DRD - tulevaisuuden "tupladiffu"?

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
DRD:n eli kansankielellä "passiivisen DRS:n" käyttöä ei kait olla kieltämässä lähitulevaisuudessa? Joten sen voisi olettaa yleistyvän parin vuoden aikana.. Avataan siis uusi ketju tälle.

Mikä on nykytilanne, ketkä on kokeillu, ketkä kehittää?

Lotus, Mersu ja Sauber on ainakin kokeilleet nyt testeissä.

Mäkki puhu viime vuonna, että jos tarvii, niin tuodaan. Eli ovat ainakin pohtineet asiaa?

Mites muut? Onko RB ja Ferrari ihan ulkona kuvioista? Jos systeemi toimii ja tuo edes pari kmh lisää huippuja, niin ulkopuolelle ei sovi jättäytyä. Hyötyhän olisi saatavissa jokaisella vähänkään pidemmällä suoralla...
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pari kuvaa

Lotuksen DRD-putki:


Sauberin DRD:n ilmanotto (Lotuksella samanlainen):

Tässä kuvassa Sauberissa ei vaan ole DRD-putkea paikallaan...
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Mikäs tän vehkeen idea oikein on? F-ductin kauan kadoksissa ollut veli?
Ted Kravitz yritti tuota eilen selitellä Sky:n lähetyksessä, puhuen kyseisestä viritelmästä nimellä "rear wing stalling device". (1, 2)
I shouldn't call it DoubleDRS because, as we know, it's not connected to the DRS. It's independendent of the DRS, it's a rear wing stalling device.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Ted Kravitz yritti tuota eilen selitellä Sky:n lähetyksessä, puhuen kyseisestä viritelmästä nimellä "rear wing stalling device". (1, 2)
DRS = Drag Reduction System

Tollanenhan se tavallaan on: systeemi joka vähentää ilmanvastusta (tai miten ikinä "drag" suomennetaankaan). Toki DRD-nimitys (tai DDRS jne.) siitä huono että sekottuu helposti ite DRS:sään (tai siihen Mersun viimevuotiseen ja sittemmin kiellettyyn systeemiin), mutta kummatkin operoi takasiiven alueella joten välillisesti liittyvät toisiinsa.

Lähinnä kyseessä on se, että halutaan käyttää jotain kivan lyhyttä ja helppoa lyhennettä. "Rear wing stalling device" on aika hidas tähän verrattuna kirjoittaa... Ehkä sitten RWSD?
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
DRS = Drag Reduction System

Tollanenhan se tavallaan on: systeemi joka vähentää ilmanvastusta (tai miten ikinä "drag" suomennetaankaan). Toki DRD-nimitys (tai DDRS jne.) siitä huono että sekottuu helposti ite DRS:sään (tai siihen Mersun viimevuotiseen ja sittemmin kiellettyyn systeemiin), mutta kummatkin operoi takasiiven alueella joten välillisesti liittyvät toisiinsa.

Lähinnä kyseessä on se, että halutaan käyttää jotain kivan lyhyttä ja helppoa lyhennettä. "Rear wing stalling device" on aika hidas tähän verrattuna kirjoittaa... Ehkä sitten RWSD?
Scarbs käyttää DRD:tä ja sitä kautta se on laajalti esillä.

DDRS eli Double DRS heikkous on juuri tuossa ja itse asiassa mun mielestä Mersun viime vuotinen systeemi oli juuri DDRS, joten nykyiset täysin erilaiset systeemit eivät voi olla sitä. Eikä nykyinen liity siis mitenkään DRS:ään, joten se nyt on sitten DRD. Drag Reduction Device.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Tuo laite taitaa myös vähän vähentää takana tulevan imuapua?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
DDRS eli Double DRS heikkous on juuri tuossa ja itse asiassa mun mielestä Mersun viime vuotinen systeemi oli juuri DDRS, joten nykyiset täysin erilaiset systeemit eivät voi olla sitä. Eikä nykyinen liity siis mitenkään DRS:ään, joten se nyt on sitten DRD. Drag Reduction Device.
Minun mielestäni Mersun systeemistä teki "tuplan" se, että siinä sakkautettiin etusiipeä. Eli ilmanvastusta pienennettiin molemmista siivistä.

Passiivisetkin systeemit ovat drag reduction systemeitä, vaikkeivät Drag Reduction Systemeitä olekaan. Siksi passiivisestakaan systeemistä DRS ei ole väärin, mutta sekaannuttava kylläkin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Minun mielestäni Mersun systeemistä teki "tuplan" se, että siinä sakkautettiin etusiipeä. Eli ilmanvastusta pienennettiin molemmista siivistä.

Passiivisetkin systeemit ovat drag reduction systemeitä, vaikkeivät Drag Reduction Systemeitä olekaan. Siksi passiivisestakaan systeemistä DRS ei ole väärin, mutta sekaannuttava kylläkin.
Itsekkin ajattelen asian noin. Nimityksethän ovat pääosin toimittajien keksimiä ja jokaisella tuntuu olevan omansa. Ei se f-ductkaan mikään oikea nimitys ollut ja kaikille tiimeille käytettiin samaa nimitystä, vaikka niiden systeemi ei liittynyt mitenkään McLarenin sponsoriin. Voisihan tästä uudesta myös käyttää nimeä passive f-duct. Helppo keksiä sen mukaan mitä on keksijöitä, kun ei ole olemassa virallista nimitystä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Aina silloin tällöin tulee ihmeteltyä näitä lyhenteitä. Miksei liikuteltavaa/säädettävää takasiipeäkään voi kutsua sen oikealla nimellä, vaan on pitänyt käyttää insinööriskieltä maalaisjärjen sijaan. Oon nyt oikeasti ihan kujalla DRD/PDRS/DDRS lyhenteistä mutta luotan siihen että jos ei puhuta DRS:stä niin silloin on kyseessä joku sakkausstydeemi.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mitenhän suurta hyötyä tuosta on, kun harkoissa ja aika-ajossakin saa käyttää vain sille tarkoitetulla suoralla?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitenhän suurta hyötyä tuosta on, kun harkoissa ja aika-ajossakin saa käyttää vain sille tarkoitetulla suoralla?
Rajoitus ei koske näitä passiivisia systeemejä, ne on käytössä aina (tosin alkavat toimia vasta tietyssä nopeudessa).
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onko nyt niin, että Mersu, Lotus ja Sauber ovat ainoat jotka ovat edes kokeilleet DRD:tä?

Jos systeemi toimii, mahtaa tulla kiire muille kärkitiimeille saada vastaava toimiva systeemi...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
"DRD" on käytännössä sama asia kuin passiivinen f-duct. Tiimeillä lienee melko hyvä käsitys siitä, mitä etuja värkki tuo ja mitä sen toimimiseen vaadittaisiin. Se, etteivät kaikki sitä jo kokeile on pikemminkin merkki siitä, ettei DRD:stä nähdä olevan kummoistakaan etua.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
"DRD" on käytännössä sama asia kuin passiivinen f-duct. Tiimeillä lienee melko hyvä käsitys siitä, mitä etuja värkki tuo ja mitä sen toimimiseen vaadittaisiin. Se, etteivät kaikki sitä jo kokeile on pikemminkin merkki siitä, ettei DRD:stä nähdä olevan kummoistakaan etua.
No periaatteessa, mutta ilman syöttö on aika erilainen, kun siiven sisäset aukot on kielletty. Lisäksi pelkkä f-duct olisi jo vissiin hankala saada toimiin passiivisena... Eli en usko kenekään vain heittävän sitä autoon kiinni...
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
"DRD" on käytännössä sama asia kuin passiivinen f-duct. Tiimeillä lienee melko hyvä käsitys siitä, mitä etuja värkki tuo ja mitä sen toimimiseen vaadittaisiin. Se, etteivät kaikki sitä jo kokeile on pikemminkin merkki siitä, ettei DRD:stä nähdä olevan kummoistakaan etua.
Tai sit niin, että ku autot on jo hyviä, niin ei kannata täksi vuodeksi alkaa sotkeen DRD:n kans. Ei vissiin ole helppo härpäke saada toimiin kunnolla.
 
Ylös