GT ja protot 2013

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Niin hartaasti kuin sitä joka kertaa toivookin, että vihdoin olisi Toyotan vuoro voittaa, niin taaskin Shanghain kisa meni Audille. :(
 

Allan

Member
Liittynyt
8.2.2012
Viestit
6
Daytona 24 h, 2014

Onko joku lähdössä katsomaan paikan päälle?
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Pitäisiköhän Daytona-protoihinkin tehdä lokareihin aukot renkaiden yläpuolelle kuten LMP-luokissa "lentolupakirjojen eväämiseksi"? :doubtful:
Kaipa ne jotain hätäratkaisuita keksii. Tosin, kiire on koska eka kisa on jo tammikuun lopulla. Melkoisen sopan ovat tuosta ALMS:n ja Grand Amin yhdistymisestä saaneet aikaiseksi. Säännöt on edelleen täysin levällään Daytona Protojen osalta. Ensimmäinen versio saatiin valmiiksi ennen noita testejä, mutta testeistä ei taidettu saada kunnon dataa että ollaanko edes lähellä vai ei :D

Daytona Protot olivat viime kaudella kai vain niukasti LM-GTE -autoja nopeampia. En ole kierrosaikavertailuita jaksanut tehdä itse, mutta näin olen ymmärtänyt. Viime vuonna Grand Amin toiseksi nopeimmassa luokassa ajoi mm. radikaalisti downgradettuja GT3-autoja. Euro-spekseillä GT3 olisivat olleet liian lähellä "protoja". Nyt DP:itä yritetään ajattaa samassa luokassa LM-P2-autojen kanssa.

P2:n vauhtia ei rajoiteta juurikaan - ainakaan tämän hetkisen suunnitelman mukaan. P2:lle ei voida juurikaan mitään tehdä, kun nuo autot ei voi isosti erota ACO:n muista sarjoista. Lisäksi toisena luokkanna on Proto Challenge, joka on Orecan LM-proto rajoitettuna hieman P2:ia hitaammaksi. Paljon loogisempi olisi ollut yhdistää DP:t tuohon luokkaan, jolloin spec-luokassa olisi ollut kaksi spec-autoa, joita olisi voinut BoPata helpommin. Ilmeisesti Chip Ganassia ja muita DP-tiimejä ei ajatus oikein miellyttänyt, joten ottivat mieluummin todella kalliin ja hankalan päivitysrumban pystyäkseen kisaamaan P2-luokassa kokonaiskilpailuiden voitoista.

Proto-sopan perässä nopeampana GT-luokkana on suoraan ALMS:n GTE. Hitaampana on sitten GT Daytona -luokka, joka on noita Grand Amin sekasikijöitä - mm. niitä rajoitettuja GT3:ia ja putkirunkoisia GT-siluetteja yms.

Tämä sarja kuulosti julkistushetkellä ihan mielenkiintoiselta... Kabinettipeli lienee melkoista seurattavaa vaikkei ajettaisi ollenkaan :alppu:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tuohon luokkasekamelskaan vielä parit Deltawingit ja Nissan ZEOD RC:t seikkailemaan niin вот (a-vot) - soppa on valmis tarjoiltavaksi USA:n tunnetuimmille moottoriradoille. Henkilökohtaisesti näkisin protojen ja GT-autojen kisat erillisinä kuten 80-luvulla, mutta asia kun ei ole minusta kiinni. :dunno:
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Kaipa ne jotain hätäratkaisuita keksii. Tosin, kiire on koska eka kisa on jo tammikuun lopulla. Melkoisen sopan ovat tuosta ALMS:n ja Grand Amin yhdistymisestä saaneet aikaiseksi. Säännöt on edelleen täysin levällään Daytona Protojen osalta. Ensimmäinen versio saatiin valmiiksi ennen noita testejä, mutta testeistä ei taidettu saada kunnon dataa että ollaanko edes lähellä vai ei :D

Daytona Protot olivat viime kaudella kai vain niukasti LM-GTE -autoja nopeampia. En ole kierrosaikavertailuita jaksanut tehdä itse, mutta näin olen ymmärtänyt. Viime vuonna Grand Amin toiseksi nopeimmassa luokassa ajoi mm. radikaalisti downgradettuja GT3-autoja. Euro-spekseillä GT3 olisivat olleet liian lähellä "protoja". Nyt DP:itä yritetään ajattaa samassa luokassa LM-P2-autojen kanssa.

P2:n vauhtia ei rajoiteta juurikaan - ainakaan tämän hetkisen suunnitelman mukaan. P2:lle ei voida juurikaan mitään tehdä, kun nuo autot ei voi isosti erota ACO:n muista sarjoista. Lisäksi toisena luokkanna on Proto Challenge, joka on Orecan LM-proto rajoitettuna hieman P2:ia hitaammaksi. Paljon loogisempi olisi ollut yhdistää DP:t tuohon luokkaan, jolloin spec-luokassa olisi ollut kaksi spec-autoa, joita olisi voinut BoPata helpommin. Ilmeisesti Chip Ganassia ja muita DP-tiimejä ei ajatus oikein miellyttänyt, joten ottivat mieluummin todella kalliin ja hankalan päivitysrumban pystyäkseen kisaamaan P2-luokassa kokonaiskilpailuiden voitoista.

Proto-sopan perässä nopeampana GT-luokkana on suoraan ALMS:n GTE. Hitaampana on sitten GT Daytona -luokka, joka on noita Grand Amin sekasikijöitä - mm. niitä rajoitettuja GT3:ia ja putkirunkoisia GT-siluetteja yms.

Tämä sarja kuulosti julkistushetkellä ihan mielenkiintoiselta... Kabinettipeli lienee melkoista seurattavaa vaikkei ajettaisi ollenkaan :alppu:
Kyllähän P2:t saivat 60 kg lisäpainoja sekä joutuvat tietyillä radoilla käyttämään Le Mans-bodykittiä. Ongelmallistahan testeissä oli se, että Sebringissä osa ajasta meni käytännössä hukkaan sateen takia ja Daytonassa ESM:n autoissa oli teknisiä ongelmia ja Libran auto nyt ei kulje mihinkään.

GT Daytona -luokassa ei enää sallita niitä putkirunko-silhuetteja.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kyllähän P2:t saivat 60 kg lisäpainoja sekä joutuvat tietyillä radoilla käyttämään Le Mans-bodykittiä.
Kyllähän tuo paino vähän hidastaa. Mitähän luokkaa se noissa autoissa on?

Liekkö Le Mans -kit on hidaste? Se on pakollinen Daytonassa, Road Americassa ja Indianapolisissa. Käsittääkseni se on low downforce -kit, joten tuskin siitä isosti haittaa on pitkien suorien radoilla.

Katselin ALMS:n ja Rolex -sarjan kierrosaikoja Road Americasta ja COTA:sta, ja DP:n vauhti on ollut samaa luokkaa kuin Proto Challengen Orecojen. Eli ihan niin hitaita eivät ole kuin luulin.

GT Daytona -luokassa ei enää sallita niitä putkirunko-silhuetteja.
Mulle on nuo GRAND-AM GT, GX and ALMS GTC -luokat lievästi sanottuna mysteeri että mitä ne pitää sisällään. Tai GTC on Porsche 911 GT3 Cup, mutta se näyttä olleen Rolex GT:tä hitaampi, joten siinäkin on kai ollut jotain rajoituksia pudottamassa vauhtia.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Vielä on rata-autoilua tarjolla tämän vuoden puolella:

WEC 6 hours of Bahrain Live

Eurosportilta 20 minuutin lähetys alkaen 13:55
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
MotorTV:ssä lähetys alkoi 13.30 ja tulee koko kisa suorana. Tämän jälkeen ei taida olla enää kuin V8:t ensi vkl:na, tämä vuosi alkaa olla fanin näkökulmasta menetetty. Kun muutakaan ei jaksa oikein katsoa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
MotorTV:ssä lähetys alkoi 13.30 ja tulee koko kisa suorana. Tämän jälkeen ei taida olla enää kuin V8:t ensi vkl:na, tämä vuosi alkaa olla fanin näkökulmasta menetetty. Kun muutakaan ei jaksa oikein katsoa.
Tähän aikaan vuodesta alkaa kelvata mikä sarja tahansa.

Nätistä parijonosta Toyotoiden kaksoisjohtoon.
 
Ylös