Kimi Räikkönen - Born to win - kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Huvittavat nämä jutut, missä jotkut arvostelevat "rahan ahneudesta". Mitenköhän moni muu kuin vapaaehtoistyötä tekevät kävisivät duunissa jos työnantaja ei yhtäkkiä maksaisi palkkaa (jos puhe on ns. sivistysvaltiosta)?? Saavat maksukuskitkin palkkaa, vaikka palkan maksaja ei suoranaisesti talli olisikaan.

Kaikki on niin suhteellista. Kyllä tuosta Kimin liksasta lähtee aimo siivut muualle vielä kuin pelkästään Kimin omaan lompakkoon...

Ja voihan se olla, että kyse on tosiaan ihan oikeasti vain tuosta selästä. Ei sitä kannata kahden kisan takia koko loppu uraa riskeerata, varsinkin kun tilanne on mikä on.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Huvittavat nämä jutut, missä jotkut arvostelevat "rahan ahneudesta". Mitenköhän moni muu kuin vapaaehtoistyötä tekevät kävisivät duunissa jos työnantaja ei yhtäkkiä maksaisi palkkaa (jos puhe on ns. sivistysvaltiosta)??
Suomessa ainakin aika moni työtön käy.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
On kyllä ollut aika jäätävä viesti Kimiltä Lotukselle, ettei ole ilmoittanut asiasta suoraan tallille mitenkään vaan median kautta on tieto mennyt sinnekin.

Mites ne Lopezin puheet siitä, että on niin frendiä niin frendiä Kimin kanssa? Vähän taitaa olla yksipuolinen kaveruussuhde ;)
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Ja voihan se olla, että kyse on tosiaan ihan oikeasti vain tuosta selästä. Ei sitä kannata kahden kisan takia koko loppu uraa riskeerata, varsinkin kun tilanne on mikä on.
Niin kuin tälläkin palstalla on monta kertaa mainittu, että Kimin ei kannattaisi rikkoa Lotus sopimusta, jotta olisi mahdollisimman hyvä lähtökohta vaatia saatavia oikeudessa. Todennäköisesti Kimillä on lääkärin lausunto, jossa todetaan että selkä vaatii välitöntä leikkausta sekä kielletään ajamasta F1 autolla. Todennäköisesti lääkärin lausunnosta ja sairaskertomuksesta käy myös ilmi, että selän tila huononi huomattavasti Singaporen gp:ssä sattuneessa penkkisekoilussa ja jälleen pahentunut viimeaikoina. Erittäin todennäköisesti Kimin sopimuksessa on myös ehto ettei tarvitse ajaa kilpaa jos lääkäri kieltää. Lotuksen suuntaan syy on siis täysin tuo pahentunut selkäkipu ja näin ollen Kimi ei riko Lotuksen sopimusta vaikkei aja loppu kisoissa. Ferrarin penkin sovittaminen ehkä rikkoi sopimusta, mutta voihan myös olla että Kimillä oli siihen oikeus.

Eli uskon että Kimi hoiti näin itsensä ulos vimeisistä kisoista rikkomatta Lotus sopimusta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Miljoonas kerta: jos työnantaja jättää palkan maksamatta, ei työntekijä voi enää rikkoa sopimusta kieltäytymällä työnteosta. Miten vaikeaa tämä voi olla ymmärtää, anoni?
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Miljoonas kerta: jos työnantaja jättää palkan maksamatta, ei työntekijä voi enää rikkoa sopimusta kieltäytymällä työnteosta. Miten vaikeaa tämä voi olla ymmärtää, anoni?
Onko F1 kuljettajat normaalissa työsuhteessa vai jossain muussa sopimussuhteessa talliinsa? Itse uskon jälkimmäistä ja mitä sen sisältö on liikesalaisuus. Eli mennään sillä mitä sopimuksessa on sovittu ja siellä varmaankin on myös että on vapaa lähtemään jos palkkaa ei tule, mutta silloin voi esim. menettää jotain tulevia kiinteitä tuloja (esim. X euroa/kilpailu). Voi olla myös että palkanmaksu jatkuu jollain tavalla sairausloman aikana. Tallilla voi olla vahingonkorvaus velvollisuus jos tapahtuu loukkaantuminen tallin huolimattomuuden takia. Eli mitä jos lista on varmasti todella pitkä, joka sisältää molempien osapuolinen tekemisiä ja tekemättä jättämisiä + mitä niistä seuraa. Jos Kimi ei riko sopimusta omalta puoleltaa Lotuksen velvoitteet saattaa edelleen olla toiminnassa, vaikka Kimi olisikin sairaslomalla, ja edelleen kasvattaa velkaa Lotukselle.
 

pekeke

Well-known member
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
136
Harmi, mutta ainakin tietää että Kimi on 100% kunnossa ensi vuonna.

Eiköhän sopimuksista aina löydy vaihtoehto jättää kisat väliin mikäli kuski ei terveydellisistä tai loukkaantumiseen johtaneista syistä pysty ajamaan kisoissa.
Muuten Kimi olisi varmaan ajanut loputkin kisat kortisonipiikin avulla, mutta ei varmaan nähnyt siinä järkeä kun tilanne on mikä se nyt on eikä Lotuksella ole käytännössä muutenkaan enää mitään voitettavaa.

Kimin menestykseen ei muutenkaan enää olisi loppukisoissa varmaan enää panostettu.

Vähän tämä varmaan harmittaa Lotuksella ja nyt kasataan paineita Grosjeanille. Onneksi nelospaikka on turvattu jo ja melko isoja ponnisteluja olisi vaatinut parempi sija tallisijoituksessa varmaan muutenkin.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Onko F1 kuljettajat normaalissa työsuhteessa vai jossain muussa sopimussuhteessa talliinsa? Itse uskon jälkimmäistä ja mitä sen sisältö on liikesalaisuus. Eli mennään sillä mitä sopimuksessa on sovittu ja siellä varmaankin on myös että on vapaa lähtemään jos palkkaa ei tule, mutta silloin voi esim. menettää jotain tulevia kiinteitä tuloja (esim. X euroa/kilpailu). Voi olla myös että palkanmaksu jatkuu jollain tavalla sairausloman aikana. Tallilla voi olla vahingonkorvaus velvollisuus jos tapahtuu loukkaantuminen tallin huolimattomuuden takia. Eli mitä jos lista on varmasti todella pitkä, joka sisältää molempien osapuolinen tekemisiä ja tekemättä jättämisiä + mitä niistä seuraa. Jos Kimi ei riko sopimusta omalta puoleltaa Lotuksen velvoitteet saattaa edelleen olla toiminnassa, vaikka Kimi olisikin sairaslomalla, ja edelleen kasvattaa velkaa Lotukselle.
Tä. Sopimus se työsopimuskin on. Suomessa siihen vain liittyy erilliset lait työntekijän suojaksi. Sopimuksissa on AINA purkupykälät. Kimi on mitä luultavammin sopparin purkanu ja Lotus on velkaa siihen astiset korvaukset + ehkäpä jopa sopimusrikosta lisää. Voi olla, että tommoinen Kimin selkäleikkauskin olisi voinut olla Lotukselle sopimuspurun paikka ja Kimi ois jotain vakuutuksista saanut palkkamenetyksistä. Nyt vaa taitaa homma olla niin, että Lotus on sopimusta rikkonu ja Kimillä ei enää mitään velvotteita sinnepäin ole. Ei ole kaveria paljoa Lotuksen asuissa nähty edustamassa, mitä nyt ajohaalari.Viime kisan lehdistötilaisuuteen ei tullu varmaan jo siksikin, ettei tarvi. Lyhyen kisansa jälkee vaihto vaatteet ja lähti pois. Ei mitään velvotteita.
 

pekeke

Well-known member
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
136
Tä. Sopimus se työsopimuskin on. Suomessa siihen vain liittyy erilliset lait työntekijän suojaksi. Sopimuksissa on AINA purkupykälät. Kimi on mitä luultavammin sopparin purkanu ja Lotus on velkaa siihen astiset korvaukset + ehkäpä jopa sopimusrikosta lisää. Voi olla, että tommoinen Kimin selkäleikkauskin olisi voinut olla Lotukselle sopimuspurun paikka ja Kimi ois jotain vakuutuksista saanut palkkamenetyksistä. Nyt vaa taitaa homma olla niin, että Lotus on sopimusta rikkonu ja Kimillä ei enää mitään velvotteita sinnepäin ole. Ei ole kaveria paljoa Lotuksen asuissa nähty edustamassa, mitä nyt ajohaalari.Viime kisan lehdistötilaisuuteen ei tullu varmaan jo siksikin, ettei tarvi. Lyhyen kisansa jälkee vaihto vaatteet ja lähti pois. Ei mitään velvotteita.
Voi tosiaan olla että sopimus on purettu jo etukäteen, heti Abu Dhabin kisan yhteydessä tai jopa ennen kisaa. Hyvä huomio.

Nyt on varmaan Kimillä tilanne jossa saa katsoa loput kisat sohvalta ja kiroilla
maikkarin lähetyksille :)
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Voi tosiaan olla että sopimus on purettu jo etukäteen, heti Abu Dhabin kisan yhteydessä tai jopa ennen kisaa. Hyvä huomio.

Nyt on varmaan Kimillä tilanne jossa saa katsoa loput kisat sohvalta ja kiroilla
maikkarin lähetyksille :)
Mitä nyt ralliuralta on esimerkkejä, niin Kimiä ei kiinnosta formuloiden katselu televisiosta. Jos ylipäätään mistään paitsi itse autosta käsin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tekeekö ne työtä jossa voi menettää henkensä lähes millä hetkellä hyvänsä?
Periaatteessa lähes työssä kuin työssä voi menettää henkensä lähes millä hetkellä hyvänsä, se vain ei ole kovin todennäköistä. Eikä se nyt niin hirvittävän todennäköistä ole nykyisin F1:ssäkään, tilastollisesti.

F1:ssä kuskit kuitenkin tekevät sitä mihin ovat muutenkin ikänsä pyrkineet (ei palkan takia), työtön tekee useimmiten sitä mitä käsketään.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Työttömät tekee mitä käsketään ? Eikös ne vaa dogaa ja rellestä meidän työssä käyvien rahoilla ? En tosin tiedä miten tämä ny liittyy Räikköseen mut jutellaan ny sit vaikka työttömistä :D
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Se vain on niin että työttömät menee siihen "ilmaistyöhön" että tuet säilyy. Räikkösen ei tarvi ilman eestä ajaa jotta tuloja ilmaantuis.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Periaatteessa lähes työssä kuin työssä voi menettää henkensä lähes millä hetkellä hyvänsä, se vain ei ole kovin todennäköistä. Eikä se nyt niin hirvittävän todennäköistä ole nykyisin F1:ssäkään, tilastollisesti.

F1:ssä kuskit kuitenkin tekevät sitä mihin ovat muutenkin ikänsä pyrkineet (ei palkan takia), työtön tekee useimmiten sitä mitä käsketään.
Mielenkiintoista olisi nähdä tämä tilasto, jos kerran tilasto niin väittää. Tilasto F1 kuljettajan kuoleman todennäköisyydestä nyky autoilla taitaa hieman epäluotettava johtuen liian suppeasta materiaalista josta tilastoa tehdä. Ja mihin vedetään raja milloin kuolema on todennäköistä?

Totta se että sirkushuveiksi formuloista tullut jo vähän liiankin turvallisia, osa autourheilua on kuoleman vaara ja siitä johtuva jännitys. Mutta tästä huolimatta väittäisin formula kuskilla edelleenkin olevan huomattavasti suurempi todennäköisyys kuolla kuin normaaleilla ammatti ryhmillä keskimäärin. Pitää muistaa että tämä tilasto mikä nyt näyttää nyky autoille olkoon se sitten vaikka 2000 eteenpäin kilpakuljettajille todennäköisyyttä kuolla prosentilla 0, mutta tilasto saataisi olla hieman erinäköisen jos massan jousi olisi tullut sentin eri paikkaan tai alonso olisi ollut 30cm edempänä matkalla spassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Alkaa mennä pahasti offtopicin puolelle, mutta olkoon.
Mielenkiintoista olisi nähdä tämä tilasto, jos kerran tilasto niin väittää. Tilasto F1 kuljettajan kuoleman todennäköisyydestä nyky autoilla taitaa hieman epäluotettava johtuen liian suppeasta materiaalista josta tilastoa tehdä. Ja mihin vedetään raja milloin kuolema on todennäköistä?
En lähde tarkkoja lukuja laskemaan, mutta jos yksinkertaisesti ottaa vaikkapa vain 2000-luvulla ajetut kisat x osallistuneiden kuljettajien määrän saa isomman otannan kuin poliittisissa gallupeissa käytetään.

Turvallisuus on tietysti parantunut koko ajan, eikä kovin kauas taaksepäin vietävä tilasto enää vastaa nykytilannetta. Lajista ei koskaan täysin vaaratonta tule, mutta nimenomaan kuolema on aika epätodennäköinen tilastollisesti. Ikävien yhteensattumusten summana se toki edelleen on mahdollinen.
Pitää muistaa että tämä tilasto mikä nyt näyttää nyky autoille olkoon se sitten vaikka 2000 eteenpäin kilpakuljettajille todennäköisyyttä kuolla prosentilla 0, mutta tilasto saataisi olla hieman erinäköisen jos massan jousi olisi tullut sentin eri paikkaan tai alonso olisi ollut 30cm edempänä matkalla spassa.
Toki, mutta se ei nostaisi todennäköisyyttä edes prosentilla. Yksi kuskin kuolemantapaushan ykkösissä on tosin 2000-luvulla ollut, vaikkei se kisassa tapahtunutkaan eikä kyse ollut kisakuskista: Maria de Villota, joka ilmeisesti kuoli onnettomuutensa jälkiseuraumuksiin.
 
Viimeksi muokattu:

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Lajista ei koskaan täysin vaaratonta tule, mutta nimenomaan kuolema on aika epätodennäköinen tilastollisesti.
Onhan se tietysti aika epätodennäköistä, mutta jos verrataan normaaleihin palkansaajiin, niin on se silti aika paljon todennäköisempää.

Vuonna 2011 Suomessa kuoli 55 henkilöä työssä tai työmatkalla. Työllisiä oli 2 474 000, joten todennäköisyys kuolla vuoden aikana oli 0,0022%.

Jos F1:ssä tapahtuisi 1 kuolemantapaus 20 vuodessa ja kuskeja olisi 22 per kausi, niin F1-kuskin todennäköisyys kuolla vuoden aikana olisi 0,2273%, eli suunnilleen satakertainen.

(Mutta silti asfalttiturva-alueita on mielestäni aivan liikaa.)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös