ABS-poll

Mielestäni autoni mahdollinen ABS (lukkiintumaton jarrujärjestelmä) on:


  • Äänestäjiä yhteensä
    39
  • Äänestys suljettu. .

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6780
Sijainti
Täällähä mä
Tälläinen taulukko/ tieto löytyi wikistä:

Tekniikan Maailma -lehti on testannut ABS-jarrujen toimintaa, autona VW Golf V varustettuna Continental ContiVikingContact 3 -kitkarenkailla.
Jarrutusmatka 80-0 km/h nopeudesta
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Mielenkiintoista. Olisivat nyt testanneet nastoillakin.
jäällä pienemmät lukemat, mut suhteessa varmaan samansuuruiset. Tuo taulukko näyttää nyt vähemmän lahjakkaan jarrutusmatkan, joka ylipäätään ajelee peilijäällä kitkojen kanssa kahdeksaakymppiä. Molemmat jarrutusmatkat ovat liian pitkiä, kun usein se tapahtuu siellä missä on mutkakin ja lähin puu alle 30 metrin päässä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
jäällä pienemmät lukemat, mut suhteessa varmaan samansuuruiset. Tuo taulukko näyttää nyt vähemmän lahjakkaan jarrutusmatkan, joka ylipäätään ajelee peilijäällä kitkojen kanssa kahdeksaakymppiä. Molemmat jarrutusmatkat ovat liian pitkiä, kun usein se tapahtuu siellä missä on mutkakin ja lähin puu alle 30 metrin päässä.
Niin ja tärkeintähän tässä on ohjauskyvyn säilyttäminen. Pystyy väistämään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Miltä vuosikymmeneltä? Nykyabsit osaavat lukita pyörät alhaisilla nopeuskilla <20km/h, jotta pysähtyisi paremmin.
Golf V on 2000-luvun alusta. Olen ajellut jokseenkin vastaavalla yhdistelmällä (Contin kitkat, mutta auto oli Seat Toledo, ymmärtääkseni ihan vastaava tekniikka kuin tuossa) pari talvea ja ABSit kyllä runksuttivat ihan pysähtymiseen asti. Eri asia on se, kuka (muu) jarruttaa jäällä renkaat lukossa tai ABSeja vasten. Sellainen tuntuma jäi silloin, että juuri tuon koslan ABSit olivat tavallista onnettomammat jäällä ja varmasti pidensivät myös jarrutusmatkaa, muttei ekana tullut mieleen, että auton tulisi siksi olla ABSiton.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Eikä tuo pysähtymismatka muutenkaan ole jäällä se olennaisin kriteeri, sillä niin tai näin, niin jarrutusmatka on pitkä, jolloin tuo ohjautuvuuden merkitys korostuu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eikä tuo pysähtymismatka muutenkaan ole jäällä se olennaisin kriteeri, sillä niin tai näin, niin jarrutusmatka on pitkä, jolloin tuo ohjautuvuuden merkitys korostuu.
On se nyt hieman eri asia väistää 250 metrin päässä oleva autoläjä jarruttamalla kuin neljää kymppiä pientareilla penkoissa pujottelemalla. Näistähän on ihan loistavia esimerkkejä viime talvilta.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
On se nyt hieman eri asia väistää 250 metrin päässä oleva autoläjä jarruttamalla kuin neljää kymppiä pientareilla penkoissa pujottelemalla. Näistähän on ihan loistavia esimerkkejä viime talvilta.
Ja toisaalta: onhan se hieman eri asia väistää edessä oleva tukos, kuin kolata siihen samaan nippuun nahkoineen, vaikka sen on nähnyt jo 200 m aikaisemmin.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tuli nyt vain mieleen tästä pollista sellainen hauska juttu kun olimme kavereiden kanssa ajamassa kartingia ja viimeiseksi jäänyt kertoi hävinneensä siksi, että on tottunut ABS:llä varustetulla henkilöautollaan siihen, että mutkassakin voi jarruttaa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tuli nyt vain mieleen tästä pollista sellainen hauska juttu kun olimme kavereiden kanssa ajamassa kartingia ja viimeiseksi jäänyt kertoi hävinneensä siksi, että on tottunut ABS:llä varustetulla henkilöautollaan siihen, että mutkassakin voi jarruttaa.
Karttingissakin voi jarruttaa mutkassa. Ainakin silloin kun Wope on menossa kierroksella ohi. Silloin päätyy kyllä renkaisiin, MUTTA SILTI!
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ja toisaalta: onhan se hieman eri asia väistää edessä oleva tukos, kuin kolata siihen samaan nippuun nahkoineen, vaikka sen on nähnyt jo 200 m aikaisemmin.
Aika munakas saa olla jos hidastamatta lähtee pientareita pöllyttämään. Pakko olla ESPi tai sieltä tullaan kylki edellä takaisin tielle tai puun kylkeen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eikä tuo pysähtymismatka muutenkaan ole jäällä se olennaisin kriteeri, sillä niin tai näin, niin jarrutusmatka on pitkä, jolloin tuo ohjautuvuuden merkitys korostuu.
Olennaista olisi tuntea autonsa järjestelmät, lukeutui niihin lukkiutumattomat jarrut tai ei. Paras tapa jarruttaa jäällä ei ole kumpikaan noista, ja hyvä tapa on helpompi omaksua kuin vaikkapa tehokas jarruttaminen kitkan erotessa puolittain.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Olennaista olisi tuntea autonsa järjestelmät, lukeutui niihin lukkiutumattomat jarrut tai ei. Paras tapa jarruttaa jäällä ei ole kumpikaan noista, ja hyvä tapa on helpompi omaksua kuin vaikkapa tehokas jarruttaminen kitkan erotessa puolittain.
Oman auton käyttäytyminen äkkijarrutuksessa pitää ehdottomasti selvittää, ennen kuin paniikkitilanteeseen joutuu. Kovin moni uskoo selviävänsä ja hallitsevansa. Monesti tulos nähdään illan uutisissa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Vetoan kaikkiin osapuoliin tilanteen ratkaisemiseksi.

Minkä takia ne on muuten ABS, eikä ALB tai ALBS?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Eikä se tehne pahaa jarruillekaan välillä käyttää, eikä vaan hinkuttaa hitusen rullaillessa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Vetoan kaikkiin osapuoliin tilanteen ratkaisemiseksi.

Minkä takia ne on muuten ABS, eikä ALB tai ALBS?
Koska yksi sanan "brake" etymologisista juurista viittaan paikallaanoloon ennemmin kuin hidastusprosessiin. Eli kääntyy suhteellisen hyvin juurikin tuoksi "lukkiutumiseksi".
 
Ylös