Kimi Räikkönen - Born to win - kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Eihän tuo nyt ole matka eikä mikään. Kävelen päivittäin 6 km, joskin kahdessa osassa (työmatka on 3 km).
OK. Mutta pointtina olikin se, että jos esim. Kimi ei hyödy/näe siinä mitään järkeä kävellä 5-6 kilometriä, niin miksi pitäisi kävellä?
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Salo kertoili, että suurin osa kuskeista käy radan kiertämässä kävellen, pyörällä, skootterilla yms. Radat muuttuu joka vuosi hieman ja noita pieniä detaljeita, kuten jotain uusia pomppuja on aika mahdotonta bongata F1-autosta. Ja onhan se vähän eri asia nähdä asiat itse, kuin että joku radan kiertänyt kolmas osapuoli ne kertoo.

Joka tapauksessa ei tuosta nyt varmasti suurta hyötyä saa irti, mutta tuskin nuo ammattimiehet nyt tuommoista tekee jos siitä ei yhtään mitään hyötyä voisi saada.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Ajattelisi, että kun sen radan edes joku tallista kiertää, niin viesti pompuista ja kanttikivistä tulee perille. Onhan noilla nyt yhteisiä palavereja.

On se Kimi niitä ratoja joskus kiertänyt. Olen nähnyt kuvia esim. Viime kaudelta Kimin ihan kävelemässä ratoja ja esim. Stellan kanssa. Mistä sen tietää vaikka olisi tälläkin kaudella kiertänyt. Salo tapansa mukaan liioittelee ja on mustavalkoinen.
Se oli Saari kun sanoi Suzukan kisalähetyksessä "arvaatteko kuka EI kävellyt"
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Salo kertoili, että suurin osa kuskeista käy radan kiertämässä kävellen, pyörällä, skootterilla yms. Radat muuttuu joka vuosi hieman ja noita pieniä detaljeita, kuten jotain uusia pomppuja on aika mahdotonta bongata F1-autosta. Ja onhan se vähän eri asia nähdä asiat itse, kuin että joku radan kiertänyt kolmas osapuoli ne kertoo.

Joka tapauksessa ei tuosta nyt varmasti suurta hyötyä saa irti, mutta tuskin nuo ammattimiehet nyt tuommoista tekee jos siitä ei yhtään mitään hyötyä voisi saada.
Mitä oikeasti radan kiertäminen jollain muulla kuin F1:llä auttaa? Ehkä jotkut sen tarvitsevat että näkevät että radalle ei ole sitten viime kerran pystytetty liian myöhään näkyvää muuria ennenkuin uskaltavat F1:llä sinne ajamaan lähteä mutta muuta oleellista radan ylimääräisestä kiertelystä tuskin hyötyy.

Ja jos jotain radan pomppua ei F1-autosta huomaa niin tarviiko sitä huomata? Toistepäinhän homma on jossain Brasiliassa ollut eli päällepäin rata näyttää ihan tasaiselta mutta F1-autosta koettuna onkin perunapelto.....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitä oikeasti radan kiertäminen jollain muulla kuin F1:llä auttaa? Ehkä jotkut sen tarvitsevat että näkevät että radalle ei ole sitten viime kerran pystytetty liian myöhään näkyvää muuria ennenkuin uskaltavat F1:llä sinne ajamaan lähteä mutta muuta oleellista radan ylimääräisestä kiertelystä tuskin hyötyy.
Jos rataa on muutettu (korotettu kanttareita tms.), niin saattaisihan se olla hyvä tietää ennen kuin rikkoo niihin ripustuksensa. Terveisin F. Massa.
Ja jos jotain radan pomppua ei F1-autosta huomaa niin tarviiko sitä huomata?
Kisassa sen voi huomata vähän turhan myöhään. Vapaissa ja aika-ajoissa kun ei välttämättä ajeta niitä linjoja mitä mm. ohituksessa saattaisi tarvita.

Ja tämä ei tarkoita, että uskoisin ratakävelyllä olevan juurikaan merkitystä. Mutta kai siitä nyt jotain hyötyä on, kun jengi sitä aika paljon harrastaa.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Onko kellään ulkomuistissa/linkin takana tilastoa Kimin ekan kierroksen sijoitusmuutoksista Lotus-kausilla? Minulle on jäänyt vahva mielikuva, että Kimi hyvin harvoin nostaa sijoitustaan merkittävästi kisan alussa, vaikka lähtöruudut ovatkin suhteellisen takana.

Kaiken kaikkiaan Kimi tuntuu kadottaneen sen tietyn aggressiivisen puristustuksen, jota tarvitaan aika-ajoissa ja kisojen starteissa. Toki vastapainona on sitten äärimmäisen kypsä, tasaisen nopea ja kärsivällinen kisasuorittaminen yhdistettynä harkittuihin ja määrätietoisiin ohituksiin myöhemmin kisoissa.
Kimihän on ottanut lähtökahinat silminnähden varovasti ja satsaa kisapituuteen. Mielummin antaa sijoituksen, kaksi periksi kun riskeeraa ja rikkoo autonsa ekassa mutkassa. Sinällään ihan toimiva taktiikka ollut.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kimihän on ottanut lähtökahinat silminnähden varovasti ja satsaa kisapituuteen. Mielummin antaa sijoituksen, kaksi periksi kun riskeeraa ja rikkoo autonsa ekassa mutkassa. Sinällään ihan toimiva taktiikka ollut.
No joo, mutta kun ei se ole ihan noin mustavalkoista. Ihan näin penkkiurheilijan vahvalla näkemyksellä sanoisin, että kyllä Kimi voisi ihan vähän lisätsemppiä hakea ekoille kierroksille ilman, että vielä mentäisiin minnekään hurlumhei-linjalle. Ehkä eka mutka on paikka, jossa kannattaa ottaa suht iisisti jos starttaa sanotaanko nyt sijalla 6 tai alempana, mutta muuten ekalle kierrokselle saisi Kimi vähän hakea enemmän aggressiota. IMHO.
 

panche

nollajaakko
Liittynyt
28.1.2007
Viestit
252
Nukahdin puolen kisan kohdalla sunnuntaina, Kimin kahta ohitusta hehkutetaan Lotuksen twittereitä myöden. Olen koittanut etsiä niitä, mutta kiitos formuloiden tehokkaan markkinointikoneiston, en ole niitä nähnyt.

Näkyiskö mistään?
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Sama ongelma kuin aika-ajojen suhteen. Ei saa renkaitaan heti lämpimäksi.
No eikö ne just sillä lisäaggressiivisuudella lämpenisi? :D

Ja ihan vakavasti ottaenkin: en ole kovin usein nähnyt Kimiltä samanlaista auton vatkausta lämmittelykierroksella kuin monella muulla kuskilla. Kaipa niillä siellä tallissa on telemetriassa näkyvillä renkaiden lämpötila, mutta ehkä kukaan ei enää viime vuoden jälkeen ole uskaltanut kehottaa Kimia lämmittämään renkaitaan enemmän.

Kolmas asia, jossa Kimi on mielestäni keskitasoa huonompi, on uusintastartit. On enemmän sääntö, että Kimi on edelläajavasta kauempana kuin hänen takana ajava kuljettaja hänestä. Aina tulee sellainen fiilis, että kaveri on vähän kohmeessa. Ehkä taas omaa mutuani.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Itse en ole koskaan pystynyt ymmärtämään, missään lajissa, että miten niissä uusintastarteissa voi yleensä jäädä jälkeen. Siis jos johtajan persiissä menee niin eihän se siitä kiihdyttäessä karkuun pääse. Ei se kai voi kovin monimutkaista olla(?)
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Itse en ole koskaan pystynyt ymmärtämään, missään lajissa, että miten niissä uusintastarteissa voi yleensä jäädä jälkeen. Siis jos johtajan persiissä menee niin eihän se siitä kiihdyttäessä karkuun pääse. Ei se kai voi kovin monimutkaista olla(?)
Kyllä se vaan on, pitää olla hereillä. Sehän on nimenomaan reaktiopeliä. Johtaja voi valutella rauhassa eteenpäin ja tehdä hämäyskiihdytyksiä ja sitten taas jarruttaa. Takanolevan pitää keskittyä siis sekä edelläajavaan että myös renkaidensa lämpimänäpitämiseen ja siinä käy aika helposti niin, että jää pari sekunnin kymmenystä kun johtaja yhtäkkiä laittaa nilkan suoraksi.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Aika hyvinhän ne kimin uusintastartit on tällä kaudella menneet. Singaporessa oli turva-auto pariinkin otteeseen ja eipä tuo lopputulos huono ollut.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Kolmas asia, jossa Kimi on mielestäni keskitasoa huonompi, on uusintastartit. On enemmän sääntö, että Kimi on edelläajavasta kauempana kuin hänen takana ajava kuljettaja hänestä. Aina tulee sellainen fiilis, että kaveri on vähän kohmeessa. Ehkä taas omaa mutuani.
Tämmöinen mielikuva minullakin oli ennen, mutta tällä kaudella ollut kyllä Kimi hyvin hereillä uusintalähdöisttä. Varsinkin Koreassa oli kärkiporukan parhaassa vireessä näissä.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
No eikö ne just sillä lisäaggressiivisuudella lämpenisi? :D

Ja ihan vakavasti ottaenkin: en ole kovin usein nähnyt Kimiltä samanlaista auton vatkausta lämmittelykierroksella kuin monella muulla kuskilla. Kaipa niillä siellä tallissa on telemetriassa näkyvillä renkaiden lämpötila, mutta ehkä kukaan ei enää viime vuoden jälkeen ole uskaltanut kehottaa Kimia lämmittämään renkaitaan enemmän.
Jossain kisassa männäkaudella brittiselostaja kommentoi että nykyään pääosa renkaiden lämmityksestä turva-auton takana ja lämmittelykierroksella tapahtuu kiihdyttämällä ja jarruttamalla, vatkaus on enempi psykologinen juttu.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös