OK. Mutta pointtina olikin se, että jos esim. Kimi ei hyödy/näe siinä mitään järkeä kävellä 5-6 kilometriä, niin miksi pitäisi kävellä?Eihän tuo nyt ole matka eikä mikään. Kävelen päivittäin 6 km, joskin kahdessa osassa (työmatka on 3 km).
OK. Mutta pointtina olikin se, että jos esim. Kimi ei hyödy/näe siinä mitään järkeä kävellä 5-6 kilometriä, niin miksi pitäisi kävellä?Eihän tuo nyt ole matka eikä mikään. Kävelen päivittäin 6 km, joskin kahdessa osassa (työmatka on 3 km).
Se oli Saari kun sanoi Suzukan kisalähetyksessä "arvaatteko kuka EI kävellyt"Ajattelisi, että kun sen radan edes joku tallista kiertää, niin viesti pompuista ja kanttikivistä tulee perille. Onhan noilla nyt yhteisiä palavereja.
On se Kimi niitä ratoja joskus kiertänyt. Olen nähnyt kuvia esim. Viime kaudelta Kimin ihan kävelemässä ratoja ja esim. Stellan kanssa. Mistä sen tietää vaikka olisi tälläkin kaudella kiertänyt. Salo tapansa mukaan liioittelee ja on mustavalkoinen.
Mitä oikeasti radan kiertäminen jollain muulla kuin F1:llä auttaa? Ehkä jotkut sen tarvitsevat että näkevät että radalle ei ole sitten viime kerran pystytetty liian myöhään näkyvää muuria ennenkuin uskaltavat F1:llä sinne ajamaan lähteä mutta muuta oleellista radan ylimääräisestä kiertelystä tuskin hyötyy.Salo kertoili, että suurin osa kuskeista käy radan kiertämässä kävellen, pyörällä, skootterilla yms. Radat muuttuu joka vuosi hieman ja noita pieniä detaljeita, kuten jotain uusia pomppuja on aika mahdotonta bongata F1-autosta. Ja onhan se vähän eri asia nähdä asiat itse, kuin että joku radan kiertänyt kolmas osapuoli ne kertoo.
Joka tapauksessa ei tuosta nyt varmasti suurta hyötyä saa irti, mutta tuskin nuo ammattimiehet nyt tuommoista tekee jos siitä ei yhtään mitään hyötyä voisi saada.
Jos rataa on muutettu (korotettu kanttareita tms.), niin saattaisihan se olla hyvä tietää ennen kuin rikkoo niihin ripustuksensa. Terveisin F. Massa.Mitä oikeasti radan kiertäminen jollain muulla kuin F1:llä auttaa? Ehkä jotkut sen tarvitsevat että näkevät että radalle ei ole sitten viime kerran pystytetty liian myöhään näkyvää muuria ennenkuin uskaltavat F1:llä sinne ajamaan lähteä mutta muuta oleellista radan ylimääräisestä kiertelystä tuskin hyötyy.
Kisassa sen voi huomata vähän turhan myöhään. Vapaissa ja aika-ajoissa kun ei välttämättä ajeta niitä linjoja mitä mm. ohituksessa saattaisi tarvita.Ja jos jotain radan pomppua ei F1-autosta huomaa niin tarviiko sitä huomata?
Kimihän on ottanut lähtökahinat silminnähden varovasti ja satsaa kisapituuteen. Mielummin antaa sijoituksen, kaksi periksi kun riskeeraa ja rikkoo autonsa ekassa mutkassa. Sinällään ihan toimiva taktiikka ollut.Onko kellään ulkomuistissa/linkin takana tilastoa Kimin ekan kierroksen sijoitusmuutoksista Lotus-kausilla? Minulle on jäänyt vahva mielikuva, että Kimi hyvin harvoin nostaa sijoitustaan merkittävästi kisan alussa, vaikka lähtöruudut ovatkin suhteellisen takana.
Kaiken kaikkiaan Kimi tuntuu kadottaneen sen tietyn aggressiivisen puristustuksen, jota tarvitaan aika-ajoissa ja kisojen starteissa. Toki vastapainona on sitten äärimmäisen kypsä, tasaisen nopea ja kärsivällinen kisasuorittaminen yhdistettynä harkittuihin ja määrätietoisiin ohituksiin myöhemmin kisoissa.
No joo, mutta kun ei se ole ihan noin mustavalkoista. Ihan näin penkkiurheilijan vahvalla näkemyksellä sanoisin, että kyllä Kimi voisi ihan vähän lisätsemppiä hakea ekoille kierroksille ilman, että vielä mentäisiin minnekään hurlumhei-linjalle. Ehkä eka mutka on paikka, jossa kannattaa ottaa suht iisisti jos starttaa sanotaanko nyt sijalla 6 tai alempana, mutta muuten ekalle kierrokselle saisi Kimi vähän hakea enemmän aggressiota. IMHO.Kimihän on ottanut lähtökahinat silminnähden varovasti ja satsaa kisapituuteen. Mielummin antaa sijoituksen, kaksi periksi kun riskeeraa ja rikkoo autonsa ekassa mutkassa. Sinällään ihan toimiva taktiikka ollut.
Sama ongelma kuin aika-ajojen suhteen. Ei saa renkaitaan heti lämpimäksi.... mutta muuten ekalle kierrokselle saisi Kimi vähän hakea enemmän aggressiota. IMHO.
No eikö ne just sillä lisäaggressiivisuudella lämpenisi?Sama ongelma kuin aika-ajojen suhteen. Ei saa renkaitaan heti lämpimäksi.
Kyllä se vaan on, pitää olla hereillä. Sehän on nimenomaan reaktiopeliä. Johtaja voi valutella rauhassa eteenpäin ja tehdä hämäyskiihdytyksiä ja sitten taas jarruttaa. Takanolevan pitää keskittyä siis sekä edelläajavaan että myös renkaidensa lämpimänäpitämiseen ja siinä käy aika helposti niin, että jää pari sekunnin kymmenystä kun johtaja yhtäkkiä laittaa nilkan suoraksi.Itse en ole koskaan pystynyt ymmärtämään, missään lajissa, että miten niissä uusintastarteissa voi yleensä jäädä jälkeen. Siis jos johtajan persiissä menee niin eihän se siitä kiihdyttäessä karkuun pääse. Ei se kai voi kovin monimutkaista olla(?)
Tämmöinen mielikuva minullakin oli ennen, mutta tällä kaudella ollut kyllä Kimi hyvin hereillä uusintalähdöisttä. Varsinkin Koreassa oli kärkiporukan parhaassa vireessä näissä.Kolmas asia, jossa Kimi on mielestäni keskitasoa huonompi, on uusintastartit. On enemmän sääntö, että Kimi on edelläajavasta kauempana kuin hänen takana ajava kuljettaja hänestä. Aina tulee sellainen fiilis, että kaveri on vähän kohmeessa. Ehkä taas omaa mutuani.
Jossain kisassa männäkaudella brittiselostaja kommentoi että nykyään pääosa renkaiden lämmityksestä turva-auton takana ja lämmittelykierroksella tapahtuu kiihdyttämällä ja jarruttamalla, vatkaus on enempi psykologinen juttu.No eikö ne just sillä lisäaggressiivisuudella lämpenisi?
Ja ihan vakavasti ottaenkin: en ole kovin usein nähnyt Kimiltä samanlaista auton vatkausta lämmittelykierroksella kuin monella muulla kuskilla. Kaipa niillä siellä tallissa on telemetriassa näkyvillä renkaiden lämpötila, mutta ehkä kukaan ei enää viime vuoden jälkeen ole uskaltanut kehottaa Kimia lämmittämään renkaitaan enemmän.