McLaren kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Alotetaas nyt oma ketju mäkillekin...

Toisessa ketjussa oli kuva "alastomasta" keulapalasta. Sen mukaan mäkilläkin on tänä vuonna kyhmykeula. Olin siis oikeassa, kun sitä veikkasin. :) Testeissä tulevat varmasti koittamaan kyhmyn kanssakin autoa.
Kenties kauden alussa keulojen peitelevyt on unohdettu joka autosta, kuten lotarin Allison veikkasi...

Avasin tämän näin kännykän välityksellä, joten en jaksa alkaa säätään kuvia kyytiin...
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Aloitan keskustelun ulkopuolisilla tekijöillä. Mc laren on ollut mun kestosuosikki ulkonäöllisesti jo pitkään. Viime vuonna mäkki otti kauneimman auton pokaalin minun papereissani. Tänä vuonna mäkin visuaaliset ratkaisut näin katsojan näkökulmasta on konservatiiviset. Ferrari sen sijaan on tyylikäs. Lotarista pidän koska se on niin retro mutta nyt ollaan visuaalisesti menty väärään suuntaan. Otsake myös miinustaa auttamattomasti pisteitä enkä pidä niistä mainoksista. Luulen kuitenkin mäkin olevan hyvä auto tällä kaudella uuden jousituksen takia.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mikä mahto olla uuden jousituksen asema Ferrarin vuoden takaisessa konttauksessa? Toki heillä oli perän kanssakin ongelmia pitkään, mutta ei varmaan uusittu etujousituskaan pienin ongelma ollut... Mäkki on toki tästä opit ottanu, mutta nähtäväksi jää...

Itse laitan näin silmällä autot tässä kohtaa järjestykseen Mäkki, Lotus, Ferrari... :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vertailu viime vuoteen vielä, niin saadaan joku kuvakin mukaan.


Ja viime kauden lopulta yks:


Keula nousi jo viime kaudella ja samoin pakoputkien ympäristö upotettiin katteisiin. Myös ponttoonien etureunan päällä olevat härpättimet oli jo viime vuonna. Ainoa iso muutos (päällisin puolin) on siis kyhmykeula, joka on ainakin vielä peitetty lisäpaneelilla...
 
Viimeksi muokattu:

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161
Puolet ensimmäisestä testipäivästä hukkaantui Mersun (uudistetun) bensapumpun hajottua, mutta Button nakutti iltapäivällä nopeimman kierrosajan tauluun. Sama vika, joka viime kaudella Singaporen ja Abu Dhabin kisoissa johti Hamiltonin keskeytyksiin kisan kärjestä. Martin Whitmarsh antoikin hyvin äkkiä kriittisen lausunnon julkisuuteen ja pisti painetta ongelman ratkaisemiseksi.


Auto peiteltiin nopeasti, ennen kuorma-autokyytiä takaisin varikolle, niinkuin Mercedeksenkin tapauksessa.

Korkearesoluutioisia kuvia 1. testipäivältä:
http://www.formule1.nl/media/uploads/media_images/2013-02-05/racepictures_1360061953.76.jpg
http://www.formule1.nl/media/uploads/media_images/2013-02-05/racepictures_1360063406.18.jpg
http://www.formule1.nl/media/uploads/media_images/2013-02-05/racepictures_1360063406.54.jpg
http://www.formule1.nl/media/uploads/media_images/2013-02-05/racepictures_1360065287.34.jpg
http://www.formule1.nl/media/uploads/media_images/2013-02-05/racepictures_1360065287.76.jpg
http://www.formule1.nl/media/uploads/media_images/2013-02-05/racepictures_1360065292.36.jpg
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Jos pakoputkien pituudelle tai ulottuvuudelle on jokin rajoitus, niin onkohan niin, että esim. McLarenin ja muiden joilla on tuollainen pakokaasukouru putken jatkona, haluavat "kiertää" tätä sääntöä ja ohjata kaasuja ponttoonin rakenteilla pidemmälle, kuin pakoputkella voisi. Eli kourun funktio on vain saada ne kaasut tarkemmin sinne minne halutaan. Toinen tapa saada ne on valuttaa ne kaasut ponttoonissa olevaa ramppia pitkin pohjalevyn päälle (Red Bull, Lotus). Tämä siis vain tällaista ääneen ajattelua :)
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos pakoputkien pituudelle tai ulottuvuudelle on jokin rajoitus, niin onkohan niin, että esim. McLarenin ja muiden joilla on tuollainen pakokaasukouru putken jatkona, haluavat "kiertää" tätä sääntöä ja ohjata kaasuja ponttoonin rakenteilla pidemmälle, kuin pakoputkella voisi. Eli kourun funktio on vain saada ne kaasut tarkemmin sinne minne halutaan. Toinen tapa saada ne on valuttaa ne kaasut ponttoonissa olevaa ramppia pitkin pohjalevyn päälle (Red Bull, Lotus). Tämä siis vain tällaista ääneen ajattelua :)
Kouruhan RB:llä ja Lotuksellakin on silti.
Kourun tarkoitus lienee se, että kun sääntöjen mukaan pakoputken pään pitää osoittaa ylöspäin, niin tuolla kourulla ja sen ylittävällä voimakkaalla ilmavirralla ja Coanda-efektillä saadaan pakokaasut taitettua alaspäin kohti diffua jne... Eli sikäli kyllä pakokaasujen ohjailua.

Mun mielestä toi kouru alkaa oleen kaikilla vähänkään kärkipään talleilla...

On muuten leveet Mäkin ponttoonien takaosa pakoputkien kohdalla...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jos pakoputkien pituudelle tai ulottuvuudelle on jokin rajoitus, niin onkohan niin, että esim. McLarenin ja muiden joilla on tuollainen pakokaasukouru putken jatkona, haluavat "kiertää" tätä sääntöä ja ohjata kaasuja ponttoonin rakenteilla pidemmälle, kuin pakoputkella voisi. Eli kourun funktio on vain saada ne kaasut tarkemmin sinne minne halutaan. Toinen tapa saada ne on valuttaa ne kaasut ponttoonissa olevaa ramppia pitkin pohjalevyn päälle (Red Bull, Lotus). Tämä siis vain tällaista ääneen ajattelua :)
Kyllä rajoitushan niiden putkien pituudelle on. Mclarenissa, Ferrarissa, Mersussa.. noilla kouruilla haetaan vastaavaa coanda-efektiä diffuussorin päälle kuin Red-Bullilla ja Lotuksella, mutta hieman "köykäisemällä" tavalla. Jos katsot Lotuksen viime kauden lopun pakoputkia ovat ne vastaavat kuin mainituilla. Se kouru kaartuu pakoputkista lähtien, joka tekee coandan ja ohjaa kaasut lattialle. http://2.bp.blogspot.com/-y-qxG1Ftwf4/UHkhXzdrc2I/AAAAAAAABBU/whtJA81gGyk/s1600/dne1212oc18.jpg
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Button myöntää vaikeudet: McLaren ei ymmärrä autoaan

Julkaistu 21.02.2013 20:39

Jenson Button myönsi torstain F1-testien päätteeksi, ettei McLaren-talli ymmärrä vielä kunnolla MP4-28-autonsa käyttäytymistä.

- On ollut vaikea ymmärtää, missä auto on: välillä auto tuntuu hyvältä, kun taas toisina hetkinä ei. Siinä on pitkälti kyse siitä, että ymmärrämme autoamme ja varmistamme, että se toimii, kuten odotamme sen toimivan. Näin ei ole aina ollut, joten siksi talvi on ollut tähän mennessä hankala, Button kertoi Sky Sportsin mukaan.

Vauhdin suhteen McLarenin tilanne on näyttänyt hyvältä, sillä Sergio Perez ajoi eilen tämänviikkoisten Barcelonan testien kärkiajan 1.21,848.

- Kuten näette, niin ajoittain auto toimii varsin hyvin. Tänään tein kovilla renkailla ajan 1.22,8, joka ei mielestäni ollut huono kierros sillä bensamäärällä, joka minulla oli autossani, ja tietysti "Checo" teki pehmeillä renkailla 1.21,8, joka on varsin hyvä kierros, Button summasi kierrosaikoja.

Button ei osaa lainkaan arvioida, miten McLarenin vauhtia vertautuu muihin talleihin. Hän nostaakin ensi viikon testijakson McLarenin kannalta ratkaisevaan asemaan.

- Odotan todella innolla hyvää testiä Barcelonassa, sillä mielestäni emme ole pystyneet tekemään tarpeeksi ymmärtääksemme autoa sekä sitä, missä olemme automme kanssa.
linkki: MTV3
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
222
McLarenin tekninen johtaja Paddy Lowe päätti kuitenkin siirtyä Mersulle.

Alkaako tästä McLarenin alamäki, ja minkä ajan päästä siirron vaikutukset alkavat näkyä?

Kenties ennen Barcelonan kisaa tai viimeistään kesätauon jälkeen?
Uudeksi tekniseksi johtajaksi siis tuli Tim Goss

Lähde:http://www.formula1.com/news/headlines/2013/2/14289.html
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Oho... Alkaa Mersulla olla aika täyttä jo.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Välivuosi

Tulikin välivuosi niin kuljettajien kuin autonkin osalta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Saattoi Hamilton lähteä ns. hyvän sään aikana. Aika monta kysymysmerkkiä on McLarenin yllä lähitulevaisuudessa. Pääsponsori, moottoritoimittaja, kuskit...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Olisi mielenkiintoista nähdä mihin Hamiltoni autolla pystyisi. Sillä usein kulki silloin ihan hyvin kun Buttoni moitti vikurointia.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Saattoi Hamilton lähteä ns. hyvän sään aikana. Aika monta kysymysmerkkiä on McLarenin yllä lähitulevaisuudessa. Pääsponsori, moottoritoimittaja, kuskit...
Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa...

Jos McLarenin ongelmat ovat juuri niin perustavanlaatuisia kuin nyt on spekuloitu, niin eivät nuo tuolta pohjalta enää tällä kaudella nouse. Todennäköisesti suuntaavat katseensa suurten muutosten kauteen 2014 jo varhain kesällä. Sitä kehitystyötä tulee kuitenkin hidastamaan se fakta, että joutuvat asiakastallina toimimaan osittain Mercedeksen ehdoilla autonkehittelyssä.

Perez vaikuttaa muuten juuri nyt kuplalta.

Noh, maltetaan vielä näiden spekulointien kanssa.. Parit harkat vasta ajettu kaudesta. :D
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa...

Jos McLarenin ongelmat ovat juuri niin perustavanlaatuisia kuin nyt on spekuloitu, niin eivät nuo tuolta pohjalta enää tällä kaudella nouse.
Mclaren on ollut eniten auton nopeutta kauden aikana kehittävä talli jo monta vuotta peräkkäin. Kyllä ne sieltä tulee heti kun ymmärtävät mistä ongelmat johtuu. Hamiltonin nousu voittoihin peränpitäjästä kaudella 09 on erinomainen esimerkki tästä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Odottelen vielä aika-ajoon/kisaan ennen lopullista tuomiota. Muistissa on vielä Ferrarin surkeat harjoitukset & aika-ajot viime vuonna. Mutta jos tosissaan ovat 2 sekuntia kärkeä hitaampia, kun vielä vajaat puoli vuotta sitten olivat kärjessä, niin onhan kyseessä melkoinen romahdus. En olisi uskonut että moinen on nykyään mahdollista vielä kun säännötkään eivät juuri muuttuneet.

Toisaalta on hyvä muistaa, että McLaren on aiemminkin lähtenyt kauteen umpisurkealla kotterolla, mistä on kauden edetessä kehittynyt voittaja-auto. Mestaruushaaveet saa kyllä haudata jos eivät pääse kärkivauhtiin viimeistään Barcelonan paikkeilla.

Kuskitilanne on aika mielenkiintoinen. Niinkuin joku jo totesi, niin onhan Button aiemminkin rämpinyt jossain kymppisakin ulkopuolella samalla, kun Hamilton on ajellut paljon paremmilla sijoituksilla. Sitten kun auto on ollut iskussa niin Buttonkin on taas löytänyt vauhtia. Perez on vähän kysymysmerkki, mutta vaikuttaisi nyt siltä ettei tallilla ole enää sitä heikommallakin autolla hyviin suorituksiin pystyvää kuljettajaa.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Mclaren on ollut eniten auton nopeutta kauden aikana kehittävä talli jo monta vuotta peräkkäin. Kyllä ne sieltä tulee heti kun ymmärtävät mistä ongelmat johtuu. Hamiltonin nousu voittoihin peränpitäjästä kaudella 09 on erinomainen esimerkki tästä.
Kieltämättä Mclarenilla jos jollain on tietotaitoa korjata auton puutteet, mutta onko mestaruustaisto siinä vaiheessa jo hävitty, kun alkavat taas ajaa voitoista? Jos toteavat että ikävä kyllä on, niin riittääkö heille taisteleminen yksittäisistä voitoista vai panostavatko mieluummin kaiken ensivuoden mestaruussarjaan?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös