Näinhän F1:set on toiminut aina, ettei teknisten vikojen ja kolarien/ulosajojen jälkeen tuomaroida aivan piirun tarkasti. Itse luulin, että siihen olisi erillinen sääntökin, mutta ilmeisesti mennään ihan mutulla.Kirjoitusasu on yhdyssana kuten tuossa puoliksi arvoitkin oikein.
Tämä on selvä; tuomariston tehtävä on siis "tulkita" sääntöjä. Hyväksytään. Mutta - se johtaa väistämättä (siis todella väistämättä johtaa) eriarvoiseen tuomarointiin pitkässä juoksussa. Kuka siitä hyötyy? Kuka ei hyödy?
DRS vika ei hidasta muuten kuin ohitustilanteissa, kierrosaikaan sillä ei periaatteessa ole kisassa vaikutusta. Alonson olisi pitäny ajaa Preziä karkuun kun oli jo ohi, mutta Ferrari oli tällä kertaa hitaampi.Alonsolla oli siipi rikki koko kisan ajan. Varmasti kuluttaa rengastakin eri lailla kun joutuu taistelemaan muita vastaan ilman DRS:ssää.
Tuo oli ihan mukavaa provoilua kieltämättä.Hah, meni muuten ihan ohi Red Bullin poliittinen kannanotto, kun toivat rättipäiden maassa naisen pokkaamaan palkinnon.
Ei täällä kukaan ole pätevä vastaamaan FIA:n puolesta. Mutta jos ajatellaan auton hajoamisia aiemmin, niin tuomarit ovat olleet pikemminkin maltillisia. Esim Kimin pakoputken tapauksessa Ranskassa. Tai voidaan miettiä oliko Kimin keula sääntöjen mukainen, kun osa siitä törrötti sallitun korkeuden yläpuolella.Edelleen, perään tässä sääntöjen noudattamista. Mitä jos esmeks FI ajaisi koko kisan DRS auki ja kärsisi siitä telemetrian perusteella nopeissa mutkissa? Mutta jos FI tietäisi, että suurempi down force pakottaa ne neljääntoista stoppiin.
Siis - onko tuomariston tehtävä miettiä hyötynäkökohtia vai sääntöjä.
Tähän selkeitä vastauksia nyt kaikilta nillittäjiltä. Kiitos!
Menen nyt mutulla pesemään toista autoistamme. Hyvä kisa, hyvin vedetty tuomaristolta :thumbup:Miksi huomasit tämän "eriarvoisen" tuomion vasta nyt ja kun kyseessä oli Alonso? Mikset valittanut mitään viime kisan jälkeen, että siellähän saattaisi olla laittomia keulia? Näinhän F1:set on toiminut aina, ettei teknisten vikojen ja kolarien/ulosajojen jälkeen tuomaroida aivan piirun tarkasti. Itse luulin, että siihen olisi erillinen sääntökin, mutta ilmeisesti mennään ihan mutulla.
No en ole todellakaan tosissani. Kimin auto ei täyttänyt välttämättä sääntöjä, mutta ei se kyllä varmaan parantunutkaan. Jos paranti, ei ollut tarkoituksella haettua hyötyä.Nyt kun ihan oikeasti miettisi, niin eihän kysessä ollut aerodynaamisesti hyötyä tuottava kappale. Nämä härpäkkeethän kuitenkin on siipiä, tuon läystäkkeen alapuolelta ei kuitenkaan ilmaa virrannut.
Hiukan hölmöä ehkä edes vääntää tästä, veikkaan ettet sinäkään tosissasi ole tuota mieltä.
Ei varmaan miksikään.Okei. No miksi poiketa yleisestä linjast tässä siipijutussakin, jos on katsottu läpi sormien muitakin tapahtumia.
menin jo...Ei täällä kukaan ole pätevä vastaamaan FIA:n puolesta. Mutta jos ajatellaan auton hajoamisia aiemmin, niin tuomarit ovat olleet pikemminkin maltillisia. Esim Kimin pakoputken tapauksessa Ranskassa. Tai voidaan miettiä oliko Kimin keula sääntöjen mukainen, kun osa siitä törrötti sallitun korkeuden yläpuolella.
Schumihan tais keskeyttää kyseisen kisan, koska siipeä ei saatu kiinni.Enemmän haittaa tosta oli Alonsolle kuin hyötyä. Sama kävi Schumille viime vuonna ja ei tainnut rankkua saada.
Trulli alkaa tulla mieleen miehestä.:thumbdownYritti Nico ajaa kuin Hamilton mutta kisa vaan meni viellä huonommin.
Siinä vaiheessa kun Perez ajatti Alonson leveäksi tämän yrittäessä ohittaa hänet Alonso hyvintodennäköisesti päätti ottaa varmat pisteet sen sijaan, että olisi väkisin yrittänyt ohittaa Perezin, koska uusi ohitusyritys olisi voinut päättyä huonommin ja jokainen piste on tärkeä MM-taistelussa.Oli kyllä paljon huikeeta vääntöä tossa kisassa, ja ihme ettei mitään pahempia kolareita sattunut. Sinäänsä vähän tylsää, että palkintosijoista ei ollut käytännössä minkäänlaista vääntöä.
Vettel suvereeniin voittoon, Kimi ajoi erinomaisen varmastil ja pääsi yllättäen hienosti nopeasti ohi kaikista edellä olevista eikä jäänyt perään roikkumaan muuta kuin ekoilla kierroksilla. Grosjeanilla mieletön taistelu ja hieno kisa. Nico tuotti melkeen eniten viihdettä, harmi vaan että auto on ilmeisesti aivan surkea ja vielä paremmin hämikselle sopiva. Ferrarin kisa oli käsittämätön, mutta Alonso ajoi kohtuullisen hyvin ongelmiin nähden. Olis kyllä toisaalta pitänyt pystyä perezistä ohi tossa lopussa.
Hyvässä mallissa Kimin kannalta mestaruustaistelu, ja tohon Vetteliin naamaan alkaa jo kyllästyä sen verran pahasti että toivotaan Lotuksen olevan tikissä myös barcelonassa.
Joo toi oli aika hyvä kyllä ja aika naurettavaa, että ainakaan mun mielestä se rätti ei suostunut tätä naista kättelemään. Kaikkia kuljettajia kylläkin.Hah, meni muuten ihan ohi Red Bullin poliittinen kannanotto, kun toivat rättipäiden maassa naisen pokkaamaan palkinnon.
Uskonto kieltää kättelemästä naisia.Joo toi oli aika hyvä kyllä ja aika naurettavaa, että ainakaan mun mielestä se rätti ei suostunut tätä naista kättelemään. Kaikkia kuljettajia kylläkin.
Nicohan ajo niin kuin se ajoi jo ainakin viime vuonna. Käyttää koko radan leveyden ja siitähän tuli kitinää viime vuonna Hamiltonilta ja Alonsolta missä lie kisassa olikaan, kun Fernando ja Lewis joutui omaa tyhmyyttään pöllyyttämään radan reunoja.:thumbdownYritti Nico ajaa kuin Hamilton mutta kisa vaan meni viellä huonommin.