Ajanotto ja ajanottojärjestelmät

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Eikös loggausta hoideta livenä koko kierroksen ajan paikan ja ajan suhteen (tiimin sis. ajanotto)? Uskoisin tarkkuusvaatimuksen olevan samaa luokkaa. Toki virallinen ajanottoon ja omaan loggaukseen käytetään eri laitteita. Millä tekniikalla paikkatieto kerätään? Riittääkö GPS tarkkuus?
Sanoisin et GPS tarkkuus riittää. Eivät edes maksa maltaita sellaiset moottoriurheiluun tarkoitetut versiot.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Sanoisin et GPS tarkkuus riittää. Eivät edes maksa maltaita sellaiset moottoriurheiluun tarkoitetut versiot.
Tämä on mielen kiintoinen kysymys. Perinteisesti GPS:n tarkkuus on pari metriä ja lisäsysteemeillä tarkimmillaan muutama sentti, mutta päivittyy suhteellisen hitaasti ?. Onko edes olemassa moottoriurheiluversioita ? Kaikki kuitenkin johtuu USA:n armeijasta, eipä se taida antaa ihan tarkimpaa mahdollisuutta muiden käyttöön. Suurin virhe mudostunee ilmakehästä, jonka USA:n armeija pystyy omissa laitteessaan korjaamaan. Sanoisin, että pelkän GPS:n tarkuus ei riitä, vaan se tarvitsee rinnalleen maan päälle pystytettäviä "lisäsatelliitteja".
 
Viimeksi muokattu:

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Tämä on mielen kiintoinen kysymys. Perinteisesti GPS:n tarkkuus on pari metriä ja lisäsysteemeillä tarkimmillaan muutama sentti, mutta päivittyy suhteellisen hitaasti ?. Onko edes olemassa moottoriurheiluversioita ? Kaikki kuitenkin johtuu USA:n armeijasta, eipä se taida antaa ihan tarkimpaa mahdollisuutta muiden käyttöön. Suurin virhe mudostunee ilmakehästä, jonka USA:n armeija pystyy omissa laitteessaan korjaamaan. Sanoisin, että pelkän GPS:n tarkuus ei riitä, vaan se tarvitsee rinnalleen maan päälle pystytettäviä "lisäsatelliitteja".
Mun yks kaveri ajelee mottoripyörää radalla ja sillä on parin muun kuskin kanssa kimpassa hankittu hitsin tarkka gps. Pitää varmaan kaivella tarkempaa tietoa netin syövereistä.
 

copter

Well-known member
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
203
Normaalin GPS signaalin tarkkuus ei riitä mitenkään ajanoton hoitamiseen. Tätä varten on kuitenkin olemassa tekniikka nimeltään DGPS, joka siis tarkentaa GPS signaalia jolloin siitä saadaan melko tarkkaa sijaintia.

Tätä käytetään F1 / Nascar jne kisoissa kun mm. ajoneuvojen sijainteja piirretään kartalle taikka annetaan epävirallisia väliaikoja ruudulla (formuloissa ne 3 sek välein päivittyvät alareunan tiedot ja jenkkilän nuolella ajoneuvoon osoitettavat epäviralliset väliaikatiedot). Nämä siis ovat suuntaa antavia eikä niillä ole tekemistä virallisen ajanoton kanssa.

Korjatulla GPS datalla siis saadaan autot oikeisiin paikkoihin, mutta tarkkaan ajanottoon tämä ei kuitenkaan riitä mitenkään. GPS/DGPS signaalin virkistystaajuus ei ole tarpeeksi nopea, jotta sillä saataisiin tarpeeksi tarkkaa tulosta aikajanalle. Tämä johtuu siitä että GPS signaalin maksimi virkitystaajuus on jossain 20hz paikkeilla, joten silloin ei päästä mittauksessa kuin 0.05 sekunnin tarkkuuteen, eli siis 5 sadasosan tarkkuuteen nykyisen 1 tuhannesosan sijasta. Jos otetaan se 300km/h nopeus taas vertailukohdaksi, niin puhutaan yli 4 metrin heitosta esim. maaliin tultaessa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Normaalin GPS signaalin tarkkuus ei riitä mitenkään ajanoton hoitamiseen. Tätä varten on kuitenkin olemassa tekniikka nimeltään DGPS, joka siis tarkentaa GPS signaalia jolloin siitä saadaan melko tarkkaa sijaintia.

Tätä käytetään F1 / Nascar jne kisoissa kun mm. ajoneuvojen sijainteja piirretään kartalle taikka annetaan epävirallisia väliaikoja ruudulla (formuloissa ne 3 sek välein päivittyvät alareunan tiedot ja jenkkilän nuolella ajoneuvoon osoitettavat epäviralliset väliaikatiedot). Nämä siis ovat suuntaa antavia eikä niillä ole tekemistä virallisen ajanoton kanssa.

Korjatulla GPS datalla siis saadaan autot oikeisiin paikkoihin, mutta tarkkaan ajanottoon tämä ei kuitenkaan riitä mitenkään. GPS/DGPS signaalin virkistystaajuus ei ole tarpeeksi nopea, jotta sillä saataisiin tarpeeksi tarkkaa tulosta aikajanalle. Tämä johtuu siitä että GPS signaalin maksimi virkitystaajuus on jossain 20hz paikkeilla, joten silloin ei päästä mittauksessa kuin 0.05 sekunnin tarkkuuteen, eli siis 5 sadasosan tarkkuuteen nykyisen 1 tuhannesosan sijasta. Jos otetaan se 300km/h nopeus taas vertailukohdaksi, niin puhutaan yli 4 metrin heitosta esim. maaliin tultaessa.
Eli juuri samat asiat mitä itsekkin pohdin, mutta eri termeillä. :thumbup:
 
Ylös