ABS-poll

Mielestäni autoni mahdollinen ABS (lukkiintumaton jarrujärjestelmä) on:


  • Äänestäjiä yhteensä
    39
  • Äänestys suljettu. .

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Koen teoreettisessa ja hypoteettisessa joskin potentiaalisessa vaikkakin immateriaalisessa autossani olevan ABS-järjestelmän olevan hyödyllinen.

Tokikin koen sen olevan hyödyllinen myös muissakin autoissa.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
ABS toimivana on täysin ylivoimainen. Kukaan ei pysty nilkalla samaan tahtiin matkimaan.

Itsellä on jäänyt vain "huono" tapa nostaa jalka heti jarrulta, kun poljin on ruvennut joskus kengänpohjassa naputtamaan. Syytän kartingin ajamista tästä. Siellä on paniikkitilanteet ilman Abseja tulleet pääosin, joten tämä moodi on jäänyt jotenkin päälle.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Eipä noita turvallisuusvermeitä (ABS, ESP yms) taida pahemmin autoissa olla jotka eivät olisi 99,99999%:ille autoilijoista avuksi ja hyödyksi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllä noi ajoavut varmasti keskimäärin on hyödyllisiä autoilijoille, ESP:tä en epäile pätkääkään turvallisuusnäkökulmasta vaikken ole sillä luistellut, mutta huonosti toimivat ABS ja TC voi tietyissä tilanteissa hankaloittaa ajoa. Joissain olosuhteissa auto pysähtyy jopa lukkojarrutuksellaparemmin kuin mitenkään muuten, mutta sitähän ABS ei salli tapahtua. Luulisin että uudemmissa varsioissa on otettu paremmin huomioon liukkaan kelin haasteet? Ainakin oma vanha malli tuntuu olevan kesäkelille tehty.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
On hyödyllinen. Toista oli ne ensimmäiset versiot autossa, joissa jarrupoljin pomppi kuin hullu.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Kerrokko vielä, missähän olosuhteissa tarkemmin sanottuna liikekitkakerroin olisi isompi kuin lepokitkakerroin? (Eli lukkojarrutus tehokkaampi kuin ABS)
Joskus n 10 v sitten ajoin isän Nissan Primeralla.
Pakkasta n 25, tosi kova jäinen tie, puuterilunta 1-2 senttiä.
Voi olla, että alkeelliset ABSit sekosivat (lumikerroksen takia?), mutta risteys läheni huolestuttavasti, eikä vauhti tuntunut hidastuvan millään. Säikäytti varsin pahasti. Tottunut siihen, että lukkojarrutuksella tapahtuu jotain, olipa pinta mitä tahansa. Toki voi olla myös niin, että tavan jarrujen lukkojarrutus nastarenkailla ei olisi "purrut" jäähän asti tuon lumikerroksen takia?

Muissa tilanteissa en muista ABSien yllättäneen epämieluisasti.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Joskus n 10 v sitten ajoin isän Nissan Primeralla.
Pakkasta n 25, tosi kova jäinen tie, puuterilunta 1-2 senttiä.
Voi olla, että alkeelliset ABSit sekosivat (lumikerroksen takia?), mutta risteys läheni huolestuttavasti, eikä vauhti tuntunut hidastuvan millään. Säikäytti varsin pahasti. Tottunut siihen, että lukkojarrutuksella tapahtuu jotain, olipa pinta mitä tahansa. Toki voi olla myös niin, että tavan jarrujen lukkojarrutus nastarenkailla ei olisi "purrut" jäähän asti tuon lumikerroksen takia?

Muissa tilanteissa en muista ABSien yllättäneen epämieluisasti.
Minulla on pari kertaa käynyt noin, kun olen jarruttanut taloni kohdalla lievässä alamäessä. Paha sanoa, olisiko nastarenkailla lukkojarrutus ollut parempi :dunno:

Radalla on tullut ESP:n toimivuutta testattua useammankin kerran. Tappaa kaiken hauskan tuolla hyvin tehokkaasti. Toimii siis juuri kuten pitää, mitä nyt omassa autossani se on aina päällä, kun nopeutta on vähänkin yli kävelyvauhdin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Haa!

Koetko autossasi mahdollisesti olevan lukkiintumattoman jarrujärjestelmän, eli ehkä tutummin ABS:n, olevan suomalaisessa arkiliikenteessä hyödytön, vaiko hyödyllinen?
Äkillisissä tilanteissa ABS on hyödyllinen, normaali arkiliikenteessä ABS'llä ei ole vaikutusta, koska se ei kytkeydy päälle.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
ABS:hän tehty sen takia että 99,999%:ia autoilijoista, tosi paikan tullen, unohtaa nostaa jalan jarrulta ja vetää jarrut tönkkinä esteeseen kopiksi kun ei lukossa olevat etupyörät jarruta. Se on ihan se ja sama pysähtyykö se sitten metrin vai kaks myöhemmin ABS:n kanssa.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Kuivalla kelillä.
Ei lukkojarrutuskaan ole kuivalla kelillä tehokkaampi kuin abs-avusteinen.
Ja ABS-jarrujen päätehtävä on pitää auto hätäjarrutuksessa ohjattavissa, että äkillisessä tilanteessa pystyt vähä väistämään jotaki, etkä vain liu'u renkaat lukossa suoraa päin estettä/mettää/toista autoa, vaikka kuinka rattia veivaisit.
 
Viimeksi muokattu:

Slug

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
1251
Kyllähän ABS jarrut on ihan hyödyllinen keksintö nykyautoissa. Pärjättiin sitä ilmankin aikoinaan, mutta kyllä absit paranta turvallisuutta kun ohjattavuus säilyy täysjarrutuksessa.
Harvoin nuo on itellä naputellu, mutta kyllähän niitä tilanteita joka talvi tulee.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Onhan noi ABS:t ihan paskat. Sen vuoksi formuloissakin kielletyt.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Sangen yllättävä jakauma pollissa. Tuloksen olisi voinut kertoa jo ilman pollia.
 
Ylös