WRC Portugal

Tommi-95

Well-known member
Liittynyt
6.6.2010
Viestit
68
Ottakaa huomioon et kuinka paljon Ogier ajo volkkarilla viime vuonna testiä, monta tuhatta kilsaa.. lisäks että piti vielä nuotteja kunnos Fabialla..

Kyllähän sekin vaikuttaa tohon murskaavaan vauhtiin.. :rolleyes:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mutta sitä ajatusta en osta ihan heti että joku auto on tehty jollekin kuskille ja sillä ei kukaan toinen pärjää.
Ostat tai et, niin siinä missä Löppönen hioi Sitruunasta mieleistään on Okieeri päässyt rakentamaan Volkkarin täysin itselleen sopivaksi. Kuskien "käsialat" on erilaisia ja yhden kuskin säädöt ei mitenkään automaagisesti sovi jollekulle toiselle. Ja joskus näissä käsialoissa on niin paljon eroa, että se ei tasoitu pelkällä säätämisellä, vaan tarvitaan tiettyihin kohtiin ihan tyystin toisen tyyppinen osa.
Jos näin ei olisi, niin mitä sitä suotta ylenpalttisesti testaamaan. Inssit vain kasais auton ja kuskit hyppäis kylmiltään ratintaa.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Ja joskus näissä käsialoissa on niin paljon eroa, että se ei tasoitu pelkällä säätämisellä, vaan tarvitaan tiettyihin kohtiin ihan tyystin toisen tyyppinen osa.
Jos näin ei olisi, niin mitä sitä suotta ylenpalttisesti testaamaan. Inssit vain kasais auton ja kuskit hyppäis kylmiltään ratintaa.
Ja kun muistelet miten Ogier pisti Loebiä pataan Citroenilla niin tuo teoria pikkuisen ontuu.Ja pianhan se nähdään kun Latvala saa sen maagisen osan autoonsa jonka avulla autoa voi ohjata jarrutuksen aikana.Ihminen on vaan sellainen otus,että vikaa pitää koittaa hakea aina jostain muualta kuin omista tekemisistä.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
727
Ja kun muistelet miten Ogier pisti Loebiä pataan Citroenilla niin tuo teoria pikkuisen ontuu.
Kävikö mielessä, että Ogierille ja Loebille voisi sopia samantyyppiset autot?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kävikö mielessä, että Ogierille ja Loebille voisi sopia samantyyppiset autot?
Vasenerihan ei tuota tehty-yhdelle-ei toimi-muilla -ajatusta kannattanut, vaan vastusti.

Don Viton argumenttia Ogierin pärjääminen Loebia vastaan kyllä sotii. Ellei ole samanlaiset ajotyylit.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Jotta homma ei olisi liian yksinkertaista niin muistaakseni Mikko kertoi viime vuonna Jyskälän aikaan että Loebin kanssa auto on hyvin pitkälle samanlainen ja samoissa säädöissä. Taisipa Loeb vielä matkia Mikon säätöjä kun oli paremmat kuin omat. Suurin syy löytynee kuitenkin korvien välistä. Testipätkällä voi tahkota samaa uraa koko päivän ja kaikki on hienosti. Sitten kun pitää pätkällä vetää samalla tavalla niin homma on vaikeampaa. Olen aiemmikin sanonut havainnot viime vuodeltä Jyskälästä jossa samaan mutkaan Mikon ja Loebin ajotyylit erosivat kuin yö ja päivä. Toinen nätisti keula edellä ja toinen sitten tappisladissa. Arvatkaa kumpi oli kumpi?

Eli Loeb ja nyt Ogier luottaa autoonsa 110%. Se kääntyy ja tottelee ja menee juuri sinne minne kujlettaja haluaa joten sillä voi ajaa siihen mutkaan keula edellä ja se menee kuten kuuluu. Mikko ja JM ei tällä hetkellä luota työkaluunsa(tai itseensä) niin kuin kuuluu ja siitä tulee se turha viskominen sladissa mutkiin ja se vie aikaa.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
727
Kävikö mielessä että ovat parempia kuljettajia kuin muut?
Täh?
Vasenerihan ei tuota tehty-yhdelle-ei toimi-muilla -ajatusta kannattanut, vaan vastusti.

Don Viton argumenttia Ogierin pärjääminen Loebia vastaan kyllä sotii. Ellei ole samanlaiset ajotyylit.
Huoh... No kyllähän se nyt selväksi tuli, että ei kannattanut. Se että Ogier pärjäsi Citroenilla ei sodi kyllä mitään argumentteja vastaan, sillä missään Don Vitokaan ei ole väittänyt, että näillä kahdella olisi erityyppinen ajotyyli. Näillä kahdella nähtävästi on samantyyppinen ajotyyli, eli se Loebin "kehittämä" auto sopi myös sille Ogierille ja sen vuoksi Ogierin oli helppo siitä säätää itselleen mieleinen. Ja sitähän minä juuri tuossa aiemmin sanoin ja itsekin sen mainitsit.
Mutta jos kuljettaja A on auton päässyt kehittämään itselleen sopivaksi, ei sitä kuljettaja B välttämättä saa itselleen sopivaksi vaikka kuinka säädettäisiin. Tämän voi aiheuttaa kuljettaja B:n ajotyyli joka ei kyseiselle autolle toimi. Mutta eihän se sitä tarkoita, ettäkö se kuljettaja C ei sitä autoa saisi itsellään toimimaan.
 
Viimeksi muokattu:

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Mutta jos kuljettaja A on auton päässyt kehittämään itselleen sopivaksi, ei sitä kuljettaja B välttämättä saa itselleen sopivaksi vaikka kuinka säädettäisiin. Tämän voi aiheuttaa kuljettaja B:n ajotyyli joka ei kyseiselle autolle toimi. Mutta eihän se sitä tarkoita, ettäkö se kuljettaja C ei sitä autoa saisi itsellään toimimaan.
Toki jotkut kuskit pystyvät omaksumaan uusia asioita ja ja ajotapoja paremmin kuin muut. Ja siitä voi olla apua mikäli ei pysty omaan ajotapaan autoa säätämään vaan tarvitsee alkaa sitä ajotapaakin muuttamaan.
Eli päädymmekö tässä Essonbaarissa siihen lopputulokseen että kuljettajissa on eroja? Siis ihan heidän ajotaidoissaan eikä siinä että heillä nyt sattuu olemaan itselle "säädetty" auto.Ja oikeasti kun ajatellaan oikeen vakavissaan,että osaako kukaan kertoa mitähän Ogierin autossa olisi sellaista mitä ei Latvala saisi säätämällä mieleisekseen.

Ihan missä tahansa motorspotissa on paras vauhtimittari se tallikaveri.Jos tallikaveri on nopeampi samanlaisilla kamppeilla niin siinä vaiheessa lakki päästä ja tunnustus että toinen on parempi.Näyttää ulospäin ihan helvetin paljon rehellisemmälle kuin selittää vuosikausia että ei ole auto säädöissä.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
727
Eli päädymmekö tässä Essonbaarissa siihen lopputulokseen että kuljettajissa on eroja? Siis ihan heidän ajotaidoissaan eikä siinä että heillä nyt sattuu olemaan itselle "säädetty" auto.Ja oikeasti kun ajatellaan oikeen vakavissaan,että osaako kukaan kertoa mitähän Ogierin autossa olisi sellaista mitä ei Latvala saisi säätämällä mieleisekseen.
Ei kai kukaan ole kieltänyt missään vaiheessa, etteikö kuljettajissa ja heidän ajotaidoissaan olisi eroja. Se lienee kaikille aivan selkeää.
Sulle nyt vaan tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa ymmärtää mitä toiset haluavat koittaa sinulle kertoa. En tiedä teetkö sen tahallaan vai ihan vaan tahattomasti.
Katsotaan nyt kun se Latvala saa sinne voimansiirtoon muka mieleisiään osia niin nähdään auttaako ne mitään, vai onko tämä taas sitä ainaista "Nyt me löydettiin hyvät säädöt ja osat autoon" puhetta.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Ei kai kukaan ole kieltänyt missään vaiheessa, etteikö kuljettajissa ja heidän ajotaidoissaan olisi eroja. Se lienee kaikille aivan selkeää.

Sinä olet vaan sitä mieltä että Ogier ja Loeb ovat saaneet tehdä mieleisen auton ja ovat siksi muita parempia.Pitää toivoa että joku suomalainen pääsee sinne Hyundaille tekemään mieleisen auton joka passaa käteen. Auto jolla muut ei pääse edes huollosta liikkeelle,niin pääsemme juhlimaan mestaruuksia.:eek:
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
727
Sinä olet vaan sitä mieltä että Ogier ja Loeb ovat saaneet tehdä mieleisen auton ja ovat siksi muita parempia.Pitää toivoa että joku suomalainen pääsee sinne Hyundaille tekemään mieleisen auton joka passaa käteen. Auto jolla muut ei pääse edes huollosta liikkeelle,niin pääsemme juhlimaan mestaruuksia.:eek:
No en ole, enkä ole niin väittänytkään. Voi elämä, kun tuo luetun ymmärtäminen voi olla joillekin vaikeaa. :wall:
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Ottakaa huomioon et kuinka paljon Ogier ajo volkkarilla viime vuonna testiä, monta tuhatta kilsaa.. lisäks että piti vielä nuotteja kunnos Fabialla..

Kyllähän sekin vaikuttaa tohon murskaavaan vauhtiin.. :rolleyes:
Kyllähän nuo testi määrät mitä, Volkkari testasi ovat vaikuttaneet menestykseen.
Rahalla ja kovalla työllä saadaan tuoksia ja sitten kun listään kovassa iskussa oleva kuljettaja niin tulos on murskaava.
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
.Pitää toivoa että joku suomalainen pääsee sinne Hyundaille tekemään mieleisen auton joka passaa käteen. Auto jolla muut ei pääse edes huollosta liikkeelle,niin pääsemme juhlimaan mestaruuksia.:eek:
Hänninen tai Lappi, muttta Hyundain menestykseen en välttämättä usko. Toivataan kuitenkin, että Hyundai ei tee niinkuin Mini, että tehdään hyvä auto, mutta, ei ole varaa kehittää lisää.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eli päädymmekö tässä Essonbaarissa siihen lopputulokseen että kuljettajissa on eroja? Siis ihan heidän ajotaidoissaan eikä siinä että heillä nyt sattuu olemaan itselle "säädetty" auto.Ja oikeasti kun ajatellaan oikeen vakavissaan,että osaako kukaan kertoa mitähän Ogierin autossa olisi sellaista mitä ei Latvala saisi säätämällä mieleisekseen.
Kuskien ajo_taidoissa_ ei varmasti ole mitään ratkaisevaa eroa (siis vaikkapa Ogier vs. Latvala). Kyse on siitä, miten selkäytimestä tuleva ajotyyli ja toisaalta auton perussäädöt natsaavat yhteen. Edellä jo mainittiin Kenneth Eriksson, Timo Salonen ja Galant VR4. Aivan takuulla Salonen ei ollut ajotaidoiltaan Erik-sonnia huonompi - sen voi jo todeta voitettujen osakilpailujen määrästä - vaan kyse oli vain ja ainoastaan siitä, että Kennethin mielen mukaan aliohjaavaksi ja vetosuhteeltaan etupainotteiseksi säädetty Galantti ei vain meinannutkaan sopia Salosen ajotapaan. Okieeri ja Löppönen ovat tottuneet ajamaan etuvetoisilla autoilla Ranskan assuralleissa (ennen MM-uraansa) kun taas niin Hirvosen kuin Latvalankin tausta on takavetoisissa soralingoissa (mm. BDA). Vaikka sitä ajamista on varmasti vuosien varrella hiottu, niin silti se peruslogiikka siellä selkäytimessä on kokolailla sama nyt kuin oli uran ensimetreillä.
Aikanaan ennen ns. superautojen aikaa, Vatanen tuskaili kuinka Manta 400 oli aivan liian erilainen ajettava kuin mihin hän oli Escortilla tottunut eikä ajamiseen tahtonut oikein missään vaiheessa saada haluttua tuntumaa. Toivosen Henkan käteen Manta sopi - syystä tai toisesta - paljon paremmin.
Aleenin Markku on useaan otteeseen maininnut kuinka hyvä ja nauttittava ajettava oli Lancia 037 kuin myös Delta S4. Sitten kun FISA:n ylireagoinnin vuoksi B-ryhmäläiset hylättiin ja siirryttiin vajaa 300 heppaisiin A-ryhmäläisiin, niin Makelta meinas mennä hermo useaan otteeseen. Vaikka Delta HF 4WD oli aikansa paras A-ryhmäläinen, niin Maken käteen se hanska ei vain ottanut sopiakseen.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Kuskien ajo_taidoissa_ ei varmasti ole mitään ratkaisevaa eroa (siis vaikkapa Ogier vs. Latvala). Kyse on siitä, miten selkäytimestä tuleva ajotyyli ja toisaalta auton perussäädöt natsaavat yhteen. Edellä jo mainittiin Kenneth Eriksson, Timo Salonen ja Galant VR4. Aivan takuulla Salonen ei ollut ajotaidoiltaan Erik-sonnia huonompi - sen voi jo todeta voitettujen osakilpailujen määrästä - vaan kyse oli vain ja ainoastaan siitä, että Kennethin mielen mukaan aliohjaavaksi ja vetosuhteeltaan etupainotteiseksi säädetty Galantti ei vain meinannutkaan sopia Salosen ajotapaan. .

Hyviä havaintoja.Edelleenkin olen sitä mieltä että nykyisellä voimansiirrolla auto pitäisi saada helpomminen sellaiseksi että se menee ovi edellä tai keula edellä.Ja sitten kun se valinta on tehty niin niillä mennään eikä arvota joka päivälle uusia setuppeja joita voi käyttää sitten selityksenä että ei sattunut voittaja-arpa aamulla käteen.Ja ihan kun kysyttiin toisella foorumilla sellaiselta auton säätämisestä joka on ollut töissä ihan mm-tason tallissa.Hänen vastaus voimansiirron säätämiseen oli se että ei ole mitään rakettitiedettä tosiaankaan.Enemmän se on sitä että haetaan sitä luottoa siihen autoon ja pääkoppaa kohalleen että nämä on hyvät säädöt.Ja tottakai on niin että Ogien on ajanut testiä paljon Pololla ja on varmasti juuri sellainen auto kun haluaakin tai on opetellut elämään sen kanssa millainen auto on.Latvala ei tule koskaan pääsemään sille tasolle ja varmaan pystyy elämään sen tiedon kanssa hautaan asti.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Hyviä havaintoja.Edelleenkin olen sitä mieltä että nykyisellä voimansiirrolla auto pitäisi saada helpomminen sellaiseksi että se menee ovi edellä tai keula edellä.
Ihan varmasti saadaankin, ongelma on vain että ihan jo fysiikan lakien vuoksi ovi edellä menevä on hitaampi.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
Niin taikka näin, kausi on saanut kohtuullisen mielenkiintoisen alun, Ogierin ylivoimasta huolimatta. Minusta on ihan hauskaa seurata, kuinka hommat tästä etenevät. Löytääkö Latvala haluamansa viisauden kiven? Vaikko pelkästään tavallisia kiviä ojanpohjilta? Saako Östberg jonkun kisan menemään alusta loppuun saakka putkeen ja mihin se tulee riittämään?

Seuraavassa kisassa on erityisen mielenkiintoista nähdä, onko Loebista Ogierin kampittajaksi?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Kyllä tilanne vaikutta huolestuttavalta. Kun Latvala siihen palikat, jolla auto saadaan menemään kylki edellä, autoon tulee luotto, mutta tulokset psyy samana turpan tulee Ogierilta.
Homman viimeistelee sitten JML:n historic-kahaiiut Suomessa jollakin BDA:lla, jolla varmasti pidetään väärä tapa selkäytimessä. Jos olisi nöyrä, opettelisi ajaman keula edellä, lue aliohjaavalla.
Sitäkin voiis pohta, miksi Sebastianit osaa kiertää kivet, mutta JML ei. Jotain "vauhtisokeutta" siinä on pakko olla. Vain pöhköt uskoo johonkin huonoon "säkään".
Sitä miksi Hirvonen ei nytkään pärjää, en kyllä ymmärrä. Muuta selitystä ei ole kuin, että on hidas.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Okieeri ja Löppönen ovat tottuneet ajamaan etuvetoisilla autoilla Ranskan assuralleissa (ennen MM-uraansa) kun taas niin Hirvosen kuin Latvalankin tausta on takavetoisissa soralingoissa (mm. BDA). Vaikka sitä ajamista on varmasti vuosien varrella hiottu, niin silti se peruslogiikka siellä selkäytimessä on kokolailla sama nyt kuin oli uran ensimetreillä..
Joku voi korjata jos tietää, mutta mun mielestä Hirvonen ei ole koskaan ajanut rallia takavetoisella autolla. Hirvosen ajotyylikin on mun mielestä juuri enemmän etuvetoistyylinen jos vertaa näistä pahimmista sladittajista vaikka Latvalaan tai Östbergiin. Mitään faktoja ei ole, mutta Hirvosella näyttää voimansiirto olevan paljon etupainotteisempi näihin kahteen verrattuna. Ajotyyli ja sladit ovat enemmän etuvetoisen näköisiä, jos näin nyt noista tämän päivän autoista voi sanoa. :alppu:
 
Ylös