Lotus F1 Team kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

FinnishTifoso

Well-known member
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
335
Sijainti
Finland
minäkin olen ihmettelyt näitä väitteitä että lotus putoaa kauden mittaan kehityksestä, mihin nämä väitteet perustuu? ainakaan ne eivät voi perustua muita kärki tiimejä pienempään budjettiin. Vaikka lotuksella olisi kunka pieni budjetti tahansa eiköhän se budjetin pienuus vaikuta jo heti kun ensimmäiset piirustukset uudesta autosta löunostellaan. Tämä taas kertoo että Lotuksella asiat saadaan toimimaan pienemmälläkin rahalla suhteellisen hyvin, niin miksi tämä toiminta kauden aikana muuttuisi. Eli jos lotus rakentaa voittaja auton pienemmällä rahalla kuin muut, niiin miksei talli muka sitten pysty autoaan kehittämään vastaavasti pienemmällä rahalla? ei ole ollenkaan logiisia väitteet tuosta auton kehityksestä.

Kyllähän se niin on, että rahalla saa ja hevosella pääsee. Tässä tapauksessa mustalla orilla. Sata miljoonaa euroa oli viime vuoden budjettiero Lotuksen ja Ferrarin välillä. Se näkyi selvästi siinä, kuinka nopeasti Ferrari sai aivan sysipaskasta autosta voittajan. Jos nyt oletetaan, että Lotuksella olisi etu tällä hetkellä muihin talleihin (Ferrari, Red Bull, Mercedez), niin rahalla sitä kehitystyötä yleensä tehdään ja ero kiritään kiinni. Eroahan ei kuitenkaan käytännössä edes ole, joten voisi kuvitella tallien olevan suht samalla lähtöviivalla kuin ennen kauden alkua.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Viime kaudesta jäi semmonen kuva että Lotus olisi voinut kisata kisan voitosta joka kisassa kesätaukoon asti, mutta mokailtiin aika-ajoissa, sää pilasi kisan tai aika-ajon, kerssi ei pelannut, tai taktiikat olivat todella syvältä. Kesätauon jälkeen Lotus oli auttamatta ulkona voittotaistosta yhtä kisaa lukuunottamatta, jossa Vettel laitettiin lähtemään hänniltä, Webber kämmäsi startin ja kisan johtajan vaihdelaatikko poksahti.
Eli Lotus putosi kehityksen kelkasta.
 

FinnishTifoso

Well-known member
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
335
Sijainti
Finland
Viime kaudesta jäi semmonen kuva että Lotus olisi voinut kisata kisan voitosta joka kisassa kesätaukoon asti, mutta mokailtiin aika-ajoissa, sää pilasi kisan tai aika-ajon, kerssi ei pelannut, tai taktiikat olivat todella syvältä. Kesätauon jälkeen Lotus oli auttamatta ulkona voittotaistosta yhtä kisaa lukuunottamatta, jossa Vettel laitettiin lähtemään hänniltä, Webber kämmäsi startin ja kisan johtajan vaihdelaatikko poksahti.
Eli Lotus putosi kehityksen kelkasta.
Jos en ihan väärin muista, niin rahaongelmia Kimi viime vuonnakin toi esiin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kyllähän se niin on, että rahalla saa ja hevosella pääsee. Tässä tapauksessa mustalla orilla. Sata miljoonaa euroa oli viime vuoden budjettiero Lotuksen ja Ferrarin välillä. Se näkyi selvästi siinä, kuinka nopeasti Ferrari sai aivan sysipaskasta autosta voittajan.
Ei budjeteista pysty suoraan päätteleen autonkehtykseen käytettävää rahaa. Ferrarilla menee paljon enemmän kuin Lotuksella esimerkiksi palkkoihin ja muihin menoihin. Lotus ei välttämättä edes jää paljoa muista rahassa, mitä käytetään auton kehitykseen. Viime kaudella Lotus toi aivan samalla tahdilla uusia osia kuin muut huiput. Ja rahaa tärkeämpi on ihmiset jonka kehityksen tekee.

Ja edelleen pätee se, että huonosta saa helpommalla hyvän kuin hyvästä huipun. Muutenkin tällä kaudella autot ei tule yhtä paljoa kehittymään kuin viime vuonna jo pelkästään siitä syystä, että siihen käytetään vähemmän aikaa johtuen ensi kaudesta.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Ja tuo rengas-kulutus, kyllähän siellä talleilla aika hyvät tiedot on miten paljon renkailla pystyy oman tallin autolla ajamaan.
Ei se Kimin voitto ollut syytä siitä että ferrari ei tajunnut/uskaltanut ajaa kahdella pysähdyksellä kisaa lävitse vaan siitä että ferrarin renkaat eivät olisi kestäneet kahden stopin taktiikkaa ilman vauhdin selvää putoamista.
Eikös tuo Ferrarin rengaskulutus ollut tiedossa jo talvitesteissä muistelin, niiden kierrosaikojen tippuneen kaikista eniten pitkissä vedoissa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ei se Kimin voitto ollut syytä siitä että ferrari ei tajunnut/uskaltanut ajaa kahdella pysähdyksellä kisaa lävitse vaan siitä että ferrarin renkaat eivät olisi kestäneet kahden stopin taktiikkaa ilman vauhdin selvää putoamista.
Kuljettajillakin on tekemistä asian kanssa. Vertaa Grosjeaniin. Monacossa 2005, vaikka Renaultin auto oli tuolloin(kin) hellä renkaille, Michelin kertoi Renaultille (siis käytännössä kuljettajille) että jos yritätte ajaa Kimin kanssa samaa vauhtia, tuhoatte renkaanne. Ja näin kävi kisassa kun Rellukuskit yrittivät roikkua Kimin perässä.
 

hercules

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
119
Kuljettajillakin on tekemistä asian kanssa. Vertaa Grosjeaniin. Monacossa 2005, vaikka Renaultin auto oli tuolloin(kin) hellä renkaille, Michelin kertoi Renaultille (siis käytännössä kuljettajille) että jos yritätte ajaa Kimin kanssa samaa vauhtia, tuhoatte renkaanne. Ja näin kävi kisassa kun Rellukuskit yrittivät roikkua Kimin perässä.
Totta, ei tämä asia kirjotuksessani tullut kovin hyvin selville, vaikka se aika iso tekijä onkin :eek:
Sitä hain tekstissä takaa että ei pysähdyksien määrä talleilla ole siitä kiinni kuinka monella stopilla mikäkin talli pystyy oman kisansa viemään lävitse vaan siitä että kuinka paljon sen oman tallin auto/kuski kuluttaa rengasta.
Kimihän taidetaan tuntea vielä kuskina joka on todella hellä renkaillensa.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Kokoajan väännetään kättä onko joku kuski tai talli toista hellempi renkaille mutta kukaan ei anna perusteluja. Mihin moinen hellyys voi perustua? Eikö sielä ole samat nakit alla kaikilla. En oikein sulata selitystä että sulavammat linjat mutkissa. Ammattilaisia nuo kaikki ovat ja en siksi usko ajolinjoissa olevan ratkaisevia eroja. Auton hellyyttä en myöskään ymmärrä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Kokoajan väännetään kättä onko joku kuski tai talli toista hellempi renkaille mutta kukaan ei anna perusteluja. Mihin moinen hellyys voi perustua? Eikö sielä ole samat nakit alla kaikilla. En oikein sulata selitystä että sulavammat linjat mutkissa. Ammattilaisia nuo kaikki ovat ja en siksi usko ajolinjoissa olevan ratkaisevia eroja. Auton hellyyttä en myöskään ymmärrä.
Jommassa kummassa tai molemmissa täytyy kuitenkin jotain eroa olla, koska juurikin ne renkaat sekä rata ovat kaikille samat ja silti toisissa autoissa ja toisilla kuskeilla renkaat kestävät pidempään.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ammattilaisia nuo kaikki ovat ja en siksi usko ajolinjoissa olevan ratkaisevia eroja. Auton hellyyttä en myöskään ymmärrä.
No yhtensä esimerkkinä tämä, kun Kovalainen tässä taannoin kertoi kuinka hänen ja Hamiltonin ajotavat erosivat; Hamilton tykkäs jättää jarrutuksen hieman myöhäisempään ja sit mutkassa teki terävämmän käännöksen. Kovalainen taas ajoi koko mutkan tasaisemmalla vauhdilla ja pyöreämmällä linjalla.

Molemmissa etunsa ja heikkoutensa. Ne ovat kuitenkin erillaisia ajotyylejä.

Auton hellyys voi olla esim sitä, että se ei yksinkertaisesti ali- tai yliohjaa tai tekee sitä mahdollisimman optimaallisesti.

edit:
– Kun ajoin McLarenilla, niin Lewis Hamilton jarrutti myöhään ja kovaa. Vaikka auto vähän puski, niin hän sai myöhäisemmällä jarrutuksella voitettua vähän aikaa, vaikka vauhti keskellä mutkaa olisi vähän hitaampi. Lewisin ajolinjat olivat enemmän kulmikkaita, kun taas minun tyylini on jouheampi. Teen mutkasta ehkä pidemmän, mutta ajan vähän kovempaa sisään, vaikka jarrupiste voi olla vähän aikaisemmassa. Rullaan mutkaan syvemmälle kuin Lewis, joka otti vauhdin pois nopeasti, käänsi auton ja sitten lähti suoraan, Kovalainen kuvaili MTV3:lle.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/11/1658219/onko-suomalaisilla-f1-kuskeilla-oma-erityinen-ajotyyli
 
Viimeksi muokattu:

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Juu juu. Sehän on todettu fakta että joku kuski talli yhdistelmä saa renkaat paremmin kestämään mutta mikä mahtaa olla se syy. Voi olla vaikee kysymys, koska luulen että Ferrari ja Red Bull pohdiskelee samaa tällä hetkellä. Kimin ja Lotuksen yhteistyö on hellää renkaille se on todettu.
 

hercules

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
119
Juu juu. Sehän on todettu fakta että joku kuski talli yhdistelmä saa renkaat paremmin kestämään mutta mikä mahtaa olla se syy. Voi olla vaikee kysymys, koska luulen että Ferrari ja Red Bull pohdiskelee samaa tällä hetkellä. Kimin ja Lotuksen yhteistyö on hellää renkaille se on todettu.
Tuohon näin täysin maalikkona aika vaikea mitään varsinaista vastausta antaa.
Se voi olla ettei tähän täysin pitävää vastausta ole, säästeliäisyys koostuu monesta eri asiasta:
Kuskin ajolinjat, downforcet, jousitukset jne jne.
Välttämättä renkaan iso kulutus ei olekkaan niin helppo korjata, tai pystytään korjaamaan mutta sillä varjolla että joudutaan tekemään kompromisseja taas muualla.

Siinä mielessä Lotus vaikuttaa tällä kaudella kovalta haastajalta terävimmässäkin kärjessä kun ei ole edes jouduttu niitä kompromisseja ilmeisestikkään tekemään.
Tästä todisteena kahden pysähdyksen taktiikka + nopein kierros + esim. Hornerin? toteamiset etteivät he olisi edes pystyneet ajamaan renkailla millä on ajettu yhtä monta kierrosta kuin Kimin kisan nopein kierros tuli.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kokoajan väännetään kättä onko joku kuski tai talli toista hellempi renkaille mutta kukaan ei anna perusteluja.
Kai kierrosajat stinttien kestäessä on ihan riittävä perustelu? Miksi näin on, on sitten niin monesta pienestä tekijästä kiinni, ettei sitä kotisohvalta taida olla mahdollistakaan kovin tyhjentävästi tietää. Ajotyyleissä ja -linjoissa toki on eroja, mutta niiden vaikutuksesta rengaskulutukseen ei voi vetää 1:1 -johtopäätöksiä.
 

FinnishTifoso

Well-known member
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
335
Sijainti
Finland
Kimi: Tarvitsisimme lisää sponsoreita

- Jos meillä olisi enemmän sponsoreita, meillä olisi enemmän mahdollisuuksia isoja talleja vastaan, sanoo Kimi Räikkönen suoraan Formula 1.comin haastattelussa.

Kimin mielestä tärkeintä on Australian voiton jälkeen koettaa pysyä kilpailijoitten kehitystahdissa.

- Tämä oli myös viime vuonna iso kysymysmerkki, mutta mielestäni emme pärjänneet lainkaan huonosti.

- Tietenkään se ei tule olevaan helppoa. Meillä on kyllä tietotaito ja ihmiset sitä varten, mutta ei ole mikään salaisuus, ettei meillä ole samoja varoja kuin Ferrarilla, Red Bullilla tai Mercedeksellä.

Kimin mukaan yksikin lipsahdus saattaa kääntää asetelmat päälaelleen.

- Kausi on pitkä. Jos teemme kaiken oikein, homma sujuu mukavasti, mutta lipsahduksiin ei ole varaa tai voimme päätyä alamäkeen, josta ei olekaan paluuta.

-IL-

Raikkonen refusing to get carried away by Australian pace

n a season in which tyre management is expected to play a crucial role, Kimi Raikkonen and Lotus stole a march on the opposition with a faultless two-stop race in Australia.

But whilst the emphatic nature of the Finn's victory has led many to label him as championship favourite, the 33-year-old is resolutely refusing to get carried away.

“It feels good but it’s only after one race,” said Raikkonen. “It doesn’t really change our aim and how we approach this year.

“Definitely, we are happy with the win but there is an awful lot to still to do to win the championship. We seemed to have a good car in Albert Park, so hopefully it works well in the next races also.”

“Of course I’m happy that we didn’t really have to go full speed all the time so it’s kind of a good sign, a good race for us, but as I said, it might be a completely different story in Malaysia, so there’s nothing to jump up and be so extra happy about. It’s a long season and in the end we want to be on the top for all the races and it’s going to be a hard season for that.”

Conditions in Australia were unusually cold and damp, but conditions for round two of the championship in Malaysia are expected to be hot and humid. The Sepang circuit is also considerably different to the Albert Park track, with numerous high-speed corners that will place different demands on both car and tyres. Therefore, as Lotus’s technical director James Allison explained, it’s not a forgone conclusion that the team will perform as strongly in Malaysia.

“Kimi was full of praise for his car on Sunday night and both drivers showed decent pace at various points in the weekend, but I think if you look at Romain’s (Grosjean) post-race comments it shows how marginal these things can be,” he said.

“Getting the set up just so and having both driver and car working in harmony is far from a given, so there’s no room for complacency at all.”

Raikkonen thinks that the biggest challenge facing Lotus in the wake of victory in Australia is keeping up with the development rate of their rivals.

“There was a big question mark last year over whether our team could keep up with the development of the bigger teams and I don’t think we did a bad job,” said the Finn.

“Of course it’s not going to be easy for us. I’m sure we have the people and all the tools to make it happen. Budget is always a factor and it’s no secret that we don’t have the same money as Ferrari, Red Bull or Mercedes.

“If we did have more sponsors I’m sure we’d have a better chance in the battle against those teams. It’s a long season. If you do things right it will go nicely but one thing can change the whole year. You do a few things a little bit wrong it can turn around and go downhill after that.

“So we just have to do our normal things, like we did last year and put the good effort into new parts and if we’re happy we keep them and if not we have to look more closely. But like I said, so far it has been good, so there is no reason why we can’t keep it up.”

-formula1.com-
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Verattuna muihin f1-kuljettajiin, Kimi ajaa huomattavan yliohjaavilla säädöillä. Auton kääntämiseen tarvittava etupyörien kulma on siis muihin verrattuna pienempi ja siten energia, joka etupyöriin kohdistuu on myös pienempi.Tästä on haittaa sateella ja kylmässä, kun pitäisi saada renkaan lämmöt pysymään tarvittavan korkealla. Ja riippuen renkaista, voi tulla vaikeuksia saada lämmöt tarpeeksi korkealle pelkän lämmittelykierroksen aikana. Kissassa tästä on tietysti hyötyä, kun renkaat kestävät pitempään.

Yleisesti mitä enemmän kuljettaja antaa renkaiden liukua, niin sitä enemmän renkaat kuluvat. Esim. Hamilton kääntää mutkiin suuremmalla etupyörien kulmalla ja saadakseen auton paremmin kääntymään luistattaa hän myös takarenkaita. Renkaisiin kohdistuu näin enemmän energiaa ja siitä on hyötyä sitten sateella ja kylmällä.

Aliohjaavilla säädöillä on kuitenkin helpompi ajaa, koska pito loppuu ensin eturenkaista. Kimin auto on taas herkempi pyörähtämään ja kuljettajan pitää sitten pystyä nopeisiin korjausliikkeisiin. Siksi Räikkönen halusi viimevuonna kevyemmän ja herkemmän ohjauksen, samalla kun Grosjean ei sellaista tarvinnut.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Verattuna muihin f1-kuljettajiin, Kimi ajaa huomattavan yliohjaavilla säädöillä. Auton kääntämiseen tarvittava etupyörien kulma on siis muihin verrattuna pienempi ja siten energia, joka etupyöriin kohdistuu on myös pienempi.Tästä on haittaa sateella ja kylmässä, kun pitäisi saada renkaan lämmöt pysymään tarvittavan korkealla. Ja riippuen renkaista, voi tulla vaikeuksia saada lämmöt tarpeeksi korkealle pelkän lämmittelykierroksen aikana. Kissassa tästä on tietysti hyötyä, kun renkaat kestävät pitempään.

Yleisesti mitä enemmän kuljettaja antaa renkaiden liukua, niin sitä enemmän renkaat kuluvat. Esim. Hamilton kääntää mutkiin suuremmalla etupyörien kulmalla ja saadakseen auton paremmin kääntymään luistattaa hän myös takarenkaita. Renkaisiin kohdistuu näin enemmän energiaa ja siitä on hyötyä sitten sateella ja kylmällä.

Aliohjaavilla säädöillä on kuitenkin helpompi ajaa, koska pito loppuu ensin eturenkaista. Kimin auto on taas herkempi pyörähtämään ja kuljettajan pitää sitten pystyä nopeisiin korjausliikkeisiin. Siksi Räikkönen halusi viimevuonna kevyemmän ja herkemmän ohjauksen, samalla kun Grosjean ei sellaista tarvinnut.
Hyvin kirjoitettu ja vaikuttaisi myös erittäin loogiselta tositapahtumien valossa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Verattuna muihin f1-kuljettajiin, Kimi ajaa huomattavan yliohjaavilla säädöillä. Auton kääntämiseen tarvittava etupyörien kulma on siis muihin verrattuna pienempi ja siten energia, joka etupyöriin kohdistuu on myös pienempi.Tästä on haittaa sateella ja kylmässä, kun pitäisi saada renkaan lämmöt pysymään tarvittavan korkealla. Ja riippuen renkaista, voi tulla vaikeuksia saada lämmöt tarpeeksi korkealle pelkän lämmittelykierroksen aikana. Kissassa tästä on tietysti hyötyä, kun renkaat kestävät pitempään.

Yleisesti mitä enemmän kuljettaja antaa renkaiden liukua, niin sitä enemmän renkaat kuluvat. Esim. Hamilton kääntää mutkiin suuremmalla etupyörien kulmalla ja saadakseen auton paremmin kääntymään luistattaa hän myös takarenkaita. Renkaisiin kohdistuu näin enemmän energiaa ja siitä on hyötyä sitten sateella ja kylmällä.

Aliohjaavilla säädöillä on kuitenkin helpompi ajaa, koska pito loppuu ensin eturenkaista. Kimin auto on taas herkempi pyörähtämään ja kuljettajan pitää sitten pystyä nopeisiin korjausliikkeisiin. Siksi Räikkönen halusi viimevuonna kevyemmän ja herkemmän ohjauksen, samalla kun Grosjean ei sellaista tarvinnut.
Erittäin hyvä analyysi! :thumbup: Asia on juurikin näin, Kimi tunnustelee eturenkaitten pitoa pienen pienillä ratin liikkeillä läpi mutkan ja tämän takia tarvitsee erittäin tarkan ja hyvän tuntee/tuntemuksen antavan ohjauksen. Muut kuskit "runtaa" läpi mutkan ratti samassa kulmassa joka rasittaa eturenkaita paljon enemmän, tyyli suosii aliohjaavaa autoa. Nytkin Australian kisassa onboard-kuvaa katsoessa Kimin ajossa joutui monia monia kertoja yllättymään että miten se tuonkin peräluiston petrasi (salaman nopealla vastaliikkeellä), ei voi kun ihmetellä...
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Toisaalta Kimi sanoi, että juuri eturenkaiden kestävyys oli huolenaihe ennen kisaa. Samaa sanoi myös Allison, että Räikkösen ajotyyli kuluttaa enemmän eturenkaita, kun taas Grosjeanin takarenkaita.

http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/463943/Raikkoselle+ei+tullut+edes+hiki+rengaspelissa
Tuossahan pitää ottaa huomioon, että renkaat kuluvat normaalia enemmän toimintalämpötilan ylä- ja alapuolella eli Kimillä on yleensä ongelmia saada eturenkaat tarpeeksi korkeaan lämpötilaan. Muilla on yleensä ongelmana liian korkeat lämmöt.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tuossahan pitää ottaa huomioon, että renkaat kuluvat normaalia enemmän toimintalämpötilan ylä- ja alapuolella eli Kimillä on yleensä ongelmia saada eturenkaat tarpeeksi korkeaan lämpötilaan. Muilla on yleensä ongelmana liian korkeat lämmöt.
Totta, mutta eikö nykyisillä renkailla kyseisen ongelman pitäisi olla historiaa Kimin kohdalla? Pääpointtini oli, että looginen ajattelu ei välttämättä aina päde.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös