Formula 1 - 2013 - Malesia - Kisa - Live-seuranta

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Kyllä Kimi oli ihan hukassa sadekelillä jo Ferrarilla. Ei se pelkästään autosta ole kiinni.
Hmm..ja Mäkillä oli taasen erinomainen,siis sadekelillä.Jännä homma.Johtuiskohan ihan vaan autosta/säädöistä,tai kenties renkaista.:doubtful:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Puhutaanko me nyt samasta tilanteesta? Eli siis siitä nelos (komos?) mutkan tilanteesta, jossa skylläkin oli puhetta? Vettel oli rinnalla, joten sääntöjen mukaan Webber toimi ihan oikein, kun jätti tilaa rinnalla olevalle autolle. Kertoisitko nyt, että mikä sääntökohta oikeuttaa kiilaamaan rinnalla olevan auton ulos radalta?
Ei mikään mutta voit pitää oman ajolinjasi ja webber olisi tehnyt niin jos olisi jatkanut sillä ajolinjalla millä oli. Ei se olisi sen pitämällä vaihtanutkaan ajolinjaa joten ihan sääntöjen mukaan menee silloin.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Webber pudotti moottorinkierroksia kun tiimin johto niin käski, Vettel ei. Vettel käytti häikäilettömästi hyväkseen sitä, että Webber kuunteli talliaan. Sepä tästä tekee niin epäurheilijamaisen liikkeen Vetteliltä. Joku reiluus kilvanajossakin tulisi olla.
Mistä tiedät ettei Vettelkin pudottanut moottoria säästömoodille kutan tiimi käski?
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Ei mikään mutta voit pitää oman ajolinjasi ja webber olisi tehnyt niin jos olisi jatkanut sillä ajolinjalla millä oli. Ei se olisi sen pitämällä vaihtanutkaan ajolinjaa joten ihan sääntöjen mukaan menee silloin.
No ethän voi, jos toinen on rinnalla. Ei se rinnalla oleva auto voi ilmaan kadota. Sille pitää jättää sääntöjen mukaan tilaa. Säännöt on säännöt ja niiden tulkinta asia erikseen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Voisitko valistaa tyhmää ja tietämätöntä, mutta missä kohtaa säännöissä on toisen kilpailijan radalta ulos kiilaaminen sallittu?
Jos on vähän edellä mutkan ulostulossa, se on sallittu. En itsekään säännöstä pidä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kyllähän talli otti riskillä Vettelia alussa sisään kuivankelin renkaille johdosta mikiä meinasi maksaa Vettelille voiton. Sitten alettiin pelaamaan voittoa Markille ja kehotettiin pysymään ulkona.

Vettel pystyi sitten säästämään polttoainetta ja olisi kyllä mennyt jokatapauksessa ohi Webberistä.

Ikävänäpuolena kaudesta on hyväävauhtia tulossa yksi kaikkienaikojen tunnetuin tiimimääräys kausi.

Joten kiitokset Vettelille että osoitti että näinkin voi käydä eikä tarvitse sulkea toosaa kesken kisan.
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
Jos on vähän edellä mutkan ulostulossa, se on sallittu. En itsekään säännöstä pidä.
Jep, silloin tällöin näkyy kisoissa käytettävän, eikä siitä rankkua saa. Sky:lla tosta kisan jälkeen screenillä kävivät läpi ja olivat yhtä mieltä, että kilpailevan tallin autolta "ovi" olisi suljettu.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Jos on vähän edellä mutkan ulostulossa, se on sallittu. En itsekään säännöstä pidä.
Sääntökirjan mukaan ei ole. Se ,että sääntöjä tulkitaan tässäkin tapauksessa päin persettä, ei muuta sääntökirjan tekstiä mihinkään.

edit: Jotta nyt tulee tyhmemmillekin selväksi. Ymmärrän kyllä, että käytännössä tuo kiilaaminen on nykyään sallittua, mutta säännöissä se on kuitenkin kielletty. Oksettaa moinen teköpyhyys. Muuttaisivat säännöt vastaamaan tulkintaa.
 
Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Jos viimeksi meni Lotuksella kaikki nappiin kisassa niin nyt tuli sitten täydellinen vastakohta. Taktiikka kusi. Auto oli surkea (kts esim miten Kimi lähti mutkista ulos, oli varmaan Caterhamien ja Marussioiden kanssa yhtä vikkelä). Eipä kyllä kuskitkaan loistaneet (Kimi taisi käydä ajoradan ulkopuolella palttiarallaa joka toisella kierroksella hieman kärjistäen).
Noh, silti muutama jämäpiste. Tästä ei kyllä ole suunta enää kuin ylöspäin.
Paremmin sentään mitä Alonsolta. Vuoden älynväläys-palkinto. 10 sekuntia ennen sen ulosajoa sanoin että tuo ei kestä, taittuu alle ja sitten mennään suoraan. Ja miten kävikään? Dorkat. No hyvä meille.
Vettelin pisteet laski kyllä roimasti. Jos sun palkanmaksaja sanoo että tilanne on jäädytetty niin sitten homma on niin. Et sä rupea sooloilemaan siellä. Toivottavasti Red Bull kuittaa homman seuraavissa kisoissa.
Schumacher lähti eläkkeelle niin Hülk päätti ottaa sitten peippailijantittelin itselleen. Hohhoijaa mitä ajoa. Ei se sitä tarkoita että vaikka sijoituksesta kamppaillaan että ihan miten sattuun saa ajaa.
Red Bullilta naurettavaa itkuparkua aika-ajojen jälkeen. Niiden auto ei ole paras jos se kuluttaa renkaat loppuun kahdessa kierroksessa. FIA tarjoaa renkaat ja tiimit elää niiden mukaan. Ei kukaan viime kaudella Mersultakaan itkenyt että paras auto mutta kun ei renkaat kestä vaan kaikki "naureskeli" kun Mersut kulutti renkaat parissa kierroksessa.

Ja viimein sitten Bernielle. Lopettaa tuo tv-katsojien kalastelu ja ajaa kisat siihen aikaan kun niiden kuuluukin niin ei Malesiassa ajeta joka kerta iltasateessa.

Ugh.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Asioiden käsittely ja oikeassa oleminen on paljon helpompaa kun ei fanaattisesti kannata/vihaa jotain kuljettajaa.
Samalla asioista menee kaikki fiilis. Siinä vaiheessa, kun kyse ei ole ammatillisista asioista, vaan penkkiurheilusta niin mielestäni saakin hieman olla tunteita ja värilaseja pelissä. Ilman niitä ei pääse kokemaan kaikkia niitä urheilun tuomia tunnekuohuja (Esimerkkeinä 2007 viimeinen kilpailu, 2008 viimeinen kilpailu, 2010 viimeinen kilpailu jne.). Toki forumilla keskustellessa pitää osata käyttää tiettyä objektiivisuutta, ettei keskustellessa toinen puhu käytännössä "seinälle".

Halusin postata tämän viestin lähinnä siksi, että usein jengi tuntuu ylistävän objektiivista ja systemaattista lähestymistapaa ja lyttää tunteella urheilua seuraavat täysin. Siinä käytännössä unohtaa penkkiurheilusta nauttimisen kokonaan. Toki itsekin teknillisen puolen opiskelijana nautin pienistä yksityiskohdista ja autojen päivitysten seuraamisesta jne, mutta mielestäni pitäisi muistaa myös nauttia täysillä oman kuskin/tiimin menestyksestä ja toisaalta olla mukana niissä pettymyksissä joita urheilu myös tuo mukanaan (itselleni yksi suurimmista oli 2008 spa ja Räikkösen seinäänajo.)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Sääntökirjan mukaan ei ole. Se ,että sääntöjä tulkitaan tässäkin tapauksessa päin persettä, ei muuta sääntökirjan tekstiä mihinkään.
Tiedän, mutta käytäntö on osoittanut toista, silloin pidän sitä sallittuna koska se on sitä käytännössä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Hektisen alun jälkeen oli jotenkin vähän tylsä kisa. Loppuun saatiin draamaa, noin muuten oli vähän turhan paljon jonoajelua ja erojen kasvattelua.

- Red Bull: kaksoisvoitto ja eipä ne renkaat näyttäneet mihinkään hajoavan. Webber ajoi lähdöstä saakka vahvan kisan, ja näytti siltä ettei Vettel pääse ohi. Lopussa sitten tapahtui jotain mitä en itse ainakaan kauheasti arvosta. Hornerkin vaikutti aika kypsältä Vettelin toimintaan.

- Mercedes: yllättävän hyvä kisavauhti. Nico näytti pysyvänsä Hamiltonin kyydissä.

- Ferrari: Alonson keskeytys oli kyllä silkkaa hölmöyttä. Pisteitä olisi ollut tiedossa vaikka etusiiven olisikin käynyt vaihtamassa. Massan kisavauhti oli aika vaisua, ei pärjännyt edes Buttonille. Odotin Ferrarin olevan paljon nopeampi.

- Lotus: aika heikkoa suorittamista kaikilta osapuolilta. Tai no Grosjean nyt ajoi Melbourneen nähden ihan ok kisan. Kimi oli vaikeuksissa melkein koko kisan ajan. Ohittaminen oli ihmeen vaikeaa, vaikka DRS-suoraa oli enemmän kuin tarpeeksi. Kisan alkupuolella tyhjälle radalle päästessään oli porukan nopein, mutta eipä tuo varikkotaktiikka oikein toiminut, kun aina juuttui junaan tullessaan pysähdykseltä. Potentiaalia olisi ehdottomasti ollut paljon parempaankin, nyt tästä tuli liikaa mieleen viime vuosi, kun heikon lauantain jälkeen eivät pystyneet sunnuntaina enää tilannetta korjaamaan.

- Sauber: ihan positiivinen yllätys todella heikon aika-ajovauhdin jälkeen. Hulk peippaili välillä aika sääntöjen rajamailla, mutta pääsi kumminkin pisteille. Eikä Gutierrezkaan itseään nolannut. Olisi tärkeää saada auto parempaan kuosiin, ennen kuin Force India karkaa liian kauas mm-sarjassa.

- McLaren: menetetty mahdollisuus. Mäkkärit kulki tänä viikonloppuna yllättävän lujaa, ja Button olisi hyvin voinut haastaa jopa hidastelleet Mersut kisan lopulla. Tämän luokan tiimi ei saisi tehdä tuollaisia mokia varikolla, varsinkin kun suht heikolla autolla kaiken pitäisi mennä nappiin jotta tulisi hyviä tuloksia. Perez jäi taas vähän tallikaverinsa varjoon.

- Toro Rosso: Vergne pisteillä, vaikka varikolla sohlattiinkin. Kumma ettei tullut läpiajorangaistusta. Kisavauhti oli suht hyvää, mutta Ricciardo keskeytti vissiin toista kertaa putkeen pakoputkiongelmiin.

- Williams: Bottas melkein pisteillä. Ihan hyvä kisa, kun ottaa huomioon että oli lähdön jälkeen vissiin viimeisenä. Mutta ei tuo Williamsin vauhti kovin hääviä ole. Käytännössä neljä autoa keskeytti edestä ja silti vasta 11. Maldonado ei päässyt yhtään sen kovempaa, ja taisi ulkoilla pariin otteeseen. Keskeytys johtui vissiin KERS:stä.

- Marussia: Bianchi toi auton taas maaliin niin korkealla kuin mahdollista. Oli pitkään Maldonadon edellä ja ajoi ihan vastaavia kierrosaikoja. Chiltonin vauhti ei nyt vaan näytä riittävän. Taas noin minuutilla tallikaverilta kuokkaan.

- Caterham: radan hitain auto. Pic ajoi ihan hyvän kisan, ja oli van der Garden edellä varikkokolarista huolimatta. Giedo ei vaan vakuuta.

- Force India: pitäsköhän niille lähettää pussillinen bilteman muttereita? Aika nolo tapa keskeyttää, varsinkin kun auto vaikutti taas varsin nopealta.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Päällimmäiset tunnot: R&B on suosikki tälle kaudelle voittaja-autoksi, Ferrari heti kannoilla toisena.

Lotus ei toimi märällä yhtään= nyt äkkiä kehitystä tälle alueelle koska tässä viimevuosina ollut kausia, joina puolet kisoista mennyt monsuunisateessa.

Paras juttu kisassa oli Alonson töppäilyt ja keskeytys näiden johdosta. Mutta kyllä se ketku sieltä vielä takaisin tulee! Toivotaan kuivia kisoja, Kimi hoiti homman niin hyvin kuin nyt noin huonosti kuljettajalleen ko. olosuhteissa sopivalla autolla voi (karmeaa katsottavaa kun perä lähtee alta joka kiihdytyksessä...)
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bottaskin ajo nopeamman kieroksen kun Kimi joka veti alussa monta kisan nopeinta ennen kun homma hiipu. Myöskään Grossun vauhti ei ollut hääviä.

Kaikki jäivät kärjelle selvästi kuten myös Hamilton.



Valtteri Bottas 1:41.373
Kimi Räikkönen 1:41.769
 

pikkupetteri

Well-known member
Liittynyt
8.10.2011
Viestit
195
Melkoista, jos kolminkertainen mestari muuttuu yhdessä hetkessä täydeksi nollaksi. Joku tolkku nyt näihin tunnepurkauksiinkin kiitän.
Totta, eihän se hetkessä nollaksi muutu, näinhän se on aina ollut. Todellisuus vaan paljastui vasta nyt.

Tarkkaavaiset ovat toki huomanneet että näin se on Red Bullilla mennyt jo vuosia, marssijärjestys on yhtä selvä kuin Santander-Ferrarilla konsanaan.
 

pikkupetteri

Well-known member
Liittynyt
8.10.2011
Viestit
195
Mistä tiedät ettei Vettelkin pudottanut moottoria säästömoodille kutan tiimi käski?
Pyyteli kovasti ainakin anteeksi kisan jälkeen, ehkä siitä? :D

Päivänselvä juttuhan toi on. Ja ero Silverstoneen on toki se että silloin Webber pysytteli takana niinkuin käskettiin, vaikkakin selvästi esitti tyytymättömyytensä. Nyt Vettel ignoorasi tallin ohjeet kun tiesi että Helmut Marko kyllä pitää huolen ettei tule jälkikäteen mitään ongelmia tallin sisällä.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Tallimääräyksiäkin kun on niin monenlaisia. Kun puhutaan valmistajapisteistä, lienee itsestään selvää, että tallit tekevät kaikkensa pistepotin maksimoimiseksi. Esimerkiksi kuskeille voidaan antaa kisan loppuvaiheessa määräys säästää autoja, jotta vältetään turhat keskeytykset. Tällainen määräys ei sinällään aseta kuskeja eri asemaan, kuten nytkin nähtiin. Se jäädyttää kuskit silloisille sijoilleen oli edellä sitten ykköskuski tai ei. Tässä kisassahan nähtiin juuri tämän tyyppisiä määräyksiä, joita Vettel tosin rikkoi ohittamalla Webberin, joka noudatti käskyä auton säästämisestä.

Sitten on niitä määräyksiä, jotka eivät vaikuta valmistajapisteiden kertymiseen. Eli määräyksillä selkeästi suositaan toista kuljettajaa. Lisäksi löytyy tietysi laaja kirjo erilaisia hybridejä, joiden taustalla voi piillä erilaisia motiiveja. Usein esimerkiksi alkuvaiheessa kisaa annettu käsky voidaan tulkita kuuluvan kumpaan kategoriaan tahansa.

Tallimääräyksiä nähdään kaikilta talleilta, mutta niiden motiivit tuntuvat vaihtelevan melkoisesti. Joillakin talleilla määräykset tuntuvat liittyvän edellä mainittuun tallipisteiden maksimoimiseen, kun taas toisissa talleissa selkeästi suositaan ykköskuljettajaa. Ei kai kukaan voi väittää etteikö Ferrari olisi aivan omassa luokassaan tässä jälkimmäisessä kategoriassa.
Noinhan se on. Taman jalkeen voidaan miettia tallien motiiveja ja kaytannossa kaiken takana on raha.

Sponsorit voi maksaa talleille sita enempi mita paremmin niitten takaama kuski sijoittuu. Siksi meilla on ykkoskuskeja.

Kakkoskuskeja sitten vituttaa kun niilta ja voittobonukset kuittaamatta. Mutta taa ei tallia kiinnosta kun saavat FIAlta taydet WDC-pojot ja sponsoreilta isommat rahat.

Voi olla etta McLaren kohtelee kuskejaan tasaisesti osittain sen vuoksi etta neuvottelee sponssit itse, ilman kuskien managereita.
 
Ylös