Formula 1 - 2013 - Australia - Kisa - Jälkilöylyt

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Kuuluuko tallille nyt iso kiitos onnistuneesta varikkotaktiikasta? Jos varikotaktiikka olisi epäonnistunut, niin ainakin silloin talli saisi huutia.
Kuskilla on ennalta laadittu suunnitelma(t) missä väleissä stopit tehdään, perfect plan perustuen harjoituksiin ja näissä ajettuihin aikoihin/rengaskulutukseen. Tallin tehtävä on pitää suunnitelmaa yllä (valvoa sitä) ja ilmoittaa poikkeuksista ja tarvittaessa muuttaa suunnitelmaa sijoituksen, olosuhteiden, safetycarin, omien/kilpailijoiden kierrosaikojen muuttuessa oleellisesti. Loppupeleissä kuski kuitenkin tekee päätöken tulla varikolle kuten Buttonin tapauksessa olemme monesti nähnyt, talli käskee tulla vaihtoo mutta Nappi jatkaa ajamistaa ja on ollut yleensä oikeassa.
 

Weksi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2012
Viestit
609
Sijainti
Finland
tietääkö kukaan mist näkis kierros kohtasia eroja? siis joka kierroksen?
 

FinnishTifoso

Well-known member
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
335
Sijainti
Finland
Massallehan tulvahti eetteristä korviin tuttuakin tutumpi lause jo lämmittelykierroksella...
"Feliiipe, remember that Fjerrrrnandooo is (always) fasterrrr than you. I repeat, Huge Eyebrow is fasterrrr than you."
HAHA....huh,että oli hauska....ihanko itse ton keksit vai kuulitko naapurin Pertiltä? :D
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Massallehan tulvahti eetteristä korviin tuttuakin tutumpi lause jo lämmittelykierroksella...
"Feliiipe, remember that Fjerrrrnandooo is (always) fasterrrr than you. I repeat, Huge Eyebrow is fasterrrr than you."
Noh, nyt oli ainakin nopeampi. Massa ei vaan pysty pitämään hyvää vauhtia koko kisan ajan, niin se on aina ollut ja tulee olemaan.

Kuinka nopeasti muuten autot kisan jälkeen tarkistetaan, eli milloin tuosta Kimin pohjalevystä mahdollisesti tulee tietoa?
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Salo kehui Lotuksen riskinottoa, että ainut oikea ratkaisu, jos se olisi kosahtanut niin Salo olisi tokaissut, että "kuka idiootti edes harkitsee tollaista kun oli faktat tiedossa jo etukäteen" :D

Sama taitaa päteä muihinkin kun Saloon ;)
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Kyl vaan ja Kimihän kertoi kontroilloineensa ja säästelleensä renkaita, niin hyvää vauhti oli. Todennäköisesti Kimi olisi voittanut VAIKKA olisi tehnyt yhden pysähdyksen vielä enemmän: tuoreemmat renkaat, ei olisi ollut säästelyynkään tarvetta.
Noin sen itsekin näin.

Olisi hiton mielenkiintoista tietää taustat taktiikasta. Räikkönenkö sen stoppien määrän oli päättänyt? Siihen viittaisi tuo "told you so"-heitto. Aivan eri taktiikalla kun mentiin GROn kanssa...

Kimi Räikkönen
Pit Stops: 2 [Lap , 9, 34]

Romain Grosjean
Pit Stops: 3 [Lap 5, 19, 37]
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Mies itse kehuskeli säätöjä FP3:sen jälkeen, niin ei nyt oikein uppoa tää selitys.
Kovasti se kehu myös myös testeissäkin toisin kuin Räikkönen tuntu ajavan kierroksen, sisään, kierroksen, että jotkut vaan osaa vaatia enemmän autolta. :D
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Jännittävä avauskisa, vaikka mitään kauhean tavallisuudesta poikkeavaa ei saatukaan (lue: sitä perinteistä romurallia neljällä turva-autoperiodilla).

Plussat:
+ Pirelli. Tämmösiä renkaita haluan: hyvällä autolla ja ajotavalla kisan voi ajaa eri taktiikalla.
+ Lotus, Kimi. Olihan tuo nyt taas aivan mieletön suoritus. Racecraft kohdillaan Kimillä.
+ Ferrari. Tallina paras suoritus tänään. Erityisesti Massan puolesta täytyy olla iloinen, vaikka taktiikka menikin sitten lopulta vähän pipariksi. Vanha kunnon Massu taitaa kuitenkin olla takaisin :thumbup:
+ Vettel, Hamilton. Perusvarmat suoritukset. Hamiltonilta varsinkin varsin kypsä ajo taas, ei ollut sitä 2011 hosumista.
+ Sutil. Voittamaton super-Sutil! Hetken näytti että hänhän voi voittaa koko kisan. Olisikohan FI tämän kauden Sauber?
+ Kilvanajo oli tiukkaa ja siistiä (esim. Kimi-Hami, Allu-Hami).

Meh:
*Bottas. Ihan OK debyytti, mutta Wiljami taitaa olla hidas. Maldonadon päihittämisestä plussaa, mutta muuten ei juuri kuvissa näkynyt.

Miinukset:
- Lotuksen varikkostopit. Muihin verrattuna antavat edelleen vähintään sen puoli sekuntia tasoitusta lähes joka käynnillä.
- Kädettömät tallikaverit: Paul di Resta otti kyllä niin pataan Sutililta. Webber oli taas aivan avuton (joo, KERS-ongelma, mutta silti). Grosjean? Oliko se edes kisassa...
- McLaren. Melkoisen huonon auton ovat tehneet.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ensi kisassa Lotuksella ei ole yhden stopin etua, koska Ferrarikin huomasi, että renkaat sittenkin kestävät. Ferrari saa pelottavan hyvin uusista renkaista irti. Toivotaan, ettei jatku sama meininki.

Hienoakin hienompi voitto Räikköseltä! Alonso mitään varmistellut, siltä loppu se reilun sekunnin etu, koska Räikkösenkin vauhti alko paraneen.

Olipas mukava startti kauteen :ahem:
Kyllähän Ferrarin raaka nopeus oli tällä kertaa ihan omaa luokkaansa. Ei ollut Lotuksella tai Red Bullilla siihen paukkuja. Onni onnettomuudessa on, että Melbourne ei ratana anna aina oikeaa kuvaa autojen todellisesta tasosta. Sepang on jo paljon parempi siinä mielessä. Katsotaan 5-6 kisaa, sitten alkaa olla selvempää, mutta tällä hetkellä Ferrarin auto on pelottavan nopea.

Sellainen huomio myös, että mitä kevyemmäksi autot kävivät, sitä parempi Ferrari oli suhteessa muihin, joskin taktiikat ja renkaiden toimivuus sekoitti kuvioita. Tämähän piti paikkaansa viime kaudellakin. Lotus taas suhteessa parempi raskaana kuin kevyenä. Red Bull oli paljon odotettua vaisumpi kisavauhdissa.
 

toklah

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
60
HAHA....huh,että oli hauska....ihanko itse ton keksit vai kuulitko naapurin Pertiltä? :D
Veikkaus kopsattu Mtv3 chat !?

Ainut miinus koko kisassa oli, ettei mun alle puoli vuotias poika pysynyt koko kisaa hereillä. Ei siintä tainnutkaan tulla F1 kuskia:thumbdown
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Kyllähän Ferrarin raaka nopeus oli tällä kertaa ihan omaa luokkaansa. Ei ollut Lotuksella tai Red Bullilla siihen paukkuja.
Ja hypetys senkun jatkuu. Kyllä Lotus oli aivan yhtä nopea, mutta Lotus ajoi toisella taktiikalla. Kokonaisnopeus oli tänään Lotuksen puolella. Voidaan oikeutetusti siis sanoa Lotuksen olleen nopein.

Jos Lotus olisi ajanut kolmella stopilla, kierrosajat olisivat olleet paljon parempia.
 

hara-kimi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
152
Meitsille ei maistu kyllä tällaiset purkkarenkailla ajetut kisat. Kun stoppeja tulee tuo kolme, ja jokaisella jos otat 1-2 sekkaa pataan muilta niin se onkin nopeasti se 3-6 sekuntia mikä pitäisi ottaa ajamalla kiinni, ei hyvä.

Nyt se meni näin päin että voitto tuli Kimille ja sekös maistuu, mutta toisin päin jos olisi mennyt niin kaikki (paitsi haterit) kiroaisi renkaat syvälle.

Millaisilla seoksilla Malesia ajetaan?
 

FinnishTifoso

Well-known member
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
335
Sijainti
Finland
Kyllähän Ferrarin raaka nopeus oli tällä kertaa ihan omaa luokkaansa. Ei ollut Lotuksella tai Red Bullilla siihen paukkuja. Onni onnettomuudessa on, että Melbourne ei ratana anna aina oikeaa kuvaa autojen todellisesta tasosta. Sepang on jo paljon parempi siinä mielessä. Katsotaan 5-6 kisaa, sitten alkaa olla selvempää, mutta tällä hetkellä Ferrarin auto on pelottavan nopea.

Sellainen huomio myös, että mitä kevyemmäksi autot kävivät, sitä parempi Ferrari oli suhteessa muihin, joskin taktiikat ja renkaiden toimivuus sekoitti kuvioita. Tämähän piti paikkaansa viime kaudellakin. Lotus taas suhteessa parempi raskaana kuin kevyenä. Red Bull oli paljon odotettua vaisumpi kisavauhdissa.
Näinhän se on. Lisäksi Sepang on kait ollut perinteisesti Ferrarille hyvä rata? Vettel silti lähtee edelleen ennakkosuosikkina seuraavaan kisaan....Alonson ollessa pahin haastaja. En myöskään sulkisi pois Mersua kärkipaikoilta. Lotus voi yllättää, mutta vähän vaikea uskoa edes tämän päivän kisan perusteella Kimin mahdollisuuksiin.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Kyllähän Ferrarin raaka nopeus oli tällä kertaa ihan omaa luokkaansa. Ei ollut Lotuksella tai Red Bullilla siihen paukkuja. Onni onnettomuudessa on, että Melbourne ei ratana anna aina oikeaa kuvaa autojen todellisesta tasosta. Sepang on jo paljon parempi siinä mielessä. Katsotaan 5-6 kisaa, sitten alkaa olla selvempää, mutta tällä hetkellä Ferrarin auto on pelottavan nopea.

Sellainen huomio myös, että mitä kevyemmäksi autot kävivät, sitä parempi Ferrari oli suhteessa muihin, joskin taktiikat ja renkaiden toimivuus sekoitti kuvioita. Tämähän piti paikkaansa viime kaudellakin. Lotus taas suhteessa parempi raskaana kuin kevyenä. Red Bull oli paljon odotettua vaisumpi kisavauhdissa.
+vielä sellainen huomio, että Kimi ajoi kisan nopeimman kierroksen kisan lopussa keveällä autolla ja kuluneilla renkailla. Hivenen kumoaa tuota sinun Lotus arviota.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Jos Lotus olisi ajanut kolmella stopilla, kierrosajat olisivat olleet paljon parempia.
Tässä vaan olisi ollut vaarana menettää aikaa muiden takana. Joskin nyt näyttäisi Lotuksella kulkevan sen verran, ettei tarvitse enää käkkiä muiden takana, senkun painaa ohi.

Joku kirosi sitä, että Sutil auttoi Kimiä hidastamalla Alonsoa muutaman sekunnin. Olihan siellä takana Kimikin kisassa, mutta se vaan pääsi ohi. Viime kaudella ei päässyt ja siinä meni vastaavasti Kimiltä monta kisaa kuralle.

Josko tänä vuonna palattaisiin päiväjärjestykseen ja avauskisan voittaja on kauden mestari lopussa ;)
 

toklah

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
60
Ja hypetys senkun jatkuu. Kyllä Lotus oli aivan yhtä nopea, mutta Lotus ajoi toisella taktiikalla. Kokonaisnopeus oli tänään Lotuksen puolella. Voidaan oikeutetusti siis sanoa Lotuksen olleen nopein.

Jos Lotus olisi ajanut kolmella stopilla, kierrosajat olisivat olleet paljon parempia.
Totta ja kun Alonso saavutti Kimiä, pamahti tauluun kisan nopein kierros. Kuluneilla renkailla.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kyllähän Ferrarin raaka nopeus oli tällä kertaa ihan omaa luokkaansa. Ei ollut Lotuksella tai Red Bullilla siihen paukkuja. Onni onnettomuudessa on, että Melbourne ei ratana anna aina oikeaa kuvaa autojen todellisesta tasosta. Sepang on jo paljon parempi siinä mielessä. Katsotaan 5-6 kisaa, sitten alkaa olla selvempää, mutta tällä hetkellä Ferrarin auto on pelottavan nopea.
.
Raakanoeus omaa luokkaansa? Nopeampi vauhti tuli ainostaan siitä, kun käytettiin Lotusta enemmän rankaita. Red Bull oli Farraria hitaampi Lotus ei.

Sellainen huomio myös, että mitä kevyemmäksi autot kävivät, sitä parempi Ferrari oli suhteessa muihin, joskin taktiikat ja renkaiden toimivuus sekoitti kuvioita. Tämähän piti paikkaansa viime kaudellakin. Lotus taas suhteessa parempi raskaana kuin kevyenä. Red Bull oli paljon odotettua vaisumpi kisavauhdissa.
Siis tä? Kimi ajoi lopussa kevyellä kisan nopeimman kierroksen Alonsoa vanhemmilla renkailla. Räikkönen oli muutenkin kevyellä autolla Alonsoa nopeampi lopussa.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Näinhän se on. Lisäksi Sepang on kait ollut perinteisesti Ferrarille hyvä rata? Vettel silti lähtee edelleen ennakkosuosikkina seuraavaan kisaan....Alonson ollessa pahin haastaja. En myöskään sulkisi pois Mersua kärkipaikoilta. Lotus voi yllättää, mutta vähän vaikea uskoa edes tämän päivän kisan perusteella Kimin mahdollisuuksiin.
Lotuksen vauhti oli tänään täysin ylivoimainen Ferrariin ja Red Bulliin nähden, muttet jaksa uskoa Kimin mahdollisuuksiin?
 
Ylös