WRC Portugal

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mulle tulee jotenkin kovasti mieleen tästä Ogierin touhusta Schumacher kaudella -94. Vanha maestro on poissa ja nyt yksi tyyppi ajelee kärjessä kisasta toiseen. Muut on ihan statisteja.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Suomalaisten näkökulmasta Ogierin hallinta on masentavaa. Vähän kuin ajaisivat eri kisaa. Koko ajan on sellainen tunne, ettei Ogier joudu edes pistämään itsensä likoon. Eiköhän tuo lisäpojoeekookin sen osoittanut.
Onneksi kahden viikon kuluttua pääsee ogierkin hakkaamaan päätään seinään. :alppu:
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Ogier kyykytti jätkät lopullisesti Powerilla...tekee mitä tahtoo.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Tässä(kin) kisassa jäi täysin kysymysmerkiksi, kuinka prkeleesti sitä vauhtivaraa Ogierilta löytyy oikeasti tiukassa paikassa. Loeb voi änkeä Ogierin ja joutoväen väliin Argentiinassa, mutta ei voita nuorempaa painosta ajamalla. Kauden ainut kysymysmerkki lienee se, saako Latvala pollansa ja säätönsä sellaiseen kuntoon että edes kotoisassa nesterallissa menisi voittotaistelu tiukaksi.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Jos Loebiä ei lasketa, niin ainoa joka voi ajamalla viedä Ogierilta voiton tällä kaudella on Östberg. Pitäisi vain saada auto kestämään ja pysymään ojien välissä koko rallin ajan. Tämä suomalaiskaksikko on jo niin kulunut vitsi, että en tiedä, kuka jaksaa enää edes puolustella.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
727
Tämä suomalaiskaksikko on jo niin kulunut vitsi, että en tiedä, kuka jaksaa enää edes puolustella.
No se nyt on selvä että ne on vitsi sulle ollut siitä lähtien, kun jättivät sinulle niin kovin rakkaan Fordin. :D
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Jos Loebiä ei lasketa, niin ainoa joka voi ajamalla viedä Ogierilta voiton tällä kaudella on Östberg. Pitäisi vain saada auto kestämään ja pysymään ojien välissä koko rallin ajan. Tämä suomalaiskaksikko on jo niin kulunut vitsi, että en tiedä, kuka jaksaa enää edes puolustella.
Tällä hetkellä näyttää tuolta.

Vaikka itselleni on ihan sama kuka voittaa. Kyllähän ihan sarjan kannalta olisi hyvä, että Ogierilla rupeaisi menemään huonosti. Suomalaisista ei ole Ogieria haastamaan se on selvää. Tämä kisa osoitti kuitenkin, että Östberg ja Sordo siihen voivat siihen pystyäkin kun vain pysyvät poissa ongelmista.

Hirvonen oli hidas jälleen, mutta taktiikka toimii. Odottaa, että muut ajavat ulos tai kärsivät ongelmista ja sittenhän sitä olaaankin podiumilla.
 
Viimeksi muokattu:

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
No se nyt on selvä että ne on vitsi sulle ollut siitä lähtien, kun jättivät sinulle niin kovin rakkaan Fordin. :D
Tulokset puhuvat puolestaan. Fordilla Mikko sentään taisteli rallien voitosta ajamalla, nyt ei tarvi pelätä. Hyvää sijoitusta varmalla ajolla muiden tippuessa edeltä pois, tunnetaan myös Matthew Wilson-syndroomana. Molemmat suomalaiset ottavat ajamalla tallikavereiltaankin pataan, jopa Mikko Sordolta, ja soralla.

"Täytyy vain toivoa, että saadaan ranskalaisvalta vähitellen päättymään", Latvala sanoi.

Toivomallahan se loppuukin. Lappia odotellessa...
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Jos Loebiä ei lasketa, niin ainoa joka voi ajamalla viedä Ogierilta voiton tällä kaudella on Östberg. Pitäisi vain saada auto kestämään ja pysymään ojien välissä koko rallin ajan. Tämä suomalaiskaksikko on jo niin kulunut vitsi, että en tiedä, kuka jaksaa enää edes puolustella.
Latvalan puolustukseksi on sanottava se, että hän löysi ennen tämän viikonlopun kisaa paremmat säädöt autoonsa, mutta valitettavasti niiden käyttöönotto vaatii voimansiirron vaihtamisen ja Volkswagen ei vielä ole valmis käyttämään ässäkorttiaan jolla saa voimansiirron saa vaihtaa ylimääräisen kerran yhden kerran kauden aikana.

Kun Latvalalle vaihdetaan voimansiirto hän saa siis käyttöönsä paremmat asetukset ja sitten voi Ogierkin joutua tiukoille, mutta tilanne MM-sarjassa on se, että vaikka Latvala saisi autonsa kulkemaan yhtä kovaa kuin Ogier ei hän silti saisi voittaa tätä, koska Ogier on selvällä erolla MM-sarjan kärjessä ja Volkswagen pelaa siksi kuljettajien maailmanmestaruutta hänelle.

Hirvosen kohdalla tilanne taas on se, että Citroenilla ei ole kukaan muukaan Loebia lukuunottamatta pysynyt Ogierin vauhdissa, joten Hirvosen vaisuuden voi laittaa enemmin auton piikkiin kuin kuljettajan piikkiin.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Kuka täällä etukäteen ennusti Volkkarin ja Ogierin ylivoiman? Ei kukaan. Tai näyttäkää se viesti. Hirvosen oletettua hitaampi vauhti ja yksi iso virhe, silti mies kakkosena sarjassa.

Jos suomalaiset ajaa kovaa ja kaseikkoon, täällä huudetaan että maalissa ne pisteet vasta jaetaan. Jos taas ajetaan hitaammin, maaliin ja hyville sijoille on sekin väärin.


Volkkari on voittaja-auto heti alkuunsa se on varma, Minikin on ollut voittaja-auto heti alusta alkaen, vain kunnon kuski on puuttunut. Volkkaria on kuitenkin testattu noin 20000km, joten vauhtia löytyy ihan varmasti.
Autot ovat sen verran yksinkertaisempia nykyään, teknisesti hirveitä eroja ei löydy. Joskus 2000-luvun alussa asia oli ihan eri, autot erosivat teknisiltä ratkaisuiltaan hyvinkin paljon toisistaan


Ogier tulee jälleen aika kovaa kyytiä, vaikka edellisellä pätkällä tuli turpaan reilusti, niin taitaa ajaa sen kiinni jo tänään.

Voin muuten tässä ja nyt kertoa, Sebastian Ogier voittaa ensi vuonna maailmanmestaruuden.

Edit: taitaa ajaa kärkeen jo tällä pätkällä !!


Siinä pari viestiä meitsiltä viime vuoden puolelta:ahem:. Kertokaa kädettömälle kuinka saan nuo viestit kopioitua siten että näkyy alkuperäinen päivämäärä??
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Hirvosen kohdalla tilanne taas on se, että Citroenilla ei ole kukaan muukaan Loebia lukuunottamatta pysynyt Ogierin vauhdissa, joten Hirvosen vaisuuden voi laittaa enemmin auton piikkiin kuin kuljettajan piikkiin.
Hirvosen kannattaja ilmottautuu.

Mutta hei viisaammat, kertokaa tyhmemmälle. Miten nuo ajotyylit? Ogier ja Loeb vs Hirvonen ja Latvala. Olen ymmärtänyt että Hirvonen ja Latvala menevät perisuomalaisella kahva edellä -tyylillä (kai tuon näkeekin) ja ranskalaiset taas ajavat "suorempaan". Sitikka on Loebin auto ja volsu taas Ogierin, joten voiko tuollaista autoa kuinka säätää omalle tyylille vai onko enempi vähempi omaksuttava se, mikä on tarjolla? Löysähän taisi olla hukassa aikoinaan mitsulla kun oli tehty "etuvetoiseksi" (Kennethin toimesta?). Kumpaan ajotyyliin Sordo lukeutuu?
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Kaikki kunnia Ogierille, mutta se iso kysymys on, että kuka enää jaksaa seurata ralleja ? Kun katsoo kisojen lopputuloksista kuskien välisiä aikaeroja, ei kiivainkaan rallifani voi väittää kysymyksessä olevan mikään kilvanajo. Joo joo, hyviä "taistelupareja". Ja pöh, ei ne ketään kiinnosta jos yhdessäkään rallissa ei ole ajamalla minkäänlaista kisailua palkintopallisijoista.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Miten nuo ajotyylit? Ogier ja Loeb vs Hirvonen ja Latvala. Olen ymmärtänyt että Hirvonen ja Latvala menevät perisuomalaisella kahva edellä -tyylillä (kai tuon näkeekin)

Autot pitäisi olla voimansiirroltaan yksinkertaisempia kuin aiemmin.Jotenka säätäminen pitäisi olla teoriassa yksinkertaisempaa.Monta kertaa on todettu että autot on kovinkin tasaväkisiä keskenään siis Ford,Citroen ja VW.Ja se on aina yhtä hämmentävää kun suomalaiskaksikko pähkäilee edelleen kannattaako ajaa keula edellä vai ovi edelle.Ehkä se kertoo ammattitaidosta jotain jos edelleen mietitään ihan perusjuttuja fysiikasta,että miten matka taittuu tehokkaasti.

Itse ajattelisin että kuskeilla on urallaan hetkensä.Loebillä se hetki oli poikkeuksellisen pitkä ja tuskin kukaan hallitsee yhtä kauan lajia tulevaisuudessa.Nyt on Ogierin hetki ja voi olla muutaman vuoden mittainen hetki.Kaksikon Latvala-Hirvonen -hetki on mennyt ja eivätkä kehity enään kuskeina toivottuun suuntaan.Mutta sitä ajatusta en osta ihan heti että joku auto on tehty jollekin kuskille ja sillä ei kukaan toinen pärjää.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Hirvosen kohdalla tilanne taas on se, että Citroenilla ei ole kukaan muukaan Loebia lukuunottamatta pysynyt Ogierin vauhdissa, joten Hirvosen vaisuuden voi laittaa enemmin auton piikkiin kuin kuljettajan piikkiin.
Meinaatko että Al Qassimi ja Sordo olisi esim. volkkarilla haastanut tiukemmin Ogieria? Vaikka autokaan ei ehkä ole VW:n tasoa niin onhan se Hirvonenkin munattomasti ajanut, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Mielenkiinnolla odotan kyllä Loebin tekemisiä Argentiinassa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Fordin ja Sitikan väliset voimasuhteethan näyttää olevan edelleen ihan samalla tasolla kuin aiemminkin. Parilla ekalla pätkällä Fordit tyrkkää ihan mukiin meneviä aikoja kunnes tulee joku ihmeellinen "tekninen"vika jonka seurauksena auto on joko katollaan tai muuten vain puuttuu jostain nurkasta rengas... Ja Super Rallissa voikin sitten taas ajella hyviä aikoja ilman paineita. Kuulostaako jonkun muunkin mielestä tutulta?

Volkkari on yllättänyt suunnilleen kaikki, mukaan lukien itseni, sillä että auto oli todella valmis. Ogier on testannut sen 20000km joten kyllä vielä tässä vaiheessa hänen pitääkin olla JM:n edellä. JM:n todellinen vauhti Kulpalla selviää vasta vuoden toisella puoliskolla kun auto on säädöiltään sellainen kun JM haluaa. Siihen asti en hirveästi stressaa vaikka Ogier rallit voittaakin... Mutta jos loppuvuonna/ensivuoden alussa JM ei pysty Ogieria lyömään(edes joissain ralliessa) niin sitten on jo huonompi tilanne. VW:n vahva vauhti on tietty Mikon kannalta pettymys enkä haluaisi heittää kirvestä kaivoon mutta eihän tilanne juuri nyt hyvältäkään näytä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Volkkari on yllättänyt suunnilleen kaikki, mukaan lukien itseni, sillä että auto oli todella valmis. Ogier on testannut sen 20000km joten kyllä vielä tässä vaiheessa hänen pitääkin olla JM:n edellä. JM:n todellinen vauhti Kulpalla selviää vasta vuoden toisella puoliskolla kun auto on säädöiltään sellainen kun JM haluaa.

Latvalan omien sanojen mukaan seuraavassa rallissa pitäisi helpottaa:

Saan Argentiinaan ne osat, joita olen kaivannut, joten pystyn vielä ne viimeiset pari prosenttia petraamaan ajoa, Latvala kertoi MTV3:lle.

Mutta hei viisaammat, kertokaa tyhmemmälle. Miten nuo ajotyylit? Ogier ja Loeb vs Hirvonen ja Latvala. Olen ymmärtänyt että Hirvonen ja Latvala menevät perisuomalaisella kahva edellä -tyylillä (kai tuon näkeekin) ja ranskalaiset taas ajavat "suorempaan".
Tuo on sinäänsä mielenkiintoista, kun molemmat suomalaiset ovat käyneet milloin minkäkin asfaltti specialistin ja formulakuljettajan opetettavana, jotta saataisiin ne autot kulkemaan keula edellä. Joka kerta sen jälkeen kommentit on olleet luokkaa, että nyt on taas opittu kuinka autoa oikeasti pitää ajaa, menestys on parempaa ehkä sen 1-2 rallia ja sitten palataan taas vanhaan. Samaan aikaan nimeltämainitsematon ranskalainen ajaa ralleissa voitoista voittoihin, sekä kilpailukykyisiä aikoja niin formuloilla, gt-, kuin myös koppiautoilla.

Kai se vain on niin, että vanhat tavat jämähtävät pääkoppaan liian tehokkaasti. Toiset harjoittelevat rellestämällä takatuuttari peltoautoilla ja toiset vetämällä täydellisiä ajolinjoja asfaltilla etuveto-kinnereillään. Pitäisiköhän jatkossa suomalaiset rallilupaukset ohjata rallien ohella osallistumaan säännöllisesti myös ratapuolen kisoihin, niin tylsältä kuin saattaa rallipatujen mielestää kuulostaakin..? :rolleyes:
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Pitäisiköhän jatkossa suomalaiset rallilupaukset ohjata rallien ohella osallistumaan säännöllisesti myös ratapuolen kisoihin, niin tylsältä kuin saattaa rallipatujen mielestää kuulostaakin..? :rolleyes:
Eikös Esa-Pekka Lappi ole entinen karting-kuski?:ahem:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Pitäisiköhän jatkossa suomalaiset rallilupaukset ohjata rallien ohella osallistumaan säännöllisesti myös ratapuolen kisoihin, niin tylsältä kuin saattaa rallipatujen mielestää kuulostaakin..? :rolleyes:
Tai ajamaan ihan vaan Brittein saarten asvalttikisoja. Sieltähän ne Mäkisenkin asvalttitaidot on hankittu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Meinaatko että Al Qassimi ja Sordo olisi esim. volkkarilla haastanut tiukemmin Ogieria?
Onko Al Qassimi muka millään muullakaan merkillä haastanut merkin ykköstykkejä? Sordo voisi asfalttikisoissa välillä vähän kiusatakin, Ogierhan ei ole asfalttispesialisti.
 
Ylös