Williams F1 Team kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Miten helvetissä Mclaren ja Williams ovat menneet noin metsään autojensa kanssa? Whitmarsh väläytellyt jopa viime kauden auton käyttöä tulevissa kisoissa.
No eikös jokainen epäonnistu autojen kanssa silloin tällöin, toiset useammin kuin toiset...

Olisi kyllä mielenkiintoista jos McLaren ottaisi viime kauden auton käyttöön. Kuinka moni vielä nauraa Hamiltonin siirrolle?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Aika heikkoa oli Williamsin kisavauhti, Toro Rossoakin hitaampaa. Toivotaan että ongelmat liittyy vain renkaitten lämpimäksi saamiseen ja seuraavat kisat on suotuisia lämpötilojen suhteen, koska pienet lämmöt renkaissa on hyvä asia rengaskulutuksen kannalta.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Jos jotain myönteistä näkökulmaa yrittää etsiä Williamsin esitykseen kauden avauskilpailussa, niin tästä ainakin pitäisi olla helppoa parantaa jatkossa.

Talvitesteissä molemmat kuskit vielä kiittelivät pidon parantuneen viime vuodesta, mutta Australiassa pito oli kadonnut ja suoranopeuskin oli surkeaa. Katsotaan viikon päästä Malesiassa josko sitä talvitesteissä lupailtua parannusta alkaisi vihdoin näkyä.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Palaavat Malesiassa "vanhaan,hyväksi havaittuun" Barcelona testi pakettiin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
BBC:n asiantuntija Gary Anderson havainnoi Australian kisaviikonlopun perusteella Williamsin olevan vaikeuksissa. Toisaalta Anderson ei tunnu olleen vakuuttunut myöskään FW35-auton mutkakäyttäytymisestä talvitesteissä.

While McLaren's problems attracted a lot of attention, Williams were also clearly struggling.

Williams were pretty competitive for most of last year - regular top 10 qualifiers and they even won a race.

But in pre-season testing, it was clear the drivers could not commit to the corners. That's usually an indication of a lack of grip.

Coming to the first race with two different exhaust/sidepod configurations is obviously a questionable decision. That's a big change, there is only so much time over a race weekend, and even less when the conditions are mixed like they were in Melbourne.

The difference between the two systems is that it is much more complicated to make the new version, which is basically a copy of Red Bull's, work.

Red Bull showed that last year - it took them two-thirds of a season to nail their design, which relies on the low-pressure area at the rear to work a duct in the floor consistently.

The idea is to get air into the central part of the diffuser and as a result make that work the coke-bottle/floor harder and stopping the airflow seeping under the floor. But it is very difficult to get it right.

Sometimes you can be guilty of trying too hard, but then the car does not look anything special with the original exhaust design on it either.
Lähde: BBC
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
BBC:n asiantuntija Gary Anderson havainnoi Australian kisaviikonlopun perusteella Williamsin olevan vaikeuksissa. Toisaalta Anderson ei tunnu olleen vakuuttunut myöskään FW35-auton mutkakäyttäytymisestä talvitesteissä.

Lähde: BBC
Parantunutta pitoa kiitteli kuitenkin sekä Maldo että Bottas talvella...?
No sen näkee ehkä jo tällä viikolla, että oliko se vain huonojen palikoiden vika vai onko suurempaakin häikkää autossa... Kun siis nyt palaavat vanhempiin osiin, jotka toimi talvitesteissä.

Tuosta lainatusta osasta sain sen kuvan, että RB:n tyyppisen pakokaasurampin alittavan tunnelin idea on lisätä virtauksia diffun keskelle ja siten ehkäistä diffun sivujen vuotoa. Enpä ole noin aatellutkaan asiaa, mutta tietenkin voimakkaampi virtaus diffun keskellä ohjaa ilmaa enemmän kohti diffun keskustaa ja ehkäisee siten vuotoa sivuilta, jota taas ehkäistään vielä pakokaasuja ohjailemalla...

Samaan keskivirtauksen vahvistamiseen tietty tähtää muidenkin ratkaisut yhtälailla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Parantunutta pitoa kiitteli kuitenkin sekä Maldo että Bottas talvella...?
No sen näkee ehkä jo tällä viikolla, että oliko se vain huonojen palikoiden vika vai onko suurempaakin häikkää autossa... Kun siis nyt palaavat vanhempiin osiin, jotka toimi talvitesteissä.
Kokeiltuaan uutta autoa ensimmäisen kerran Barcelonan talvitestissä Valtteri tosiaan kehui Autosportille pidon parantuneen viime vuodesta ja auton tuntuvan hyvältä ajaa.

The Formula 1 rookie got his first taste of the new car at Barcelona on Wednesday, after team-mate Pastor Maldonado had been very impressed by the car on day one.

Bottas was just as positive about the new car, and he believes that the main improvements are with the handling at the rear end.

"I had a smile on my face after the first proper run, and that was purely because I feel we have made an improvement," Bottas told reporters at Barcelona.

"It feels better as a whole package, but one area I could point to where it's better is rear end cornering grip and getting out of the corners.

"The traction and rear grip has improved and I think that will help us on long runs."

Bottas said that while it was hard to measure how much better the new car is than last year's FW34, the difference is significant.

"The first impression - when I remember the test I had last year with the FW34 - I immediately felt improvements [this year]," he said.

"It's difficult to say how big the improvement is, but you can really feel it and you can see it in the data.

"The car is pretty good to drive straight out of the box. It feels like it's a little bit easier to drive so for doing consistent lap times it's really good."
Williams toi uusia osia jo toiseen Barcelonan talvitestiin. Silloin taisi tosin sadella vettä muutamana päivänä, eivätkä Williamsin kierrosajat aika-ajovetoja harjoiteltaessa olleet nopeimmasta päästä. Kuskien kommentit olivat kuitenkin myönteissävyisiä myös toisen Barcelonan testin päätteeksi.

Melbourneen Williams toi kaksi aeropakettia, joista toisessa oli tuo Andersonin mainitsema Red Bullilta kopioitu pakariviritelmä, mutta se taisi olla vain yhdessä Williamsin autoista ja vain perjantaina. Williams käytti aika-ajoissa ja kisassa toista pakettia, mutta en tiedä oliko se Barcelonan toisena testiviikkona käytetty viritelmä vaiko siihen perustuva uudempi päivitysversio.

Malesiassa Williams siis ilmeisesti poistaa uusimpia huonosti toimineita päivitysosia ja turvautuu jompaan kumpaan talvitesteissä käytetyistä aeropaketeista. Kiinaan pitäisi sitten taas tulla uusia osia.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kokeiltuaan uutta autoa ensimmäisen kerran Barcelonan talvitestissä Valtteri tosiaan kehui Autosportille pidon parantuneen viime vuodesta ja auton tuntuvan hyvältä ajaa.


Williams toi uusia osia jo toiseen Barcelonan talvitestiin. Silloin taisi tosin sadella vettä muutamana päivänä, eivätkä Williamsin kierrosajat aika-ajovetoja harjoiteltaessa olleet nopeimmasta päästä. Kuskien kommentit olivat kuitenkin myönteissävyisiä myös toisen Barcelonan testin päätteeksi.

Melbourneen Williams toi kaksi aeropakettia, joista toisessa oli tuo Andersonin mainitsema Red Bullilta kopioitu pakariviritelmä, mutta se taisi olla vain yhdessä Williamsin autoista ja vain perjantaina. Williams käytti aika-ajoissa ja kisassa toista pakettia, mutta en tiedä oliko se Barcelonan toisena testiviikkona käytetty viritelmä vaiko siihen perustuva uudempi päivitysversio.

Malesiassa Williams siis ilmeisesti poistaa uusimpia huonosti toimineita päivitysosia ja turvautuu jompaan kumpaan talvitesteissä käytetyistä aeropaketeista. Kiinaan pitäisi sitten taas tulla uusia osia.
Red Bull pakarit tuli Barcelonan toiseksi viimeisenä päivänä ensi kertaa käyttöön (ilmenee myös tässä ketjussa). Melbournessa käyttivät perjantaina sekä Red Bull -tyylistä, että vanhan tyylistä systeemiä. Lauantaina käyttivät vain vanhaa ratkaisua eli samantapaista mikä on lähes kaikilla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Red Bull pakarit tuli Barcelonan toiseksi viimeisenä päivänä ensi kertaa käyttöön (ilmenee myös tässä ketjussa). Melbournessa käyttivät perjantaina sekä Red Bull -tyylistä, että vanhan tyylistä systeemiä. Lauantaina käyttivät vain vanhaa ratkaisua eli samantapaista mikä on lähes kaikilla.
Kiitos oikaisusta. Tämä sitten tarkoittanee, että Williams aikoo palata Malesiassa uuden auton julkistuksen aikaiseen aeropakettiin?
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Surkea auto. Williams on jäänyt kehityksessä jonnekin ties minne. Rellun koneet ja kaikki - muistellaan varmaan jotain hyviä vanhoja aikoja ja mihinkään ei kulje.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Surkea auto. Williams on jäänyt kehityksessä jonnekin ties minne. Rellun koneet ja kaikki - muistellaan varmaan jotain hyviä vanhoja aikoja ja mihinkään ei kulje.
Kuten eräs viisas mies tuolla Twitterin puolella jo mainitsikin, on Williamsin näillä näkymin paljon helpompi tehdä korjausliike kehityksessään kuin McLarenilla. Ja Renaultin koneita ei voi vauhdinpuutteesta syyttää, katsopa Red Bullia. Ja pyh pah puheet siitä että RB on tehdastiimi, nykyajan jäädytetyillä moottoriarvoilla ero ei ole käytännössä mitään.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Kiitos oikaisusta. Tämä sitten tarkoittanee, että Williams aikoo palata Malesiassa uuden auton julkistuksen aikaiseen aeropakettiin?
Käsittäkseni Melbournen jälkeen Williams ilmoitti palaavansa autonsa kanssa siihen mistä testeissä aloittivat eli takaisin lähtöruutuun.
Bottas sanoi auton olleen parempi ennen. Sunnuntain lähetyksessä kuultua.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Liikaa ainakin höpöteltiin sitä, että voimasuhteet pysyy melko samoina sääntöjen pysyessä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Williamsilla on näköjään kovat tavoitteet Malesian GP:n ennakkotiedotteessaan: molemmat kuskit pitäisi saada pistesijoille. Siellä uskotaan selvästikin, että Australian ongelmat ovat ratkaistavissa, ja vauhti paranee Sepangissa radikaalisti.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Williamsilla on näköjään kovat tavoitteet Malesian GP:n ennakkotiedotteessaan: molemmat kuskit pitäisi saada pistesijoille. Siellä uskotaan selvästikin, että Australian ongelmat ovat ratkaistavissa, ja vauhti paranee Sepangissa radikaalisti.
Tavoitteethan pitää aina laittaa korkealle että sieltä kun tullaan taas maanpinnalle niin sattuu helvetisti. Ei, sehän ois hienoo jos näin tulee tapahtumaan. Tavoitteet täytyy olla korkealla, eihän sinne mennä vaan ympyrää ajaa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kuva Malesiasta. Onko normaalia, että puuhaillaan kolmen rungon kanssa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kuva Malesiasta. Onko normaalia, että puuhaillaan kolmen rungon kanssa?
On normaalia. Säännöillä on rajattu, että kolmannessa rungossa saa olla kiinni vain tietyt komponentit, eli eiköhän se laiteta niin valmiiksi kuin on sallittua ja jätetä odottamaan, josko Maldonado tapahtuu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Surkea auto. Williams on jäänyt kehityksessä jonnekin ties minne. Rellun koneet ja kaikki - muistellaan varmaan jotain hyviä vanhoja aikoja ja mihinkään ei kulje.
Auto on käytännössä viimekautinen - mutta hitaampi. Ei luulis olevan vaikeaa parantaa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Mika Salo on Maikkarin blogissaan epäileväisellä kannalla sen suhteen pystyykö Williams parantamaan autoaan surkean Australian avauskisan jälkeen. Auto vaikuttaa hitaalta, eikä Williamsilla ole samanlaisia resursseja auton kehittämiseksi kuin esim. McLarenilla.

Valtterin kannalta oli kurjaa, että Williams oli niin surkea. Se oli lähestulkoon yksi viimeisistä talleista. Ensimmäinen kisa oli mahdollisimman hankala, kun oli vielä tuollainen keli. Rata oli hänelle uusi ja hän sai tosi vähän harjoituskierroksia kuivassa kelissä. Siitä huolimatta Valtteri hoiti hommat hyvin jättämällä tallikaverin toiseksi aina kun piti. Williamsilla on nyt todella paljon töitä edessä auton parantamiseksi. Kyllä Williams on kokenut talli, mutta riittääkö niillä resurssit, kun auto oli noin surkea.
Lähde: MTV3

Williamsin insinöörien ja kuskien lausunnoista voisi kuitenkin päätellä, että Melbournen ongelmat saattoivat johtua vääristä asetuksista pikemmin kuin auton huonoudesta. Toimimaton Red Bullilta kopioitu pakoputkisysteemi hylättiin jo Australian perjantaiharjoituksen jälkeen, joten hidas vauhti aika-ajoissa ja kisassa ei johtunut ainakaan siitä.

Pikemmin Williamsilla tunnutaan pähkäilevän miksi renkaita ei saatu toimimaan Melbournen viileässä ja sateisessa säässä. Malesian kuumuudessa ei renkaiden lämmittämisen pitäisi olla vaikeaa. Williamsin toiveikkaat lausunnot Malesian GP:n ennakkotiedotteessa voidaan tulkita siten, että tallissa uskotaan rengasongelmien olevan ratkaistavissa hyvinkin nopeasti. Vaan jos FW35-auton vauhti ei parane Malesiassakaan, niin sitten voi kai jo yhtyä Salon epäilyksiin, että auton aerodynamiikassa on perustavanlaatuisia puutteita.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös