen kierroksen ajan kolmen kymmenyksen sisään vaikka kaikki kuljettajasta riippumattomat muuttujat olisi poistettu :idea:.
Ei tuo mitenkään tavatonta kisassa ole. Vauhti tosin ei silloin ole missään limiitissä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24308
Sijainti
lappeen Ranta
Ei tuo mitenkään tavatonta kisassa ole. Vauhti tosin ei silloin ole missään limiitissä.
Joo, ja tarkemmin ajatellen se noin kolmasosasekunti on itse asiassa melko iso aikaero kierrosajassa.

Oikeastaan raakaa nopeutta voi pitää oman suosikkikuskinsa ominaisuutena kaikki ketkä haluavat. Samoin kuin voi suosikkiaan hehkuttaa sellaiseksi, että kykenee voittamaan autolla, joka ei ole nopein.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Et nyt ihan mielestäni pysynyt kärryillä. "Raa'alla nopeudella" tai sillä kuinka paljon jokin kuski on hitaampi kuin toinen kierroksella käsittääkseni tarkoitetaan sitä, että mikä kuskien ero on kaikki auton ominaisuuksista johtuvat erot riisuen.
Pysyin kärryillä ihan hyvin. Autojen perusluonne kulloisillakin säännöillä on vaan jotain, mitä ei voi poistaa tällaiseen raaka nopeus -tarkasteluun. Sama koskee tätä kaikki kolmen kymmenyksen sisällä -väitettä: se on yksinkertaisesti epätosi silloin, kun auto ei ole helppo ajettava.

Muutenkin asetelma tulee mielestäni kääntää niin päin, että raaka nopeus näkyy silloin, kun mikään auton ominaisuuksista ei paljasta jotakin kuljettajan merkittävää heikkoutta. Auton vahvuuksien kyvykkäästä hyödyntämisestä ajamisessa kuitenkin on kyse.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Raaka nopeus on (imo) sitä , että osaa tulla toimeen kaluston heikkojen osa-alueiden kanssa ja ottaa kaiken irti niistä hyvistä .
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pysyin kärryillä ihan hyvin. Autojen perusluonne kulloisillakin säännöillä on vaan jotain, mitä ei voi poistaa tällaiseen raaka nopeus -tarkasteluun. Sama koskee tätä kaikki kolmen kymmenyksen sisällä -väitettä: se on yksinkertaisesti epätosi silloin, kun auto ei ole helppo ajettava.
Kolmen kymmenyksen väitteeni pätee vain "hypoteettisellä tasavertaisella kalustolla". Jos auton perusluonne suosii toisia kuskeja enemmän kuin toisia, kalusto ei ole hypoteettisesti tasavertaista. Näin ollen lähtöoletus on käytännössä se, että hypoteettinen vertailuauto sopii kaikille hyvin/on helppo, koska silloin kukaan ei kärsi.
Muutenkin asetelma tulee mielestäni kääntää niin päin, että raaka nopeus näkyy silloin, kun mikään auton ominaisuuksista ei paljasta jotakin kuljettajan merkittävää heikkoutta.
Jos spekulatiivista raakaa nopeutta haluaa todellisessa maailmassa nähdä, niin juuri tuollainen tilanne olisi lähimpänä. Raaka nopeus ei heikkouksia huomioi, vaan kuvaa ideaalia ajosuoritusta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kolmen kymmenyksen väitteeni pätee vain "hypoteettisellä tasavertaisella kalustolla". Jos auton perusluonne suosii toisia kuskeja enemmän kuin toisia, kalusto ei ole hypoteettisesti tasavertaista. Näin ollen lähtöoletus on käytännössä se, että hypoteettinen vertailuauto sopii kaikille hyvin/on helppo, koska silloin kukaan ei kärsi.
Pointti on se, että kalusto voi olla "hypoteettisesti tasavertaista", mutta silti ominaispiirteidensä takia korostaa tai häivyttää kuskien eroja. Eli vaikka hypoteettisesti tasavertainen luistonestolla ja V10:llä varustettu formula sai kaikki kuskit kolmen kymmenyksen sisään, nykyisellä kotterolla erot kertautuvat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pointti on se, että kalusto voi olla "hypoteettisesti tasavertaista", mutta silti ominaispiirteidensä takia korostaa tai häivyttää kuskien eroja. Eli vaikka hypoteettisesti tasavertainen luistonestolla ja V10:llä varustettu formula sai kaikki kuskit kolmen kymmenyksen sisään, nykyisellä kotterolla erot kertautuvat.
Koska kyseessä on hypoteettinen kalusto ja vertailu, tuollaiseen realismin häivähdykseen ei tarvitse mennä. Jos jokainen ajaa itselleen täydellisesti sopivalla kalustolla joka kuitenkin on hypoteettisesti muiden kuskien (erilaisen) kaluston kanssa tasavertainen, päästään vertailemaan kunkin kuskin ideaalisuoritusta. Tasavertainen kalusto ei siis tarkoita samanlaista kalustoa.

Mutta ymmärrän mitä tarkoitat, totta kai sillä onko (edes hypoteettisessa autossa) luistonesto vai ei vaikuttaa kuskien ajosuoritukseen. Tosin uskon siis jonkinlaisella (kullekin) ideaalilla nyky-ykköselläkin päädyttävän tuon kolmen kymmenyksen sisään melkein kaikkien osalta. En kuitenkaan kaikkein.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Koska kyseessä on hypoteettinen kalusto ja vertailu, tuollaiseen realismin häivähdykseen ei tarvitse mennä. Jos jokainen ajaa itselleen täydellisesti sopivalla kalustolla joka kuitenkin on hypoteettisesti muiden kuskien (erilaisen) kaluston kanssa tasavertainen, päästään vertailemaan kunkin kuskin ideaalisuoritusta. Tasavertainen kalusto ei siis tarkoita samanlaista kalustoa.
Nyt voin tunnustaa pudonneeni kärryiltä.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Itse olen jo pitkään ollut sitä mieltä että käsitettä raaka nopeus ei pitäisi käyttää missään koska jokaisella tuntuu olevan aivan oma käsityksensä siitä mitä se tarkoittaa.
Seuraan siis tällaista keskustelua vähän huvittuneena sivusta, ehkä jopa yläpuolelta.

Jatkakaa!
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Nyt voin tunnustaa pudonneeni kärryiltä.
Webs taitaa tässä yhteydessä tarkoittaa sitä, että autot ovat perusominaisuuksiltaan (moottori, vaihdeloota, downforcen määrä, renkaat, jne.) yhteneväisiä, mutta kaikkea muuta saa rukata kuljettajan mieltymysten mukaisesti kunnes löydetään ne ideaalisäädöt.

Kuski pääsee näin ajamaan omilla ideaalisäädöillään itse kuvittelemaansa ideaaliajolinjaa pitkin tyhjällä radalla, sään ollessa jatkuvasti kuiva ja aurinkoinen. Lämpötilavaihteluita tai tuulta ei esiinny, rata ei likaannu, eikä siihen kerry pitoa parantavaa kumikerrosta.

Vähän kuin joku hotlap-liiga.
 
Viimeksi muokattu:

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Kaikilla yhtä hyvät autot, joissa rajaton säätöikkuna niin että kaikki saavat auton mieleisekseen ja sit katotaan kuka on nopein. Sitä se Webs tarkottaa.

E: Oho Jeeves jo saman tokaisi tuossa yllä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Webs taitaa tässä yhteydessä tarkoittaa sitä, että autot ovat perusominaisuuksiltaan (moottori, vaihdeloota, downforcen määrä, renkaat, jne.) yhteneväisiä, mutta kaikkea muuta saa rukata kuljettajan mieltymysten mukaisesti kunnes löydetään kuljettajan kannalta ideaalisäädöt.
Jotakuinkin näin, juu. Karkeana käytännön esimerkkinä nyt vaikka se, kuinka Ferrarilla autoa muutettiin Massalle sopivampaan suuntaan, mistä Kimi kärsi. Jos molemmat olisivat ajaneet sillä itselleen sopivammalla autolla, kummankin nopeuspotentiaali olisi tullut paremmin ilmi. Tai kuinka Kimille ja Jarnolle on pitänyt rukata juuri heidän mieltymyksiinsä sopivaa ohjaustehostinta. Toki lähtökohtana kuitenkin on, että samoilla säännöillä ajetaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Webs taitaa tässä yhteydessä tarkoittaa sitä, että autot ovat perusominaisuuksiltaan (moottori, vaihdeloota, downforcen määrä, renkaat, jne.) yhteneväisiä, mutta kaikkea muuta saa rukata kuljettajan mieltymysten mukaisesti kunnes löydetään ne ideaalisäädöt.
En ole mitään muuta epäillytkään. En vaan ymmärrä yhtään, mitä WebSlaven tähdennys realismin häivähdyksestä mahtaa tarkoittaa tai miten se on ristiriidassa sanomani kanssa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Itse olen jo pitkään ollut sitä mieltä että käsitettä raaka nopeus ei pitäisi käyttää missään koska jokaisella tuntuu olevan aivan oma käsityksensä siitä mitä se tarkoittaa.
Seuraan siis tällaista keskustelua vähän huvittuneena sivusta, ehkä jopa yläpuolelta.

Jatkakaa!
Toisaalta tähän keskusteluun sopisi hyvin termi "kypsä nopeus".
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kun tätä ketjua lukee, tulee mieleen vain sanayhdistelmä "raaka pilkun raiskaus"...

PS: mä haluun oikeesti tavata WebSlaven livenä! Voinko saada edes tietää mikä hän on ammatiltaan (nämä asiat ovat käyneet mielessä jo ennen tätä ketjua).

PS2: pahoittelen aiheesta eksymistä ja tämän viestin poistamista (joka on hyvin todennäköistä)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös