DRD - tulevaisuuden "tupladiffu"?

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4240
Koska DRD toiminta on täysin riippuvainen ko. systeemin putkiston tilavuudesta niin DRD toimimaan saattaminen ei ole milläänlailla helppo homma. Jokaiselle radalla systeemistä pitää tehdä oma versio.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olen ajanut. Ja se on suomenkielinen nimitys joka ei ole kuvaava. Englanniksi auton kytkin on clutch ei switch.
Ei, vaan suomen kielen sanalla kytkin viitataan molempiin. Pointti oli, että sanakikkailu on toissijaista - autossa on osa, jota mielestäsi ei voi kutsua kytkimeksi, mutta joka pyrkii kytkemään DRD:n toimintaan / pois päältä virtausnopeuden perusteella.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei, vaan suomen kielen sanalla kytkin viitataan molempiin. Pointti oli, että sanakikkailu on toissijaista - autossa osa, jota mielestäsi ei voi kutsua kytkimeksi, mutta joka pyrkii kytkemään DRD:n toimintaan / pois päältä virtausnopeuden perusteella.
En usko DRD:ssä olevan mitään ton kaltaista. Toimintaan / pois päältä -toiminta on mahdoton ilman liikkuvaa komponenttia.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4240
Ei, vaan suomen kielen sanalla kytkin viitataan molempiin. Pointti oli, että sanakikkailu on toissijaista - autossa on osa, jota mielestäsi ei voi kutsua kytkimeksi, mutta joka pyrkii kytkemään DRD:n toimintaan / pois päältä virtausnopeuden perusteella.
Oikean kokoinen ja oikealla jousivoimalla varustettu sulkevahiilikuituläppä on mielestäni sallittu, tämänkin toimintaa vaikuttaa tuulen suunta ja nopeus joten kytkeytymisen marginaalia on jätettävä melko reilusti jottei pito perästä katoa ei toivotussa paikassa.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Periaatteessa olisi mahdollista hakea tuota ihan sillä, että on kaksihaarainen putki. Haarakohdasta suoraan menevä on pienempi ja ohjaa ilman siiven ohi. Siitä n asteen kulmassa lähtevä putki isompi ja ohjaa ilman siivelle. Suurin osa ilmasta kulkee sitä suoraa reittiä niin kauan, kuin sitä ilmaa sine mahtuu. Paineen kasvaessa alkaa ilmaa ohjautumaan sinne ylöspäin. Tuolla saavutetaan se sakkaus vasta halutussa nopeudessa. Tuuli sitten taas tekeekin hommasta hauskaa. Samoin kai ilmanpainekin vaikuttaa jotain. Ja tuon laskeminen onkin sitten jonkun fysiikkaa osaavan hommaa, ja silti menee testaamiseksi.

Mutta siis periaatteessa noin sen saa toteutettua ilman liikkuvia osia.

EDIT: En muuten tuohon f-ductiin ole sen kummemmin tutustunut, eli oliko siinä juuri tästä kyse?
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eikö mun selitys todella ole lähimaillakaan?

Eli:
-putki on mallia kuristuva, jolloin siitä tulevat virrat on luokkaa kärpäsen paska, ku kuljetaan hitaammin. Suurissa nopeuksissa alkaa putkesta tuleen tarpeeksi ilmaa häiritäkseen normaaleja virtauksia.

en ole kokeillu, mut veikkaisin toimivan kärjistettynä samallalailla (ja mutuna):
-tee A4:sta suppilo, puhalla siihen rauhallisesti ja kokeile toiselta puolelta kädellä ilmavirtausta. Ei varmaa paljoa tunnu.
-puhalla täysillä, ilmavirtaus tuntuu, koska paine suppilon sisällä on sitä luokkaa, että ilman on päästävä ulos.

Ja joo, en jaksanu kokeilla. Mutuilen vain :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
EDIT: En muuten tuohon f-ductiin ole sen kummemmin tutustunut, eli oliko siinä juuri tästä kyse?
Ei. Kabiinin kautta kulkeva ilmavirta toimi "katkaisijana" sen mukaan, sulkiko kuski jalallaan putkessa olleen aukon vai ei.

DRD:ssä tämä kuskin toteuttama tehtävä pyritään toteuttamaan muotoilemalla airboxin korvista alkava putki niin, että virtauksen ylittäessä tietyn nopeuden ilma alkaa virrata takasiiven yläelementille vievän putken kautta takaosan ulostuloaukon sijaan. Airboxin "korvien" merkitys Lotuksen ja Sauberin ratkaisussa on käyttää hyväksi myös airboxin paineenvaihteluita. Mun järjellä asia selitetään sanoilla "magic happens", mutta Scarbs on pyrkinyt selittämään yksityiskohtia sanoin ja piirroksin tuonne:
http://scarbsf1.com/blog1/2012/09/01/lotus-drs-device-analysis/
 
Viimeksi muokattu:

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
En usko DRD:ssä olevan mitään ton kaltaista. Toimintaan / pois päältä -toiminta on mahdoton ilman liikkuvaa komponenttia.
Nuo ei ole mitään uskon asioita vaan ihan kylmää virtausmekaniikkaa. Passiivisissa virtauskytkimissä (fluid switch) virtausnopeuksien muuttuessa, tai jotain ohjaavia virtauksia käyttämällä muuttuu virtauksen reitti ilman mitään liikkuvia osia. Mutta kuten tässäkin yhteydessä on huomattu, ei tuollaisen systeemin säätäminen toimimaan halutulla tavalla ole kovin yksinkertaista.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Nuo ei ole mitään uskon asioita vaan ihan kylmää virtausmekaniikkaa. Passiivisissa virtauskytkimissä (fluid switch) virtausnopeuksien muuttuessa, tai jotain ohjaavia virtauksia käyttämällä muuttuu virtauksen reitti ilman mitään liikkuvia osia. Mutta kuten tässäkin yhteydessä on huomattu, ei tuollaisen systeemin säätäminen toimimaan halutulla tavalla ole kovin yksinkertaista.
Kyllä minun täytyy se tollaisessa muodossa kirjoittaa, kun ei ole varmaa faktaa mitä siellä putken sisällä on.

Sinun kylmäfaktas ei kerro mitään uutta asiaan, eikä se edes ole mikään kytkin. Siinä edelleen kulkee jokaisessa putkessa ilmaa, vain virtauksen voimakkuus muuttuu. Ei takasiivelle menevän putken virtausta pysty mitenkään estämään ilman liikkuvaa osaa. Virtauskytkintä käytettiin f-ductissa, jossa kytkimenä toimi käsi.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Ei takasiivelle menevän putken virtausta pysty mitenkään estämään ilman liikkuvaa osaa. Virtauskytkintä käytettiin f-ductissa, jossa kytkimenä toimi käsi.
Siis eihän sitä täysin pystykään, mutta juuri fysiikan lait pelaavat tässä ihan mukavasti. Eli ilma menee sitä reittiä, josta helpoiten pääsee. Niin kauan, kuin tuo alemmas menevä putki pystyy vetämään kaiken ilman, jotan sinne syötetään, menee valtaosa ilmasta sinne. Sitä mukaa, kun sen vetokyky tulee vastaan, alkaa ilmaa virrata enenevässä määrin siivelle päin. Eli haaste on mitoittaa tuo alin putki oikein, jotta siivelle menee haluttu määrä ilmaa halutussa nopeudessa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Siis eihän sitä täysin pystykään, mutta juuri fysiikan lait pelaavat tässä ihan mukavasti. Eli ilma menee sitä reittiä, josta helpoiten pääsee. Niin kauan, kuin tuo alemmas menevä putki pystyy vetämään kaiken ilman, jotan sinne syötetään, menee valtaosa ilmasta sinne. Sitä mukaa, kun sen vetokyky tulee vastaan, alkaa ilmaa virrata enenevässä määrin siivelle päin. Eli haaste on mitoittaa tuo alin putki oikein, jotta siivelle menee haluttu määrä ilmaa halutussa nopeudessa.
Jep. Niin kait se menee. Mutta kun puhutaan kytkimistä ja että DRD pitäisi saada "pois päältä" ja "päälle" pistää minut ajattelemaan, että DRD-putkesta saisi kokonaan virtauksen pois, jos mennään sääntöjen mukaan. Sitähän tallit ovat nimeenomaan valittaneet, että on hankala saada toimimaan DRD niin, että ei olisi haittaa mutkissa.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Saattaa olla mahdollista käyttää säätämiseen moottorin imuilmaa, eli downforce kasvaa, kun jarrutus alkaa ja kierrosluku putoaa.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Yrittäisin myös käyttää säätämiseen KERS sähkömoottorin jäähdytyspuhallinta, jonka ilmavirtaus aktivoisi DRD:n. Kenties DRD:n saisi jotenkin jäämään aktiiviseksi vaikka sähköä ei pitkään käyttäisikään.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Kun moottorista ei oteta täyttä tehoa takapyörille, ladataan apulaitteiden akkuja, jolloin kenties laturin jäähdytysilmaa voisi myös käyttää DRD:n säätämiseen silloin, kun mutkassa ajetaan osateholla?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Bobakki, kun sulla kerran oli tiedossa Scarbsin juttu viime vuodelta, niin mikset heti siihen viitannu, kun siitä ei tässä ketjussa vielä juttua ollut?

Scarbsin näkemys DRD:stä:

Kuvassa hidas ajonopeus, jollon virtaus menee enimmäkseen pääkanavasta. Suuremmassa nopeudessa, jollain systeemillä, jota Scarbs'kaan ei tarkkaan tiedä, virtaus kääntyy enemmän takasiivelle.

Itse DRD-putken päästäkin oli mielenkiintoinen kuvatus:

Itse olen valokuvista ajatellut, että ilma tulis vaan suoraa putken päästä siiven alle, mutta ainakin viime vuonna ilma tulikin putken sivuilta. Näin ilmeisesti saadaan suurempi osa siivesta sakkautumaan.

F1Technicalin sivuilta löyty myös kuva viime vuoden Unkarin harkkojen kokeilusta:
 
Ylös