En tiedä, mutta arvelisin sulla olevan hiukka puutteellista tietoa millaista touhu peruskouluissa nykypäivänä tuppaa olemaan.Joskus ihmetellyt, että miksi tätä maata sanotaan lapsivihamielisiksi, mutta pikkuhiljaa alkaa valjeta. Typerää lapsien demonisointia ja syyllistämistä pullollaan.
Ei muuten ole, mutta en vain käsitä, että lapsia syyllistämällä ja suoraan sanoen demonisoimalla asiaa parannetaan yhtään mihinkään.En tiedä, mutta arvelisin sulla olevan hiukka puutteellista tietoa millaista touhu peruskouluissa nykypäivänä tuppaa olemaan.
Juu, olen samaa mieltä, mutta tulee hyväksyä ettei ne sellaisia herranterttuja ja kultsipuppeleita ole. Tämä koko jupakkahan alkoi häiriökäyttäytymisestä ja ssiitä, ettei opettajien komentoja uskottu.mutta en vain käsitä, että lapsia syyllistämällä ja suoraan sanoen demonisoimalla asiaa parannetaan yhtään mihinkään.
Kuka on puhunut herrantertuista ja kultsipuppeleista? Onko sen toteaminen, että tässä Alppilan tapauksessa opettaja menetti kontrollin, hyökkäsi ja töni aggressiivisesti lasta sitä?Juu, olen samaa mieltä, mutta tulee hyväksyä ettei ne sellaisia herranterttuja ja kultsipuppeleita ole. Tämä koko jupakkahan alkoi häiriökäyttäytymisestä ja ssiitä, ettei opettajien komentoja uskottu.
Yläasteikäiset osaavat jo olla melko omapäisiä, tekivät vanhemmat mitä hyvänsä.Kuka on puhunut herrantertuista ja kultsipuppeleista? Onko sen toteaminen, että tässä Alppilan tapauksessa opettaja menetti kontrollin, hyökkäsi ja töni aggressiivisesti lasta sitä?
Näihin nettipalstojen puheenvuoroihin olen viitannu, jotka on olleet muutaman päivän täynnä lasten halveksuntaa, ajamista ties minne ja irvailua. Kertoo kyllä jotain.
Ja kysymykseen, että kuka on vastuussa siitä että lapsi oireilee käyttäytymällä huonosti on helppo vastaus: vanhemmat ja aikuiset. Kannattaa lukea vaikkapa tämä artikkeli kasvatustyyleistä. Tuo vapaa kasvatus oli ja meni muodista ties milloin eli taidamme itse olla enemmän sen tuloksia kuin nykypäivän koululaiset.
Ongelma on, mutta lasten halveksunta, lasten vähättely, lasten demonisointi ja autoritaarinen pakottaminen ruotuun vain pahentaa ongelmaa. Joka siis on lasten pahoinvointi.
Nyt tulee provokaatio, jota pyydän anteeksi jo etukäteen: logiikan mukaan jossa lapsi on syyllinen, paha, huono, hankala ja on luvallista pakottaa lapsi tiettyyn muottiin voidaan ymmärtää myös vastikään 8-vuotiaan tyttärensä surmanneita isää ja äitipuolta.
Erittäin kärjistetty provo, mutta jos se jotain vähän tässä kuviossa aukaisisi. Sorry.
Keskustelua ei synny, jos kaikki ovat samaa mieltä.Kuka on puhunut herrantertuista ja kultsipuppeleista? Onko sen toteaminen, että tässä Alppilan tapauksessa opettaja menetti kontrollin, hyökkäsi ja töni aggressiivisesti lasta sitä?
Näihin nettipalstojen puheenvuoroihin olen viitannu, jotka on olleet muutaman päivän täynnä lasten halveksuntaa, ajamista ties minne ja irvailua. Kertoo kyllä jotain.
Ja kysymykseen, että kuka on vastuussa siitä että lapsi oireilee käyttäytymällä huonosti on helppo vastaus: vanhemmat ja aikuiset. Kannattaa lukea vaikkapa tämä artikkeli kasvatustyyleistä. Tuo vapaa kasvatus oli ja meni muodista ties milloin eli taidamme itse olla enemmän sen tuloksia kuin nykypäivän koululaiset.
Ongelma on, mutta lasten halveksunta, lasten vähättely, lasten demonisointi ja autoritaarinen pakottaminen ruotuun vain pahentaa ongelmaa. Joka siis on lasten pahoinvointi.
Nyt tulee provokaatio, jota pyydän anteeksi jo etukäteen: logiikan mukaan jossa lapsi on syyllinen, paha, huono, hankala ja on luvallista pakottaa lapsi tiettyyn muottiin voidaan ymmärtää myös vastikään 8-vuotiaan tyttärensä surmanneita isää ja äitipuolta.
Erittäin kärjistetty provo, mutta jos se jotain vähän tässä kuviossa aukaisisi. Sorry.
Sama. Vaikka harvoin kai ne ongelmat niiden nuorten syytä on. Mutta ei ne ongelmat silti oikeuta käyttäytymään miten sattuu.Itseäni ei käy sääliksi nämä ongelmanuoret, vaan enemminkin opettajat ja muut oppilaat.
Joo. Noinkin päin tapahtui, mutta vielä 70-80-luvuilla enimmäkseen meni kuitenkin toisin päin eli opettajat saattoivat toisinaan kurmuuttaa oppilaita. No ei ollut tai ole hyvä sekään. Pitää löytyä kompromissi, mutta se EI saisi olla sitä, että viedään opettajilta kaikki mahdollliset keinot...puhetta lukuunottamatta.Lienee ollut vaimon kotipaikkakunnan peruskoulussa oikeat metodit jo joskus 80-luvun taitteessa, kun reksi oli soittanut poliisit paikalle, kun juopuneet, puukolla uhkailleet "isot pojat" olivat nostaneet erään miespuolisen uskonnonopen naulakkoon pikkutakin selkämyksestä roikkumaan.
Pojille määräaikainen erotus koulusta ja opelle myöhemmin hermoramahdus.
Jeps. Tämä on hyvä tiedostaa.Peevee79
Sama. Vaikka harvoin kai ne ongelmat niiden nuorten syytä on.
Näinpä. Se vielä lisäksi, että nuoret oppivat myös toisiltaan (ei pelkästään aikuisilta) ja oppivat myös siitä jos joku häirikkö saa tehdä mitä haluaa. Varsinkin yläasteiässä nimenomaan kapinointi vetoaa, joten ympäristöään seuraamuksitta terrorisoiva ja auktoriteetille (opettajalle) haistatteleva kieroon kasvatettu häirikkö saat helposti monelta rauhallisemmalta oppilaalta sankarin sädekehän. Häiriköstä tuleekin esikuva ja kas, yht'äkkiä äiti ei voi millään käsittää miksi kuudennella luokalla hymypoikapatsaalla palkittu Simo-Petteri huutaa sylki suusta roiskuen vittusaatananhuoraa kasiluokan matikantunnilla.Itse en ymmärrä sitä, että miksi enemmistön nuorista pitää kärsiä muutaman ongelmanuorten takia. Kaikilla pitäisi olla mahdollisuus saada kunnollista opetusta ilman häiriöitä. Samat yksilöt, jotka riehuvat välitunneilla ja ruokatauoilla häiritsevät myös opetusta. Opettajilla pitää olla keinot millä häiriöitä tuottavat nuoret saadaan kuriin. Ikävä kyllä tämä tarkoittaa myös sitä, että tarpeen tullen pitää voida saada poistaa luokasta häiriöitä tuottava. Jos ei puhe auta, niin sitten voimakeinoin. Poliiseillakaan ei ole nimittäin aikaa/resursseja mennä kouluihin hoitamaan ko. tilanteita. Itseäni ei käy sääliksi nämä ongelmanuoret, vaan enemminkin opettajat ja muut oppilaat.
Itse olen sitä mieltä, että vapaan kasvatuksen jälkeen on tullut vielä vapaampi kasvatus. Ja useampi kertaisesti...ja niiden hedelmiä tässä nyt keräillään.
Kyllä tässä pitää ottaa huomioon sekin seikka, että toiset rakennusmateriaalit palaa helpommin kuin toiset. Että en ihan sitä syttymissyytä menisi syyttämään pelkästään.... mutta ei talon palaessakaan mietitä syitä tai sytyttäjää vaan sammutetaan ensin se tulipalo. Nyt vaan se palomies sai potkut..
Inkluusion ja varsinkin integroinnin autuutta on tämä. Aihetta on tutkittu ja tultu siihen tulokseen, että on tosi hyvä sekä luokalle että erityisoppilaalle, että erityisoppilas on yleisopetuksen puolella, joten pulinat pois. Tämä on todistettu juttu, perkele.Keskustelua ei synny, jos kaikki ovat samaa mieltä.
Itse en ymmärrä sitä, että miksi enemmistön nuorista pitää kärsiä muutaman ongelmanuorten takia. Kaikilla pitäisi olla mahdollisuus saada kunnollista opetusta ilman häiriöitä. Samat yksilöt, jotka riehuvat välitunneilla ja ruokatauoilla häiritsevät myös opetusta. Opettajilla pitää olla keinot millä häiriöitä tuottavat nuoret saadaan kuriin. Ikävä kyllä tämä tarkoittaa myös sitä, että tarpeen tullen pitää voida saada poistaa luokasta häiriöitä tuottava. Jos ei puhe auta, niin sitten voimakeinoin. Poliiseillakaan ei ole nimittäin aikaa/resursseja mennä kouluihin hoitamaan ko. tilanteita. Itseäni ei käy sääliksi nämä ongelmanuoret, vaan enemminkin opettajat ja muut oppilaat.
Itse olen sitä mieltä, että vapaan kasvatuksen jälkeen on tullut vielä vapaampi kasvatus. Ja useampi kertaisesti...ja niiden hedelmiä tässä nyt keräillään.
Eikun katos, kaikkihan on suhteellista. Niin myös paha mieli. Siis kaltoin kohdellun mieliala kohenee keskiarvoon verrattuna kun keskiarvomielialaa lasketaan.. siis häirikkö saa häiriköidä ja aiheuttaa mielipahaa, jotta kaikilla olis yhtä kurjaa.. eikun kivaa.Loppuluokasta viis, kunhan näille kaltoin kohdelluille ei vaan tule vielä pahempi mieli.
Että mua risoo.