Ostat tai et, niin siinä missä Löppönen hioi Sitruunasta mieleistään on Okieeri päässyt rakentamaan Volkkarin täysin itselleen sopivaksi. Kuskien "käsialat" on erilaisia ja yhden kuskin säädöt ei mitenkään automaagisesti sovi jollekulle toiselle. Ja joskus näissä käsialoissa on niin paljon eroa, että se ei tasoitu pelkällä säätämisellä, vaan tarvitaan tiettyihin kohtiin ihan tyystin toisen tyyppinen osa.Mutta sitä ajatusta en osta ihan heti että joku auto on tehty jollekin kuskille ja sillä ei kukaan toinen pärjää.
Ja kun muistelet miten Ogier pisti Loebiä pataan Citroenilla niin tuo teoria pikkuisen ontuu.Ja pianhan se nähdään kun Latvala saa sen maagisen osan autoonsa jonka avulla autoa voi ohjata jarrutuksen aikana.Ihminen on vaan sellainen otus,että vikaa pitää koittaa hakea aina jostain muualta kuin omista tekemisistä.Ja joskus näissä käsialoissa on niin paljon eroa, että se ei tasoitu pelkällä säätämisellä, vaan tarvitaan tiettyihin kohtiin ihan tyystin toisen tyyppinen osa.
Jos näin ei olisi, niin mitä sitä suotta ylenpalttisesti testaamaan. Inssit vain kasais auton ja kuskit hyppäis kylmiltään ratintaa.
Kävikö mielessä, että Ogierille ja Loebille voisi sopia samantyyppiset autot?Ja kun muistelet miten Ogier pisti Loebiä pataan Citroenilla niin tuo teoria pikkuisen ontuu.
Kävikö mielessä, että Ogierille ja Loebille voisi sopia samantyyppiset autot?
Vasenerihan ei tuota tehty-yhdelle-ei toimi-muilla -ajatusta kannattanut, vaan vastusti.Kävikö mielessä, että Ogierille ja Loebille voisi sopia samantyyppiset autot?
Täh?Kävikö mielessä että ovat parempia kuljettajia kuin muut?
Huoh... No kyllähän se nyt selväksi tuli, että ei kannattanut. Se että Ogier pärjäsi Citroenilla ei sodi kyllä mitään argumentteja vastaan, sillä missään Don Vitokaan ei ole väittänyt, että näillä kahdella olisi erityyppinen ajotyyli. Näillä kahdella nähtävästi on samantyyppinen ajotyyli, eli se Loebin "kehittämä" auto sopi myös sille Ogierille ja sen vuoksi Ogierin oli helppo siitä säätää itselleen mieleinen. Ja sitähän minä juuri tuossa aiemmin sanoin ja itsekin sen mainitsit.Vasenerihan ei tuota tehty-yhdelle-ei toimi-muilla -ajatusta kannattanut, vaan vastusti.
Don Viton argumenttia Ogierin pärjääminen Loebia vastaan kyllä sotii. Ellei ole samanlaiset ajotyylit.
Eli päädymmekö tässä Essonbaarissa siihen lopputulokseen että kuljettajissa on eroja? Siis ihan heidän ajotaidoissaan eikä siinä että heillä nyt sattuu olemaan itselle "säädetty" auto.Ja oikeasti kun ajatellaan oikeen vakavissaan,että osaako kukaan kertoa mitähän Ogierin autossa olisi sellaista mitä ei Latvala saisi säätämällä mieleisekseen.Mutta jos kuljettaja A on auton päässyt kehittämään itselleen sopivaksi, ei sitä kuljettaja B välttämättä saa itselleen sopivaksi vaikka kuinka säädettäisiin. Tämän voi aiheuttaa kuljettaja B:n ajotyyli joka ei kyseiselle autolle toimi. Mutta eihän se sitä tarkoita, ettäkö se kuljettaja C ei sitä autoa saisi itsellään toimimaan.
Toki jotkut kuskit pystyvät omaksumaan uusia asioita ja ja ajotapoja paremmin kuin muut. Ja siitä voi olla apua mikäli ei pysty omaan ajotapaan autoa säätämään vaan tarvitsee alkaa sitä ajotapaakin muuttamaan.
Ei kai kukaan ole kieltänyt missään vaiheessa, etteikö kuljettajissa ja heidän ajotaidoissaan olisi eroja. Se lienee kaikille aivan selkeää.Eli päädymmekö tässä Essonbaarissa siihen lopputulokseen että kuljettajissa on eroja? Siis ihan heidän ajotaidoissaan eikä siinä että heillä nyt sattuu olemaan itselle "säädetty" auto.Ja oikeasti kun ajatellaan oikeen vakavissaan,että osaako kukaan kertoa mitähän Ogierin autossa olisi sellaista mitä ei Latvala saisi säätämällä mieleisekseen.
Ei kai kukaan ole kieltänyt missään vaiheessa, etteikö kuljettajissa ja heidän ajotaidoissaan olisi eroja. Se lienee kaikille aivan selkeää.
No en ole, enkä ole niin väittänytkään. Voi elämä, kun tuo luetun ymmärtäminen voi olla joillekin vaikeaa. :wall:Sinä olet vaan sitä mieltä että Ogier ja Loeb ovat saaneet tehdä mieleisen auton ja ovat siksi muita parempia.Pitää toivoa että joku suomalainen pääsee sinne Hyundaille tekemään mieleisen auton joka passaa käteen. Auto jolla muut ei pääse edes huollosta liikkeelle,niin pääsemme juhlimaan mestaruuksia.
Kyllähän nuo testi määrät mitä, Volkkari testasi ovat vaikuttaneet menestykseen.Ottakaa huomioon et kuinka paljon Ogier ajo volkkarilla viime vuonna testiä, monta tuhatta kilsaa.. lisäks että piti vielä nuotteja kunnos Fabialla..
Kyllähän sekin vaikuttaa tohon murskaavaan vauhtiin..
Hänninen tai Lappi, muttta Hyundain menestykseen en välttämättä usko. Toivataan kuitenkin, että Hyundai ei tee niinkuin Mini, että tehdään hyvä auto, mutta, ei ole varaa kehittää lisää..Pitää toivoa että joku suomalainen pääsee sinne Hyundaille tekemään mieleisen auton joka passaa käteen. Auto jolla muut ei pääse edes huollosta liikkeelle,niin pääsemme juhlimaan mestaruuksia.
Kuskien ajo_taidoissa_ ei varmasti ole mitään ratkaisevaa eroa (siis vaikkapa Ogier vs. Latvala). Kyse on siitä, miten selkäytimestä tuleva ajotyyli ja toisaalta auton perussäädöt natsaavat yhteen. Edellä jo mainittiin Kenneth Eriksson, Timo Salonen ja Galant VR4. Aivan takuulla Salonen ei ollut ajotaidoiltaan Erik-sonnia huonompi - sen voi jo todeta voitettujen osakilpailujen määrästä - vaan kyse oli vain ja ainoastaan siitä, että Kennethin mielen mukaan aliohjaavaksi ja vetosuhteeltaan etupainotteiseksi säädetty Galantti ei vain meinannutkaan sopia Salosen ajotapaan. Okieeri ja Löppönen ovat tottuneet ajamaan etuvetoisilla autoilla Ranskan assuralleissa (ennen MM-uraansa) kun taas niin Hirvosen kuin Latvalankin tausta on takavetoisissa soralingoissa (mm. BDA). Vaikka sitä ajamista on varmasti vuosien varrella hiottu, niin silti se peruslogiikka siellä selkäytimessä on kokolailla sama nyt kuin oli uran ensimetreillä.Eli päädymmekö tässä Essonbaarissa siihen lopputulokseen että kuljettajissa on eroja? Siis ihan heidän ajotaidoissaan eikä siinä että heillä nyt sattuu olemaan itselle "säädetty" auto.Ja oikeasti kun ajatellaan oikeen vakavissaan,että osaako kukaan kertoa mitähän Ogierin autossa olisi sellaista mitä ei Latvala saisi säätämällä mieleisekseen.
Kuskien ajo_taidoissa_ ei varmasti ole mitään ratkaisevaa eroa (siis vaikkapa Ogier vs. Latvala). Kyse on siitä, miten selkäytimestä tuleva ajotyyli ja toisaalta auton perussäädöt natsaavat yhteen. Edellä jo mainittiin Kenneth Eriksson, Timo Salonen ja Galant VR4. Aivan takuulla Salonen ei ollut ajotaidoiltaan Erik-sonnia huonompi - sen voi jo todeta voitettujen osakilpailujen määrästä - vaan kyse oli vain ja ainoastaan siitä, että Kennethin mielen mukaan aliohjaavaksi ja vetosuhteeltaan etupainotteiseksi säädetty Galantti ei vain meinannutkaan sopia Salosen ajotapaan. .
Ihan varmasti saadaankin, ongelma on vain että ihan jo fysiikan lakien vuoksi ovi edellä menevä on hitaampi.Hyviä havaintoja.Edelleenkin olen sitä mieltä että nykyisellä voimansiirrolla auto pitäisi saada helpomminen sellaiseksi että se menee ovi edellä tai keula edellä.
Joku voi korjata jos tietää, mutta mun mielestä Hirvonen ei ole koskaan ajanut rallia takavetoisella autolla. Hirvosen ajotyylikin on mun mielestä juuri enemmän etuvetoistyylinen jos vertaa näistä pahimmista sladittajista vaikka Latvalaan tai Östbergiin. Mitään faktoja ei ole, mutta Hirvosella näyttää voimansiirto olevan paljon etupainotteisempi näihin kahteen verrattuna. Ajotyyli ja sladit ovat enemmän etuvetoisen näköisiä, jos näin nyt noista tämän päivän autoista voi sanoa. :alppu:Okieeri ja Löppönen ovat tottuneet ajamaan etuvetoisilla autoilla Ranskan assuralleissa (ennen MM-uraansa) kun taas niin Hirvosen kuin Latvalankin tausta on takavetoisissa soralingoissa (mm. BDA). Vaikka sitä ajamista on varmasti vuosien varrella hiottu, niin silti se peruslogiikka siellä selkäytimessä on kokolailla sama nyt kuin oli uran ensimetreillä..