Tulihan rallireissu taas tänäkin vuonna broidin kanssa tehtyä. Pientä ohjelmaa matkaan ja viimehetken soittelua teetti sukulaismiehen asuntoauton vuokrauksen peruuntuminen, jossa oli sähköissä (invertteri) jotain häikkää. Päivän varoitusajalla sitten mökki vuokralle 67e/nuppi yhdeksi yöksi muutama kymmenen kilometriä Jyväskylästä.
Matkaan lähdimme vasta perjantaina puolelta päivin suuntana Jukojärvi 2. Siellä päädyttiin hyppy-risteys-mutka paikkaan n. reilu 8km. paikkeille lähdöstä. Katottiin joku 60 autoa siellä ja siirryttiin Mökkiperä 2:lle vajaaseen 4km. lähdöstä, jossa katottiin kaikki autot. Paikassa pellot molemmin puolin ja hyvä näkemäalue. Pellolle, jossa olemme joskus asuntoautollakin yöpyneet olisi pysäköinti maksanut 10e, jätettiin auto 15 metrin päähän tielle, niin ei maksanut mitään. Saapuminen meni nappiin kun "nollat" oli menossa pätkälle tultaessa. Mitään kovin erityistä noissa paikoissa ei ollut muutamaa "läheltä piti" roikotusta lukuunottamatta. Mökkiperässä on tullut oltua vuosien varrella lähes joka osassa pätkää ja teknisesti vaativan tilannerikas ja vaihteleva ek ja Jyskälän vakiopätkähän se on ollut monet vuodet. Silmiinpistävää oli tänä vuonna tien meneminen tosi heikkoon kuntoon toiselle vedolle ja kivien nouseminen tielle.
"Mörköperästä" sitten ajettiin vielä illalla Jyväskylään haistelemaan kaupungin rallifiilistä ja kävimme syömässä kunnolla. Paviljongissa emme kuitenkaan käyneet, kun siellä ei oikeastaan olisi ollut huollon tiimoilta mitään nähtävää tuohon aikaan, autot kun ajoivat Lankamaan ek:lta suoraan Killerille, jonka jälkeen vasta oli huolto. Mökille illalla ennen kymmentä, jokunen "miestä vahvistava" ja unille.
Lauantai-aamulla suihku ja 7.00 jälkeen aamiaiselle, jossa päätettiin suunnaksi Jämsä ja legendaarinen Ouninpohja. Päädyttiin tällä kertaa paikkaan n. 20km lähdöstä Rapsulantietä pitkin pätkälle Okskulmantien varressa muutama kilometri ennen Kakariston risteystä. Paikasta näkee hienon hypyn ja pari mutkaa, jossa meidän kohdalla vielä kevensi ja autot hyppäsi nypystä vinottain maata kiertävälle radalle.. Tuossa paikassa katsottiin kaikki vetomiehiä myöten. Näyttäviä tilanteita oli paljonkin, mutta ulos ei kukaan paikassa silti ajanut. Ouninpohja 2:lle päätettiin lähteä kerrankin katsomaan pätkän lähtöä samalla lipulla Hämepohjaan, kun ei jaksettu noilla samoilla mestoilla enää seurata toista kierrosta. Aluksi aiottiin ajaa lähtöpään 10e:n Hämepohjan parkkiin 9-tien varteen, josta olisi ollut pätkälle joku reilu 2km:n matka kävelyä. Sanoin broidille, että tee ugandat, mennään toisesta paikkaa, johon järkkäri/liikenteenohjaaja nohevana totesi "onkos teillä vaihtoehtoja?" katsahdin karttaa ja järkkäriä & totesin "aina on vaihtoehto." Ajoimme jokusen kilometrin ja kiersimme suoraan Ounin lähtöön Länkipohjan kautta, paikassa oli n.10 autoa tienvarressa siihen tullessamme...
Mitä reissusta jäi sitten käteen? Rallikokemus, joka ei oikeastaan moneen vuoteen ole juurikaan muuttunut mihinkään, kuin oikestaan vain mennyt huonompaan suuntaan itse kilpailun kannalta katsoen. Rahastuksen maku on läsnä kaikessa mahdollisessa, jota hyvin kuvasti Ounin lähtöpään järkkärin lausahdus. Ihmiset ihan väen väkisin halutaan vuodesta toiseen kaikki tunkea samoihin katselupaikkoihin ja parkkeihin ahtaasti, jossa saadaan helposti löysä raha pois turvallisuusnäkökohtiin vedoten ja joka osaltaan myös on aiheuttamassa ruuhkia teille.
Jotain uudistusta kisa kaipaisi kipeästi jos ylipäätään jatkossa meinataan Suomessa MM-rallia ajaa. Pe-La-Su ajopäivät ja kahteen kertaan ajettavat pätkät ja Lahden lenkki nykymuotoisena helvettiin! ja tilalle pidempi reitti ja vanhoja Jyskälän pätkiä mukaan enemmän.(esim. Juupajoki, Vaheri, Valkola, Ruuhimäki, Myhinpää, etc.) Tänäkin vuonna oli jo näkyvissä, että kaikki tiet eivät läheskään kestä tupla-ajokertaa, tekijöistä tuskin on pulaa jos AKK-Sports on valmis maksamaan järjestysmiehille kohtuullisen korvauksen kun jo nytkin oli hommanut vuokrafirman kautta järjestysmiehiä, jonka kautta nuorehko järkkärineitokainen Ouninpohjassa meille sanoi olevansa töissä. Tällä tytöllä oli tuossa 20km:n kohdalla välissä vaikeuksia saada ihmiset kulkemasta pois tieltä ennen vetomiehien tuloa, viimeisiä autoja kun tuli vielä harvakseltaan.. Raavaat miehet eivät korvaansa lotkauttaneet tämän neidon vaatimuksille poistua tieltä suomeksi ja englanniksi. Kun lähdimme pätkältä samaan aikaan, tuon katselualueen järkkäripäälliköt vain pullakahvittelivat ja söivät rallimakkaraa ek:n kioskilla...
Itse kisassahan suomalaisista kärkikuskeista Latvala pilasi mahdollisuutensa ajovirheeseen jo ensimmäisenä päivänä ja Hirvonen ei näköjään taida pysyä enää Citikalla Keski-eurooppalaisten vauhdisssa edes Suomessa. Auto on selkeästi tehty Loebin ajotyylille ja Mikko yrittää edelleen ajaa sillä liikaa latikaisessa, kuten Fordilla ajoi. Nykypäivänä alkaa näkyä se tosiasia, kun Keski-eurooppalaiset aloittavat usein ralliuransa etuvetoisilla Saxoilla, Peugeoteilla, Fiateilla ym. muilla hyväalustaisilla S2000 kilpa-autoilla, niin heidän ajotyylissään se näkyy rauhallisuutena myös neliveto-WRC:ssä verrattuna suomalaisiin, jotka ovat aloitelleet uransa takavetoisilla Escorteilla ja GT Corollilla jne. Omasta mielestäni Mikon ei olisi milloinkaan edes kannattanut Fordilta lähteä yhtään mihinkään. Ykköskuskin asema olisi ollut tallissa taattu, mutta ilmeisesti Fordin pähkäily ja epävarmuus jatkosta pani miehen tekemään totaalisen virheliikkeen tallivalinnassa. Mikään huono kuljettaja Hirvonen ei ole, mutta olen aina hivenen ihmetellyt, että mitä ihmeellistä Jouhki näki hänessä kun otti suojiinsa ja alkoi ajamaan paikkaa tehdastalliin. Tuolloin kun Suomessa oli monta muutakin samantasoista tai jopa nopeampaakin kuskia vietäväksi MM-sarjaan. Itä-Suomesta Ketomaa, Pohjanmaalta Ketomäki etc. Keski-Suomessa muistaakseni tuohon aikaan ajetuissa testeissä mm. Ketomäki pesi Hirvosta aikavertailuissa Opeleilla mennen tullen. Mikko sai mahdollisuutensa ja rahoituksen ja jalan tehdastallien oven väliin maailmalle, Jukka ei kunnon näyttöpaikkaa tehdastallin WRC:llä oikeastaan koskaan. Olisi ollut myös mielenkiintoista tänä vuonna nähdä mm. SM-sarjan kolmantena olevan Laihian Joni Nikon vauhti vertailussa Jyskälässä esim. Jari Ketomaahan tai E-P Lappiin WRC2-luokassa. Jarkko Nikara ajoi myös hyvää kisaa kotikulmillaan WRC-Minillä, kunnes keskeytti. Nuoren belgialaisen Thierry Neuvillen ajosuorituksen osalta täytyy myöntää omat arviot täysin metsään menneiksi. Nuorukainen on noussut nopealla aikataululla maan autoliiton tukemana kärkikuskien joukkoon MM-sarjassa.