2013 autojen julkistukset ja ensikommentit

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En huomannut eroja paljain silmin, muuta kuin hämääviä varjoja. Vai olisko Mersu ja Red Bull perät vähän ylempänä kuin Lotus ja Ferrari? Lotus on kai aika usein ajellut matalana aiemminkin, mut Ferrari mielestäni korkealla.
Mun silmään juuri näin. Mersu ja RB ylempänä siis...
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
En huomannut eroja paljain silmin, muuta kuin hämääviä varjoja. Vai olisko Mersu ja Red Bull perät vähän ylempänä kuin Lotus ja Ferrari? Lotus on kai aika usein ajellut matalana aiemminkin, mut Ferrari mielestäni korkealla.
Vetäsinpäs pikku viivat pikaisesti. Ei välttämättä iha tarkasti mene, mut jotain suuntaa. Näiden perusteella Lotus ja Ferrari olis hieman matalempia ku vertaa viivoja takarenkaan kohdalla, mut mut.. Lotus on eniten "etukulmasta" kuvattu, nii se ehkä vähän hämää myöskin. Tuolta perästä pilkistävät "siivekkeet" (diffu?) on lotuksen kuvassa eri korkeudella ku miltä pohja näyttäis olevan, mut samalla korkeudella ku mersulla ja red bullilla.




 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vetäsinpäs pikku viivat pikaisesti. Ei välttämättä iha tarkasti mene, mut jotain suuntaa. Näiden perusteella Lotus ja Ferrari olis hieman matalempia ku vertaa viivoja takarenkaan kohdalla, mut mut..
Joo kyllähän Red Bull nyt näyttää korkeimmalta ja Lotus matalimmalta. Isompiakin eroja on kyllä nähty aiempina vuosina. Tai sitten sen huomaa paremmin viistosta auton liikettä katsoessa.

Itse vedin GP3:ssa aina perän (ja luonnollisesti keulankin) niin matalaksi kuin kulumiselta pystyi. Tuntui saavan lisäpitoa. Mut puhkikuluneella levyllä kun pohja osui maahan mutkamäessä, lähti auto lapasesta. Formuloissa taitaa olla hieman eri kuviot asiassa :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Matalalla oleva pohja itsessään on kait myös hyvä asia, mutta toisaalta niin on myös matalalla oleva pohjan etureuna, joka taas ahtaa ymmärtääkseni ilmaa alleen, ja kuten sanoin korkea takareuna, koska se suurentaa diffun efektiivistä korkeutta.

Formuloissa on melkonen keskilankku nykyisin, joten sen takia itse pohjaa ei millään saada kovin matalalle. Lisäksi perää korottamalla korkeamman diffun toivossa ongelmaksi tulee ilman vuotaminen pohjan sivuista, jolloin virtaus diffuusoriin tietenkin heikkenee, kun ilmaa katoo jo matkalla... Tätä on viime vuosina suitsittu pakokaasuilla, radikaaleimmat lienee Renun etupakarit, joilla varmaan koitettiin "tiivistää" koko pohjan reunoja ja Mersun viime vuotiset "puolivälin" pakarit ponttoonien kyljissä. Nykyisin tiivistystä koitetaan saada vain diffun laidoille.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Marussia muotoilee aerodynamiikkaa teippauksilla.
Köyhänmiehen tuulitunneli.
On sinne tuo valkoinen selkäevä tms. lisätty myös.

edit. Ja pikkasen vissiin sitä selkäevän tms. alapuolella olevaa pyöreää muotoa piennenetty :doubtful:.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
On sinne tuo valkoinen selkäevä tms. lisätty myös.

edit. Ja pikkasen vissiin sitä selkäevän tms. alapuolella olevaa pyöreää muotoa piennenetty :doubtful:.
Näin juuri, näyttää olevan uusi kate kokonaan.
 
Ylös