Neste Oil Rally Finland 2013

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Eikös tuo Kankkunen jo viime vuonna käynyt Wilsonille ja latvalalle sanomassa ettei auto näytä hyvältä.

http://www.wrc.com/features/660/120807_Kankkunen.jpg

Lapista sen verran, että taitaa alkaa S2000 autot olemaan elinkaaren loppu päässä?
Mielenkiintoista viime vuonna S2000 vielä kulki.

Ouninpohja Lappi 2012 16:02.8
Ouninpohja Lappi 2013 16:18.5

Se selitys ei riitä, näillä vapareilla ei nyt vaan enää pärjää noille turboille RRC/r5. :idea:
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
^ Kumminkin wrc-2 selvät pohjat ja taakse jäi yksi wrc-auto. Sordostakin vain 17 sekkaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Palaisin tuohon eilisiltaiseen kylki/nokka edellä ajotyylikeskusteluun.

Osaatteko sanoa milloin tämä nk. nokkaedellä suoralinjaisesti meneminen on tullut nopeimmaksi tyyliksi? Onko se ollut sitä aina vai onko se tullut jonkun tietyn auton / tekniikan/ sääntöjen myötä nopeimmaksi?
Itse muistelin että Peugeot 206 WRC:n aikaan, vuosituhannen vaihteessa autot alkoi mennä suorempaa ja puhuttiin kuinka se on nopeampi tyyli (ja samalla tylsemmän näköinen). 90-luvun lopussahan vielä McRae:t sun muut ajoivat hyvinkin paljon luisussa mutta kisoista tuli voittoja. Varmasti myös alustojen ja renkaiden kehittyminen vaikutti tähän.
 

Legoma brasiko

\ ¨o¨ /
Liittynyt
16.7.2013
Viestit
203
Itse muistelin että Peugeot 206 WRC:n aikaan, vuosituhannen vaihteessa autot alkoi mennä suorempaa ja puhuttiin kuinka se on nopeampi tyyli (ja samalla tylsemmän näköinen). 90-luvun lopussahan vielä McRae:t sun muut ajoivat hyvinkin paljon luisussa mutta kisoista tuli voittoja. Varmasti myös alustojen ja renkaiden kehittyminen vaikutti tähän.
Oisko vaan niin että nykysin autot on turhan pikkasia. Eihän se pienelle autolle tiukka kurvi tee kovinkaan tiukkaa toisin kuin isommalle joka on syytä kääntää jo ajoissa.:tongue:
Jokin minimikoko voisi olla. Onhan ne isoja maastoautotkin ja niillä muka ajavat maastossa.
Mistä tulikin mieleen mihinkäs Camel Trophykin katosi, ennen sitä oli ihan telkkarissa.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
...paljon hyviä kysymyksiä...
Autot ovat teoriassa aina kulkeneet nopeiten nokka edellä, mutta soralla tuo ajotyyli on mahdollistanut menestyksen vasta 2000-luvulla. Pääasiassa renkaiden ja alustojen kehityksen myötä pito on kasvanut siinä määrin, että autot reagoivat ohjaukseen aivan toisella tapaa kuin vielä 20 vuotta sitten, eikä perän tarvitse olla irti tiestä, että auton saa kääntymään.

Etuvedon kanssa asfalttiralleissa pöristely opettaa varmasti viemään nyky-wrc:tä lujempaa kuin se että piirtää takavetoisella donitseja jossain soramontussa. En sitten tiedä, voivatko esim. Hirvonen tai Latvala mennä kumpikaan tämän teesin (Keski-Euroopan sarjat valmistavat nykyään paremmin rallihuipulle kuin SM-sarja) taakse piiloon, sillä molemmat ovat päässeet kansainvälisiin ympyröihin joko verrattain tai erittäin nuorena.

Yhteistä kaikille takavuosien huippukuskeille, jotka ovat nyky-WRC:tä kokeilleet, taitaa olla se, että he ovat pitäneet nykyautoja todella helppoina ajaa. Eikä tätä pidä käsittää niin, että niillä olisi helppo ajaa lujaa, vaan että ne ovat helppoja käsitellä ja autoissa paljon ominaisuuksia, joiden ansiosta virheensä pystyy korjaamaan. Kukin voi sitten ihmetellä tahollaan, että näkyykö tämä, ja miten, esim. JM:n ajossa. Mielestäni näkyy. Aina levein linja ja kärjistäen sanottuna linjat ovat sellaiset, että testipätkillä ei taida edes päivän sahauksen jälkeen uria syntyä, vaan tie kuluu tasaisesti koko leveydeltään.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Mitä ootte mieltä?

Onko Ambergissa potentiaalia tulevaisuuden huippukuskiksi? Voitti JWRC:n. Ei aivan huono saavutus, kun näitä pörriäisiä oli suhtkoht paljon kisassa.
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Onko Ambergissa potentiaalia tulevaisuuden huippukuskiksi? Voitti JWRC:n. Ei aivan huono saavutus, kun näitä pörriäisiä oli suhtkoht paljon kisassa.
Kyllä sieltä tarvis alkaa nyt tukemaan Vuorisaloa, Kinnusta ja Ambergia että saatais maailmalle enemmän kuskeja.. Varsinkin Vuorisalo ja Kinnunen säväytti kansaa Jyväskylässä peitoten JWRC-kuskit ja muut R2-luokan kuljettajat. Ehdottomasti tarvis nyt näille kolmelle kyllä saada tukea, että pojat pääsis enemmän ajaan ulkomaan kisoja ja antamaan näyttöjä sitä kautta!
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Kinnunen ja Vuorisalo ajoivat molemmat loistavasti. Varsinkin Jaron jotkin pätkäajat oli suorastaan uskomattomia. JWRC taas joutui ajamaan Hankookin renkaalla joka ainakin Ambergin mukaan oli aika paska pyörä verrattuna Misukkaan ja Pirelliin. Se että onko kenestäkään tulevaisuudessa maailmalle onkin sitten toinen juttu.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Paddon johti Lappia alusta alkaen Skodalla, onko tämä mies usein kisaillut suomessa?
Neljäs kerta Paddonille Suomessa. Eka oli muistaakseni 2009 tai 2010 PSD-Mitsulla, en muista sijoitusta, 2011 hän voitti ison N-ryhmän melko vahvasti, viime vuonna Skodan kone hajosi jo perjantaina ja nyt meni miten meni eli aika hiton hyvin.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Tuosta lähtöpaikan valinnasta. Pilkun viilauksena, kuten joku jo sanoikin, ilman JM:n keskeytystä, Ogier olisi tyhjännyt niitä vesirännejä Mikon edessä.
Kyllä Himoksella satoi jo aika helvetisti, kun Ogier tuli. Toki Mikon ajaessa oli satanut runsaat 5 minuuttia kauemmin, mutta silti...

 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Luulen että Hirvonen pelkää. Takaraivossa kolkuttaa, että isin pitää päästä illaksi kotiin.
Jotenkin Urrian kova kaato tuntuu merkittävämmältä parhaan puristusten pudottajalta.

31. kerta Jyskälää. Jotain ajatuksia tapahtumajärjestyksessä:
-Varsin mitättömän tuntuinen kilpailukeskus. Vahvasti kitattu ex-Mäkinen-Escort ja Novikovin vahvasti kitatut 'sex flickor' sentään jäivät mieleen.
-Ruuhimäessä kunnon hyppyjä ja muutama pikkupaniikki. Poikkeuksellisen maukasta rallimakkaraa.
-Torittu. Poikkeuksellisen toimiva lipunmyynti ja pysäköintiohjaus, oltiin kyllä hyvin ajoissa. Valittiin sitten 'väärä paikka'...näyttävää sladia ja yksi suoraanveto, mutta toisaalla oli kisan The Paikka. Mielenkiintoisia katsojia kolmesta maasta, useammalta paikkakunnalta.
-Jukojärvi. Näyttävää menoa, talonisännän rälläkkänäytös, maailmaamatkaavia rallikatsojia juttuseurana, ammattikatsojiakin paikalla vaan ei sitten lopulta runkia.
-Killeri. On tämän pätkän aika ohi, jotenkin kaipaisi päivitystä/muutosta. Selostajat...no jaa...hmpf. Pari liian kovaa hyppyä ja pari kaidekontaktia. Kallis annos vaatimatonta pyttipannua kun ei päivän aikana lämmintä ateriaa ollut ehtinyt syödä.
-Surkee. Menipäs lopun pienen tien osuus paljon heikompaan kuntoon kuin vuosi sitten. Leveimmät hallitut linjat veti Ogier, eli ei täälläkään 'keula edellä'-tyyliä. Viime vuotista paremmin menivät nuotin mukaan.
Onhan laji muuttunut eikä välttämättä parempaan suuntaan, mutta hienoa touhua ja ehdottomasti käymisen arvoista edelleen. Vaikka nukkuminen 2D-coupessa onkin aika raskasta touhua, pari päivää mennyt univelkoja kuittaillessa.

edit: -lisätään vielä, että umpipaska Finnsat-digiboxi oli taas pettänyt eikä kotona odottanut sekuntiakaan tallenteita rallista. Toivottavasti olivat edes huonoja ohjelmia...
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Mielenkiintoista viime vuonna S2000 vielä kulki.

Ouninpohja Lappi 2012 16:02.8
Ouninpohja Lappi 2013 16:18.5

Se selitys ei riitä, näillä vapareilla ei nyt vaan enää pärjää noille turboille RRC/r5. :idea:
En muista ihan tarkkaan sanoja, mutta Lappi kertoi lauantaina jonkun pätkän maalissa, että nyt kulkee koska takana on sellaiset iskarit kun kuuluukin.

Eli auto ei vaan ollut tänä vuonna kilpailukykyinen. Sitä en ymmärrä miksi Skodan tehdaskuski ajaa MM-sarjaa välillä tehdasautolla ja välillä jollain B-luokan vuokralaitteella.

Kisan jälkeen kommentit olivat ei niin yllättäen vähemmän kriittisiä.
- Lauantaina yritettiin ajaa pohja-aikoja ja siinä onnistuttiin hyvin, Lappi tuumi. Muutenkin ajo meni koko ajan parempaan päin. Alusta oli aluksi liian kova, eikä ollut pitoa mihin luottaa, Lappi kuvaili.

Luokan kärki ajeli lauantaina lähinnä terveisiä, joten ihan turha tehdä vertailua senkään osalta.

Ketomaa ajeli todella ylivoimaista vauhtia. Paljonkohan oli vaikutusta ihan uusilla sora-dnakeilla?
 
Ylös