Neste Oil Rally Finland 2013

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos nyt kerran Lahden visiitti on markkinointisyistä käytännön pakko, niin mikä suoranaisesti estää siitä huolimatta lisäämästä reitille paria EK:ta ja tulemasta takas Jyväskylään Hauhon, Pälkäneen ja Oriveden kautta? Jos ja kun T:reen kaupunki on niin moottoriurheilu-vastainen (minkä muuten voi lukea mm. edustaja Alatalon sinisten lasien läpi kirjoiteuista avautumisista*) niin pitäkööt tunkkinsa ihan rauhassa. Ajetaan sitten Pälkäneellä ja Kangasalla ja jätetään T:reen herrat välistä. Savon pätkän lopusta on iisi siirtymä Siitaman pätkälle ja siitä sitten kohti Ouninpohjaa. Etähuollon voisi pystyttää - niin haluttaessa ja tarpeen vaatiessa Halliin. Tai sitten jättää Ouni viimeiselle päivälle Voima-pätkäksi ja suunnata Siitamasta Väärinmajaan ja Keuruulle.
 

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
Jos nyt kerran Lahden visiitti on markkinointisyistä käytännön pakko, niin mikä suoranaisesti estää siitä huolimatta lisäämästä reitille paria EK:ta ja tulemasta takas Jyväskylään Hauhon, Pälkäneen ja Oriveden kautta? Jos ja kun T:reen kaupunki on niin moottoriurheilu-vastainen (minkä muuten voi lukea mm. edustaja Alatalon sinisten lasien läpi kirjoiteuista avautumisista*) niin pitäkööt tunkkinsa ihan rauhassa. Ajetaan sitten Pälkäneellä ja Kangasalla ja jätetään T:reen herrat välistä.

Ei suoraan aiheeseen liittyvä, mutta ei kai se Tampereen kaupunki ihan totaalisen moottoriurheilu vastainen ole, kun SM kisa ajellaan syksyllä.. Kilpailukeskuksena toimii särkänniemi..:thumbup:

http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/204471-sm-rallikisa-tulee-sarkanniemeen
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Jos nyt kerran Lahden visiitti on markkinointisyistä käytännön pakko, niin mikä suoranaisesti estää siitä huolimatta lisäämästä reitille paria EK:ta ja tulemasta takas Jyväskylään Hauhon, Pälkäneen ja Oriveden kautta?
Tämähän se kaikkien toive olisi ja ymmärsin että tällainen reitti olisi myös järjestäjän puolelta mahdollinen mutta sitten iski tämä Teamien toive/ohje/ilmoitus että heille ei etä-huollot kelpaa... Eli nuo reitti vaihtoehdot tarvitsee ehdottomasti sen etähuollon jonnekin. Suomi on hankalien kulkuyhteyksien päässä ja teamit ei halua tuoda tänne yhtään ylimääräistä kalustoa jo ihan kustannussyistä. Etähuoltoja varten kaikkien pitäisi tuoda lisää kalustoa jolla he voivat sen huollon tehdä...
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Tämähän se kaikkien toive olisi ja ymmärsin että tällainen reitti olisi myös järjestäjän puolelta mahdollinen mutta sitten iski tämä Teamien toive/ohje/ilmoitus että heille ei etä-huollot kelpaa... Eli nuo reitti vaihtoehdot tarvitsee ehdottomasti sen etähuollon jonnekin. Suomi on hankalien kulkuyhteyksien päässä ja teamit ei halua tuoda tänne yhtään ylimääräistä kalustoa jo ihan kustannussyistä. Etähuoltoja varten kaikkien pitäisi tuoda lisää kalustoa jolla he voivat sen huollon tehdä...
Juuri näin on asia. Pätkien lisääminen Lahden lenkille olisi mahdollista, mutta tiimit eivät etähuoltoja kustannussyistä halua. Järjestäjän on kuitenkin kuunneltava isojen tiimien mielipiteitä tulevaisuuden turvaamiseksi. Tiimien ehdoton toive on yksi iso, näyttävä huoltoparkki ja pätkät sen ympäristössä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tämähän se kaikkien toive olisi ja ymmärsin että tällainen reitti olisi myös järjestäjän puolelta mahdollinen mutta sitten iski tämä Teamien toive/ohje/ilmoitus että heille ei etä-huollot kelpaa... Eli nuo reitti vaihtoehdot tarvitsee ehdottomasti sen etähuollon jonnekin. Suomi on hankalien kulkuyhteyksien päässä ja teamit ei halua tuoda tänne yhtään ylimääräistä kalustoa jo ihan kustannussyistä. Etähuoltoja varten kaikkien pitäisi tuoda lisää kalustoa jolla he voivat sen huollon tehdä...
Kuinkas paljon EK-kilometrejä Portugalissa ajettiin ekana päivänä ilman minkäänlaista huoltoa (pois lukien kuskien itse tekemät ruuvaukset)? Tulisiko tuosta parista lisäpätkästä Lahdesta takaspäin tultaessa sitten "liikaa" kilometrejä?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Kuinkas paljon EK-kilometrejä Portugalissa ajettiin ekana päivänä ilman minkäänlaista huoltoa (pois lukien kuskien itse tekemät ruuvaukset)? Tulisiko tuosta parista lisäpätkästä Lahdesta takaspäin tultaessa sitten "liikaa" kilometrejä?
Sehän on säännöissä määrätty kuinka paljon pätkiä saa olla huoltojen välillä. Taitaa olla 80 jos en väärin muista. Ja sama sääntö on niin Jyskälässä kuin Portugalissakin. Tämän vuoden Lahden lenkille olisi tuon rajan mukaan kyllä pätkiä enemmänkin mahtunut. Miksi enempää ei otettu, en tiedä. Huollon lisäksi tankkauksien järjestäminen reitin varteen on oma tivolinsa ja se voi olla yksi syy.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Jos koko Neste Rally/MM-rallisirkus on näin sääntöihin ja kaikenmaailman tiimien toivomuksiin tiukasti sidottu, niin eipä kannata sitten minkäänlaista kehitystä koko kisalta enää koskaan odottaakaan. Surkeassa jamassa on asiat. Oliskohan tää taas tätä suomalaista luonteenlaatua. Nöyristellään ja mielistellään ja tehdään kaikki niinkuin tiimipäälliköt, VIP-asiakkaat ym. "eliitti" haluaa. Kyllä sitä vaan Montessakin ajetaan MM-tasolla, vaikka sen kisan järjestäjäthän on tunnetusti tehnyt aika omavaltaisia ja itsekkäitä päätöksiä kisaansa koskien. Joskus niiltä VIP-asiakkailtakin rahat loppuu, eikä näy kohta niitäkään reitillä. Mitäs sitten tehdään?

2014 vuoden Neste rallyyn seuraavat muutokset kehiin:

1. Etähuoltoja maksimimäärä, huoltoalueena kurainen pelto 9-tien varressa. Ne huikeat Paviljongin puitteet ja tiimien ilmastoidut motorhomet saa jättää kotiin. Sinne vaan Wilsonit, Capitot ja Mattonit konttaamaan mekaanikkojen kanssa aitoon suomalaiseen kuraliejuun:p
Loppuu ne "Tiimit ei missään tapauksessa halua etähuoltoja"- puheet! Siinä niitä kustannuksia parhaiten säästetään.

2. Pätkiä 50! :ahem:Tampereen lenkki mukana, samoin Päijänteen itälenkki ja muut vanhat perinteiset maisemat. Lahti kierretään kaukaa. Ainakin Jokimaan pätkä. Kahteen kertaan ajettavat pätkät pois.

3. Yleisölle mahdollisuus valita mieleisensä katselupaikat. Vain oikeasti vaaralliset katselupaikat kielletään. Rallipassin hinta pudotetaan 40 euroon. :eek!:

4.Vauhdin maailma tekee virallisen katsojaoppaan, eikä Tuulilasi. Kas kun ei saman tien Avotakka tai Seiska.:mad:

5. VIP-kylät pystytetään Helsinkiin. Sieltä voivat rauhassa katsella isolta screeniltä rallia sisätiloissa ja kaikki oheispalvelut on lähellä. Ei tarvitse lähteä mihinkään Lahteen asti suotta.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Jos koko Neste Rally/MM-rallisirkus on näin sääntöihin ja kaikenmaailman tiimien toivomuksiin tiukasti sidottu, niin eipä kannata sitten minkäänlaista kehitystä koko kisalta enää koskaan odottaakaan. Surkeassa jamassa on asiat. Oliskohan tää taas tätä suomalaista luonteenlaatua. Nöyristellään ja mielistellään ja tehdään kaikki niinkuin tiimipäälliköt, VIP-asiakkaat ym. "eliitti" haluaa. Kyllä sitä vaan Montessakin ajetaan MM-tasolla, vaikka sen kisan järjestäjäthän on tunnetusti tehnyt aika omavaltaisia ja itsekkäitä päätöksiä kisaansa koskien. Joskus niiltä VIP-asiakkailtakin rahat loppuu, eikä näy kohta niitäkään reitillä. Mitäs sitten tehdään?

2014 vuoden Neste rallyyn seuraavat muutokset kehiin:

1. Etähuoltoja maksimimäärä, huoltoalueena kurainen pelto 9-tien varressa. Ne huikeat Paviljongin puitteet ja tiimien ilmastoidut motorhomet saa jättää kotiin. Sinne vaan Wilsonit, Capitot ja Mattonit konttaamaan mekaanikkojen kanssa aitoon suomalaiseen kuraliejuun:p
Loppuu ne "Tiimit ei missään tapauksessa halua etähuoltoja"- puheet! Siinä niitä kustannuksia parhaiten säästetään.

2. Pätkiä 50! :ahem:Tampereen lenkki mukana, samoin Päijänteen itälenkki ja muut vanhat perinteiset maisemat. Lahti kierretään kaukaa. Ainakin Jokimaan pätkä. Kahteen kertaan ajettavat pätkät pois.

3. Yleisölle mahdollisuus valita mieleisensä katselupaikat. Vain oikeasti vaaralliset katselupaikat kielletään. Rallipassin hinta pudotetaan 40 euroon. :eek!:

4.Vauhdin maailma tekee virallisen katsojaoppaan, eikä Tuulilasi. Kas kun ei saman tien Avotakka tai Seiska.:mad:

5. VIP-kylät pystytetään Helsinkiin. Sieltä voivat rauhassa katsella isolta screeniltä rallia sisätiloissa ja kaikki oheispalvelut on lähellä. Ei tarvitse lähteä mihinkään Lahteen asti suotta.
Joo. Ja sit myö saatiin markka takas ja Soinista tuli pääministeri. Ja näihin talkoisiin ilmottautu kerrasta 30000 vapaaehtoista koko viikonlopuks makkarapalkalla.

Se "suomalainen nöyristely" on vuosien saatossa ollu mm. edelläkävijyyttä rallin markkinoinnissa ja tapahtuman järjestämisessä ylipäätään. Tykkäs 80-lukua muistelevat ja ihannoivat jäärät siitä tahi ei. Lisäks en ymmärrä tätä jatkuvaa bullshittiä Lahden lenkistä, ohan siellä ennenkii ajettu.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Joo. Ja sit myö saatiin markka takas ja Soinista tuli pääministeri. Ja näihin talkoisiin ilmottautu kerrasta 30000 vapaaehtoista koko viikonlopuks makkarapalkalla.

Se "suomalainen nöyristely" on vuosien saatossa ollu mm. edelläkävijyyttä rallin markkinoinnissa ja tapahtuman järjestämisessä ylipäätään. Tykkäs 80-lukua muistelevat ja ihannoivat jäärät siitä tahi ei. Lisäks en ymmärrä tätä jatkuvaa bullshittiä Lahden lenkistä, ohan siellä ennenkii ajettu.

No ottipahan nyt vaan päähän kun tää maailma on tällaseks muuttunut. Tai rallien järjestäminen ainakin. Vähän avautumista vaan kun asiat on nykyään tehty niin vaikeeks. Mutta minkäs teet.

Onhan näissä nykypäivän mm-ralleissa toki jotain hyvääkin muutosta. (hyvin vähän tosin, mutta kuitenkin). Yksi esimerkki on lajin seuraaminen ja fanittaminen ylipäätään. Nykyään voi esim katsoa netistä paljon ennakkotietoa kaikista MM-ralleista; reittikarttoja, lähtöluettelot,säätiedot ym. Ja voi tilata tiimien fanituotteita jne. Toista se oli joskus 80-luvulla.

Niin, ja onhan siellä Lahden suunnalla toki ennenkin ajettu, mutta aika vähän verrattuna Tampereen lenkkiin. Lahden suunnalla on pyöritty lähinnä 60-luvulla, että ei niitä pätkiä voi miksikään Jyskälä-klassikoiksi sanoa. Siis onhan nyt toki joku Evo,Torittu ym. ajettu vielä 80-luvullakin, mutta lähinnä tarkoitan Jokimaata, Koukunmaata ja Hyväneulaa.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Jos reitti suuntautuisi hämeenlinnan suuntaan niin kai ne vip kaljateltat voisi pystyttää vaikka ahvenistolle..( siellähän on moottorirata)
Yks ravimies vaan sano, että ravirata ( jyväskylä) on noiden rallien jälkeen 2-3 vko ihan paskassa kunnossa..
Kyllä jotain puuttuu nykyajan rallista. Ehkä just se kestävyyselementti. Plus autoihin sais tulla enemmän tehoa tai ainakin kunnon äänet. Joo kyllä Ahveniston rallicross rata olis oivallinen paikka järjestää yleisö ek. Sata kertaa parempi kuin joku ravirata tai mikään muukaan. Itseasiassa kyseistä asiaa suunniteltiin vielä muutama vuosi sitten mutta se olisi vaatinut ilmeisesti kisojen siirtämisen kokonaan Lahteen tai jotain ellen asiaa väärin ole ymmärtänyt.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Kyllä jotain puuttuu nykyajan rallista. Ehkä just se kestävyyselementti. Plus autoihin sais tulla enemmän tehoa tai ainakin kunnon äänet. Joo kyllä Ahveniston rallicross rata olis oivallinen paikka järjestää yleisö ek. Sata kertaa parempi kuin joku ravirata tai mikään muukaan. Itseasiassa kyseistä asiaa suunniteltiin vielä muutama vuosi sitten mutta se olisi vaatinut ilmeisesti kisojen siirtämisen kokonaan Lahteen tai jotain ellen asiaa väärin ole ymmärtänyt.
Kun katsotaan miten paljon viime vuonna kuoli ralleissa sattuneissa onnettomuuksissa kuljettajia, kartanlukijoita ja katsojia tullaan väistämättä siihen tulokseen, että ennen kuin tehoja voidaan lisätä pitäisi keksiä keino kaarrenopeuksien pudottamiseksi.

Nykyajan rallista puuttuu ainoastaan autonvalmistajia, koska mitä enemmän autonvalmistajia MM-sarjaan saadaan mukaan sitä useampi kuljettaja pystyy ajamaan tosissaan voitosta ja MM-rallien kiinnostus nousee kun voitosta ja sitä kautta myös maailmanmestaruudesta taistelee nykyisen kolmen kuljettajan sijaan 10 kuljettajaa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
^ Kyllä. Vaikka wrc-autoissa olisi 500 heppaa, niin se ei nykyään tarkoittaisi muuta, kuin kovempia suoranopeuksia.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Saakos nuo Neste Oil Rallin tarkemmat ek-kartat tietoon vasta tuulilasin virallisesta kisaoppaasta joskus heinäkuussa? Meinaan vaan, kun ne rally guiden yleiskartat on aika epätarkkoja, ainakin lähtö-ja maalipaikan osalta. Onko kellään mitään käsitystä miten/mitä teitä esim. Himoksen pätkä menee? Näyttää reittikartassa olevan sellaista suttua, että siitä on aika vaikea päätellä mitään.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Saakos nuo Neste Oil Rallin tarkemmat ek-kartat tietoon vasta tuulilasin virallisesta kisaoppaasta joskus heinäkuussa? Meinaan vaan, kun ne rally guiden yleiskartat on aika epätarkkoja, ainakin lähtö-ja maalipaikan osalta. Onko kellään mitään käsitystä miten/mitä teitä esim. Himoksen pätkä menee? Näyttää reittikartassa olevan sellaista suttua, että siitä on aika vaikea päätellä mitään.
Kieltämättä ne ovat hyvin epätarkkoja, mutta jos löytyy vanhasta takaa jotain vanhoja suurajo-karttoja niin tihrustamalla ja maamerkkejä vertailemalla sen lähdön ja maalin saa aika hyvin soviteltua kohilleen :) Kävin nykäsemässä mm. Toritun viikko sitten matkalla Black Rockettiin. Mutta kieltämättä tuo Himos täys mysteeri, sen tapainen kärpäsen paska se tuherrus siinä kartalla oli :p

Rally Guide, joka ilmestyys kilpailijoille sisältää tarkemmat kartat, mutta ne ovat vaatinee ainakin viime vuosin salasanan..ja sekin taitaa ilmestyä ?vasta? ilmon jälkeen, eli kesä-heinäkuun vaihteessa, joten se nyt on sama sitten odottaa niitä karttoja sitten Tuulilasilta/VM:ltä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Onko kellään mitään käsitystä miten/mitä teitä esim. Himoksen pätkä menee? Näyttää reittikartassa olevan sellaista suttua, että siitä on aika vaikea päätellä mitään.
Himoksen huipulle menevää tietä ylös ja laskettelurinteen huoltotietä alas. YLE Ralliradio on kuvannut incariakin aiheesta, tosin eivät päässeet vielä lumiseen rinteeseen autolla.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Kyllä sinne Paville ainakin huoltoa pääsi katsomaan ihan ilman mitään joskus kymmenisen vuotta sitten.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Pavilijonki tuli maksulliseksi 2002. Shakedown muistaakseni -07. Rallipassi on kai yli 20 € kalliimpi kuin 10 vuotta sitten... Samaan aikaan ralli on vuosi vuodelta yhä huonompaa. Ei näin.
 
Ylös