GT ja protot 2013

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
USCC:n 2014 kalenteri:

2014 Tudor United SportsCar Championship

Jan. 25-26 – Rolex 24 at Daytona
March 15 – Twelve Hours of Sebring
April 12 – Long Beach (Prototype and GTLM only)
May 4 – Mazda Raceway Laguna Seca
May 31 – Detroit Belle Isle (P, PC and GTD only)
June 29 – Six Hours of The Glen
July 13 – Canadian Tire Motorsport Park
July 25 – Indianapolis Motor Speedway
August 10 – Road America
August 24 – Virginia International Raceway
September 20 – Circuit of The Americas
October 4 – Petit Le Mans

Toisilla forumeilla sanotaan, että VIR:ssä ajaisivat vain PC ja GT:t, molemmat oman kisan.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
USCC:n 2014 kalenteri:

2014 Tudor United SportsCar Championship

Jan. 25-26 – Rolex 24 at Daytona
March 15 – Twelve Hours of Sebring
...
May 4 – Mazda Raceway Laguna Seca
...
June 29 – Six Hours of The Glen
...
July 25 – Indianapolis Motor Speedway
August 10 – Road America
...
September 20 – Circuit of The Americas
October 4 – Petit Le Mans

Toisilla forumeilla sanotaan, että VIR:ssä ajaisivat vain PC ja GT:t, molemmat oman kisan.
-Melko täydellinen kokoelma USAn parhaista moottoriradoista. :thumbup:
Eri asia on, miten sekalainen valikoima eri luokkien autoja tulee toimeen keskenään. :dunno:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Canadian Tire Motorsports Park on siis se rata, joka aiemmin tunnettiin Mosportina.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Huhut Ferrarin tulosta Le Mansin prototyyppeihin vellovat sen verran sitkeinä, että saattavat jopa toteutua:
http://www.sportauto.de/motorsport/ferrari-lmp1-prototyp-fuer-24h-rennen-ferrari-plant-le-mans-comeback-7519918.html
-jutun loppupäässä mainitaan syiksi mahdolliseen protoihin mukaan tuloon mm. se, että Ferrarin tärkein kilpailija Porsche nousee ensi vuonna takaisin GT-luokasta (tätä luokkaa kuitenkaan hylkäämättä) LMP1:een. F1:ssä kun on maranellolaismerkin lisäksi vain sellaisia marginaalivalmistajia kuin Caterham, Marussia ja "Lotus" (tod. Toleman-johdainen automerkin mukaan brändättynä). Onhan mukana toki Mercedes, joka joillain malleillaan kuten SL kilpailee osittain Ferrarin kanssa samoista markkinoista, mutta "korskuvan orin" tulo Le Mansin kuninkuusluokkaan nostaisi kisan ja koko WEC:n arvostuksen ehkäpä aivan uudenlaiselle tasolle ja saattaisi kenties vetää "hopeanuolenkin" imussaan takaisin sinne, minne se mielestäni kuuluukin. :thumbup:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tässä jutussa annetaan ymmärtää, että 2017 vuodeksi USCR:ään kehitetään ehkä uusi prototyyppiluokka korvaamaan nykyiset DP:t ja LMP2:t.
http://www.motorsport.com/uscc/news/imsa-aco-announce-dp-lm-p2-cars-eligible-through-2016/
Oma toiveeni olisi, että umpinaisa prototyyppejä nähtäisiin tulevaisuudessakin. IMSA GTP:n kaltaista plkästään umpiprotojen luokkaa tuskin tullaan enää näkemään, mutta ovathan avoprotot kieltämätää eräänlainen CanAm-autojen henkisiä seuraajia.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Tässä jutussa annetaan ymmärtää, että 2017 vuodeksi USCR:ään kehitetään ehkä uusi prototyyppiluokka korvaamaan nykyiset DP:t ja LMP2:t.
http://www.motorsport.com/uscc/news/imsa-aco-announce-dp-lm-p2-cars-eligible-through-2016/
Oma toiveeni olisi, että umpinaisa prototyyppejä nähtäisiin tulevaisuudessakin. IMSA GTP:n kaltaista plkästään umpiprotojen luokkaa tuskin tullaan enää näkemään, mutta ovathan avoprotot kieltämätää eräänlainen CanAm-autojen henkisiä seuraajia.
Alunperinhän uudet prototyypit olivat tulossa jo 2016, mutta sitä siirrettiin. Ehkä liittyy siihen, että FIA/ACO eivät muuta LMP2:n sääntöjä vielä pariin kolmeen vuoteen.

Minusta paras ratkaisu olisi, että 2017 USCC:n neljästä luokasta 2 olisi "eurooppalaisia". Pääluokkana LMP1, toinen protoluokka voisi olla vaikka hieman nykyisen DP:n kaltainen, tosin LMP2-nopuksilla, ja LMP2:t voisivat myöskin ajaa tässä luokassa.

GT-luokista toinen olisi GTE ja toinen voisi olla halvempi, pienemmille autoille tarkoitettu luokka.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Paul Ricardilla ajetun kauden viimeisen ELMS-kisan voitti kuljettajakaksikko HARTLEY / HIRSCHI Murphy Prototypes -tallin Oreca 03:lla voimanlähteenään Nissan:
http://www.europeanlemansseries.com/en/s52_circuits/s52p07_download_doc.php?doc=5_ELMS_3hoursofPaulRicard2013_RACE.PDF&id_circuit=19
kilpailussa neljänneksi sijoittunut Signatech Alpine A450 voitti LMP2-luokan mestaruuden kuskiparilla RAGUES / PANCIATICI:
http://www.24h-lemans.com/en/news/le-castellet-elms-race-alpine-champion-murphy-first-_2_2_1746_12580.html
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Daytona protoissa siirrytään kaiketi ensi vuonna pinempiin turbokoneisiin, joista Ford on jo testannut omaansa. Kyseessä on 3,5-litrainen V6 Ecoboost:
http://www.racer.com/uscr-ford-turbo-dp-engine-bodywork-making-progress/article/303636/
Ford kiusottelee hämärällä kuvalla Facebookissa:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151841910658820&set=a.59955428819.65993.44789073819&type=1&theater
-Kyseessä todennäköisimmin ensi kauden DP.
No niin, tässä nyt on Fordin ensi kauden DP-kilpuri:
http://www.alms.com/articles/ford-debut-new-ecoboost-race-engine :cool:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eli kilpailee kisoissa omina luokkinaan?
Suoraan sanottuna WEC:n nykyinen luokkasekamelska on varmaankin yksi syy, miksi sarja ei pysty enää kilpailemaan F1:ien kanssa suosiosta kuten kalustoltaan yhtenäinen C-ryhmä aikoinaan. Tokihan autot oli tuolloinkin jaettu C1- ja C2-ryhmään, mutta siinä olikin jakoa riittävästi. Ensi kaudella siirtyminen LMP1-luokasa pelkkiin umpiprotoihin selkiyttää tilannetta hieman.
Marc Lieb ja Brendon Hartley ovat Mark Webberin ohella vahvasti ehdolla porschen ensi kauden kuskeiksi:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/110427 :cool:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eli kilpailee kisoissa omina luokkinaan?
Tuo on väärinkäsitys (ja näköjään monelle muullekin) tai ainakaan tuo alkuperäinen linkki (Jellinekin viestissä) ei niin sano. Mun mielestä tuo tarkoittaa vain sääntöjen sisäistä erottelua, eikä mitään luokkaa joka näkyisi tuloksissa. Tämä erottelu "Light" ja "Hybrid" autoihin on myös ollut mukana 2014 säännöissä jo kesäkuussa 2012 eikä ole siitä muuttunut (uusin versio täällä).
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Häkkiselle ensi voitto kuuteen vuoteen

TS sanoi:
MIka Häkkinen ja Matthew Solomon voittivat Kiinassa 50 minuutin mittaisen GT Asia Series -sarjan kilpailun. Kaksikko debytoi menestyksekkäästi Erebus Motorsportin ja AMG Customer Sports programin projektissa.

Voitto oli kymmenes perättäinen Erebus Motosportin SLS AMG GT3 -ohjelmassa. Tähän ketjuun kuuluu täysosuma Bathurstin 12 tunnin kisasta helmikuussa.
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/muut/546611/Hakkiselle+ensi+voitto+kuuteen+vuoteen :alppu:
 
Ylös