Formula 1 2012 - Abu Dhabi: Aika-ajot

Weksi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2012
Viestit
609
Sijainti
Finland
Toivottavasti ohjaaja osaa istte poimia tuota vettelin nousua siellä, eikä näytä vaan kuinka hamilton vetää yksin karkuun.. Tai sitä että Alonso jumittuu maldonadon taakse.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Sen sijaan moottoriin tuskin kosketaan kun on kerta ihan tuore laite kyseessä. Tietysti siinä voi olla jokin valmistusvirhe että syö polttoainetta enemmän. En tiedä tarkemmin kun en ole moottori insinööri. Kyllä varmaan tekevät muutoksia, mutta meneekö parempaan suunta, sitä ei voi tietää. Kokemusta on näistä säätömokista sinivalkosillakin.
On sillä vähintään yks kisa ajettu, kun Vettel otti kahdeksannen moottorin edelliseen kisaan, mutta nyt tosiaan kannattaa se yhdeksäs ottaa kerran joka tapauksessa lähdetään hänniltä.
 

Krutsi

Member
Liittynyt
27.3.2012
Viestit
7
On sillä vähintään yks kisa ajettu, kun Vettel otti kahdeksannen moottorin edelliseen kisaan, mutta nyt tosiaan kannattaa se yhdeksäs ottaa kerran joka tapauksessa lähdetään hänniltä.
Ei missään nimessä kannata.
Nyt kannattaa nimenomaan vaihtaa sinne sellainen moottori jolla on ajettu jo kaksi kisaa, jotta ei turhaan riskeerata jomman kumman jäljelläolevan kisan tuloksia. Ihan sama jos se kolmatta kisaa menevä mylly pettää jossain sijalla 14 verrattuna siihen että se sama kone hajoaa Brasiliassa sijalla 1 :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei missään nimessä kannata.
Nyt kannattaa nimenomaan vaihtaa sinne sellainen moottori jolla on ajettu jo kaksi kisaa, jotta ei turhaan riskeerata jomman kumman jäljelläolevan kisan tuloksia. Ihan sama jos se kolmatta kisaa menevä mylly pettää jossain sijalla 14 verrattuna siihen että se sama kone hajoaa Brasiliassa sijalla 1 :alppu:
Kerran pois vaihdettuja koneita ei saa ottaa uudelleen kisakäyttöön. Poikkeuksena vihoviimeinen kisa, jossa niin saa tehdä.

Muutenkin tuossa ideassa on se heikkous, että jokaisesta ylimääräisestä moottorivaihdosta tulee penalty. Eli jos RBR sitten ratkaisukisoihin vaihtaisi yhdeksännen moottorin (tai teoriassa edes tämänhetkisen kahdeksannen, vaikka se sääntöjenvastaista onkin), niin siinä kuitenkin heikennettäisiin asemia jommassa kummassa jäljelläolevista kisoista.
 
Viimeksi muokattu:

Krutsi

Member
Liittynyt
27.3.2012
Viestit
7
Kerran pois vaihdettuja koneita ei saa ottaa uudelleen kisakäyttöön. Poikkeuksena vihoviimeinen kisa, jossa niin saa tehdä.
28.4 a) Each driver may use no more than eight engines during a Championship season. Should a driver use more than eight engines he will drop ten places on the starting grid at the first Event during which each additional engine is used. If two such additional engines are used during a single Event the driver concerned will drop ten places on the starting grid at that Event and at the following Event.
An engine will be deemed to have been used once the car's timing transponder has shown that it has left the pit lane.
....
e) If an engine is changed in accordance with Article 34.1 the engine which was replaced may not be used during any future qualifying session or race with the exception of the last Event of the Championship.



Meikäläinen kyllä lukee tota siten että a-kohdan perusteella tämä aika-ajoissa ollut moottori on nyt käyttetty, joten tiimi saa halutessaan vaihtaa sen toiseen moottoriin kymmenen ruudun penaltyn kustannuksella. E-kohdan käsitän tarkoittavan sitä, että jos moottori VAIHDETAAN 34.1:n (Post Qualifying Parc Ferme) mukaisesti niin silloin sitä ei saisi enää käyttää uudestaan (paitsi Brasiliassa). Nyt kun moottori vaihdetaan 34.1:n vastaisesti niin konetta saisi kyllä käyttää vaikka heti seuraavassa kisassa, vaikka onkin a-kohdan perusteella luettava käytetyksi moottoriksi :)

Selventävä edit: Minun mielestäni tuo e-kohda on tehty sitä varten että jos moottorin katsotaan aiheuttavan niin suuren turvallisuusriskin että se pitää vaihtaa, niin sen saa tehdä FIA-delegaatin suostumuksella ja valvonnassa ilman rangaistusta, samaan tyyliin kuin aika-ajon jälkeiset renkaanvaihdot. Tässä on siis rajattu pois sitten se, että näin pois otettua epäturvallista moottoria ei saa enää jatkossa käyttää kilpailuissa... Voin toki hyvinkin olla väärässä :)
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Maikkarilta selvisi mitä vettelin kiesille tehtiin :

Vettelin autoon vaihdettiin aika-ajon jälkeen uusi vaihdelaatikko. Lisäksi vaihdevälityksiä sekä jousituksen säätöjä muutettiin.

Muutoksien tarkoituksena on parantaa suoranopeutta, jotta viimeisenä matkaan lähtevä Vettel pystyy helpommin suorittamaan ohituksia. Aika-ajossa Red Bull -autoissa oli koko joukon hitain huippunopeus. Vettelin huippunopeudeksi mitattiin 311,4 km/h, kun taas parhaan huippunopeuden mittauttanut Pastor Maldonado ajoi Williamsillaan nopeudella 325,8 km/h.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/11/1649278/nama-muutokset-vettelin-autoon-tehtiin
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
No voi tylsyys. Olisi ollut kivaa seurata Vettel-Karthikeyan vääntöä aina ensimmäisiin stoppeihin asti.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Välitykset pitää lyödä lukkoon jo perjantain jälkeen, eikä niitä saa muuttaa. Tuon takia siipiinkin on aika turha koskea, kun rajoittimelle mennään joka tapauksessa.
Ai niitä voi näköjään vielä muuttaa.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Juu juu mutta nyt voi olla niin että mutkasella ja tyhjällä radalla vettel ei mene kovaa ja karkuun että en nyt riemuitsisi tuosta vielä.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
On varmaan parempi lähteä maldonadon takaa kuin edestä, koska takana voi tarkkailla maldon siirtoa kun taas edessä olija on voimaton takanatulevan jarrutusvirheisiin. Kimi tulee takaa huonosti lähtevän webberin edelle. Hamilttoni kokee taas epäonnea varikolla plus tuhoo renkaansa jo alussa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onko jotain taas nettistreamia josta näkyis kisa? Irtisanoin DNA:n mokkulan kun se pari päivää sitten vaihteeksi jämähti himassa 1g tasolle. Pitäis varmaan vaihtaa Elisaan tai kiinteään. Katsomotilaus olis, mutkun ei toimi täällä toisaalla linuxkoneella. No ehkä livetiming suorana ja sitten maikkarin kooste.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Meikäläinen kyllä lukee tota siten että a-kohdan perusteella tämä aika-ajoissa ollut moottori on nyt käyttetty, joten tiimi saa halutessaan vaihtaa sen toiseen moottoriin kymmenen ruudun penaltyn kustannuksella. E-kohdan käsitän tarkoittavan sitä, että jos moottori VAIHDETAAN 34.1:n (Post Qualifying Parc Ferme) mukaisesti niin silloin sitä ei saisi enää käyttää uudestaan (paitsi Brasiliassa). Nyt kun moottori vaihdetaan 34.1:n vastaisesti niin konetta saisi kyllä käyttää vaikka heti seuraavassa kisassa, vaikka onkin a-kohdan perusteella luettava käytetyksi moottoriksi :)

Selventävä edit: Minun mielestäni tuo e-kohda on tehty sitä varten että jos moottorin katsotaan aiheuttavan niin suuren turvallisuusriskin että se pitää vaihtaa, niin sen saa tehdä FIA-delegaatin suostumuksella ja valvonnassa ilman rangaistusta, samaan tyyliin kuin aika-ajon jälkeiset renkaanvaihdot. Tässä on siis rajattu pois sitten se, että näin pois otettua epäturvallista moottoria ei saa enää jatkossa käyttää kilpailuissa... Voin toki hyvinkin olla väärässä :)
Parc fermessä ei saa vaihtaa moottoria, joten vaihto ei voi olla pykälän 34.1 "mukaisesti" suoritettu (moottorinvaihto ei ole lueteltu sallittuna toimenpiteenä). Näin ollen viittaus pykälään 34.1 tarkoittaa mielestäni vain, että mikäli moottori on vaihdettu parc fermeessä/sen aikana.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Miten jos olis ajanut punnitukseen alipainoisella? Muistaakseni viimeksi vuonna 2000 käynyt noin olikohan Heidfeldille Prostilla, ja suljettiin kisasta pois? kokonaan.

Eli jos tuo oli vaihtoehto niin Vettelin radalle pysähtyminen oli pakko tehdä. Mut aika ankara rangaistus. Eikö riittäisi nopeimman kierroksen pyyhkiminen, siis jos auton paino ja bensan minimimäärä vielä oli riittävällä tasolla?
 

warre1

Well-known member
Liittynyt
8.7.2005
Viestit
386
Sijainti
Kouvola
Miten jos olis ajanut punnitukseen alipainoisella? Muistaakseni viimeksi vuonna 2000 käynyt noin olikohan Heidfeldille Prostilla, ja suljettiin kisasta pois? kokonaan.

Eli jos tuo oli vaihtoehto niin Vettelin radalle pysähtyminen oli pakko tehdä. Mut aika ankara rangaistus. Eikö riittäisi nopeimman kierroksen pyyhkiminen, siis jos auton paino ja bensan minimimäärä vielä oli riittävällä tasolla?

bensa ei ollut minimitasolla. eilen uutisoitiin että bensaa oli tankissa jäljellä 0,85 l eli 1,5 desiä liian vähän.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli jos tuo oli vaihtoehto niin Vettelin radalle pysähtyminen oli pakko tehdä. Mut aika ankara rangaistus. Eikö riittäisi nopeimman kierroksen pyyhkiminen, siis jos auton paino ja bensan minimimäärä vielä oli riittävällä tasolla?
Rangaistus tuli polttoaineen riittämättömyydestä. Litra pitää olla, 8,5 desiä oli. (Red Bull voi olla sitä mieltä, että jollain muulla mittausmenetelmällä oli yli litra, mutta FIA:n mittausmenetelmä ratkaisee).

Itse pysähtymisen suhteen Red Bullin selitys meni läpi, eli että kyseessä oli pakottava tekninen vika.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Siis bensan kerääjässä pitää olla litra bensaa jäljellä. Ei tota litraa tankista mitata.
 

Krutsi

Member
Liittynyt
27.3.2012
Viestit
7
Parc fermessä ei saa vaihtaa moottoria, joten vaihto ei voi olla pykälän 34.1 "mukaisesti" suoritettu (moottorinvaihto ei ole lueteltu sallittuna toimenpiteenä). Näin ollen viittaus pykälään 34.1 tarkoittaa mielestäni vain, että mikäli moottori on vaihdettu parc fermeessä/sen aikana.
Ei tosiaan ole lueteltu 34.1:ssä sallituksi, siksi viittasinkin selvennyksessäni ns. turvallisuusperusteilla tehtäviin muutoksiin eli:

"Any work not listed above may only be undertaken with the approval of the FIA technical delegate following a written request from the team concerned. It must be clear that any replacement part a team wishes to fit is similar in mass, inertia and function to the original. "

Mutta voit hyvinkin olla oikeassa, otapa näistä nyt selvää :p
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Jos, perinteisen veikkauksen Maldo ottaa hyvän startin ja Webber normaalisti vähän heikomman, niin nuo on rinnakkain ekassa mutkassa, eikä siitä varmaan ilman romua selvitä. Toivottavasti Kimi onnistuu nuo väistämään pääsee Hamin perään ja Mäkillä varmaan säädetään viime kisojen malliin, joten huomenna Kimi maistelee keskellä.
Ei tullu romua, mutta aika hyvin osu kohdille:thumbup:
 
Ylös