Kimi Räikkönen - Born to win - kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Tainnut Luca pistää Alonson kehittämään ensivuoden Ferrarin legoversiota kun taas Räikkönen kehittää Ferrarin mestariautoa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Onko kellään ulkomuistissa/linkin takana tilastoa Kimin ekan kierroksen sijoitusmuutoksista Lotus-kausilla? Minulle on jäänyt vahva mielikuva, että Kimi hyvin harvoin nostaa sijoitustaan merkittävästi kisan alussa, vaikka lähtöruudut ovatkin suhteellisen takana.

Kaiken kaikkiaan Kimi tuntuu kadottaneen sen tietyn aggressiivisen puristustuksen, jota tarvitaan aika-ajoissa ja kisojen starteissa. Toki vastapainona on sitten äärimmäisen kypsä, tasaisen nopea ja kärsivällinen kisasuorittaminen yhdistettynä harkittuihin ja määrätietoisiin ohituksiin myöhemmin kisoissa.
 

Edson

Well-known member
Liittynyt
11.6.2009
Viestit
746
Onko kellään ulkomuistissa/linkin takana tilastoa Kimin ekan kierroksen sijoitusmuutoksista Lotus-kausilla? Minulle on jäänyt vahva mielikuva, että Kimi hyvin harvoin nostaa sijoitustaan merkittävästi kisan alussa, vaikka lähtöruudut ovatkin suhteellisen takana.

Kaiken kaikkiaan Kimi tuntuu kadottaneen sen tietyn aggressiivisen puristustuksen, jota tarvitaan aika-ajoissa ja kisojen starteissa. Toki vastapainona on sitten äärimmäisen kypsä, tasaisen nopea ja kärsivällinen kisasuorittaminen yhdistettynä harkittuihin ja määrätietoisiin ohituksiin myöhemmin kisoissa.
Räikkönen on joutunut huonojen aika-ajojensa vuoksi starttaamaan CP-luokassa. Uskoisin tämän näkyvin myös noissa lähdöissä jolloin kovinkaan suuria riskejä ei kannata ottaa.

Jos vain aika-ajot saataisiin kuntoon olisi Kimi varmasti podiumilla kisasta toiseen. Sen verran kovia kisasuoritukset ovat olleet.
 

jarpola

Well-known member
Liittynyt
3.1.2007
Viestit
203
Ehkä Kimi on vaan siirtänyt ajatuksiaan ensi kauteen. MM-titteliin ei oo mahdollisuuksia niin turha raivota lähdöissä. Varmasti nämä pari juttua vaikuttavat tallin sisälläkin vähän. Omiin suorituksiin aika-ajoissa ei varmasti ole itsekään tyytyväinen, mutta hankala parantaa tässä vaiheessa kautta. Kisoissa sitten ottaa mitä otettavissa on.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ehkä Kimi on vaan siirtänyt ajatuksiaan ensi kauteen. MM-titteliin ei oo mahdollisuuksia niin turha raivota lähdöissä. Varmasti nämä pari juttua vaikuttavat tallin sisälläkin vähän. Omiin suorituksiin aika-ajoissa ei varmasti ole itsekään tyytyväinen, mutta hankala parantaa tässä vaiheessa kautta. Kisoissa sitten ottaa mitä otettavissa on.
Tuo nyt on ihan kukkua. Kimi on aina sanonut, että hän ajaa yksittäisten kisojen voitoista ja mestaruuden voittaa sitten kauden loputtua se, jolla on eniten pisteitä. Ja lisäksi kilpa-autoilija ei kyllä lähde kisoihin sillä asenteella, että enpä nyt viitsi tässä startissa tsempata, kun en pysty mestaruuteen. Se tulee niin selkäytimestä, ettei tuo varmaan edes onnistuisi.

Ja mitä tarkoittaa, että hankala parantaa tässä vaiheessa kautta? Mitä eroa on parantaa nyt tai huhtikuussa?
 

pekeke

Well-known member
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
136
Kaiken kaikkiaan Kimi tuntuu kadottaneen sen tietyn aggressiivisen puristustuksen, jota tarvitaan aika-ajoissa ja kisojen starteissa. Toki vastapainona on sitten äärimmäisen kypsä, tasaisen nopea ja kärsivällinen kisasuorittaminen yhdistettynä harkittuihin ja määrätietoisiin ohituksiin myöhemmin kisoissa.
Ottaen huomioon, että kisan voi melko totaalisesti pilata starttiin liittyvässä kolarissa, niin minusta Kimi on noihin lähtöpaikkoihin nähden ajanut tosi älykkäästi. Sijoista 5> eteenpäin nimittäin on aina vaara joutua ensimmäisessä mutkassa pussitetuksi ja kolariin, omasta tai muiden syystä eli niissä tilanteissa ei ole kuin hävittävää.
Parempi jäädä vähän kyttäysasemiin ja poimia ne sijat myöhemmin kun renkaat alkavat toimimaan.

Yhtään ei ole tainnut rytistä, yhtä kisaa lukuunottamatta eli hyvin on noihin lähtöpaikkoihin nähden mennyt.

Kimi on osoittanut että ohittaminen ei ole mikään ongelma.
Kunhan aika-ajot saisi toimimaan, niin en näe mitään estettä ettei taistelisi podiumista joka kisassa.

Toivon tähän ainakin 80% parannusta Ferrari kauteen :)
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Ottaen huomioon, että kisan voi melko totaalisesti pilata starttiin liittyvässä kolarissa, niin minusta Kimi on noihin lähtöpaikkoihin nähden ajanut tosi älykkäästi. Sijoista 5> eteenpäin nimittäin on aina vaara joutua ensimmäisessä mutkassa pussitetuksi ja kolariin, omasta tai muiden syystä eli niissä tilanteissa ei ole kuin hävittävää.
Parempi jäädä vähän kyttäysasemiin ja poimia ne sijat myöhemmin kun renkaat alkavat toimimaan.

Yhtään ei ole tainnut rytistä, yhtä kisaa lukuunottamatta eli hyvin on noihin lähtöpaikkoihin nähden mennyt.

Kimi on osoittanut että ohittaminen ei ole mikään ongelma.
Kunhan aika-ajot saisi toimimaan, niin en näe mitään estettä ettei taistelisi podiumista joka kisassa.

Toivon tähän ainakin 80% parannusta Ferrari kauteen :)
Kyllä, ja ruudusta lähteminen ja aika kierroksen ajaminen vaatii kuitenkin hieman erilaista agressiivisuutta + tuo tosiasia että ensimmäisessä mutkassa ei luultavasti voi voittaa kisaa, mutta keskeyttää voi.

Tuohon aika-ajo hommaan sama. Jotenkin on tullut tunne että Kimille auton täytyy olla tip-top säädöissä jotta aika-ajon saisi osumaan. Toki tämä pätee varmaan enempi-vähempi koko gridiin. Mutta, kannattaisikohan Kimin alkaa harrastaa enempi simulaattorihommia, jos aika-ajo säädöt saisi sillä paremmin osumaan? Käsittääkseni se ei varsinaisesti ole Räikkösen mielipuuhaa..?
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Mutta, kannattaisikohan Kimin alkaa harrastaa enempi simulaattorihommia, jos aika-ajo säädöt saisi sillä paremmin osumaan? Käsittääkseni se ei varsinaisesti ole Räikkösen mielipuuhaa..?
Tulee kai oikeasti huonovointiseksi niissä. Eli ei pysty.
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Kyllä, ja ruudusta lähteminen ja aika kierroksen ajaminen vaatii kuitenkin hieman erilaista agressiivisuutta + tuo tosiasia että ensimmäisessä mutkassa ei luultavasti voi voittaa kisaa, mutta keskeyttää voi.

Tuohon aika-ajo hommaan sama. Jotenkin on tullut tunne että Kimille auton täytyy olla tip-top säädöissä jotta aika-ajon saisi osumaan. Toki tämä pätee varmaan enempi-vähempi koko gridiin. Mutta, kannattaisikohan Kimin alkaa harrastaa enempi simulaattorihommia, jos aika-ajo säädöt saisi sillä paremmin osumaan? Käsittääkseni se ei varsinaisesti ole Räikkösen mielipuuhaa..?
Voisi Räikkönen ainakin mielestäni käydä radan kiertämässä joko kävellen inssien kanssa tai vaikka pyöräillä niin kuin monet muut, "mutku ei mua kiinnosta"
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Voisi Räikkönen ainakin mielestäni käydä radan kiertämässä joko kävellen inssien kanssa tai vaikka pyöräillä niin kuin monet muut, "mutku ei mua kiinnosta"
Tästä taisivat maikkarin lähetyksessäkin puhua. Tuskin tuosta nyt mitään kovin suurta hyötyä saa, mutta toisaalta hyöty se on pienikin hyöty. Ei kai tuo nyt ihan täysin turhaa hommaakaan voi olla, kerran niin monet kuskit sitä harrastaa.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Tästä taisivat maikkarin lähetyksessäkin puhua. Tuskin tuosta nyt mitään kovin suurta hyötyä saa, mutta toisaalta hyöty se on pienikin hyöty. Ei kai tuo nyt ihan täysin turhaa hommaakaan voi olla, kerran niin monet kuskit sitä harrastaa.
No pomput siitä näkee, ei muuta etua. Simulaattori on hyödyllisempi. Mutta jos rata ja auto on tuttu, ei simulaattorillakaan tee mitään. Ja Kimi oppii radan kuin radan kolmessa kierroksessa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
No pomput siitä näkee, ei muuta etua. Simulaattori on hyödyllisempi. Mutta jos rata ja auto on tuttu, ei simulaattorillakaan tee mitään. Ja Kimi oppii radan kuin radan kolmessa kierroksessa.
Newsflash: simulaattori ei ole vain ratoihin ja autoon tutustumista varten. :rolleyes:

Ja mitä tulee tuohon radan oppimiseen muutamassa kierroksessa, niin toki sen voi oppia todella hyvin tuossa ajassa, muttei varmasti täydellisesti. Ihan niin yksinkertaista se ei ole. Kyllä siinä olisi Kimilläkin varmasti pientä lisäetua saatavissa, jos vähän panostaisi tuohonkin osa-alueeseen. Sehän se koko homman juju tuolla ihan huippulla onkin, että erot muodostuvat niistä kuuluisista pienen pienistä yksityiskohdista. Vettel näyttää olevan juuri sellainen kaveri, joka ei jätä kiveäkään kääntämättä, jos on edes pieni mahdollisuus siihen, että siitä saa jossain tilanteessa edes marginaalisen hyödyn. Ja juuri siksi hän on kohta 26-vuotias 4-kertainen maailmanmestari.

Saisi Kimi ottaa vähän kaveristaan oppia.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Taitaa tuo radan ympäri kävely olla vain sellainen formuloiden vanha perinne jostain ajalta ennen pyörän keksimistä. Onhan siinä kolmet harkat ennen aika-ajoja, joten rataa kierretään autolla eikä kävellen. Jos perinteitä on pakko kunnioittaa, niin tuo kävely olisi sille tallin kolmoskuskille sopiva tehtävä.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Eiköhän se Kimi tiedä mikä on oleellista ja mikä ei. Tuo rataan tutustuminen kävellen/pyöräilleen haiskahtaa omaan nokkaan enemmänkin valmistautumisrituaalilta kuin oikealta rata-analyysilta. Jos siellä oikeasti on jotain bongaamisen arvoista, kuten kuoppia, teräviä kanttikviviä jne, eiköhän se viesti tule perille.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ajattelisi, että kun sen radan edes joku tallista kiertää, niin viesti pompuista ja kanttikivistä tulee perille. Onhan noilla nyt yhteisiä palavereja.

On se Kimi niitä ratoja joskus kiertänyt. Olen nähnyt kuvia esim. Viime kaudelta Kimin ihan kävelemässä ratoja ja esim. Stellan kanssa. Mistä sen tietää vaikka olisi tälläkin kaudella kiertänyt. Salo tapansa mukaan liioittelee ja on mustavalkoinen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös