Juuri näin. Kimi on päässyt vaikuttamaan kauden 2013 autoon alusta alkaen omaan muottiin sopivaksi. Hyvältä vaikuttaa tähän asti.Vai onko vaan saatu autosta Kimille tänä vuonna mieluisampi. Viimevuotiseen kun ei paljoa viissiin päässy vaikuttaa.
Vaikea uskoa, että Mäkki rämpii. Testeissä ajat olivat silti ok. Jospa uusi auto on liian nerokas paketti, jota ei opi säätämään niin nopeasti.Syy että erot tallien välillä tänään oli suuret johtui varmaan renkaiden käyttäytymisestä hyvä esimerkki on Mclaren joka oli kaksikerroin jäljessä Red Bullia.
Toisaalta, tilastojen valossa: pakkohan kunnon huti on välillä tulla vähän niinkuin ferrari viime vuonna, ei olis ollut asiaa mestaruustaistoon ilman reipasta munkkia. Mut isot tallit korjaa suuntaa nopeasti.Vaikea uskoa, että Mäkki rämpii. Testeissä ajat olivat silti ok. Jospa uusi auto on liian nerokas paketti, jota ei opi säätämään niin nopeasti.
Hyvin käänsit tappionkin voitoksi. Floppi se on jos tallin omat asiantuntijat ei saa autoa toimimaan.liian nerokas paketti, jota ei opi säätämään niin nopeasti.
Hyvin Kimi toki ajoi pitkää stinttiä. Vertailu pitkiin stintteihin on hankala arvioida, koska osa ajoi pehmeillä ja osa kovilla renkailla. Mm. Rosberg ajoi pehmeillä ja Kimi kovemmalla seoksilla, joiden rengasseosta selostajakaksikko ei huomioinut. Itse tuli tämä puoli katsottua Ipadin live seurannan kautta, josta selviää sektoriajat ja mitä renkaita kukin käyttää.Pitkien stinttien aikoja olisi todella mielenkiintoista päästä tutkailemaan. Timppa&Eki taisi yhdessä vaiheessa sanoa, että Kimi olisi nimenomaan näissä useamman kierroksen vedoissa nopein, mutta uskoakko.. hmm..
Huomenna on tärkeintä, ettei Vettel ota paalua, jos Kimi ei siihen pysty. Muuten se turkanen painaa paalulta voittoon 120% varmuudella.
Täältä löytyy ihan pätevästi listattuna http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=chart&gp=893&s=7188&graf=3&dr1=Kimi Räikkönen&dr2=Romain Grosjean#.UUMiMFfkEdcPitkien stinttien aikoja olisi todella mielenkiintoista päästä tutkailemaan. Timppa&Eki taisi yhdessä vaiheessa sanoa, että Kimi olisi nimenomaan näissä useamman kierroksen vedoissa nopein, mutta uskoakko.. hmm..
Huomenna on tärkeintä, ettei Vettel ota paalua, jos Kimi ei siihen pysty. Muuten se turkanen painaa paalulta voittoon 120% varmuudella.
En tiedä, mutta Massa näyttää jopa selvästi Alonsoa nopeammalta, kun katsoo kierrokset väliltä 17-23. Renkaista ei tietoa.Täältä löytyy ihan pätevästi listattuna http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=chart&gp=893&s=7188&graf=3&dr1=Kimi Räikkönen&dr2=Romain Grosjean#.UUMiMFfkEdc
Itse kyllä näkisin miellään Vettelin ajavan paalulta voittoon. Oli aika harvinaista herkkua viime kauden alkupuolella.Huomenna on tärkeintä, ettei Vettel ota paalua, jos Kimi ei siihen pysty. Muuten se turkanen painaa paalulta voittoon 120% varmuudella.
Hyvä linkki, mielenkiintoista dataa. Noista kun laskeskelee likimääräisiä rengaskulutuksia niin näyttää että Lotus on edelleen hellävarainen renkaille. Kimillä ja Grosjeanilla putoo kierrosajat vähiten, noin 0,2 s/kierros. Redbullilla ja Ferrarilla näyttäisi putoavan tuommoista 0,3-0,5 s/kierros. Aika lyhyitä vetoja tosin ovat kaikki ajaneet.Täältä löytyy ihan pätevästi listattuna http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=chart&gp=893&s=7188&graf=3&dr1=Kimi Räikkönen&dr2=Romain Grosjean#.UUMiMFfkEdc
Mikäs siinä jos fanittaa Vetteliä. Itse en näkisi mielellään kenenkään muun voittavan kuin Kimin. Ei toi Kimikään liian usein ole voittanut viime aikoina.Itse kyllä näkisin miellään Vettelin ajavan paalulta voittoon. Oli aika harvinaista herkkua viime kauden alkupuolella.
Hyvä linkki, mielenkiintoista dataa. Noista kun laskeskelee likimääräisiä rengaskulutuksia niin näyttää että Lotus on edelleen hellävarainen renkaille. Kimillä ja Grosjeanilla putoo kierrosajat vähiten, noin 0,2 s/kierros. Redbullilla ja Ferrarilla näyttäisi putoavan tuommoista 0,3-0,5 s/kierros. Aika lyhyitä vetoja tosin ovat kaikki ajaneet.
Eipä tuosta nyt vielä mitään kovin tarkkaa analyysiä pysty tekemään, mutta kivahan noista on yrittää ennustaa
Jaa-a. Ensinnäkin, asiantuntijoita . Mutta Red Bull vaikutti aikas kovalta, nostan hattua jos joku muu kuin Vettel vie paalun. Tietty huomiseksi on luvassa sadetta jolloin tämänpäiväisillä ajoilla voi pyyhkia vaikkapa akkunoita. Sitten vaikuttaisi olevan tiukka rypäs Mersuja, Lotuksia ja Ferrareita. Eli top 5:een olisi mun mielestä hyvät mahdollisuudet kuivalla. Muut näytti olevan niin kaukana ettei sieltä tule uhkaajia.Ite en päässyt noita harjoituksia katselemaan, mutta kiinnostaisi täällä olevien asiantuntijoiden mielipiteet Lotuksen suorituskyvystä muihin verrattuna. Mihin Lotuksella kerkiää huomisissa aika-ajoissa?
Kiitos, asiallinen analyysi :alppu:Jaa-a. Ensinnäkin, asiantuntijoita . Mutta Red Bull vaikutti aikas kovalta, nostan hattua jos joku muu kuin Vettel vie paalun. Tietty huomiseksi on luvassa sadetta jolloin tämänpäiväisillä ajoilla voi pyyhkia vaikkapa akkunoita. Sitten vaikuttaisi olevan tiukka rypäs Mersuja, Lotuksia ja Ferrareita. Eli top 5:een olisi mun mielestä hyvät mahdollisuudet kuivalla. Muut näytti olevan niin kaukana ettei sieltä tule uhkaajia.
McLaren näyttää siirtyneen keskikastiin, ja erot noin yleensä näyttävät paljon suuremmilta kuin viime vuonna. Force India, McLaren, Sauber, Williams ja Toro Rosso lienevät kaikki samassa porukassa melko pienin eroin. Bianchi piiskasi Marussian aika hyvään vauhtiin, mutta veikkaisin että ero on edelleen noin sekunnin luokkaa keskikastin perälle. Caterham vaikuttaisi taantuneen aika pahasti, koska Pic ei missään nimessä ole huono kuski.
Tätä katselin itsekin, että jos tuo on todellinen tilanne, niin ehkä Heikkiäkään ei kohta enää harmita niin paljon. Ja sitten voidaan aloittaa spekuleeraukset siitä, että olisiko Heikki onnistunut antamaan parempaa palautetta auton kehittämisvaiheessa, jotta tilanne ei olisi näin huono . No, tuskin tässä vaiheessa, kauden mittaan ehkä (en tiedä tuon Picin kyvyistä "autonkehittäjänä", hän ja GVdG ovat ainakin paljon kokemattomampia kuin Heikki)....Caterham vaikuttaisi taantuneen aika pahasti, koska Pic ei missään nimessä ole huono kuski.
Tulkitkoon kukin miten haluaa:[--] erot noin yleensä näyttävät paljon suuremmilta kuin viime vuonna. [--]
FP1 2012 2013
1. 1.27,560 1.27,211
5. +0.907 +0,457
10. +2,162 +1,309
15. +2,564 +2,717
20. +4,423 +4,965
last no time +5,177
FP2 2012 2013
1. 1.29,183 1.25,908
5. +1,526 +0,772
10. +3,011 +2,279
15. +3,856 +2,864
20. +5,302 +4,257
last no time +6,542