Neste Oil Rally Finland 2013

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Latvala ei vaan yksinkertaisesti tajunnut sitä minkä Ogier tietää eli Suomen MM-rallia ei voi ratkaista ensimmäisenä päivänä, koska silloin ajetaan vähän EK-kilometrejä ja lyhyitä erikoiskokeita, joten kannattaa iskeä vasta toisena päivänä jolloin ajetaan eniten EK-kilometrejä.

Jos haluaa voittaa MM-rallin on iskettävä pitkillä erikoiskokeilla, koska niillä pystyy tekemään eroa ja siten ratkaisemaan kilpailun, kun taas lyhyillä erikoiskokeilla voi ainoastaan hävitä kilpailun ja siksi niillä ei kannata iskeä.
Totta.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mites jos jatkossa taas ajetas enemmän eri pikiksiä ja vaan parhaat toisenkeran. Ei stadioneita ja mitäään ekstrapisteitä rundeista...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Östberg ajaa kyllä todella lujaa tuolla kylki edellä tyylillä kanssa mutta siinä tulee pakoltakin enemmän riskiä.

Ogier esimerkiksi ihan silmällä nähden näyttää ajavan hillitysti ja "suoraan".

Ei luulisi kyllä niin vaikeata olevan, eikös tätä nyt ole muutama vuosi ainakin puhuttu?
Ainakin Loebiin verrattuna Ogier veti enemmän kylkimyyryä. Nimenomaan soralla siis. Sen verran, mitä pienen pätkän näin Ogierin incarista tästä rallista, niin aika poikittain siellä välillä mentiin.
Ei ainakaan sillä tavalla tajua, että olisivat oppineet ajavan samalla tavalla. Ford aikoina ainakin Hirvonen ja Latvala olivat vankasti sitä mieltä, että perä liitämällä pääsee kovempaa tai ainakin yhtä kovaa.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana on aina puhuttu, että nopein tyyli on mahdollisimman nimenomaan suoraan, eikä sladissa. Vähän ihmetyttää jos se vasta tässä rallissa tulisi suomipojille selväksi.

Toki nää ajotyylijutut on vähän monimutkaisempia kuin vaan että sivuluisu vs. suoraan.

Eiköhän ne Latvalan ja Hirvosen suurimmat ongelmat ole juuri siinä auton säätämisessä ja henkisellä puolella, kuten on jo mainittu. Eikä siinä, että eivät ymmärrä perusasioita siitä, miten ralliautolla pääsee kovaa.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Ralli takana, 8 ekta ja aika-ajot päälle.
Siihen päälle pari vierailua Paviljongissa ja Paula Koivuniemeäkin ollaan oltu juuri katsomalla omalla rallipassillani. Mielestäni tuo 65e ei ole ollenkaan paha tuosta paketista. Peltoparkkeihin meni 20e, mutta kioskeja ei tullut muuten käytettyä EKoilla, kun oli omat eväät ja kahvit mukana.

Kyllä moni maksaa jostain muista urheilutapahtumista paljon enemmän ja saa varmasti vähemmän.

Itselle pari uutta paikkaa mm. Palsankylän yksi iso hyppy ja Leustun alkupuolen parissa keventävässä olin kattomassa todella näyttäviä ilmalentoja. Muuten oli näissä paikoissa missä olin niin todella paljon katsojia paitsi tuolla Leustussa, Siellä taas palvelu pelas, oli rakennettu vessoja monella eri tyylillä ja jopa käsien pesupaikka, aivan ennen kuulumatonta!
Myös näillä paikoilla missä olin niin yleisökin osasi käyttäytyä paremmin kuin pari vuotta sitten.
Killerillekö tuli eilen yleisöennätys, vai olenko väärässä?!

Itseäni oikeastaan harmittaa tämän vuoden rallista, etten tajunnut mennä ajaan Crosskarteilla itse Killerin Ekta ympäri ja, että lokariautot oli vaihtunut törmäilyautoihin. Tässä taas häviäjänä oli pienet rallifanit. Siellä oli kuulemma Paviljongissa tilan puutetta.

Niillä paikoilla missä itse kisaa seurasin, niin ei jäänyt epäselväksi miksi Ogier ja Neuville on Hirvosta ja Latvalaa nopeampia. Ne vie niitä autoja ihan eri asenteella ja paljon rajummin. Hypytkin oli monta metriä pitempiä ja nostettu ei yhtään (Tiedän, ettei ilmassa vauhti kiihdy, mutta niin se vaan meni). Östbergin veti komeesti ja nousemassa uudelle tasolle. Oli kunnia päästä katsomaan tuollaisia mestareita aivan paikan päältä. Nikara ajoi hyvin ja oli paras suomalainen, Lapilla oli ilmeisesti täysin paska auto ja tästä kisasta ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä. Hänninen ajoi OK ja toivottavasti ensi vuonna otetaan uusiksi korealaisen ratissa ja asenteella. Sordo taputteli uransa käytännössä tähän ja Meeke sai uutta potkua toiseen suuntaan. Pari semmosta korttia mihkä, tulen varmaan tulevaisuudessa törmäämään on Alexey Lukyanuk ja Keith Cronin. Vetivät hyvin niillä mitä olí tarjolla. Pajunenkin ajoi ihan mukavasti.

Toivottavasti joskus vielä suomalainenkin pärjää täällä, mutta aion kyllä myös jatkossakin käydä kisoja seuraamassa, vaikka omat pojat ei ihan kärjessä ajakaan. Koviahan nekin ovat, mutta ei noille ”Sebuille” pärjää kuin harvat. Kohta on tullut 30v kierrettyä kisoja.
Yksi asia tulee mieleen Ogierista ja VW:stä on se, että ajotyyli on tosiaan paljon räyhäkkäämpi ja sitte VW hyppii eteenpäin joka vaihteella Ogierin naperissä. Tämäkö on sitä erilaista kengurubensaa?
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Olipahan tunnelmaa vielä rallin loppuessakin. Ranskan ja Saksan kansallis hymnit kyllä toimivat moottoriurheiluun liitettynä meittille jo uransa lopettaneita suosikki kuljettajiani muistellessa. WRC:n podium poppoo oli poikkeuksellisen iloista porukkaa ja pääsin yläfemmat heittämään sekä Ogierin, että myöskin Neuvillen kanssa.

Tomppaakin kuunneltiin ja Paulaa pelättiin. Nyt vaan harmittaa, kun tämänkin vuoden Saksan rallin keikka peruuntui omalta osalta, vaikka sitä pitkään suunniteltiin.. :frown:
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Latvala ei vaan yksinkertaisesti tajunnut sitä minkä Ogier tietää eli Suomen MM-rallia ei voi ratkaista ensimmäisenä päivänä, koska silloin ajetaan vähän EK-kilometrejä ja lyhyitä erikoiskokeita, joten kannattaa iskeä vasta toisena päivänä jolloin ajetaan eniten EK-kilometrejä.

Jos haluaa voittaa MM-rallin on iskettävä pitkillä erikoiskokeilla, koska niillä pystyy tekemään eroa ja siten ratkaisemaan kilpailun, kun taas lyhyillä erikoiskokeilla voi ainoastaan hävitä kilpailun ja siksi niillä ei kannata iskeä.
Latvalalla samaa ongelmaa lähes joka rallissa,ja kun talli kaveri polkee itsetunnon täysin suohon niin ihme täytyy tapahtua että tuolta vielä nousee.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Latvala ei vaan yksinkertaisesti tajunnut sitä minkä Ogier tietää eli Suomen MM-rallia ei voi ratkaista ensimmäisenä päivänä, koska silloin ajetaan vähän EK-kilometrejä ja lyhyitä erikoiskokeita, joten kannattaa iskeä vasta toisena päivänä jolloin ajetaan eniten EK-kilometrejä.

Jos haluaa voittaa MM-rallin on iskettävä pitkillä erikoiskokeilla, koska niillä pystyy tekemään eroa ja siten ratkaisemaan kilpailun, kun taas lyhyillä erikoiskokeilla voi ainoastaan hävitä kilpailun ja siksi niillä ei kannata iskeä.
Tosin 4 edellistä Jyskälää JML on ajanut podiumille. Ja 4 edellistä MM-rallia. Mutta joo, ei tarvitsisi eka päivän alussa pilata kisaa. Tunnusti kyllä, ettei olisi ollut mahkuja Ogierin vauhtiin.

Citroënilla 2 kakkoskuskia, jotka eivät näköjään pysty ykkösenä ajamaan. Hirvonen voisi vielä jäädä toiseksi kuskiksi, jos citikka ottaisi jonkun nopeamman (Neuville, Östberg) toiseksi. Sordon peli taitaa olla pelattu.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei ollut ouninpohjassa ihan samanlaista ryysistä kuin viime vuonna.

Alkuosuudellakin ehkä vain kolmasosa aiempaan verrattuna. Liekö heikko suomalaismenestys kisassa vaikuttanut.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Ei ollut ouninpohjassa ihan samanlaista ryysistä kuin viime vuonna.

Alkuosuudellakin ehkä vain kolmasosa aiempaan verrattuna. Liekö heikko suomalaismenestys kisassa vaikuttanut.
En usko että suomalaismenestyksestä johtui. Jo viime vuonna oli kuulemma huomattavasti vähemmän porukkaa Ounissa kuin 2007. Kai se rahastus ja tunnelman lasku ylipäätään alkaa tehdä tehtävänsä.
 

iltavilli

Active member
Liittynyt
28.7.2006
Viestit
32
Jälleen kerran rallit kierrettynä kameran kanssa, tässä plussat ja miinukset.

+ Järjestyshenkilöt asiallisia
+ Ek-järjestelyt hyvällä tolalla
+ Mahdollisuus ajaa cross cartilla Killerillä (en tosin ajanut, mutta idea oli hyvä, eikä hintaakaan liikaa)
+ Paviljonki alkaa olla valmis, hyvät tilat.
+ Ulkomaalaiset faniryhmät, ei kännäystä vaan oikeasti ovat innolla mukana.
+ Ralliradio jatkaa loistavaa tasoaan.

- Näin kuvaajan näkökulmasta, jos tulet ajoissa ja pääset hyvälle paikalle, niin joko aidat on vedetty niin syvälle metsään että puiden välistä ei kuvaaminen onnistu, edessä seisoo järkkäri tai sitten ammattikuvaajien lauma, tai sitten tv-tuotannon mainokset tuodaan juuri sopivasti eteen. Näinhän se on tietenkin viime vuosina aina ollut, mutta etenkin Killerillä järkkäreitä oli rivissä ympäri rataa, jolloin pahimmassa tapauksessa edessä oli kaksikin kerralla.
- Känniääliöt jälleen kerran.
- Reitti ja reitin kunto. Torstai täysin turha päivä, liikaa kahteen kertaan ajettavia ja huonoon kuntoon menneitä pätkiä.
- Liian pitkä aika tuplapätkien välissä. Lauantaina toki vetomiehet ajoivat ihan näyttävästi. Nelivetomiehistä ei viitsi mainita. Muutama hassu auto pääsi reitin läpi. Alkujaankin osallistujia taisi olla liian vähän.
- Champ is Back-hehkutus siihen nähden mitä se loppujen lopuksi oli. Torstaina killerillä puoli kierrosta hissuttelua ja puolet sitten vauhdikkaammin. Perjantain killerillä sentään saatiin koko kierros ja aika. Ouninpohjan mainostettu näytösajo nähtävästi käsitti yhdestä vipistä siirtymisen Mäkisen omaan vippiin, eli vähän yli kilometrin matkan.
- Mäkisen Vipin takia tehty lisähyppyri Ouniin, jossa ainakin toisella kierroksella alastulo oli jo niin pehmeä, että moni rikkoi siinä autoaan aivan turhaan.
- Suomalaiset kuskit muutamaa poikkeusta lukuunottamatta
- Ajanotto, WRC-viralliset nettisivut, televisiointi. Surkeaa kautta linjan. Esim Killerillä ei katsojille saatu aikoja ollenkaan torstaina.
- Killerin pätkä, tämä alkaa olla jo nähty, jotain muuta pitäisi keksiä. Ehdottaisin vaikka Laajavuoren ja Killerin yhdistämistä, jolloin pätkä loppuisi Killerin pyörityksiin ja saataisiin vähän rallin tuntua. Tai sitten Harju takaisin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Joo huomasi heti autojen määrästä Ounin talon pelloilla, että vähemmän on ihmisiä kuin mitä viimeksi on samalla pellolla yöpynyt. Virolaiset ja Norjalaiset loistivat poissaolollaan.

Reissusta jäi mieleen eräs varsin äänekäs Tšekki-poppoo, jonka showta sai seurata Ruuhimäestä aina Ouninpohjaan Gardemeisterin-paikkaan asti. :D
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Killerin pätkä, tämä alkaa olla jo nähty, jotain muuta pitäisi keksiä. Ehdottaisin vaikka Laajavuoren ja Killerin yhdistämistä, jolloin pätkä loppuisi Killerin pyörityksiin ja saataisiin vähän rallin tuntua. Tai sitten Harju takaisin.
Samaa mieltä Killeristä, äkkiä vaihtoon ja tilalle Laajavuori. Harjua ei voi enää ainakaan entisessä muodossaan ajaa (hidastetöyssyjä ja muuttuneita katujärjestelyjä Oikokadulla)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Reissusta jäi mieleen eräs varsin äänekäs Tšekki-poppoo, jonka showta sai seurata Ruuhimäestä aina Ouninpohjaan Gardemeisterin-paikkaan asti. :D
Oltiin samoilla mestoilla.

Osasivat pitää möykkää kyllä ihan kiitettävästi kun kuului puolen kilsan päähänkin. Mm. megafonilla matkivat ralliauton ja formulan ääniä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Jälleen kerran rallit kierrettynä kameran kanssa, tässä plussat ja miinukset.

- Näin kuvaajan näkökulmasta, jos tulet ajoissa ja pääset hyvälle paikalle, niin joko aidat on vedetty niin syvälle metsään että puiden välistä ei kuvaaminen onnistu, edessä seisoo järkkäri tai sitten ammattikuvaajien lauma, tai sitten tv-tuotannon mainokset tuodaan juuri sopivasti eteen. Näinhän se on tietenkin viime vuosina aina ollut, mutta etenkin Killerillä järkkäreitä oli rivissä ympäri rataa, jolloin pahimmassa tapauksessa edessä oli kaksikin kerralla.


Tuo oli kyllä killerillä harvinaisen perseestä. Lähes kaikki aidat päällystetty mainoksin, ettei autoista näkynyt kuin katto niiden vilistäessä aitojen ja kaiteiden takana.

Torstaina erehdyin lähtösuoran varteen ja järkkärit sahasivat noita parin metrin välejään ees taas jauhamassa paskaa toisilleen ja itsellänikin oli ongelmana, että kun parhaan kulman kuvailla löysi, niin amattikuvaajia sateli eteen ilmiselvästi samoin suunnitelmin.

Kaikkein vittumaisin liikkuva este näissä ralleissa oli tosin ne mustapukuiset järjestyksenvalvojat pilottilaseineen. Tottahan toki näiden oli pakko pullistella minkä pystyivät näyttääkseen isommilta kuin ovat ja ängetä suoraan sinne, missä katsojilla näkyi eniten kameroita oli ja poseeraten ruma lärvinsä kameroiden suuntaan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
+ Järjestyshenkilöt asiallisia
Tähän vaikuttanee se, että yleisöä (=kännispedejä) vähemmän kuin aiemmin. Tällöin pinnakaan ei ole niin kireä.
- Killerin pätkä, tämä alkaa olla jo nähty, jotain muuta pitäisi keksiä. Ehdottaisin vaikka Laajavuoren ja Killerin yhdistämistä, jolloin pätkä loppuisi Killerin pyörityksiin ja saataisiin vähän rallin tuntua. Tai sitten Harju takaisin.
Kyllä. Kaupunki-EK tarvittaisiin ehdottomasti Jyväskylään.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Erikoista että euroopassa järjestetään erikoiskokeita isoissa kaupungeissa keskustoissa, mutta Jyväskylän kokoisessa kaupungissa olisi niin vaikeaa. Ei sillä, että se sorarallissa olisi välttämätön pätkä ajaa, mutta jos sitä showta halutaan, niin sorarenkailla asvaltilla luistelu oikeilla teillä olisi sitä.

e: Ja jos sarja olisi terveellä pohjalla, niin tallit saisivat lyödä parin kilsan asvalttipätkälle asvaltti alustan ja renkaat alle. Mutta kun jopa renkaiden leikkaaminen on kielletty, niin ei tule tapahtumaan.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Erikoista että euroopassa järjestetään erikoiskokeita isoissa kaupungeissa keskustoissa, mutta Jyväskylän kokoisessa kaupungissa olisi niin vaikeaa. Ei sillä, että se sorarallissa olisi välttämätön pätkä ajaa, mutta jos sitä showta halutaan, niin sorarenkailla asvaltilla luistelu oikeilla teillä olisi sitä.

e: Ja jos sarja olisi terveellä pohjalla, niin tallit saisivat lyödä parin kilsan asvalttipätkälle asvaltti alustan ja renkaat alle. Mutta kun jopa renkaiden leikkaaminen on kielletty, niin ei tule tapahtumaan.
Harjua tuskin tullaan enää ajamaan. Olen ymmärtänyt, että lähistön asukkaiden vastustus on melkoista luokkaa.

Asvalttialustoja Harjulla ei ole käytetty koskaan, eikä siinä mitään järkeä olisikaan yhden pätkän takia. Slickseillä on kyllä vedetty.
 
Ylös