Periaatteessa kyllä mutta käytännössä ei.Toimintaperiaate on sama, mutta päinvastainen. Lentokoneessa siipi aiheuttaa nostetta, formuloissa downforcea, joka on sama asia kuin noste mutta se painaa autoa maahan eikä nosta ylös.
Lähde?Periaatteessa kyllä mutta käytännössä ei.
Voi kuulostaa pilkunviilaukselta, mutta lentokoneinsinöörin korvaan tuo "noste" aina särähtää kun pitäisi puhua nostovoimasta. Nostehan on sitä mikä pitää laivat pinnalla kun puolestaan nostovoima pitää lentokoneen ilmassa.Toimintaperiaate on sama, mutta päinvastainen. Lentokoneessa siipi aiheuttaa nostetta, formuloissa downforcea, joka on sama asia kuin noste mutta se painaa autoa maahan eikä nosta ylös.
Täälläkin jo aiemmin todettu, mutta kerrataan vielä. Sakkaus siivessä kuin siivessä sinällään aina lisää paine-erosta johtuvaa vastusta, mutta jos samalla saadaan pienennettyä huomattavasti nostovoimaan/downforceen sidottua indusoitua vastusta voidaan saavuttaa nettohyöty vastuksen pienentämisessä.Juu, ihan totta mitä sanoit, mutta tässä nyt jäätiin pohdiskelemaan että aiheuttaako siiven sakkaaminen F1 autossa ilmanvastuksen kasvua vai vähenemistä.
No eihän. Siiven toimintaperiaate yksinkertaistettuna on että siiven "alapinnalle" ajetaan ilma sellaisessa tulokulmassa että ilman hitaasta liikkeestä johtuen ilma ei ehdi pinnalle asti missään vaiheessa vaan tilaan muodostuu alipaine. Sakkaaminen esimerkiksi liian suuressa tulokulmassa johtuu taas siitä että alipaine muodostuu niin suureksi virtausnopeuteen nähden että täysi ilmanpaine ehtii siiven pinnalle asti jolloin siltä osalta katoaa alipaine ja nostovoima kokonaan.Täälläkin jo aiemmin todettu, mutta kerrataan vielä. Sakkaus siivessä kuin siivessä sinällään aina lisää paine-erosta johtuvaa vastusta, mutta jos samalla saadaan pienennettyä huomattavasti nostovoimaan/downforceen sidottua indusoitua vastusta voidaan saavuttaa nettohyöty vastuksen pienentämisessä.
DRS sinällään ei ole mielestäni sama asia kuin sakkaus. DRS muuttaa siiven kohtauskulmaa niin, että ilmanvastus pienenee. Sakkaus on ilmavirran irtoamista siivestä syystä tai toisesta. On toki niin, että DRS voi 'oheistoimisesti' aiheuttaa myös sakkaamista, mutta sehän onkin sitten se DRD. (vai onko?)Sakkauksen hallinta DRS:n avulla oli helppoa, takasiipi pistettiin sakkaamaan kuljettajan halusta napilla
Ei siellä kyllä noin sanota. Toi läppä vaan on ihan väärin ja lause on huonosti muotoiltu.Ei se DRS nyt ainakaan lisää downforcea.:alppu:
Liikuteltava takasiipi toimii aukaisemalla läpän, joka kasvattaa downforcea auton takaosassa
Ai ei sanota?Ei siellä kyllä noin sanota. Toi läppä vaan on ihan väärin ja lause on huonosti muotoiltu.
Mielestäni sanotaan pariinkin otteeseen.Liikuteltava takasiipi eli engl. Drag Reduction System (DRS) on kaudeksi 2011 Formula 1:iin tullut auton takaosassa oleva aerodynamisen pidon kasvattamiseen tarkoitettu laite.
Lainaamassasi tekstissäkin niin sanotaan Vai oliko tämä jotain saivartelua?Ei siellä kyllä noin sanota. Toi läppä vaan on ihan väärin ja lause on huonosti muotoiltu.
heh... toi lause meni totaalisesti ohi Onpas kyllä aivan päin helvettiä kirjoitettu.Ai ei sanota?
Mielestäni sanotaan pariinkin otteeseen.
Ehkäpä sitten en vaan ymmärrä suomenkieltä, tai sitten DRS nimenomaan lisää downforcea toisin kuin olen käsittänyt.
Siis tuossa mersun systeemissä DRS:n aktivointi avasi myös sakkauskanavan joka sai sitten toisen siiven sakkaamaan samalla, olikohan sakkauskanava tosin etusiivelle mutta periaate oli kuitenkin että DRS:n avulla saatiin myös sakkaus toimimaan samalla.DRS sinällään ei ole mielestäni sama asia kuin sakkaus. DRS muuttaa siiven kohtauskulmaa niin, että ilmanvastus pienenee. Sakkaus on ilmavirran irtoamista siivestä syystä tai toisesta. On toki niin, että DRS voi 'oheistoimisesti' aiheuttaa myös sakkaamista, mutta sehän onkin sitten se DRD. (vai onko?)
- Talvitesteissä näkyi, että muutama tiimi testasi sitä. On kysymysmerkki, ovatko tallit saaneet sen toimimaan toivotulla tavalla, koska se on aika monimutkainen systeemi. Malesiassa, Kiinassa ja Monzassa siitä olisi vähän hyötyäkin. On mielenkiintoista nähdä, koittaako kukaan käyttää sitä, Oikarinen kommentoi MTV3:lle torstaina.
Oikarinen on selvästi perillä miten laite toimii, toisin kun maikkarin tiimi joka käyttää edelleen tuota tupla DRS nimitystä vaikka kyseinen laite on säännöissä kielletty.- Monimutkaisinta siinä on se, että saadaan passiivinen venttiili toimimaan oikealla tavalla. Pitää saada luotettavalla tavalla toimimaan se kohta, jossa ilma alkaa ohjautua takasiiven alle ja alkaa sakata siipeä. Se oli silloinkin jo hankalaa, kun oli kädellä ohjattava takasiiven sakkaus. Nyt se on vielä hankalampaa, kun kuljettaja ei pysty siihen vaikuttamaan, Oikarinen kertoo.
Eikä tuokaan taida olla uusi Lotuksella.Niin ja näköjään maikkari on uutisoinu tuon lotuksen uuden siiven avausmekanismin "ihmelaitteena"...
Tämä ei voi yllättää ketään... Ikävä kyllä...Oikarinen on selvästi perillä miten laite toimii, toisin kun maikkarin tiimi joka käyttää edelleen tuota tupla DRS nimitystä vaikka kyseinen laite on säännöissä kielletty.
Totta puhut. Tarkemmin ajatellen RB testati DRD:tä talvella ja kuitenkaan ei nähty ylimääräisiä ilman ottoaukkoja autossa. Kenties kuskin pään "takaakin" saa tarpeeksi ilmavirtaa DRD:lle.Tässä kuvassa näkyy hyvin nuo Red Bullin putket. Uskoisin niiden liittyvän DRD:hen koska niitä ei viime kaudella ollut. Voi olla, että putkista tulee myös vaihdelaatikkokennon jäähdytysilma, joka voisi antaa tukea Scrabsin integrointi puheille.