Lotus F1 Team kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Ai että painopiste siirtyy kaasutettaessa taakse vain suoralla. :confused:
"... olennainen seuraus vain suoralla" ja "Mutkassa se olennainen seuraus ...". Eli nuo lihavoidut on ne ... no ... olennaiset merkillepantavat sanat WebSlaven viestissä.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Ai että painopiste siirtyy kaasutettaessa taakse vain suoralla. :confused:
Tämä sitten alkaa olla aika selvä. :thumbup:

Onnea vaan sinulle, kun autosi(jos sinulla sellainen on) alkaa puskea ja painat vaan kaasua lisää. :alppu:

Etuvetoiset jokkisautot taitaa olla ainoa poikkeus missä renkaat linkussa ja kaasu pohjassa saadaan jotain hyötyä mutkissa, jos auto puskee.
Autonhallintaa liittyvä tietämyksesi suorastaan häikäisee. En jaksaisi itsestään selvyyksiä toistella, koska kaikki vähänki osaavat ratin kääntäjät asian ymmärtää. Puskevan takavedon todellakin saa yliohjaamaan oikein annostelulla kaasun käytöllä ja ratin yhteistyöllä. Takarenkaiden pidon murtuessa perä irtoaa rinnalle, jolloin auto muuttuu yliohjaavaksi. Auto voidaan siis kääntää mutkaan ns. kaasulla.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Siinä vaiheessa voi ainakin viimestään alkaa pitää kilpailuasetelmia Räikkösen ja Alonson välillä tasavertaisina (mitä tulee talitoveriin suhtautumisessa) kun Grosjeanilta aletaan rikkoa vaihteiston sinettejä jos tämä ajaa pari sijaa Kimiä korkeammalle lähtöruudukossa.
Oliko silloin mestaruuspeli tallin sisällä jo selvillä?
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
"... olennainen seuraus vain suoralla" ja "Mutkassa se olennainen seuraus ...". Eli nuo lihavoidut on ne ... no ... olennaiset merkillepantavat sanat WebSlaven viestissä.
Melko olennaista on myös se, että painopiste siirtyy kaasutettaessa taakse myös mutkassa, toisin kuin slave viestitti.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Autonhallintaa liittyvä tietämyksesi suorastaan häikäisee. En jaksaisi itsestään selvyyksiä toistella, koska kaikki vähänki osaavat ratin kääntäjät asian ymmärtää. Puskevan takavedon todellakin saa yliohjaamaan oikein annostelulla kaasun käytöllä ja ratin yhteistyöllä. Takarenkaiden pidon murtuessa perä irtoaa rinnalle, jolloin auto muuttuu yliohjaavaksi. Auto voidaan siis kääntää mutkaan ns. kaasulla.
Aivan.
Siis, jos kuljettaja tietää että auto puskee, niin takavetoisella sen voi toki mutkaan tullessaan korjata lisäämällä kaasua.
Mutta jos ei tiedä tai muuten auto menettää etupään pidon mutkassa, niin kyllä asia korjataan poikkeuksetta hölläämällä kaasua ja oikaisemalla eturenkaita.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Melko olennaista on myös se, että painopiste siirtyy kaasutettaessa taakse myös mutkassa, toisin kuin slave viestitti.
Olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että WebSlave nimenomaan viestitti että mutkassa kaasuttamisen olennainen seuraus on se "perän pidon heikkeneminen ja perän irtoaminen". Kyllä se painopiste siirtyy mutkassa kaasutettaessa sivullepäinkin, mutta sekään ei ole olennainen seuraus.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Aivan.
Siis, jos kuljettaja tietää että auto puskee, niin takavetoisella sen voi toki mutkaan tullessaan korjata lisäämällä kaasua.
Mutta jos ei tiedä tai muuten auto menettää etupään pidon mutkassa, niin kyllä asia korjataan poikkeuksetta hölläämällä kaasua ja oikaisemalla eturenkaita.
Kyllä, näin siis toimitaan jos mutkaan jostain syystä tullaan aivan liian kovaa jonka seurauksena auto puskee rajusti sisään käänettäessä.MUTTA jos auto on luonteeltaan tasaisesti jokaisessa mutkassa puskeva, sitä voidaan juurikin kompensoida osaavalla kaasun annostelulla ja ohjaus työskentelyllä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Melko olennaista on myös se, että painopiste siirtyy kaasutettaessa taakse myös mutkassa, toisin kuin slave viestitti.
Enkä viestittänyt, viestitin vain, ettei se painopisteen siirtyminen ole mutkassa se olennaisin seuraus.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Enkä viestittänyt, viestitin vain, ettei se painopisteen siirtyminen ole mutkassa se olennaisin seuraus.
Ja fysikaalinen syyhän siihen on että jos renkaiden pidosta 95% käytetään sivuttaisvoimille jäljelle jäävän 5% käyttäminen auton kiihdyttämiseen ei siirrä painoa kummoisesti yhtään mihinkään ennenkuin pito irtoaa ihan vain renkaan pitokyvyn rajojen tullessa vastaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kokoajan väännetään kättä onko joku kuski tai talli toista hellempi renkaille mutta kukaan ei anna perusteluja. Mihin moinen hellyys voi perustua? Eikö sielä ole samat nakit alla kaikilla. En oikein sulata selitystä että sulavammat linjat mutkissa. Ammattilaisia nuo kaikki ovat ja en siksi usko ajolinjoissa olevan ratkaisevia eroja. Auton hellyyttä en myöskään ymmärrä.
Kuljettajalla on aika paljon valtaa auton säätöjen suhteen. Joillain säädöillä renkaat kuluvat nopeammin kuin toisilla, ja toisaalta mm. lämpenevät nopeammin kuin toisilla. On sitten kuljettajasta kiinni millaiset säädöt hän haluaa ja millaisten säätöjen kanssa pystyy tulemaan toimeen kisamatkalla, joka siis näkyy rengaskulutuksessa.

Ajotyylikin vaikuttaa, toiset repii enemmän kuin toiset, näkeehän sen jo silmämääräisestikin usein. Ei liene vaikea arvata vaikutuksia renkaisiin. Joskus kyllä on niinkin että repivä tyyli saa renkaat niiden optimilämpötilaan kun hellempi tyyli jättää ne liian viileäksi, joka myös vaikuttaa renkaiden kulumiseen juurikin päinvastoin.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Nyt ne pitstopit kuntoon! Ei voi ottaa joka kisassa 2-5 sekunttia turpaan kärkitalleilta tossa touhussa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Nyt ne pitstopit kuntoon! Ei voi ottaa joka kisassa 2-5 sekunttia turpaan kärkitalleilta tossa touhussa.
Totta, ja voisivat joskus miettiä keinoja millä niistä pysähdyksistä voisi hyötyä. Ei silleen että ajatetaan paskoilla renkailla liian pitkiä stinttejä kun muut käy hakemassa uusia, tai että tullaan varikolle samaan aikaan kuin muutkin koska noilla stopeilla ei varikolla päästä kenestäkään ohi. On jotenkin hämmentävää että sama tiimi veti viikko sitten taktiikan niin nappiin kuin vain voi.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Totta, ja voisivat joskus miettiä keinoja millä niistä pysähdyksistä voisi hyötyä. Ei silleen että ajatetaan paskoilla renkailla liian pitkiä stinttejä kun muut käy hakemassa uusia, tai että tullaan varikolle samaan aikaan kuin muutkin koska noilla stopeilla ei varikolla päästä kenestäkään ohi. On jotenkin hämmentävää että sama tiimi veti viikko sitten taktiikan niin nappiin kuin vain voi.
Jep. Jos Melbournessa Kimi oli jäätävä, niin nyt kyllä varikkomuurilla jäädyttiin. Ei vaan osattu. Oli täysin selvää että autoja olisi pitänyt ottaa jo aiemmin stopeille kun ei ole vauhtia ja ajellaan hitaampien perässä menettäen se vähäkin vauhti jne. Aivan surkeata. Mutta ehkä tästä oppivat. Vähän nöyryyttä ainakin. Ei ollut mitään etua rengaskulutuksessa tai missään muussakaan, nyt pitää tehdä ihan raakaa duunia. Jos halutaan jatkaa siitä mistä Melbournessa lähdettiin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jep. Jos Melbournessa Kimi oli jäätävä, niin nyt kyllä varikkomuurilla jäädyttiin. Ei vaan osattu. Oli täysin selvää että autoja olisi pitänyt ottaa jo aiemmin stopeille kun ei ole vauhtia ja ajellaan hitaampien perässä menettäen se vähäkin vauhti jne. Aivan surkeata. Mutta ehkä tästä oppivat. Vähän nöyryyttä ainakin. Ei ollut mitään etua rengaskulutuksessa tai missään muussakaan, nyt pitää tehdä ihan raakaa duunia. Jos halutaan jatkaa siitä mistä Melbournessa lähdettiin.
Kyllä mielestäni Lotuksella oli edelleen rengasetu puolellaan. Tekivät yhden pysähdyksen muita huppuja vähemmän. Mutta sitä ei päästy hyödyntään, koska Kimi jumitteli Perezin ja Hulkin perässä pitkiä aikoja. Grossu jumitteli Massan perässä. Laitettiinkohan Lotukseen lisää siipeä aika-ajossa, koska ei millään päässyt ohi. Taktiikka takkuili jälleen, jokainen pystyy kotisohvalta tekee parempia taktikoita kuin nämä. Lotus ei missään välissä talvitesteissä harjoitellut varikkopysähdyksiä muiden tavoin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Heikko kisa Lotukselta, muttei katastrofi. Grosjeanin peesissä maaliin, olis voinut huonominkin mennä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kuivia kelejä kiitos tuolle autolle. Ei kuluta renkaita, mutta eipä kyllä hirveesti ole pitoakaan luikkaalla kelillä.
 

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Tässä ketjussa näköjään jollakin on hieman hukassa kuinka takavetoinen auto käyttäytyy... mutta asiaan.

Tuloksista nähdään ettei Kimi ei todellakaan ole tiimin ykköskuski (sopimuksen perusteella) ja hyvä niin. Tänään jumiuduttiin hitaiden perään joka kusi koko taktiikan. Toivottavasti otetaan oppia Lotuksella siitä ja että seuraavat kisat Kiinassa ja Bahrainissa saadaan ajaa täysin kuivalla kelillä.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Tässä ketjussa näköjään jollakin on hieman hukassa kuinka takavetoinen auto käyttäytyy... mutta asiaan.
No mutta, sinähän voisit kertoa meille kuinka takavetoinen Lotus käyttäytyy. Tai yleensäkin takavetoinen auto. :)
 

FinnishTifoso

Well-known member
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
335
Sijainti
Finland
Tässä ketjussa näköjään jollakin on hieman hukassa kuinka takavetoinen auto käyttäytyy... mutta asiaan.

Tuloksista nähdään ettei Kimi ei todellakaan ole tiimin ykköskuski (sopimuksen perusteella) ja hyvä niin. Tänään jumiuduttiin hitaiden perään joka kusi koko taktiikan. Toivottavasti otetaan oppia Lotuksella siitä ja että seuraavat kisat Kiinassa ja Bahrainissa saadaan ajaa täysin kuivalla kelillä.
Kiinan GP:tä ei kyllä aivan täydellä varmuudella kuivassa kelissä ajeta. Jos ei niin mitkä uskot olevan Kimin mahdollisuudet? Ongelmat kolmessa viikossa korjaantuneet vai jatkuuko sama "ralli"?
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Kiinan GP:tä ei kyllä aivan täydellä varmuudella kuivassa kelissä ajeta. Jos ei niin mitkä uskot olevan Kimin mahdollisuudet? Ongelmat kolmessa viikossa korjaantuneet vai jatkuuko sama "ralli"?
Eipä tuo Lotuksen sadekelin ongelma poistu, ennen kun auto alkaa käyttämään tehokkaammin renkaita. Ei tule tämän kauden aikana tapahtumaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös