Neste Oil Rally Finland 2013

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Tämän vuoden aikaa en tähän hätään löytänyt, mutta viime vuoden pohjat oli 1.22,8.
 
Viimeksi muokattu:

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Ja kirjaillaanpa myös omia reissukokemuksia...

Vaikka vuosi sitten mieli olikin jo sen suuntainen että ihan jokaista rallipäivää ei jaksa enää lähteä seuraamaan, niin näinpä vaan rallifani löysi itsensä Ruuhimäestä keskiviikkona, ja matka jatkui lauantaille asti. Väliin mahtui Torittu I & II, Jukojärvi I & II, Mökkiperä I ja Surkee I & II.

Jo Ruuhimäessä yllätti yleisön fiksu käytös, joka luonnollisesti heijastui myös järjestysmiesten toimintaan. Sama tuntui jatkuvan kautta linjan pätkältä toiselle. Saattoi toki olla tuuriakin katselupaikkojen ja järjestysmiesten suhteen, mutta tänä vuonna sai sentään katsella muutakin kuin puolukoita metsässä, tiellä sai kävellä tuntia ennen ensimmäistä autoa vapaasti kuten katsojaopaskin lupasi, ja joillain pätkillä vielä jopa myöhemminkin, järkeä käyttäen toki.

Kilpailullisesti mieleen jäivät plussina kisan kärkikolmikko, Ketomaa ja Kubica. Tuttu koheltajakaksikko Latvala & Novikov ei puolestaan pettänyt tälläkään kerralla.

Joku jo täällä ehtikin mainita, millaista amatöörikuvaajan arki Neste-rallissa nykyään on - löydät hyvän paikan, odotat parhaimmillaan parikin tuntia ensimmäistä autoa, ja kun 0-auto on mennyt eteen pamahtaa kourallinen liivillä varustettuja kuvaajia tai järjestysmiehiä, tai vaihtoehtoisesti ryhmä venäläisiä mattimyöhäisiä jotka änkeävät surutta narun viereen ja venyttävät itsensä muiden eteen, sen lisäksi että levittävät ison Novikov-lakanan joka peittää 90% muusta näkemästä. Siinä sitä on fiilis katossa. Lopulta saat tähtäillä puolen metrin kolosta kameralla ja toivoa että auto osuu kuvaan ilman toista kameraputkea tai keltaisia liivejä edessä. Toisaalta, tätähän tämä on ollut jo vuosikausia, joten ei sinänsä mitään uutta. Omia otoksiani voi katsella täältä.
Komppailin jo eilen tätä viestiä, mutta foorumin "huoltokatko" näköjään hävitti sen. Samoilla linjoilla amatöörikuvaajan näkökulmasta - liikkeellä täytyy olla ajoissa, että löytää hyvän kuvaus/katselupaikan sieltä siimojen takaa, mutta siltikin siihen eteen saattaa tulla vielä joku kekkuloimaan. Yleensä liivillisillä kuvaajilla on sen verran pelisilmää, että eivät aivan katselulinjalle tule, mutta sitten on näitä mattimyöhäsiä, jotka tunkevat viereen ja venyttävät siimaa tai jopa katselevat siiman väärällä puolella, kun järkkärin silmä välttää. Myös noita Itä-Eurooppalaisia lippujen/lakanoiden asettelijoita näkyy nykyään aika paljon. Hirmu vimma heillä saada se oman maan lippu tien laitaan, yleensä sellaiseen paikkaan että ne häiritsevät muita katsojia taikka sitten ovat jopa ralliautojen ajolinjalla. Ainakin jälkimmäisiin tapauksiin järjestysmiehet luonnollisesti näyttivät puuttuvankin.

Taidettiin olla Jukojärvi 2:lla ihan samassa paikassa kuvaamassa, kuvakulma näyttää sen verran tutulta. :thumbup:

Täällä omia otoksiani Ruuhimäestä, Himokselta ja Jukojärveltä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Täällä omia otoksiani Ruuhimäestä, Himokselta ja Jukojärveltä.

Upeita kuvia ovat!

Tässä puolestaan omani. Killeriä kauemmas ei tullut lähdettyä tälläkään kertaa.

Olisi parantamisen varaa kuvaus taidoissa, mutta jospa näistä muutkin kuin minä jotain iloa irti saa. Täytyypi lisäksi todeta, että tuo halpis teleputki oli hyvä hankinta, sillä muuten olisi näistäkin kuvista jäänyt suurin osa ottamatta. :)
 

mkII

Active member
Liittynyt
29.5.2013
Viestit
35
Upeita kuvia ovat!

Tässä puolestaan omani. Killeriä kauemmas ei tullut lähdettyä tälläkään kertaa.

Olisi parantamisen varaa kuvaus taidoissa, mutta jospa näistä muutkin kuin minä jotain iloa irti saa. Täytyypi lisäksi todeta, että tuo halpis teleputki oli hyvä hankinta, sillä muuten olisi näistäkin kuvista jäänyt suurin osa ottamatta. :)
Tosi upeita otoksia! Oli ilo katsella :)
 

Legoma brasiko

\ ¨o¨ /
Liittynyt
16.7.2013
Viestit
203
Upeita kuvia ovat!

Tässä puolestaan omani. Killeriä kauemmas ei tullut lähdettyä tälläkään kertaa.

Olisi parantamisen varaa kuvaus taidoissa, mutta jospa näistä muutkin kuin minä jotain iloa irti saa. Täytyypi lisäksi todeta, että tuo halpis teleputki oli hyvä hankinta, sillä muuten olisi näistäkin kuvista jäänyt suurin osa ottamatta. :)
Hyviä kuvia ovat. Sääliksi vain käy ne tyttöset jotka selkeesti ei ole saaneet tarpees ruokaa.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Sympaattinen rallitallin nimi muuten tuo Fuckmatié. Paviljongissa täytyi lukea kahteen kertaan, kun ensi näkemältä telttakatoksen kyljessä luki Fuckmate. :D
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Kenen auto toi nyt lopulta on? Autoa ainakin säilytetään Kankkusen kokelmien seassa, mutta Kaj Lindström sanoi ralliradion haastattelussa "saa kait se omallaan ajaa niin kovaa kuin huvittaa" kun oli puhetta, jos Tommi rikkoo Lancerin.
Eiköhän tuo ole ihan Mäkisen omistuksessa oleva auto. Pirssi on sama, jolla Tommi ajoi ainakin Ruotsin rallin ja Suurajot -96.
 

mkII

Active member
Liittynyt
29.5.2013
Viestit
35
Eiköhän tuo ole ihan Mäkisen omistuksessa oleva auto. Pirssi on sama, jolla Tommi ajoi ainakin Ruotsin rallin ja Suurajot -96.
Auto on ihan Tommin oma. Museossa vieraillessani kerrottiin, että auto on vaan säilössä ja näytteillä Juhan privaattimuseossa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Auto on ihan Tommin oma. Museossa vieraillessani kerrottiin, että auto on vaan säilössä ja näytteillä Juhan privaattimuseossa.
Onko siellä muita vastaavia tapauksia jotka on muiden kuin Kankkusen omistuksessa?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
http://www.youtube.com/watch?v=WagoMDUSSMU

Löytyi toinenkin video meidän karusellista... Alussa näkyy tien ylittävä nainen joka ei todellakaan ollut kaukana jäädä alle... Ei tosin ollut syy ulosajolle mutta ei myöskään auttanut asiaa.
Piti katsoa kahdesti ennen kuin silmä uskoi. Siinä ihan oikeasti tallusti joku vähäisellä tilannetajulla varustettu tollukka tiellä juuri ennen kuin auto tuli. Aivan uskomatonta!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Videon kulma ehkä valehtelee vähän, mutta katsoja ei näytä pitävän suurempaa kiirettä, ja menee lopulta todella läheltä autoa. :nope:
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Oltiin tyttöystävän kanssa tuossa paikassa aitiopaikalla katsomassa ja tämä isohko tatuoitu nainen ilmestyi paikalle vähän kuin tyhjästä ja vasta heränneen oloisena, sieltä jostain talon pihasta tien vastapuolelta. Hän ei sitten ilmeisesti kovin kauaa paikalla jaksanut olla vaan melko pian tulonsa jälkeen lähti ylittämään taas tietä. Muistaakseni Vilenius oli ajanut edeltävää autoa aika paljon kiinni pätkällä joten tämä varmaan hämäsi kanssa, eikä sen koommin järkkäri eikä tämä nainen tajunnut että sieltä oli toinen auto tulossa vielä melko lähellä. Suoraan poikittain tien yli olisi kyllä ehtinyt helposti, mutta nainen lähti muistaakseni kulkemaan tietä pitkin kohti sitä talonpihan liittymää. Tilanne ei muistaakseni näyttänyt ihan noin pahalta livenä kuin se videolla näyttää, mutta kyllä siinäkin ehti huomaamaan että nyt mentiin aika läheltä naista ja heti kaadon jälkeen kyllä kävi mielessä, että mikä vaikutus naisella oli ulosajoon. Naista ei sen koommin näkynyt, ilmeisesti jatkoi vähin äänin matkaansa talon pihaan.

Itse rallista täytyy sanoa, että Neuville kyllä oli itselle melkein se näyttävin ja säväyttävin kuski paikassa kun paikassa missä oltiin katsomassa. Tuossa Okskulman paikassakin tultiin ensimmäisellä kierroksella melkeinpä niin poikittain kun tietä pitkin vielä voi tulla. Kaikinpuolin hyvä reissu ja toivottavasti taas ensi vuonna uudestaan.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Tulihan rallireissu taas tänäkin vuonna broidin kanssa tehtyä. Pientä ohjelmaa matkaan ja viimehetken soittelua teetti sukulaismiehen asuntoauton vuokrauksen peruuntuminen, jossa oli sähköissä (invertteri) jotain häikkää. Päivän varoitusajalla sitten mökki vuokralle 67e/nuppi yhdeksi yöksi muutama kymmenen kilometriä Jyväskylästä.

Matkaan lähdimme vasta perjantaina puolelta päivin suuntana Jukojärvi 2. Siellä päädyttiin hyppy-risteys-mutka paikkaan n. reilu 8km. paikkeille lähdöstä. Katottiin joku 60 autoa siellä ja siirryttiin Mökkiperä 2:lle vajaaseen 4km. lähdöstä, jossa katottiin kaikki autot. Paikassa pellot molemmin puolin ja hyvä näkemäalue. Pellolle, jossa olemme joskus asuntoautollakin yöpyneet olisi pysäköinti maksanut 10e, jätettiin auto 15 metrin päähän tielle, niin ei maksanut mitään. Saapuminen meni nappiin kun "nollat" oli menossa pätkälle tultaessa. Mitään kovin erityistä noissa paikoissa ei ollut muutamaa "läheltä piti" roikotusta lukuunottamatta. Mökkiperässä on tullut oltua vuosien varrella lähes joka osassa pätkää ja teknisesti vaativan tilannerikas ja vaihteleva ek ja Jyskälän vakiopätkähän se on ollut monet vuodet. Silmiinpistävää oli tänä vuonna tien meneminen tosi heikkoon kuntoon toiselle vedolle ja kivien nouseminen tielle.

"Mörköperästä" sitten ajettiin vielä illalla Jyväskylään haistelemaan kaupungin rallifiilistä ja kävimme syömässä kunnolla. Paviljongissa emme kuitenkaan käyneet, kun siellä ei oikeastaan olisi ollut huollon tiimoilta mitään nähtävää tuohon aikaan, autot kun ajoivat Lankamaan ek:lta suoraan Killerille, jonka jälkeen vasta oli huolto. Mökille illalla ennen kymmentä, jokunen "miestä vahvistava" ja unille.

Lauantai-aamulla suihku ja 7.00 jälkeen aamiaiselle, jossa päätettiin suunnaksi Jämsä ja legendaarinen Ouninpohja. Päädyttiin tällä kertaa paikkaan n. 20km lähdöstä Rapsulantietä pitkin pätkälle Okskulmantien varressa muutama kilometri ennen Kakariston risteystä. Paikasta näkee hienon hypyn ja pari mutkaa, jossa meidän kohdalla vielä kevensi ja autot hyppäsi nypystä vinottain maata kiertävälle radalle.. Tuossa paikassa katsottiin kaikki vetomiehiä myöten. Näyttäviä tilanteita oli paljonkin, mutta ulos ei kukaan paikassa silti ajanut. Ouninpohja 2:lle päätettiin lähteä kerrankin katsomaan pätkän lähtöä samalla lipulla Hämepohjaan, kun ei jaksettu noilla samoilla mestoilla enää seurata toista kierrosta. Aluksi aiottiin ajaa lähtöpään 10e:n Hämepohjan parkkiin 9-tien varteen, josta olisi ollut pätkälle joku reilu 2km:n matka kävelyä. Sanoin broidille, että tee ugandat, mennään toisesta paikkaa, johon järkkäri/liikenteenohjaaja nohevana totesi "onkos teillä vaihtoehtoja?" katsahdin karttaa ja järkkäriä & totesin "aina on vaihtoehto." Ajoimme jokusen kilometrin ja kiersimme suoraan Ounin lähtöön Länkipohjan kautta, paikassa oli n.10 autoa tienvarressa siihen tullessamme...

Mitä reissusta jäi sitten käteen? Rallikokemus, joka ei oikeastaan moneen vuoteen ole juurikaan muuttunut mihinkään, kuin oikestaan vain mennyt huonompaan suuntaan itse kilpailun kannalta katsoen. Rahastuksen maku on läsnä kaikessa mahdollisessa, jota hyvin kuvasti Ounin lähtöpään järkkärin lausahdus. Ihmiset ihan väen väkisin halutaan vuodesta toiseen kaikki tunkea samoihin katselupaikkoihin ja parkkeihin ahtaasti, jossa saadaan helposti löysä raha pois turvallisuusnäkökohtiin vedoten ja joka osaltaan myös on aiheuttamassa ruuhkia teille.

Jotain uudistusta kisa kaipaisi kipeästi jos ylipäätään jatkossa meinataan Suomessa MM-rallia ajaa. Pe-La-Su ajopäivät ja kahteen kertaan ajettavat pätkät ja Lahden lenkki nykymuotoisena helvettiin! ja tilalle pidempi reitti ja vanhoja Jyskälän pätkiä mukaan enemmän.(esim. Juupajoki, Vaheri, Valkola, Ruuhimäki, Myhinpää, etc.) Tänäkin vuonna oli jo näkyvissä, että kaikki tiet eivät läheskään kestä tupla-ajokertaa, tekijöistä tuskin on pulaa jos AKK-Sports on valmis maksamaan järjestysmiehille kohtuullisen korvauksen kun jo nytkin oli hommanut vuokrafirman kautta järjestysmiehiä, jonka kautta nuorehko järkkärineitokainen Ouninpohjassa meille sanoi olevansa töissä. Tällä tytöllä oli tuossa 20km:n kohdalla välissä vaikeuksia saada ihmiset kulkemasta pois tieltä ennen vetomiehien tuloa, viimeisiä autoja kun tuli vielä harvakseltaan.. Raavaat miehet eivät korvaansa lotkauttaneet tämän neidon vaatimuksille poistua tieltä suomeksi ja englanniksi. Kun lähdimme pätkältä samaan aikaan, tuon katselualueen järkkäripäälliköt vain pullakahvittelivat ja söivät rallimakkaraa ek:n kioskilla...

Itse kisassahan suomalaisista kärkikuskeista Latvala pilasi mahdollisuutensa ajovirheeseen jo ensimmäisenä päivänä ja Hirvonen ei näköjään taida pysyä enää Citikalla Keski-eurooppalaisten vauhdisssa edes Suomessa. Auto on selkeästi tehty Loebin ajotyylille ja Mikko yrittää edelleen ajaa sillä liikaa latikaisessa, kuten Fordilla ajoi. Nykypäivänä alkaa näkyä se tosiasia, kun Keski-eurooppalaiset aloittavat usein ralliuransa etuvetoisilla Saxoilla, Peugeoteilla, Fiateilla ym. muilla hyväalustaisilla S2000 kilpa-autoilla, niin heidän ajotyylissään se näkyy rauhallisuutena myös neliveto-WRC:ssä verrattuna suomalaisiin, jotka ovat aloitelleet uransa takavetoisilla Escorteilla ja GT Corollilla jne. Omasta mielestäni Mikon ei olisi milloinkaan edes kannattanut Fordilta lähteä yhtään mihinkään. Ykköskuskin asema olisi ollut tallissa taattu, mutta ilmeisesti Fordin pähkäily ja epävarmuus jatkosta pani miehen tekemään totaalisen virheliikkeen tallivalinnassa. Mikään huono kuljettaja Hirvonen ei ole, mutta olen aina hivenen ihmetellyt, että mitä ihmeellistä Jouhki näki hänessä kun otti suojiinsa ja alkoi ajamaan paikkaa tehdastalliin. Tuolloin kun Suomessa oli monta muutakin samantasoista tai jopa nopeampaakin kuskia vietäväksi MM-sarjaan. Itä-Suomesta Ketomaa, Pohjanmaalta Ketomäki etc. Keski-Suomessa muistaakseni tuohon aikaan ajetuissa testeissä mm. Ketomäki pesi Hirvosta aikavertailuissa Opeleilla mennen tullen. Mikko sai mahdollisuutensa ja rahoituksen ja jalan tehdastallien oven väliin maailmalle, Jukka ei kunnon näyttöpaikkaa tehdastallin WRC:llä oikeastaan koskaan. Olisi ollut myös mielenkiintoista tänä vuonna nähdä mm. SM-sarjan kolmantena olevan Laihian Joni Nikon vauhti vertailussa Jyskälässä esim. Jari Ketomaahan tai E-P Lappiin WRC2-luokassa. Jarkko Nikara ajoi myös hyvää kisaa kotikulmillaan WRC-Minillä, kunnes keskeytti. Nuoren belgialaisen Thierry Neuvillen ajosuorituksen osalta täytyy myöntää omat arviot täysin metsään menneiksi. Nuorukainen on noussut nopealla aikataululla maan autoliiton tukemana kärkikuskien joukkoon MM-sarjassa.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
... tekijöistä tuskin on pulaa jos AKK-Sports on valmis maksamaan järjestysmiehille kohtuullisen korvauksen kun jo nytkin oli hommanut vuokrafirman kautta järjestysmiehiä, jonka kautta nuorehko järkkärineitokainen Ouninpohjassa meille sanoi olevansa töissä.
Pääseekö tuonne oikein palkollisena hommiin?

Ja minä olen aina hölmönä tehnyt hommia seuralle ~50e per päivä. Urheiluseura saa rahat.

Tekijöistä todellakin on pulaa noilla tilityksillä, varsinkin jos tekijä ei itse saa suoraan mitään.

Tällä tytöllä oli tuossa 20km:n kohdalla välissä vaikeuksia saada ihmiset kulkemasta pois tieltä ennen vetomiehien tuloa, viimeisiä autoja kun tuli vielä harvakseltaan.. Raavaat miehet eivät korvaansa lotkauttaneet tämän neidon vaatimuksille poistua tieltä suomeksi ja englanniksi. Kun lähdimme pätkältä samaan aikaan, tuon katselualueen järkkäripäälliköt vain pullakahvittelivat ja söivät rallimakkaraa ek:n kioskilla...
Täytyyhän sitä lakisääteiset pitää. 5 tuntia kun kekkuloi metsässä humalaisia paimentamassa, niin voi vitutuskäyrä hieman nousta jollei edes kahvia saa tuon jälkeen. Kun pitäisi vielä toiset 5 tuntia jaksaa päälle.

Eikä järkkäreissä muita päälliköitä ole kuin jaksopäälliköt (oranssit liivit). Yksi jaksopäällikkö n. kahta ek kilometriä kohden.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Muistaakseni Vilenius oli ajanut edeltävää autoa aika paljon kiinni pätkällä joten tämä varmaan hämäsi kanssa, eikä sen koommin järkkäri eikä tämä nainen tajunnut että sieltä oli toinen auto tulossa vielä melko lähellä. Suoraan poikittain tien yli olisi kyllä ehtinyt helposti, mutta nainen lähti muistaakseni kulkemaan tietä pitkin kohti sitä talonpihan liittymää. Tilanne ei muistaakseni näyttänyt ihan noin pahalta livenä kuin se videolla näyttää, mutta kyllä siinäkin ehti huomaamaan että nyt mentiin aika läheltä naista ja heti kaadon jälkeen kyllä kävi mielessä, että mikä vaikutus naisella oli ulosajoon. Naista ei sen koommin näkynyt, ilmeisesti jatkoi vähin äänin matkaansa talon pihaan.
Edellisessä väliajassa olimme vajaa 40 sekkaa saaneet kiinni edellä lähtenyttä joten aika perässä tulimme ja pölyä oli myös tiellä paikoin paljonkin. Lähestymis vauhti oli sellainen että jos se nainen olisi sekunninkin enemmän tepakoinut siinä tiellä niin osuma olisi ollut jo huomattavasti lähempänä. Onni että ehti alta pois. Rellu on kyllä sen verran äänekäs että sen lähestyminen olisi pitänyt kuulla jo kauempaa... Ja vielä kerran se että emme missään nimessä syytä tuota naista ulosajosta vaikkakin varmasti aiheutti pienen hämäännyksen ja keskittymisen herpaantumisen tilanteessa. Tuo nainen oli vain yksi osa tapahtumaketuja, ja ketjussa oli monta paljon ratkaisevampaakin tekijää jotka johtivat tuohon lopputulokseen. Onneksi kukaan ei loukkaantunut tilanteessa, se on tärkeintä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös