Triviaa!

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15014
Toistaiseksi lähimpänä oikeaa vastausta ovat olleet Vilperi, superson1c ja Albert Oil. Albert Oil mielestäni oli jo niin kiusallisen lähellä oikeaa vastausta kerran, että paljoa ei olisi tarvittu oikeaan vastaukseen.:ahem:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15014
Ei valitettavasti ole oikea vastaus. Palkintoseremonioihin tapahtuma kyllä liittyy.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15014
Aivan totta.

Tämä oli oikea vastaus.

20 vuotta eli vuodesta 1996 lähtien on melkein aina soitettu Bizetiä palkintokorokkeella. Sen aikana Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen ovat saaneet kaikki voitonlaulunsa kuulla. Tosin yksi ainoa harvinainen ja vahingossa tapahtunut poikkeus oli tällä ajalla Interlagosissa 1997 kun palkintokorokkeella soikin viallisen toistolaitteen oikuttelun takia lopulta onneksi vielä sinä vuonna saatavilla ollut ja alun perin Adelaiden 1995 jälkeen palkintonäyttämöltä kadonnut Oodi Ilolle.

Oodi Ilolle Beethovenilta vuorostaan oli F1:n yleinen tunnuskappale täysin suvereenisti vuodesta 1974 lähtien aina vuoteen 1991 saakka. Lisäksi kappale palasi vielä hetkeksi vuosiksi 1994-1995.

Oodi Ilolle oli ollut aivan ensimmäistä kertaa käytössä palkintoseremonialauluna jo Englannin Grand Prixissä 1971 ja tämän jälkeen se oli poikkeuksellisesti Etelä-Afrikan Grand Prixissä 1972 soimassa ja ensimmäistä kertaa säännöllisen soittonsa osalta kuuluviin palkinnoilla se pääsi 1972 Monacon Grand Prixistä osana Euroopan Päivän juhlallisuuksia tai kyseisen juhlaviikon tilaisuuksia.

Tuolloin Monacon Grand Prixissä 1972 tuore ACM:n puheenjohtaja Michel Boeri päätti vastoin muiden maiden rataomistajia ajatella lajin parasta ja ehdotti tuolloiselle Mediakomission puheenjohtaja Kreivi de Merlonille, että F1:n tunnettavuuden lisäämiseksi pitäisi Oodi Ilolla kappaleesta yleinen tunnussävelmä vähän samaan tapaan kuin Te Deum oli F1:n yleinen televisioinnin tunnusteema ennen omia mahdollisia ohjelmatunnuksia kansallisten kanavien puolesta.

Te Deum on tietenkin juurikin Eurovisio-teemamusiikki näin leikkimielisesti lausuen.:) Monacon Grand Prixistä 1972 eteenpäin kyseinen Oodi Ilolle-kappale oli lopulta kuitenkin osittain kompromissina soimassa vain Euroopassa ajetuissa kisoissa loppuvuoden 1972 ja koko vuoden 1973 ajan ennen kuin lopullisesti kaukomaatkin ottivat kappaleen omakseen kiivaistakin vastusteluista huolimatta varauksettomasti vuodesta 1974 eteenpäin. Ennen vuotta 1971 tai 1972 palkintojuhlallisuuksia ei soitettu aina musiikkia ja kun soitettiin niin se oli hyvin vaihtelevaa suuntaan tai toiseen.

Monzassa esimerkiksi soitettiin eräässä vaiheessa 1960-lukua sirkusmusiikkia silloin kuin joku muu kuin Ferrari tai Monzan kisajärjestäjien suosiossa ollut muu erityinen talli voitti kuljettajineen kilpailun ja Yhdysvaltojen ensimmäisissä Watkins Glenin kilpailuissa soitettiin Yhdysvaltojen syksystä huolimatta paikallista ylioppilaslaulua kisan jälkeen palkinnoilla.:D

Sitten joskus oli iloisempia viulusonaatteja tai vastaavia tunnelmankohottajia. Enimmäkseen kuitenkin on paha sanoa, että miten tarkalleen ja kuinka usein noita muita palkintolauluja esitettiin kaiken jälkeen koska TV-lähetykset kansallisesti usein katkaistiin poikki joko ruutulipulla tai viimeistään sillon kun kuohuviinit tai vastaavat alkoholijuomat oli poksautettu korkkeineen päivineen auki. Ja tavalliset kansallislaulut oli soitettu.

Keke Rosbergin kaikki uran harvat voitot muun muassa olivat aina Oodi Ilolle laulun alaisia voittoja.

Vuosina 1992-1993 oli kuitenkin F1 Max Mosleyn alla yrittämässä nuorempaa suuntaa kun lajia haluttiin tuulettaa ennen pitkää 1970-luvun aikana valtaan nousseen Jean-Marie Balestren valtakauden jälkeen palkintomusiikin osalta.

Vuosina 1992-1993 palkintokorokkeella ja maailmanmestaruuden yleispalkintotilaisuudessa soi Europe yhtyeen The Final Countdown. Mika Häkkinen ja Michael Schumacher saivat nauttia uransa ensimmäiset palkintosijoitukset ja Schumacher pari voittoakin tämän musiikin soidessa.

The Final Countdownin toisen kertosäkeen aikana legendaarisesti muun muassa Ayrton Senna murtui Adelaidessa 1993 kyyneliin kun Alain Prost hyväksyi Sennan sovinnon kättelyn ja ilmoitti lopettavansa huolimatta Sennan murtuneista itkunsekaisista pyynnöistä olla lopettamatta uraansa juuri siihen kauteen.

Todellakin heille se olikin totisesti The Final Countdown uriensa osalta nimenomaan kilpailijoina...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15014
Laitetaan pitkästä aikaa itse asiassa melko helppokin kysymys johon riittää kolme vastausta oikeaan asioineen päivineen...

Mistä kolmesta asiasta tänään on tullut jo kuluneeksi tasan 20 vuotta?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9316
Melbournen kisapäivähän tuo oli, ja voihan tuohon monia asioita nostaa.

McLaren-Mercedeksen ensimmäinen voitto
Stewart-tallin ensimmäinen kilpailu
Prost-tallin ensimmäinen kilpailu (ja pisteet)
Bridgestonen ensimmäinen kilpailu vakituisena rengasvalmistajana (olivat mukana Japanin GP:ssä 1976 ja 1977)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15014
Hmm.

Kisapäivä on yksi oikea vastaus vaikkakin nuo muut tapahtuivat tuona päivänä eli 9.3.1997 kyllä myös, mutta ne eivät tällä kertaa riitä oikeiksi vastauksiksi.

Laitetaan vähän enemmän avausta kun oma virheeni oli laittaa tuo kysymykseni tuollaisenaan ilman muuta pohjustusta asiaan...

Näiden kahden jäljellä oikean vastauksen avainsana piilee turvallisuudessa ja itse asiassa näistä molemmat ovat olleet viime aikoina Trivia-puolella varsin paljonkin esillä, mutta toinen näistä oli väärin toisessa Trivia-puolen kysymyksessä ja toinen on ollut jo varsin useinkin oikea vastaus.

Mitkä kaksi turvallisuuspuolen asiaa tapahtuivat tuolloin ja mitkä ovat pysyneet 20 vuotta myös sellaisenaan lajissa?
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Liittyisköhän toinen noista asioista jollain lailla safety-car:in käyttöön (sadekelin startit)?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15014
Joo.

Safety Cariin liittyy toinen noista oikeista vastauksista. Toinenkin oikea vastaus liittyy turvallisuuspuoleen ja Safety Cariinkin tavallaan, mutta ei kuitenkaan esineellistettynä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15014
Annetaan ratkaisematta jääneeseen trivia-kysymyksen henkilöpuoleen hieman helpotusta:

Vihjeet ovat seuraavat:

Tämä turvallisuuspuolen henkilö oli ennen lajiin ajautumista yllättävänkin vähän itsessään kiinnostunut moottoriurheilusta. Tämä turvallisuuspuolen henkilö oli tunnetumpi aluksi myöhemmin teknisestä ja mekaanisesta tietämyksestään enemmän kuin koko lajin päättäjäpuolen tehtävistään.

Kysymyksen henkilöllä on myös ollut veli joka menehtyi rikollisten uhrina olosuhteissa jotka ovat jääneet aina hieman hämäräksi koska aikoinaan tapauksen ratkettua kysymyksen henkilö ei ole paljoa hänestä kommentoinut julkisuuteen.

Kuka turvallisuuspuolen henkilö nykyään ja jo melko kauankin tunnettunakin henkilönä on kyseessä?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15014
Kun kysymys jäi aikanaan ratkaisematta niin jatketaan tätä vielä hiukan...

Tämän kaksiosaisen kysymyksen ensimmäisen osapuolen osalta ja tähän henkilöön tulee hieman täsmennystä seuraavasti tai oikeammin yksi pieni lisävihje mikäli lukijat ovat olleet vain tarkkana...

Tässä se siis tulee:

Tämän kyseisen kysymyksessä olevan turvallisuushenkilöön ja hänen elämäänsä liittyy mutkan kautta myös juuri menehtynyt Leo Kinnunen tavallaan:

Tämän tunnetun henkilön edesmennyt veli omisti erääseen aikaan yhden kappaleen Leo Kinnusen ajaman yksityistallinsa automallin eli TS16-automallin eräitä todella viimeisiä yksityistallien kappaleita omassa epäonnistuneessa talliprojektissaan. Tämä projekti oli kuitenkin myös tärkeä askel nimenomaan tämän kysymyksen turvallisuushenkilön uralla koska suurin piirtein noihin aikoihin hän todella alkoi innostua lajista nimeltä F1 ja pyrkiä siihen mukaan omalla tavallaan.

Kuka tunnettu henkilö on F1:n osalta kyseessä ja ollut ainakin jos ei jo todella kauan niin viimeiset 20-25 vuotta ainakin jo todella mainittava henkilö myös nuoremmallekin polvelle?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15014
Annetaan seuraavat vihjeet ja melko lailla näiden jälkeen vastausten näihin kysymyksiin pitäisi selvitä ja mikäli ei vielä sittenkään selviä niin 1-2 kysymystä ehkä vielä niin sitten pitäisi selvitä tai muuten pitänee kertoa jo oikeat vastaukset...:(

Ensimmäiseen tämän kysymyksen oikean vastauksen vihje on se, että eräs valmistaja on tällä hetkellä hyvin tunnettu ja kilpaileva talli.

Toiseen tämän kysymyksen oikean vastauksen vihje on se, että tämä tunnettu turvallisuusalan henkilö on ollut hyvinkin usein pidetty henkilö ja myös kritisoitu henkilö koska on välillä median ja kiihtyneiden fanien mielestä avustanut hieman liikaa muun muassa Ferrari-kuskeja vaikkakin myös muitakin mitkä vain ovat henkilön mieleen käyneet tallista riippumatta.

Mikä asia ja henkilö ovat tänä vuonna viettäneet tavallaan 20-vuotisjuhliaan lajissa omassa toimessaan?
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Heitetään ihan hatusta vastaus, vaikka metsään luultavasti meneekin: Mersu ollut turva-autona tuosta asti ja kuskina Maylander.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15014
Jaa no Turva-auto onkin ihan oikein koska tänä vuonna Mercedes-Benz viettää tänä vuonna lajissa säännöllisen vahvan Turva-auton toimittajan aseman 20-vuotisjuhliaan kun Australian Grand Prixistä 1997 eteenpäin aivan koko ajan jokaisessa kilpailussa Safety Carina on ollut Mercedes-Benz.

Mayländer ei ole kysymyksen henkilöosuuden oikea vastaus eikä hän myöskään ole ajanut kuin vain vuodesta 2000 lähtien Safety Caria ollen poissa vain yhden kilpailun kun taas Oliver Gavin ajoi Safety Caria vuosina 1996-1999 josta tosin vain osin silloin kun Mercedes-Benz tuli kesken kauden 1996 turva-auton toimittajaksi toimien tuolloin vielä yhteistyössä Renaultin kanssa joka ennen Mersua Safety Carin lajiin toimitti ja muutoin tietenkin yhtäjaksoisesti vuodet 1997-1999.

Henkilöosion oikea vastaus on vielä ilmaantumatta, mutta tämäkin henkilö on kyllä erittäin tunnettu läpi F1-maailman nimenomaan turvallisuuspuolella.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Henkilöosion oikea vastaus on vielä ilmaantumatta, mutta tämäkin henkilö on kyllä erittäin tunnettu läpi F1-maailman nimenomaan turvallisuuspuolella.
Eikös Charlie Whitingin veljellä ollut joku Surteesin autoon pohjautuva epäonnistunut talliprojekti about samoihin aikoihin Kinnusen Leon kanssa?
 

Ulkokaarre

Well-known member
Liittynyt
30.9.2017
Viestit
54
Useamman vuoden foorumin seuraamisen jälkeen päätin itsekin debytoida täällä :) Esitän kysymyksen, johon en tiedä vastausta:
Kuka on osallistunut useimmiten kisaviikonlopun harjoituksiin ajamatta kuitenkaan yhtään kisaa?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tervetuloa. Mielenkiintoinen kysymys johon vastausta etsiessä löytyi monta mielenkiintoista uutta tietoa joita en tule koskaan tarvitsemaan. Mutta vastausta en löytänyt.
 
Ylös