F1-uutisia 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tänään näkyy TV1 klo 21.30 Senna-dokkari.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Auton ajokorkeutta voidaa säätää pacereita lisäämällä. Ilmeisesti osa muutti jousituksen geometriaa ja jousitustoimi paremmin tämän johdosta ja vastaavasti osan rakennepaksuudet ja rasituksen kesto mitoitettu väärin päin jonka takia osaa ei näin voitu käyttää. Uusi kestävämpi väärin päin mitoitettu osa luutavasti jo koepenkissä.
Olisikin noin yksinkertaista. McLarenin aerodynamiikka on ollut jo vuosia herkkä maavaralle, ja sitä on siksi pitänyt ajattaa tosi jäykkänä. Kyse ei siis ole jousituksen, vaan aerodynamiikan toiminnasta, ja bensalastin myötä maavara elää sen verran, ettei autoa saada tuohon ihanteelliseen ikkunaan kuin osaksi kisasta.
 

harzi

Well-known member
Liittynyt
6.11.2012
Viestit
189
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/03/1724232/lotuksen-rengasetu-kirvoittaa-kritiikkia---todella-typeraa
- Tilanne renkaiden kanssa on todella typerä. On väärin kehittää keinotekoisesti lisää varikkokäyntejä. Pirelli ei voi auttaa, koska he toimivat FIA:n käskyjen mukaisesti, mutta 90 prosentissa tapauksista kukaan ei ymmärrä, mitä kisoissa nyt tapahtuu, Lauda kritisoi saksalaiselle Bild-sanomalehdelle.

- Minä voin mennä kysymään asiasta Mercedeksen insinööreiltä. Faneilla ei ole siihen mahdollisuutta, mutta meidänkin väkemme on ymmällään, Lauda jatkoi.

Itävalaltaisen mielestä lajia ollaan nyt viemässä väärään suuntaan.

- Kun renkaat ovat näin pehmeitä, niin se on huono asia formula ykkösille. Fanit eivät ymmärrä, jos varikkokäyntejä on enemmän kuin kaksi. Olemme väärällä tiellä, Lauda puhisi.
Kylläpäs Niki päästelee taas typeriä kommentteja. F1 fanina pitäisi melkein loukkaantua kun emme muka ymmärrä jos varikkostoppeja on enemmän kuin kaksi. Viime kisassa ainakin allekirjoittanut pysyi hyvin tilanteen tasalla vaikka suurin osa kolme kertaa pysähtyikin. Paikan päällä kisoja seuraten voi tietenkin olla vaikeaa hahmottaa kokonaistilannetta mutta niinhän se on muutenkin vaikkei pysähdyttäisi kertaakaan.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kylläpäs Niki päästelee taas typeriä kommentteja. F1 fanina pitäisi melkein loukkaantua kun emme muka ymmärrä jos varikkostoppeja on enemmän kuin kaksi. Viime kisassa ainakin allekirjoittanut pysyi hyvin tilanteen tasalla vaikka suurin osa kolme kertaa pysähtyikin. Paikan päällä kisoja seuraten voi tietenkin olla vaikeaa hahmottaa kokonaistilannetta mutta niinhän se on muutenkin vaikkei pysähdyttäisi kertaakaan.
Eipä siitä kovinkaan montaa vuotta ole, kun lähes poikkeuksetta tehtiin kolme stoppia. Silloin tosin tankkauksen ehdoilla, mutta miksi tankkaus tekisi kolmannesta stopista hyväksyttävämmän?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/03/1724232/lotuksen-rengasetu-kirvoittaa-kritiikkia---todella-typeraa


Kylläpäs Niki päästelee taas typeriä kommentteja. F1 fanina pitäisi melkein loukkaantua kun emme muka ymmärrä jos varikkostoppeja on enemmän kuin kaksi. Viime kisassa ainakin allekirjoittanut pysyi hyvin tilanteen tasalla vaikka suurin osa kolme kertaa pysähtyikin. Paikan päällä kisoja seuraten voi tietenkin olla vaikeaa hahmottaa kokonaistilannetta mutta niinhän se on muutenkin vaikkei pysähdyttäisi kertaakaan.
Niki on taas niin väärässä, niin väärässä. Urpo mikä urpo. Ensinnäkään fanit eivät ole (niin) tyhmiä. Toiseksi sehän se tyhmää olisikin että renkaat (ja kaikki muutkin osat) olisivat sellaisia että joka jamppa vetää sata lasissa koko ajan. Mitä racecraftia se muka mittaisi? Ei mitään. Paljon fiksumpaa ja haastavampaa on, kun joutuu oikeasti funtsimaan että mitä tässä nyt tehdään. Saa siellä edelleen ajaa täysillä jos haluaa. Nikin aikoina autot hajoilivat herkästi ja tuolloin fiksu kuljettaja sai kaluston kestämään paremmin. Kritisoiko Niki sitä? Eipä tainnut kritisoida.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
En ota kantaa tuohon fanien ymmärtämiseen varikkokäyntien määrästä, mutta tässä kohtaa olen Nikin kanssa täysin samaa mieltä:

On väärin kehittää keinotekoisesti lisää varikkokäyntejä.
Vanhaan hjyvään aikaan sentään moottoreista otettiin(saatiin ottaa) kaikki irti ja ne poksuivat sitten hyvinkin usein. Oli rengaskilpailua jossa rengasvalmistajat kilpailivat kuka osaa tehdä hyvät kilvanajorenkaat. Sai kehittää autoa niin, että uusilla innovaatioilla oli mahdollista saada merkittävää etua.

Nykyään homma on tosiaan keinotekoista. Jonkinlaista kilpailun tapaista yritetään saada aikaan lakurenkailla ja säännöillä jotka eivät ole samat edellämenevällä ja perässätulijalla.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Samaa mieltä olen Laudan kanssa. Viime kisassa pysyin mukana koska mielenkiinto meni täysin kimin ajoon. Puolueettomalla silmällä katsottuna kisa näytti varmasti epäselvältä kun ukot kävi kilpaa varikolla.Kisat tulisi ratkaista mies miestä vastaan radalla. Renkaat kuntoon siis. Huolimatta upeista viime kauden kisoista olen drs ää vastaan. On kuskien aliarvioimista jos ei uskota kuskien ohitustaitoon ilman apuvälineitä. Onnistuhan se ohittaminen 90 luvullakin. Vähennetään vaa airodynamiikkaa ja diffusoria että ilmavirta olis puhtaampaa takana tulijoille.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Samaa mieltä olen Laudan kanssa. Viime kisassa pysyin mukana koska mielenkiinto meni täysin kimin ajoon. Puolueettomalla silmällä katsottuna kisa näytti varmasti epäselvältä kun ukot kävi kilpaa varikolla.Kisat tulisi ratkaista mies miestä vastaan radalla. Renkaat kuntoon siis. Huolimatta upeista viime kauden kisoista olen drs ää vastaan. On kuskien aliarvioimista jos ei uskota kuskien ohitustaitoon ilman apuvälineitä. Onnistuhan se ohittaminen 90 luvullakin. Vähennetään vaa airodynamiikkaa ja diffusoria että ilmavirta olis puhtaampaa takana tulijoille.
No kun tilastot ovat juurikin päinvastaista mieltä. Siis että nimenomaan 90- ja 00-luvuilla ohittaminen oli kaikkein vaikeinta.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
No kun tilastot ovat juurikin päinvastaista mieltä. Siis että nimenomaan 90- ja 00-luvuilla ohittaminen oli kaikkein vaikeinta.
Hmm.

Eikös sen ohittamisen pidäkin olla vaikeata rata-autoilussa.
Ei nykytyylissä mielestäni ole mitään järkeä, että ohittamisesta tehdään keinotekoisesti helppoa.
Mielenkiintoisempaa minun mielestäni oli seurata, kun takanatuleva oli nopeampi ja odotti ja painosti edellämenevää pikku virheeseen joka sitten soi ohitusmahdollisuuden, joka tuli joko renkaiden kulumisen tai hermojen pettämisen seurauksena.
Nykyään mennään ohi tuhkaluukku auki, nappia painamalla.
(Toki hyviäkin ohituksia vielä nykyään nähdään, kun ei olla tuhkaluukkualueilla.)
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Hmm.

Eikös sen ohittamisen pidäkin olla vaikeata rata-autoilussa.
Ei nykytyylissä mielestäni ole mitään järkeä, että ohittamisesta tehdään keinotekoisesti helppoa.
Mielenkiintoisempaa minun mielestäni oli seurata, kun takanatuleva oli nopeampi ja odotti ja painosti edellämenevää pikku virheeseen joka sitten soi ohitusmahdollisuuden, joka tuli joko renkaiden kulumisen tai hermojen pettämisen seurauksena.
Nykyään mennään ohi tuhkaluukku auki, nappia painamalla.
(Toki hyviäkin ohituksia vielä nykyään nähdään, kun ei olla tuhkaluukkualueilla.)
Suurinosa katsojista haluaa nähdä ohituksia eikä mitään Trullijunia ja minäkin kuulun niihin jotka eivät halua nähdä mitään Trullijunia vaan ohituksia.

Silloin kun ei ollut Kerssiä eikä DRS:ää ohituksia ei tapahtunut käytännössä katsoen muualla kuin varikolla, koska ajamalla ei pystynyt ohittamaan edellä olevaa vaikka tämä olisi ollut selkeästi hitaampi ja pahimmillaan tylsiä Trullijunia joutui katsomaan vähintään kisan puoliväliin asti.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Silloin kun ei ollut Kerssiä eikä DRS:ää ohituksia ei tapahtunut käytännössä katsoen muualla kuin varikolla, koska ajamalla ei pystynyt ohittamaan edellä olevaa vaikka tämä olisi ollut selkeästi hitaampi ja pahimmillaan tylsiä Trullijunia joutui katsomaan vähintään kisan puoliväliin asti.
Oikea ongelma, väärä ratkaisu.. Ei tarvittaisi mitään vammaista DRS:ä, kun bannattaisiin vähintään etusiipi. Kaikki tietää se on se syy, ja silti autoissa on ollut koko ohituspulakeskustelun ajan ihan järkyttävän kokoiset lumikolat keulalla :nope:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Trullijuna. Sanaan kiteytyy ohittamisen liiallisen vaikeuden problematiikka.
Eih! Tulen näkemään viikkoja painajaisia. Tuon sanan pitäisi olla siellä kiellettyjen termien listalla heti pakotetun anaaliyhdynnän jälkeen.

Mun mielestä renkaat toimi hyvin Melbournessa. Kaksi kärkikuskia eri taktiikoilla, ja mediumit kestivät varsin pitkään hyvässä kunnossa jos niistä osasi pitää huolta. Ja eikös Mersut vetäneet kisan alkuun about 15 kierroksen stintin niillä parjatuilla super softeilla ilman että kierrosajat romahtivat?
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Siis pois koko etusiipi? Vai vaan jäähylle, kuinka pitkäks? :confused:
Pysyvästi.. Siivet kuuluu lentokoneisiin :)

Eihän nuo siivet mikään itsestäänselvyys formuloissa ole. 80-luvun taiteessa oli vielä autoja ilman etusiipeä tai todella olemattomalla siivellä. Ja jos katsoo vielä vahempia kuvia, niin eipä ole siivistä tietoakaan 50-luvulla. Minusta F1-autoilu on lähtenyt vähän vika polulle ja olisi syytä palata juurille. Kyllä se downforce häviöä saadaan paikattua helposti nykyosaamisella.. Ja samalla paranee autojen näyttävyyskin :thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös