Talvitestit 2013 - Viikko 3 - Barcelona -28.2.-.3.3.13

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
On jokseenkin yhtä pieni tai suuri ero kuin viime vuonna suurimman osan kautta. Ja kyse on puhtaasti säätövalinnasta, Abu Dhabissa Vettelin auto saatiin kulkemaan siinä missä muutkin, kun se pistettiin kisaa varten uusiin säätöihin.
Abu Dhabi oli kyllä mielenkiintoinen tapaus viime vuonna. Vettel olisi niilläkin säädöillä voittanut varmaan sen kisan tai tullut ainakin toiseksi Hamiltonin jälkeen, vaikka olisi siis lähtenyt top 10:stä ja ajanut jo aika-ajot niillä huippunopeus-säädöillä.

Onko missään muuten tehty mitään vertailua Vettelin kisakierroksista ja aika-ajokierroksista tossa kisassa? Että missä on ne isoimmat erot kahden täysin erilaisen säätötavan välillä...

Ilmeisesti RB:llä oltiin sitä mieltä, että maksimi downforce säädöt oli kuitenkin ne parhaat, kun niillä aika-ajoihin lähdettiin...
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ilmeisesti RB:llä oltiin sitä mieltä, että maksimi downforce säädöt oli kuitenkin ne parhaat, kun niillä aika-ajoihin lähdettiin...
On olemassa ne nopeimmat säädöt ja on olemassa säädöt, joilla päästään nopeasti muista ohi hieman nopeudesta tinkimällä? :) Menee hukkaan hyvät säädöt, jos joutuu Räikkösmäisesti jumittaan toisen takana.
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
On jokseenkin yhtä pieni tai suuri ero kuin viime vuonna suurimman osan kautta. Ja kyse on puhtaasti säätövalinnasta, Abu Dhabissa Vettelin auto saatiin kulkemaan siinä missä muutkin, kun se pistettiin kisaa varten uusiin säätöihin.
Täytynee vähän ihmetellä, miksei muut tallit ole seuranneet sarjan viimevuosien ylivoimaisesti parasta tallia noissa säätöasetuksissa. Käsittääkseni kyse on kuitenkin gear ratioista, sillä monella radalla pistetään maximidownfocet autoon, mutta tuntuu, että Red Bull on niilläkin radoilla hitaampi suoralla kuin muut.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
On olemassa ne nopeimmat säädöt ja on olemassa säädöt, joilla päästään nopeasti muista ohi hieman nopeudesta tinkimällä? :) Menee hukkaan hyvät säädöt, jos joutuu Räikkösmäisesti jumittaan toisen takana.
Näin on, mutta silti RB ajaa 90%:sti niillä "riskisäädöillä". Kuitenkin esim. Abu Dhabissa tämä ero taisi olla kohtuu pieni... Siitä se mun mielenkiinto tuleekin, että mikä oli vaikka Abu Dhabissa RB:n normitavan mukaisten "optimisäätöjen" etu kisassa Vettelin käyttämään "huippunopeussäätöihin"? Vettel oli kuitenkin voittaa kisan niillä ei-optimaalisilla säädöillä ja vielä lähtemällä varikolta.

Toki tämä on ratakohtaista myös, mutta Abu Dhabi oli eka kerta, kun RB joutu tollaseen tilanteeseen Vettelin rangaistuksen takia.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Täytynee vähän ihmetellä, miksei muut tallit ole seuranneet sarjan viimevuosien ylivoimaisesti parasta tallia noissa säätöasetuksissa. Käsittääkseni kyse on kuitenkin gear ratioista, sillä monella radalla pistetään maximidownfocet autoon, mutta tuntuu, että Red Bull on niilläkin radoilla hitaampi suoralla kuin muut.
Siks kun muut eivät pääse paalulle kuten RB. Keskikastissa RB:kin käyttäisi eri rategiaa..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Voihan se myös olla, että Red Bull saa taiottua enempi downforcea kuin muut, mutta aerodynaaminen tehokkuus on sama. Toisin sanoen lisäpidon käyttö pudottaa suoravauhteja, mutta kierrosaikahyöty mutkissa on suurempi kuin menetys suoralla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Voihan se myös olla, että Red Bull saa taiottua enempi downforcea kuin muut, mutta aerodynaaminen tehokkuus on sama. Toisin sanoen lisäpidon käyttö pudottaa suoravauhteja, mutta kierrosaikahyöty mutkissa on suurempi kuin menetys suoralla.
Red Bullin kyllä saisi kulkemaan suorilla kovempaa kierrosaikoja pudottamalla, mut saisko Marussiaa nopeammaksi siipeä tms lisäämällä? Vai ajavatko jo maksimeilla? Useimmilla radoilla ajellaan nykyisin maksimisiivellä muutenkin. Pitäisi osata suunnitella auto joka tuottaa enemmän alasvoimaa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Red Bullin kyllä saisi kulkemaan suorilla kovempaa kierrosaikoja pudottamalla, mut saisko Marussiaa nopeammaksi siipeä tms lisäämällä? Vai ajavatko jo maksimeilla? Useimmilla radoilla ajellaan nykyisin maksimisiivellä muutenkin. Pitäisi osata suunnitella auto joka tuottaa enemmän alasvoimaa.
Voisko auton body olla semmone joka tuottaa alasvoimaa mutta rankaisee myös hivenen suorilla, ja jonka säätäminen on liki mahdotonta..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voisko auton body olla semmone joka tuottaa alasvoimaa mutta rankaisee myös hivenen suorilla, ja jonka säätäminen on liki mahdotonta..
Älä hyvä mies lähde tuohon Mangelon "alasvoima"-hassutukseen mukaan.

Auton "body" (jos se siis tarkoittaa kaikkea muuta kuin siipiä) toki tuottaa paljonkin downforcea, erityisesti diffuusori. Lisääntynyt downforce rankaisee kyllä hivenen suorilla, muttei juurikaan lisää ilmanvastusta sillä tavalla kuin siivet. Säätämisen mahdottomuuspointtia en sitten ymmärtänytkään.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Älä hyvä mies lähde tuohon Mangelon "alasvoima"-hassutukseen mukaan.

Auton "body" (jos se siis tarkoittaa kaikkea muuta kuin siipiä) toki tuottaa paljonkin downforcea, erityisesti diffuusori. Lisääntynyt downforce rankaisee kyllä hivenen suorilla, muttei juurikaan lisää ilmanvastusta sillä tavalla kuin siivet. Säätämisen mahdottomuuspointtia en sitten ymmärtänytkään.
Eiks downforce oo vaan maata kohti painavaa ja/tai imevaa ilmanpaineen vaihtelua?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Red Bullin kyllä saisi kulkemaan suorilla kovempaa kierrosaikoja pudottamalla, mut saisko Marussiaa nopeammaksi siipeä tms lisäämällä? Vai ajavatko jo maksimeilla? Useimmilla radoilla ajellaan nykyisin maksimisiivellä muutenkin. Pitäisi osata suunnitella auto joka tuottaa enemmän alasvoimaa.
Jotenkin tuntuu tyhmältä vastata kysymykseen johon vastaan kysymyksen poikineessa viestissä, mutta joo, todennäköisemmin niin päin, että kaikki ajaa maksimisiivillä, Red Bullin maksimidownforce on vaan enempi kuin muilla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kayttiko ne eri strategiaa kaudella 2012 ennen Singaporea?
Totta. RB ajo viime vuoden alunkin enemmän tai vähemmän samalla säätöpolitiikalla. Tosin alkuvuodesta hommaa sotki rengaspulmatkin, mutta eipä RB yhdellä kierroksella silti paaluja liikaa juhlinu...
 
Ylös