On sillä vähintään yks kisa ajettu, kun Vettel otti kahdeksannen moottorin edelliseen kisaan, mutta nyt tosiaan kannattaa se yhdeksäs ottaa kerran joka tapauksessa lähdetään hänniltä.Sen sijaan moottoriin tuskin kosketaan kun on kerta ihan tuore laite kyseessä. Tietysti siinä voi olla jokin valmistusvirhe että syö polttoainetta enemmän. En tiedä tarkemmin kun en ole moottori insinööri. Kyllä varmaan tekevät muutoksia, mutta meneekö parempaan suunta, sitä ei voi tietää. Kokemusta on näistä säätömokista sinivalkosillakin.
Ei missään nimessä kannata.On sillä vähintään yks kisa ajettu, kun Vettel otti kahdeksannen moottorin edelliseen kisaan, mutta nyt tosiaan kannattaa se yhdeksäs ottaa kerran joka tapauksessa lähdetään hänniltä.
Kerran pois vaihdettuja koneita ei saa ottaa uudelleen kisakäyttöön. Poikkeuksena vihoviimeinen kisa, jossa niin saa tehdä.Ei missään nimessä kannata.
Nyt kannattaa nimenomaan vaihtaa sinne sellainen moottori jolla on ajettu jo kaksi kisaa, jotta ei turhaan riskeerata jomman kumman jäljelläolevan kisan tuloksia. Ihan sama jos se kolmatta kisaa menevä mylly pettää jossain sijalla 14 verrattuna siihen että se sama kone hajoaa Brasiliassa sijalla 1 :alppu:
28.4 a) Each driver may use no more than eight engines during a Championship season. Should a driver use more than eight engines he will drop ten places on the starting grid at the first Event during which each additional engine is used. If two such additional engines are used during a single Event the driver concerned will drop ten places on the starting grid at that Event and at the following Event.Kerran pois vaihdettuja koneita ei saa ottaa uudelleen kisakäyttöön. Poikkeuksena vihoviimeinen kisa, jossa niin saa tehdä.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/11/1649278/nama-muutokset-vettelin-autoon-tehtiinVettelin autoon vaihdettiin aika-ajon jälkeen uusi vaihdelaatikko. Lisäksi vaihdevälityksiä sekä jousituksen säätöjä muutettiin.
Muutoksien tarkoituksena on parantaa suoranopeutta, jotta viimeisenä matkaan lähtevä Vettel pystyy helpommin suorittamaan ohituksia. Aika-ajossa Red Bull -autoissa oli koko joukon hitain huippunopeus. Vettelin huippunopeudeksi mitattiin 311,4 km/h, kun taas parhaan huippunopeuden mittauttanut Pastor Maldonado ajoi Williamsillaan nopeudella 325,8 km/h.
Ai niitä voi näköjään vielä muuttaa.Välitykset pitää lyödä lukkoon jo perjantain jälkeen, eikä niitä saa muuttaa. Tuon takia siipiinkin on aika turha koskea, kun rajoittimelle mennään joka tapauksessa.
Parc fermessä ei saa vaihtaa moottoria, joten vaihto ei voi olla pykälän 34.1 "mukaisesti" suoritettu (moottorinvaihto ei ole lueteltu sallittuna toimenpiteenä). Näin ollen viittaus pykälään 34.1 tarkoittaa mielestäni vain, että mikäli moottori on vaihdettu parc fermeessä/sen aikana.Meikäläinen kyllä lukee tota siten että a-kohdan perusteella tämä aika-ajoissa ollut moottori on nyt käyttetty, joten tiimi saa halutessaan vaihtaa sen toiseen moottoriin kymmenen ruudun penaltyn kustannuksella. E-kohdan käsitän tarkoittavan sitä, että jos moottori VAIHDETAAN 34.1:n (Post Qualifying Parc Ferme) mukaisesti niin silloin sitä ei saisi enää käyttää uudestaan (paitsi Brasiliassa). Nyt kun moottori vaihdetaan 34.1:n vastaisesti niin konetta saisi kyllä käyttää vaikka heti seuraavassa kisassa, vaikka onkin a-kohdan perusteella luettava käytetyksi moottoriksi
Selventävä edit: Minun mielestäni tuo e-kohda on tehty sitä varten että jos moottorin katsotaan aiheuttavan niin suuren turvallisuusriskin että se pitää vaihtaa, niin sen saa tehdä FIA-delegaatin suostumuksella ja valvonnassa ilman rangaistusta, samaan tyyliin kuin aika-ajon jälkeiset renkaanvaihdot. Tässä on siis rajattu pois sitten se, että näin pois otettua epäturvallista moottoria ei saa enää jatkossa käyttää kilpailuissa... Voin toki hyvinkin olla väärässä
Miten jos olis ajanut punnitukseen alipainoisella? Muistaakseni viimeksi vuonna 2000 käynyt noin olikohan Heidfeldille Prostilla, ja suljettiin kisasta pois? kokonaan.
Eli jos tuo oli vaihtoehto niin Vettelin radalle pysähtyminen oli pakko tehdä. Mut aika ankara rangaistus. Eikö riittäisi nopeimman kierroksen pyyhkiminen, siis jos auton paino ja bensan minimimäärä vielä oli riittävällä tasolla?
Rangaistus tuli polttoaineen riittämättömyydestä. Litra pitää olla, 8,5 desiä oli. (Red Bull voi olla sitä mieltä, että jollain muulla mittausmenetelmällä oli yli litra, mutta FIA:n mittausmenetelmä ratkaisee).Eli jos tuo oli vaihtoehto niin Vettelin radalle pysähtyminen oli pakko tehdä. Mut aika ankara rangaistus. Eikö riittäisi nopeimman kierroksen pyyhkiminen, siis jos auton paino ja bensan minimimäärä vielä oli riittävällä tasolla?
Ei tosiaan ole lueteltu 34.1:ssä sallituksi, siksi viittasinkin selvennyksessäni ns. turvallisuusperusteilla tehtäviin muutoksiin eli:Parc fermessä ei saa vaihtaa moottoria, joten vaihto ei voi olla pykälän 34.1 "mukaisesti" suoritettu (moottorinvaihto ei ole lueteltu sallittuna toimenpiteenä). Näin ollen viittaus pykälään 34.1 tarkoittaa mielestäni vain, että mikäli moottori on vaihdettu parc fermeessä/sen aikana.
Ei tullu romua, mutta aika hyvin osu kohdille:thumbup:Jos, perinteisen veikkauksen Maldo ottaa hyvän startin ja Webber normaalisti vähän heikomman, niin nuo on rinnakkain ekassa mutkassa, eikä siitä varmaan ilman romua selvitä. Toivottavasti Kimi onnistuu nuo väistämään pääsee Hamin perään ja Mäkillä varmaan säädetään viime kisojen malliin, joten huomenna Kimi maistelee keskellä.
:thumbup:Ei tullu romua, mutta aika hyvin osu kohdille:thumbup: